Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Ja jag ser fram emot EX60, hade gärna sett att volvo haft lite aggresivare privatleasingkampanjer dock, generellt. XC60 börjar idag på 8000 för 1000 mil per år t.ex.

Får hoppas dom tror på andrahandsvärdet på EX60

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Är just nu i staterna och ser en del Cybertruck åka runt. Den är faktiskt ganska frän IRL. Självklart helt överflödig för 99% av befolkningen, men den skulle se bra ut bredvid min Delorean i garaget.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Volvo EX60

Om allt detta stämmer, speciellt priset på runt 600k så kommer EX60 bli en bra deal.

Hade vart riktigt intressant, men extremt tveksamt om de kan träffa det priset..
Tror mer på ett baspris mellan 700K - 800K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Hade vart riktigt intressant, men extremt tveksamt om de kan träffa det priset..
Tror mer på ett baspris mellan 700K - 800K.

Håller med och tror dessvärre samma.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Med tanke på försäljningsstatistik så antar jag att jag är "konstig", men jag är less på dessa SUV:ar och små-suv:ar som GLC, EX60, eller ix3.. Jag vill ha en låg bil med låg tyngdpunkt som känns som en bil när man kör den, och inte en lastbil.... Finns ju en del "stora lyxmodeller", men i mellanklass så var det ju inte mycket att välja på för snart ett år sedan, och det känns ju inte som det blir speciellt mycket bättre.

För mig blev det Model 3 Performance, och jag är rent ut sagt vansinnigt nöjd efter ett års ägande (saknar bara adaptiva helljuset från ID4:an) men det var ju snudd på bara Ioniq 6, BMW I4 som var i samma klass om man inte ville gå upp till Taycan eller nu i5 eller A6. Är det något nytt på gång förutom Mercedes CLA och EV4? (Ev4 lyckas ju dessutom nästan vara lika ful som Ioniq 6, en bedrift.)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Med tanke på försäljningsstatistik så antar jag att jag är "konstig", men jag är less på dessa SUV:ar och små-suv:ar som GLC, EX60, eller ix3.. Jag vill ha en låg bil med låg tyngdpunkt som känns som en bil när man kör den, och inte en lastbil.... Finns ju en del "stora lyxmodeller", men i mellanklass så var det ju inte mycket att välja på för snart ett år sedan, och det känns ju inte som det blir speciellt mycket bättre.

För mig blev det Model 3 Performance, och jag är rent ut sagt vansinnigt nöjd efter ett års ägande (saknar bara adaptiva helljuset från ID4:an) men det var ju snudd på bara Ioniq 6, BMW I4 som var i samma klass om man inte ville gå upp till Taycan eller nu i5 eller A6. Är det något nytt på gång förutom Mercedes CLA och EV4? (Ev4 lyckas ju dessutom nästan vara lika ful som Ioniq 6, en bedrift.)

ID7? Jäkligt trevlig bil att köra.

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

För mig blev det Model 3 Performance, och jag är rent ut sagt vansinnigt nöjd efter ett års ägande (saknar bara adaptiva helljuset från ID4:an)

Är det en äldre model 3 då har då som saknar matrix ljuset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

ID7? Jäkligt trevlig bil att köra.

Trevlig att åka i håller jag med om, köra, njae... 27 cm längre, nästan en decimeter högre och mer än 400 kg tyngre än en model 3 dessutom. (Åtminstone inte 5.06 som en i5 även om den är lägre och trevligare att köra, men det är lite pansarkryssare över den) . Men det är ju åtminstone MER körglädje än en ID4, det håller jag med om.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Är det en äldre model 3 då har då som saknar matrix ljuset?

Nej, senaste Highland. Alltså, helljuset och även det adaptiva är bra på den, bättre än de flesta bilar jag kört - MEN - det är bara det är IQ Matrix Led på ID4/ID7 är helt fantastiskt, så många zoner och så enormt följsamt. Tittar man på en ID-bil så ska man verkligen lägga till det om man kör i mörker - eller åtminstone provköra med det!

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Nej, senaste Highland. Alltså, helljuset och även det adaptiva är bra på den, bättre än de flesta bilar jag kört - MEN - det är bara det är IQ Matrix Led på ID4/ID7 är helt fantastiskt, så många zoner och så enormt följsamt. Tittar man på en ID-bil så ska man verkligen lägga till det om man kör i mörker - eller åtminstone provköra med det!

Så pass alltså... Jag kör regelbundet även en IDBuzz med IQ Matrix, och kan inte ens säga att jag tänkt på att ljuset skulle vara speciellt bra jämnfört med andra bilar jag kör och då kör jag ändå 90% små landsvägar i skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Så pass alltså... Jag kör regelbundet även en IDBuzz med IQ Matrix, och kan inte ens säga att jag tänkt på att ljuset skulle vara speciellt bra jämnfört med andra bilar jag kör och då kör jag ändå 90% små landsvägar i skogen.

Jag antar att det är själva nedsläckningen och dimmandet av zoner som det pratas om, snarare än själva styrkan på ljuset. Även om jag upplevde det positivt på ID.7 när jag provkörde den.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Så pass alltså... Jag kör regelbundet även en IDBuzz med IQ Matrix, och kan inte ens säga att jag tänkt på att ljuset skulle vara speciellt bra jämnfört med andra bilar jag kör och då kör jag ändå 90% små landsvägar i skogen.

Jag har den senaste Matrix-versionen i min Golf. Folk vänder på huvudet för att titta vad man har för bil när man kör förbi med helljus för de är extremt starka
Du kanske inte har aktiverat vare sig auto eller kurvljus när du kör.

Permalänk
Medlem

Fick reda på att jag kan hämta min nya ID.7 nästa vecka på måndag. Grymt taggad! Min 5 år gamla ID.3 har tjänat mig väl. Om ni har frågor om ID.3 får ni gärna fråga mig.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Fick reda på att jag kan hämta min nya ID.7 nästa vecka på måndag. Grymt taggad! Min 5 år gamla ID.3 har tjänat mig väl. Om ni har frågor om ID.3 får ni gärna fråga mig.

Kul, då är vi ju två. Vem hinner först? Vilken tid har du bokat in?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=GRzODCuUN-c

Jag har den senaste Matrix-versionen i min Golf. Folk vänder på huvudet för att titta vad man har för bil när man kör förbi med helljus för de är extremt starka
Du kanske inte har aktiverat vare sig auto eller kurvljus när du kör.

Upplever det samma Matrix lamporna på våran Passat -25 är bra mycket starkare en dom var på vår föra Passat -21 Så verkar som dom har gjort en större uppgradering under den tiden.

Finns säkert en chans att ha glömt slå på dynamiskt kurvljus eftersom att på våran Passat så behövda man göra detta manuellt långt inne någon meny tog ett par månader innan jag upptäckte det.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Har du elbil, timprisavtal och laddar på natten? Det kanske inte lönar sig längre – i år har för första gången priset på el i genomsnitt varit lägre mitt på dagen än på natten. Det är ett trendbrott som bland annat beror på att inslaget av solkraft ökar.
https://web.archive.org/web/20250923095319/https://www.dn.se/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=GRzODCuUN-c

Jag har den senaste Matrix-versionen i min Golf. Folk vänder på huvudet för att titta vad man har för bil när man kör förbi med helljus för de är extremt starka
Du kanske inte har aktiverat vare sig auto eller kurvljus när du kör.

Jo då, det är aktivt, och visst är kurvljuset rätt bra... men matrixfunktionen är inte direkt speciell, tycker den verken är bättre eller sämre än de övriga bilarna som har samma funktion.

Förstå mig rätt den är bra, men upplever den inte som något utöver vad övriga tillverkare erbjuder.
Jag hatar dock mjukvaran i VW av hela mitt hjärta, så jag kan inte ens överväga en ny VAG kärra innan de bytt platform.
Sköna bilar att åka och praktiska, men nej, mjukvaran dödar dem helt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har du elbil, timprisavtal och laddar på natten? Det kanske inte lönar sig längre – i år har för första gången priset på el i genomsnitt varit lägre mitt på dagen än på natten. Det är ett trendbrott som bland annat beror på att inslaget av solkraft ökar.
https://web.archive.org/web/20250923095319/https://www.dn.se/...

Vi får väl se hur det blir i vinter. Men visst har jag märkt av detta nu i år. Har dock rejäl solcellsanläggning så laddar ”gratis” på ljusa delen av året.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk

Någon som begriper hur man beräknar sin lön och om man är berättigad till bidrag i och med det nya förslaget om elbilspremie ? Tänker speciellt för enmannahushåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jo då, det är aktivt, och visst är kurvljuset rätt bra... men matrixfunktionen är inte direkt speciell, tycker den verken är bättre eller sämre än de övriga bilarna som har samma funktion.

Förstå mig rätt den är bra, men upplever den inte som något utöver vad övriga tillverkare erbjuder.
Jag hatar dock mjukvaran i VW av hela mitt hjärta, så jag kan inte ens överväga en ny VAG kärra innan de bytt platform.
Sköna bilar att åka och praktiska, men nej, mjukvaran dödar dem helt för mig.

Är det verkligen samma lampuppsättning i Golf då? Det jag tycker var bra med ID var att det var så väldigt många zoner, på Teslan så är det för få för att bli riktigt granulärt tycker jag.

Håller helt med dig om mjukvaran. Jag hade ju en ID4 GTX som var en av de första som levererades i Sverige, och det var fruktansvärt uselt... Blev ju bättre med 3.x men samtidigt så fick man ju aldrig de funktioner som utlovades vid köp ens. Hade inne bilen 6 ggr på tre år, fem gånger för mjukvaruuppgraderingar eller recalls av batterirelaterad hårdvara. (Både 12V och HV)

Känns som de klassiska tyska märkena har lite att lära sig på mjukarusidan, man är fortfarande så inställd på att en bil är förbrukad efter 3 år.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ja jag ser fram emot EX60, hade gärna sett att volvo haft lite aggresivare privatleasingkampanjer dock, generellt. XC60 börjar idag på 8000 för 1000 mil per år t.ex.

Får hoppas dom tror på andrahandsvärdet på EX60

100% volvo har varit superkassa på privatleasing, känns som merparten av deras bilar säljs som tjänstebilar.
Denna månad valde jag en volvo privatleasing enbart pga pris faktiskt Känns som de pruttar ut EX30 och 40 nu till okej/bra priser.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Cerb:

Jo då, det är aktivt, och visst är kurvljuset rätt bra... men matrixfunktionen är inte direkt speciell, tycker den verken är bättre eller sämre än de övriga bilarna som har samma funktion.

Förstå mig rätt den är bra, men upplever den inte som något utöver vad övriga tillverkare erbjuder.
Jag hatar dock mjukvaran i VW av hela mitt hjärta, så jag kan inte ens överväga en ny VAG kärra innan de bytt platform.
Sköna bilar att åka och praktiska, men nej, mjukvaran dödar dem helt för mig.

Skrivet av Henrico:

Är det verkligen samma lampuppsättning i Golf då? Det jag tycker var bra med ID var att det var så väldigt många zoner, på Teslan så är det för få för att bli riktigt granulärt tycker jag.

Håller helt med dig om mjukvaran. Jag hade ju en ID4 GTX som var en av de första som levererades i Sverige, och det var fruktansvärt uselt... Blev ju bättre med 3.x men samtidigt så fick man ju aldrig de funktioner som utlovades vid köp ens. Hade inne bilen 6 ggr på tre år, fem gånger för mjukvaruuppgraderingar eller recalls av batterirelaterad hårdvara. (Både 12V och HV)

Känns som de klassiska tyska märkena har lite att lära sig på mjukarusidan, man är fortfarande så inställd på att en bil är förbrukad efter 3 år.

Har ni testat någon VW efter att de fick nya infotainmentskärmar och software 4.0? Det är en rejäl skillnad måste jag säga. Visst vår nya ID.4 är fortfarande inte lika bra som vår Tesla från 2021 på just mjukvaran. Men nu är det bra jäkla nära. Det mesta fungerar bra mycket stabilare nu, grafiken är rejält förbättrad och allt flyter på fint när man navigerar runt i menyerna. Det enda jag tycker är sämre numera är att menyerna är lite väl plottriga, det kan vara svårt att hitta just den inställningen man är ute efter ibland. Men när man väll satt upp allt som man vill ha det är det ju ett mindre problem.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Bmw ix3 50 med leverans till april.

Ex60 tror jag bliver cirka samma pris och kanske lite efter på teknologi.

Var äntligen sugen på en zeekr 7x som är 100k billigare, men med fåtal verkstäder, sämst inbytespris samt tveksamt andrahandsvärde, blev det en bmw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Är det verkligen samma lampuppsättning i Golf då?

Det är ingen golf utan en IDBuzz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Har ni testat någon VW efter att de fick nya infotainmentskärmar och software 4.0? Det är en rejäl skillnad måste jag säga. Visst vår nya ID.4 är fortfarande inte lika bra som vår Tesla från 2021 på just mjukvaran. Men nu är det bra jäkla nära. Det mesta fungerar bra mycket stabilare nu, grafiken är rejält förbättrad och allt flyter på fint när man navigerar runt i menyerna. Det enda jag tycker är sämre numera är att menyerna är lite väl plottriga, det kan vara svårt att hitta just den inställningen man är ute efter ibland. Men när man väll satt upp allt som man vill ha det är det ju ett mindre problem.

Alltså för min del är inte inte infotainmentdelarna som är mest störiga utan primärt udda buggar och irriterande val för hjälpsystemen.

Det som just nu stör mig allra mest är att bilen nödbromsar om man backar med helt uppsläppt bromspedal och kör lite för nära föremål så att sensorerna piper. (Står parkerad i ett garage med pelare överallt så bilen tvingar dig att backa i krypfart. Att farthållaren hittar osynliga hastighetsskyltar lite överallt ska vi ju inte ens prata om.

Lite smålustigt att du frågade om mjukvaruversion, öppnade appen för att kolla, men den informationen finns såklart inte ens xD.

Permalänk

Mjukvara för elbilar verkar allmänt vara helt hopplöst, har en XC40 Recharge 2022 vars mjukvara ibland helt vägrar att starta, vilket leder till ett helt svart infotainmentsystem och inga ljud, backkamera osv. Det roliga är att bilen är 3 år gammal, vilket betyder inga mer uppdateringar.
Som tur var ska vi nu lämna tillbaka den snart, vad skulle ni rekommendera i samma storleksklass?

Visa signatur

XBL: Framfart Steam: Flanders_one
Reserverad för alla felstavningar eller grammatiska fel som kan uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det som just nu stör mig allra mest är att bilen nödbromsar om man backar med helt uppsläppt bromspedal och kör lite för nära föremål så att sensorerna piper. (Står parkerad i ett garage med pelare överallt så bilen tvingar dig att backa i krypfart. Att farthållaren hittar osynliga hastighetsskyltar lite överallt ska vi ju inte ens prata om.

Första låter som Manoeuvre braking i Park Distance Control är aktiverad, går att stänga av.
https://www.youtube.com/watch?v=N4Fk2TM0Rsc

Andra, ISA kodar man bort med OBD11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det är ingen golf utan en IDBuzz.

Sorry, blandade ihop dig med Bozetta som hade en golf. Men jag tror vi avhandlade ovan att det handlade om funktion när man har mycket möten vid helljus. Sedan har jag aldrig kört idbuzz och vet om den har lika bra ljus. Så på youtube att Teslabjorn hade testat dem och de verkar bra men inte gjorde honom lika lyrisk som id7.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Första låter som Manoeuvre braking i Park Distance Control är aktiverad, går att stänga av.
https://www.youtube.com/watch?v=N4Fk2TM0Rsc

Andra, ISA kodar man bort med OBD11.

Nödbromsen tror jag faktiskt alltid går in om man släpper upp bromsen helt när man backar nära objekt.
Tror VW klassar detta som en säkerhetsfunktion som inte ska gå att stänga av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Sorry, blandade ihop dig med Bozetta som hade en golf. Men jag tror vi avhandlade ovan att det handlade om funktion när man har mycket möten vid helljus. Sedan har jag aldrig kört idbuzz och vet om den har lika bra ljus. Så på youtube att Teslabjorn hade testat dem och de verkar bra men inte gjorde honom lika lyrisk som id7.

Alltså de är bra, men inte såpass att jag upplevt någon wow-känsla jämfört med andra moderna bilar jag kört.