Skärmtips för ny rigg (9800X3D + RTX 5080) – QD-OLED vs WOLED vs Tandem OLED, budget ~15 000

Permalänk
Medlem

Skärmtips för ny rigg (9800X3D + RTX 5080) – QD-OLED vs WOLED vs Tandem OLED, budget ~15 000

Halloj!

Ska precis uppgradera min dator till 9800X3D + RTX 5080 och behöver skärmtips. Jag går från en gammal BenQ XB240H (1080p 144 Hz) med min gamla 1060+6600k rigg, och vill nu ha något som matchar hårdvaran och verkligen visar vad den kan.

Letar främst efter en 4k 32" OLED, men är beredd att gå upp/ner i skärmstorlek om det är rimligt.

Min budget är ~15 000 kr. Jag lutar åt en 32″ OLED/QD-OLED med 240 Hz (eller åtminstone 165 Hz) och bra HDR. Har kollat på ASUS PG32UCDM/Z, XG32UCWG etc.

Tycker det är väldigt svårt att navigera kring alla modeller, och potentiell ny teknik runt hörnet. Har bra koll på datorer, men skärmar har jag aldrig varit så insatt i.

Frågor:

1. Vilka modeller rekommenderar ni och varför?

2. WOLED vs QD-OLED?

3. Är det vettigt att vänta på Tandem OLED eller liknande teknik som verkar nära i tid?

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är en typ av artikel jag verkligen skulle vilja skriva. En översikt över utbudet av den här typen av bildskärmar. Det tar enorm tid och det finns endast svag intresse från Sweclockers sida om en sådan artikel. Kanske att jag får utrymmen och ekonomi för detta på annan plats. Så lite kortfattat:

1) Du måste göra en egen research av utbudet och notera vilka modeller som återkommer i flera tester där de framställs positivt. rtings.com brukar vara en bra start för översikt men de är trots sina volymer inte kompletta de heller.

2) Tänk produkten i första hand. Den exakta tekniken är ofta sekundär och endast en del av produktens helhet. Diskussionerna tenderar dock att fokusera på teknik som om det vore en boxningsmatch där det måste utses någon vinnare.

3) Ja, det är ofta vettigt att vänta på något bättre, särskilt när utvecklingen går så snabbt framåt. Ifall du väntar, var då beredd på att teknikutvecklingen är just snabb med ständiga förbättringar varje år. Så när du väntat färdigt till något bättre, då kommer det finnas info om något som är ännu bättre, bara du väntar lite till.

Permalänk
Medlem

1. Skulle kört på ASUS PG32UCDM som enligt rtings.com är den bästa för gaming just nu på 32" med 4k. Dock är 27" modellen av samma skärm lite bättre på det mesta.

https://www.rtings.com/monitor/tools/compare/asus-rog-swift-o...

2. QD-OLED har generellt sätt bättre textklarhet men får istället sämre svärta i ljusa rum. Textklarheten brukar dock alltid vara bra i 4k oavsett teknik.

3. Jag skulle nog inte väntat då det som sagts utvecklas såpass snabbt nu så då kan man vänta hur länge som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 64GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

1. Skulle kört på ASUS PG32UCDM som enligt rtings.com är den bästa för gaming just nu på 32" med 4k. Dock är 27" modellen av samma skärm lite bättre på det mesta.

https://www.rtings.com/monitor/tools/compare/asus-rog-swift-o...

2. QD-OLED har generellt sätt bättre textklarhet men får istället sämre svärta i ljusa rum. Textklarheten brukar dock alltid vara bra i 4k oavsett teknik.

3. Jag skulle nog inte väntat då det som sagts utvecklas såpass snabbt nu så då kan man vänta hur länge som helst.

Har en PG32UCDP då UCDM verkar lida av blåton i vissa situationer.
Finns några tester där dom jämförs med varandra och det syns t.o.m. på bilder.
Är kanonnöjd än så länge, inte minsta antydan till inbränning eller "image retention" efter snart ett år av MMO spelande etc.

Kör 125% skalning i windows och kan inte påstå att jag märkt att text skulle vara annorlunda mot mina tidigare skärmar (2 st 32" 4k LCD)

DP har även en svag antiglare med betoning på svag, den ger absolut inte en "suddig" känsla som hårdare AG kan göra.
Sitter i ett rum som ibland drabbas av solljus så AG är ett måste.

Personligen så kör jag inga FPS spel så de 240Hz den skall klara i 4k är overkill.
Kör den i 120Hz då jag inte märker någon skillnad mot snabbare, förutom att datorn måste jobba hårdare i onödan.

Enda smolket i bägaren är det katastrofalt dåliga skärmstödet som ASUS skickar med.
Plus att skärmen i sig inte har ett VESA-fästa utan man måste skruva dit en adapter som bygger 3-4CM eller så......
Ett annat skärmstöd är i princip ett måste.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1732421-traden-om-usla...

Permalänk
Medlem

Tandem finns ju redan nu, finns att köpa utomlands.
Inet har ett par med släppdatum, verkar vara den enda butiken med inkommande produkter. De kostar från 11000 kr och med din budget går de lätt in.

Annars om du hellre vill ha en ny QDOLED köp de som har 500hz om du vill ha True Black 500 och allmänt bättre HDR1000 läge än de tidigare modellerna, de är tyvärr egentligen bara Gen 3, men erbjuder som sagt bättre True Black läge och betydligt högre Hertz. Däremot har inte modellerna med EL släppts ännu, för än bättre ljusstyrka i HDR. De kommer väl senare, antar också att de är 4K. Så kommer väl landa kring 15000 kr.

QDOLED bättre färger i HDR annars typ samma. Lider ännu av en aning lila färg och lyft av svärtan i dagsljus.
Vanlig WOLED har betydligt bättre HDR ljusstyrka i HDR1000 men tyvärr sämre färger i väldigt ljusa färger i HDR (funny that?)
Tandem har mycket mindre problem än vanlig WOLED men de kostar ju mer.
QDOLED är fortfarande bättre när det gäller färgvolym. Men lider som sagt av tråkig ljusstyrka i HDR där samtliga Gen 3 modeller och bakåt inte når särskilt mycket mer än 400 i snitt i en vanlig scene. Och i dagsscener kring 250 nits om inte lägre. Tftcentral mätte runt 170 eller så nits i dagsscener.