Permalänk
Medlem

Råd gällande moderkort och CPU

Kommer bygga en dator med följande chassi: NZXT H6 Flow Vit och GPU: Radeon RX 7600 GAMING OC. Jag har tittat på AMD Ryzen 5 5600X eller AMD Ryzen 5 5600. Min huvudvärk består av vilket moderkort jag ska välja till detta. Tar tacksamt råd på förslag och vill gärna komma undan så pass billigt som möjligt. Testat datorbyggaren på inet och den klagar för det mesta på antalet portar, vilket jag härleder till USB-portarna upp till på chassit.

Ifrågasätt gärna CPU:n. GPU och chassi är redan inhandlat..

Permalänk
Medlem

Har du redan ddr4? Det jag tänker på är att det blivit så dyrt nytt, dyrare än ddr5, samtidigt är inte am4 moderkort och 5600 så mycket billigare än am5 och 7400f.

Gällande moderkort, det handlar ju bara ifall du vill kunna använda alla usb portar på chassit, behövs ju inte.

Permalänk
Medlem

vad är budget och vad har du tänkt för övriga komponenter? Just AM4 är inte att föredra idag då det är så pass liten skillnad i pris mot AM5.

Annars så är ett B550 moderkort med minst 10 faser (matningen till cpun, 9 fall av tio så sitter det någorlunda stora heatsinks till höger om sockeln och ovanför så är det lugnt) sen ta det billigaste

Visa signatur

here we go!