Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Ny tillverkares minnesmoduler delar på fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Är det bara jag som ALDRIG känt något behov av Minneskylare? Samma med kylblock eller liknande för NVME-diskar.

Det gör stor skillnad vid överklockning och om man vill ha tightare timings. Särskilt på DDR5.

Jag kör själv med en 120mm Noctua-fläkt som blåser rakt på modulerna. Krävs inte mycket för att göra skillnad. Finns också fästen/kragar man kan 3D-printa om man vill ha en bra och billig lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

På det stora hela försöker jag få ner antalet fläktar i datorn, inte addera ytterligare. Tre 40 mm-fläktar, det kommer nog inte vara det mest behagliga av (o)ljud.

De låter inte helt ljuvligt på fullt varv nej, så de bör fläktstyras, eller så får man slänga på ett motstånd.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av herbamare:

Fläkt på minnesmoduler är inte nytt.
Jag vill minnas att jag hade en liknande pryl med små fläktar över minnesmoduler för typ 10 år sen.
Kommer dock inte ihåg tillverkare, men fläktenheten var metallic blå..

Nån som kommer ihåg vad det var för tillverkare?
Kan ha varit Thermaltake men kommer inte ihåg som sagt...

Hade också det i mitt bygge. Tog dock bort det efter en tids oväsen... kanske Thermaltake. Google lite snabbt och det finns en uppsjö olika fabrikat så unikt... nä.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Börjar kanske bli vettigare att moderkortet kommer med en vindtunnel som sveper över samtliga komponentplatser med en enda rejäl fläkt istället. En som kanske även leder nånvart.

Ju fler kockar desto mer slammer med kastrullerna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av zOlid:

Vad är nytt med det här? Har ju funnits hur länge som helst!

Det som är nytt är att vi börjar bli gamla

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

PTSD av alla dessa små jävla högljudda fläktar ifrån förr i tiden när de var på moderkorten ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Det som är nytt är att vi börjar bli gamla

Oooof! 😮‍💨
Rakt i magen! 😂

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Åh, jag älskar sånt här onödigt nödvändigt krimskrams – allt för att maxa! Extra fläktar på minnena och SSD:n? Riktigt nice. Men ja, jag håller 100% med: oftast låter det mer än en dammsugare när det är B-tillverkat skräp. Någon som sett fler såna prylar som i artikeln? Typ miniflänsar på strömsladdarna eller nåt helt galet? Vore guld att se vad folk hittar! För jag är inte sen på att testa!

Visa signatur

Yeshua mḥabbkhun!

Permalänk
Medlem

Den enda gången jag kört med fläkt på minnena var på tiden de sålde OCZ Gold VX som krävde något absurt som 3.3v dvs du fick ju köra med deras PowerStream PSU för att justera 3.3v railen litegrann, då förstår man att fläktar var ett krav. Tog till McGyver lösningen och satt ihop 2x80mm fläktar (rymdes inga större) med flertal gummiband och sen fast med buntband i chassi stommen, tyst och effektivt vart det iaf. Att köra 3st småfläktar känns bara fel då det krävs säkert lite högre rpm. Kör man med större lådfläktar får man dessutom ner tempen på CPUn och andra närliggande komponenter (moderkortet t.ex.)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB