Permalänk
Medlem

[ca 45k]3d Arbetsstation+gejming

Tjena, dags för en vän att skaffa en ny arbetsdator.
Ska användas till 3d modellering/rendering & gejming.

Var ett tag sen jag var påläst så hade uppskattat all hjälp.
Hans första iteration ser ut såhär:
https://komponentkoll.se/bygg/uPnvA

Min spontana tanke är banta ner moderkortet & lägga pengarna på en till HDD eller GPU.

Tack igen!

Permalänk
Medlem

Kommar processorn ens dras nytta av? Förutom moderkort, kan även banta på SSD och cpu-kylare och vipps så kan man få råd med RTX 5090 istället.

Permalänk
Medlem

Du/ni/han/hon kan köpa Win 11 pro lagligt på annat håll för 140Kr och då "retail" som kan flyttas med till nästa dator.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Jo men vid rendering tror jag absolut den kommer dras nytta av. Men ska gräva lite mer!
--
windows är noterat!

Permalänk
Medlem

Behövs verkligen det moderkortet? Känns som att ett billigare X870/E hade vart mer logiskt. Sen hade jag nog tagit 1000W när man ändå är i farten.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

DDR5 har 48GB stickor med, så man skulle kunna få in 192GB ram.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14821366
Då dessutom CL36, tror de där minnena är CL40?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 64GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av wr00m:

<Uppladdad bildlänk>

Min spontana tanke är banta ner moderkortet & lägga pengarna på en till HDD eller GPU.

Tack igen!

Ska du rendera på CPU? Vilken mjukvara? 3d modellering kan du köra på en potatis så länge du inte har på en massa ögongodis när du modellerar, beror ju iofs också på vilken mjukvara.

Jag fiskar efter att slippa en ickesymmetrisk processor. Skulle hellre ta en ren 9950 eller en 9800X3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wr00m:

<Uppladdad bildlänk>

Tack igen!

Detta tycker jag är en betydligt bättre build men jag har tagit hänsyn till flera av dina val.
Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 9 9950X (5 921 kr hos Amazon)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 5080 VENTUS 3X OC PLUS (12 290 kr hos Komplett)
Chassi: Antec Flux Pro Svart (2 381 kr hos Computersalg)
Moderkort: ASUS ProArt X870E-Creator WIFI (5 212 kr hos Amazon MP)
RAM: Kingston FURY Renegade DDR5-6400 (4 336 kr hos Amazon)
SSD: Samsung 9100 Pro Gen 5 (4 627 kr hos Proshop)
Nätaggregat: NZXT C1200 ATX 3.1 (svart) (1 905 kr hos Amazon MP)
CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer III Pro 420 Svart (1 187 kr hos Proshop)
Operativsystem: Microsoft Windows 11 Pro Swedish 64-bit OEM (1 749 kr hos Dustin)
Totalt: 39 608 kr

Moderkort som inte är en leksak, chassi som testar i topp och har plats för rejäl kylning vilket i sin tur leder till att det blir tyst. Bästa CPU-kylaren på marknaden slår mitt älskade Noctua på fingrarna rejält. PSU som topptestats och klarar ett byte till ett 5090 utan problem. Fokus på jobb med en CPU utan X3D, sparar lite strul och någon tusenlapp.

Permalänk
Medlem

Behövs det hållas till 45k kan pengar sparas på moderkort + ssd, men annars hellre gå ner cpun än gpu.

Permalänk
Medlem

shit va gryyma tips! stort tack

Skrivet av rwkk:

https://komponentkoll.se/bild/GzvMi.png

Behövs det hållas till 45k kan pengar sparas på moderkort + ssd, men annars hellre gå ner cpun än gpu.

hmm vad för cpu borde vi ge oss på för detta bygget då istället för 9950xdn?
mycket tid spenderas i blender cycles.

och vill vi verkligen ner till 96ram istället för 128?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wr00m:

shit va gryyma tips! stort tack

hmm vad för cpu borde vi ge oss på för detta bygget då istället för 9950xdn?
mycket tid spenderas i blender cycles.

och vill vi verkligen ner till 96ram istället för 128?

Hmm, kan inte gpu användas för det?

Jag är inte så inne på detta ämnet så jag är inte säker. Däremot så vet jag att 9950x presterar i princip lika och 7950x inte heller är mycket efter, dock är de såklart sämre i spel pga. mindre vcache.