Ingen Linux-våg när Windows 10 går i graven

Permalänk
Medlem

Windows 10 får sitt bästa år 2026.

Vad Linux behöver nu är mest en ordentlig PR/informationskampanj. Tyvärr inget som FOSS-världen själv ser ut att klara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Vad Linux behöver nu är mest en ordentlig PR/informationskampanj. Tyvärr inget som FOSS-världen själv ser ut att klara.

Vem är det du tänker borde köra en PR-kampanj, och i vilket syfte?

Permalänk
Medlem

Jag har byggt LFS två gånger.

Kör mest Windows 11 ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Låter som om någon glömde köra installationen offline och inte hade en ordentlig brandvägg uppsatt?

Även om XP officiellt slutade supportas den 8:e april, 2014, så levde POSReady 2009 i fem år till efter det datumet.

https://msfn.org/board/topic/171171-introducing-unofficial-wi...

Ett tips är att aldrig gå online med ett system innan det är helt uppdaterat.

Mer troligen den var kopplat direkt mot nätet utan ens en router mellan

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Mer troligen den var kopplat direkt mot nätet utan ens en router mellan

Ibland vill man inte ens veta!

Testade alltid mina maskiner mot ShieldsUP! tidigare
https://www.grc.com/shieldsup

Visas inte alla portar där som "stealth", så har man gjort något tokigt.

Vill minnas att Windows i sig inte hade mycket till skydd på XP-tiden. En vanlig router var inte heller mycket att hurra för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Vem är det du tänker borde köra en PR-kampanj, och i vilket syfte?

Vanliga hemanvändare känner fortfarande knappt till att Linux finns och framför allt inte att det är ett fullt gångbart alternativ för deras egna dator.

Det behöver lösas på något sätt och det krävs betydande resurser för att en sådan upplysningskampanj skall få genomslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ibland vill man inte ens veta!

Testade alltid mina maskiner mot ShieldsUP! tidigare
https://www.grc.com/shieldsup

Visas inte alla portar där som "stealth", så har man gjort något tokigt.

Vill minnas att Windows i sig inte hade mycket till skydd på XP-tiden. En vanlig router var inte heller mycket att hurra för.

Har man en hyffsad router mellan, så stoppas the absoluta majoriteten av skiten till windows. Resten är skit du installerar, typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vill minnas att Windows i sig inte hade mycket till skydd på XP-tiden.

Nej precis, XP hade ingen brandvägg aktiv som standard förrän SP2.

Så åtminstone om man anslöt datorn direkt mot Internet eller något nätverk med främmande enheter var man ju rätt körd ganska omedelbart om datorn inte var fullt patchad på förhand.
Var ju en del maskar och grejer som faktiskt fungerade på bred front på den tiden, XP SP2 tog väl udden av detta.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Vanliga hemanvändare känner fortfarande knappt till att Linux finns och framför allt inte att det är ett fullt gångbart alternativ för deras egna dator.

Det behöver lösas på något sätt och det krävs betydande resurser för att en sådan upplysningskampanj skall få genomslag.

Vem är det du menar har behov av att vanliga hemanvändare informeras om Linux?

Permalänk
Skrivet av Grumbledock:

Inte ett dugg förvånade, även den mest användarvänliga Linux dist är rena grekiskan för en normal svensk. Vanligt folk vet knappt hur man bifogar filer i Outlook eller hur man ändrar textstorlek på sin mobil, att börja bråka med Linux är ju galenskap.

Men Linux Ubuntu är ju ÄndÅ rÄtt enkelt ? Jag tycker det Är vÄldigt likt macbookens os

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Trump får gå ut med att han kör Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Vem är det du menar har behov av att vanliga hemanvändare informeras om Linux?

De som inte kör Arch kanske? 😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Fast detta är ju problem med mjukvaran du använder, inte med linux eller operativsystemet.

Du har rätt i att det är ett stort problem för linux att mjukvara enbart utvecklas för Windows. Och mjukvaruutvecklarna vill inte utveckla mjukvara för linux når det är så få användare. Och amänvändare byter inte för mjukvaran de gillar är inte supportad på linux. Inget av detta är något nytt, men inget av det har att göra med om linux funkar bra eller ej rent generellt.

Där finns CAD-mjukvara som fungerar utmärkt på linux. Där finns musikmjukvara dom fungerar utmärkt på linux. Bara inte den du är van vid.

Det där är ju som att jämföra notepad med Word. Man jobbar på väldigt olika sätt och jag anser att det är väldigt få CADprogram som klår Fusion360 och hur många kan ens komma i närheten. Inget anser jag.

När det kommer till musikprogram så är det väldigt okunnigt och låter som att alla musikprogram är väldigt lika. Det finns inget som klår Reason är väldigt olika alla andra program så den jämförelsen är helt fel ute. Det är som att slänga på en som spelar akustisk gitart en elgitarr eller ett billigt piano ungefär som att "man kan göra musik på den. Förstå att du är helt ute.
Men det var bara exempel.
bara för att det finns program som man kan ha för att göra musik så innebär det inte att det man vill ska kunna gå går att göra. Du kan ta Izotopes ljudhatringsprogram som inte är så "litet om man säger så. inget där funkar på Linux

kan dra andra exempel så slipper nån greppa halmstrån i tron att "ju man kan göra det också på linux"
Har flera andra program till mina drönare. Det existerar inget på Linux. jag håller på med en speciell hobby inom "radio" Som heter RTL-SDR där det kan finnas tre väldigt basala program till linux. På Windows finns det över femtio olika väldigt olika program för att analysera det som rör sig i ett väldigt brett område.

Eller om man återgår till musiken så finns det knappt något program alls överhuvudtaget för att programmera ljuden på en synt. och alla sånt.

nästen uteslutande om man går in på en ovanligare hobby då har man oftast ingenting alls till Linux så därför blir man otroligt låst. i alla fall jag kommer aldrig kunna leva utan Windows så då blir ju Linux bara som en kul extragrej att "leka" med i bland när man har tid över men för mig är det nått jag lika gärna kan överge helt. just för att när man väl skall göra nått då går det inte.

Provade faktiskt att köra med en Radiomaster pocket på Linux i ett spel som är till för att träna på att flyga drönare. Det fungerade inte alls på Linux. För mig vad det det som fick bägaren att rinna över när det gäller Linux. Alltid ständigt detta jäkla krångel. Som det vad förr på Windows 95-XP. jag vill aldrig nånsin ha med det att göra igen.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Just ja...Att bor p något som skall vara så stabilt Jag må säga att maken till mer nyckfullhet har jag aldrig vart med om förutom på just Linux. En dag efter en uppdatering ganska nyligen. Alla spel i steam var borta. var bara att ladda hem allt på nytt. Exakt allt sperellaterat var borta.

"Linux är stabilt" tillåt mig asgarva... Nog har det vart krångel förr på Windows fram till 7 kanske men aldrig någonsin har filer bara försvunnit på Windows. Aldrig någonsin !

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Det där är ju som att jämföra notepad med Word. Man jobbar på väldigt olika sätt och jag anser att det är väldigt få CADprogram som klår Fusion360 och hur många kan ens komma i närheten. Inget anser jag.

När det kommer till musikprogram så är det väldigt okunnigt och låter som att alla musikprogram är väldigt lika. Det finns inget som klår Reason är väldigt olika alla andra program så den jämförelsen är helt fel ute. Det är som att slänga på en som spelar akustisk gitart en elgitarr eller ett billigt piano ungefär som att "man kan göra musik på den. Förstå att du är helt ute.
bara för att det finns program som man kan ha för att göra musik så innebär det inte att det man vill ska kunna gå går att göra. Du kan ta Izotopes ljudhatringsprogram som inte är så "litet om man säger så. inget där funkar på Linux

kan dra andra exempel så slipper nån greppa halmstrån i tron att "ju man kan göra det också på linux"
Har flera andra program till mina drönare. Det existerar inget på Linux. jag håller på med en speciell hobby inom "radio" Som heter RTL-SDR där det kan finnas tre väldigt basala program till linux. På Windows finns det över femtio olika väldigt olika program för att analysera det som rör sig i ett väldigt brett område.

Eller om man återgår till musiken så finns det knappt något program alls överhuvudtaget för att programmera ljuden på en synt. och alla sånt.

nästen uteslutande om man går in på en ovanligare hobby då har man oftast ingenting alls till Linux så därför blir man otroligt låst. i alla fall jag kommer aldrig kunna leva utan Windows så då blir ju Linux bara som en kul extragrej att "leka" med i bland när man har tid över men för mig är det nått jag lika gärna kan överge helt. just för att när man väl skall göra nått då går det inte.

Provade faktiskt att köra med en Radiomaster pocket på Linux i ett spel som är till för att träna på att flyga drönare. Det fungerade inte alls på Linux. För mig vad det det som fick bägaren att rinna över när det gäller Linux. Alltid ständigt detta jäkla krångel. Som det vad förr på Windows 95-XP. jag vill aldrig nånsin ha med det att göra igen.

Du missade hela min poäng. Inget av detta har något över huvud taget att göra med om linux fungerar som det ska eller ej.

Oavsett så verkar det bero på vilken hobby man har. Jag har upplevt avsaknaden av en vettig terminal i Windows som ett större hinder. Men vi har onekligen olika användningsområden. Det känns bara otroligt arrogant att proklamera att linux inte duger om "man gör lite mer än att surfa" bara för att just dina hobbies kräver program som inte supportar linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Vi har uppfattat att just dina favoriter inte finns för Linux och att du därför kommer att förbli Windowsanvändare. Vi tror också att du, om du inte tror att vi förstått tillräckligt bra, kommer att ge oss andra tydliga exempel på program som skapats för Windows och som därför inte heller fungerar på Linux. Vi accepterar dina argument för att du ska förbli Windowsanvändare.

Ja, jag vet att även detta inlägg är rejält off-topic.

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Just ja...Att bor p något som skall vara så stabilt Jag må säga att maken till mer nyckfullhet har jag aldrig vart med om förutom på just Linux. En dag efter en uppdatering ganska nyligen. Alla spel i steam var borta. var bara att ladda hem allt på nytt. Exakt allt sperellaterat var borta.

"Linux är stabilt" tillåt mig asgarva... Nog har det vart krångel förr på Windows fram till 7 kanske men aldrig någonsin har filer bara försvunnit på Windows. Aldrig någonsin !

Låter som skit bakom spakarna tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Du missade hela min poäng. Inget av detta har något över huvud taget att göra med om linux fungerar som det ska eller ej.

Oavsett så verkar det bero på vilken hobby man har. Jag har upplevt avsaknaden av en vettig terminal i Windows som ett större hinder. Men vi har onekligen olika användningsområden. Det känns bara otroligt arrogant att proklamera att linux inte duger om "man gör lite mer än att surfa" bara för att just dina hobbies kräver program som inte supportar linux.

Dessutom skillnad mellan terminalerna i linux och windows, är att i windows MÅSTE du starta terminalen som admin för att kunna göra admin-grejer i den, medans i linux kan du köra saker med su/sudo/doas oavsett hur terminalen är startad(vilket nästan uteslutande är startad som nuvarande användare).

Vet inte hur många gånger jag svurit i windows för att jag måste öppna terminalen igen, under admin för att kunna köra ett enkelt j*a kommando som kräver admin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jag kör Linux sedan 1994 och har aldrig tappat en fil förutom de jag har haft för avsikt att tappa (dvs de jag raderat) men
vad har detta med trådämnet att göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag kör Linux sedan 1994 och har aldrig tappat en fil förutom de jag har haft för avsikt att tappa (dvs de jag raderat) men

PEBKAC som skyller på operativsystemet för handhavandefel

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

https://endof10.org/sv/

https://kde.org/for/w10-exiles/

Sådana?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Läs trådstarten igen. Det syns till o med i rubriken vad tråden handlar om klart och tydligt

---> Ingen linux-våg <---

Att folk råkat ut något har inget med att du inte har råkat ut för något så vad citerar du till mig för ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Läs trådstarten igen. Det syns till o med i rubriken vad tråden handlar om klart och tydligt

---> Ingen linux-våg <---

Att folk råkat ut något har inget med att du inte har råkat ut för något så vad citerar du till mig för ?

Därför att dina inlägg inte har något med trådtiteln att göra.
Att titeln innehåller ordet "Linux" är inte liktydigt med "kom hit och kräks på Linux"
utan, i det här fallet, bara ett konstaterande att en kanske förväntad våg av hopp från Windows till Linux inte har märkts av (ännu?).

Jag tror inte heller att någon är intresserad av alla dina påpekanden om Linux eller dina "asgarv".
Jag tror inte heller att man behöver försvara Linux (eller för den delen Windows eller MacOS eller vilket annat OS som helst).
Dina inlägg är i det givna sammanhanget bara tröttsamma.

Visa signatur

Permalänk

Kan ju få support ända till 2032

Med Updowntool kan du nedgradera från Windows 11 till Windows 10 och sedan få stöd för operativsystemet fram till 2032. Det relativt nya gratisprogrammet heter Updowntool, och den lovar att du med bara fem klick kan nedgradera från Windows 11 till Windows 10. Du kan också använda det verktyget för att byta från valfri utgåva av Windows 10 till Windows 10 IoT Enterprise LTSC-versionen med förlängt stöd till 2032. Jag vet dock inte om den funkar som vanligt, men det lär den väl göra.

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Linux har blivit bättre de senaste ~10 åren men plötsligt så tappar man efi-inställningarna och man behöver lägga ~5 timmar på återställning och dylikt, för att inte tala om vad oddsen är att man ens kan installera någon viss distro på en random dator. Om det är att den är känslig för just usb-minnet eller någon hårdvara etc, men känns som att det är kring 15% chans att installationen går igenom korrekt om man inte kör typ fedora.

De flesta kan köra windows 11, kopiera texten nedan och spara som "autounattend.xml" i rooten på din w11-usb sticka.
Den inaktiverar hårdvarukrav mm, men kräver troligtvis att du genomför en ~ren installation.

Då det numera bara är jag som använder datorn har jag inget emot att gå över till Linux på den. Har inte haft mer problem med Linux än med Windows genom åren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

Dessutom skillnad mellan terminalerna i linux och windows, är att i windows MÅSTE du starta terminalen som admin för att kunna göra admin-grejer i den, medans i linux kan du köra saker med su/sudo/doas oavsett hur terminalen är startad(vilket nästan uteslutande är startad som nuvarande användare).

Vet inte hur många gånger jag svurit i windows för att jag måste öppna terminalen igen, under admin för att kunna köra ett enkelt j*a kommando som kräver admin

sudo är integrerat i Windows 11 (24H2).
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/advanced-settings/s...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Har provkört bazzite lite på extraburken och om man bara lirar steam-spel och surfar är det hyfsat ok faktiskt. Och det finns en "app store" där man hittar diverse och det är lätt att installera, och det fungerar (ofta) utan krångel. Så ett stort lyft sedan jag provade linux sist, vilket nog är 10-15 år sedan.

Men allt är inte solsken. Försökte få igång lossless scaling via steam, men det bara startar inte och precis som du säger ska man hitta en lösning är det ett helvete och man hittar inte heller så värst mycket. Sett några trådar där folk hittat lösningar men det fungerar inte när jag provar. Hittar knappt runt i det otroligt förvirrande filträsket, som inte utgår ifrån en diskbeteckning och förgrenar sig därifrån utan det är bara en massa skumt namngivna mappar.
Så får väl köra utan helt enkelt. Ingen jätteförlust, men irriterande.

Sen är saker väldigt mycket mer instabilt än windows 11. Program och spel kraschar helt utan anledning och ibland fryser muspekaren så man får rycka ur usbn och sätta tillbaka.

Var lite inne på att jag kanske kunde byta ut windows på min main rig men vete fasen...

Jag kör bazzite på min primära dator hemma och fick lossless att funka på ett spelen jag ville testa på. Använde du Ujust-scriptet + steam launch options?

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Jag kör bazzite på min primära dator hemma och fick lossless att funka på ett spelen jag ville testa på. Använde du Ujust-scriptet + steam launch options?

Det är precis det här som är mitt problem med linux. Jag installerade lossless scaling via steam och tänkte att nu ska det väl fungera, och så måste man ändå hålla på och mecka med en massa obegripliga saker.

Jag körde ujust-någonting via konsolen har jag för mig, men minns inte mer än att det inte fungerade. Förmodligen gjorde jag helt fel eller körde fel sak. Hur ska jag göra detta egentligen?