Dags att pensionera trotjänaren – Behöver hjälp med nya bygget (budget ~28k)

Permalänk

Dags att pensionera trotjänaren – Behöver hjälp med nya bygget (budget ~28k)

TL:DR

• Ny dator med budget på ca 28k kr

• 1440p spelande och då främst nya bf6, men gärna så "framtidssäker" budgeten tillåter

• Behöver era råd kring mitt förslag, om jag tänkt rätt (se bild nedan)

Hej på er!

Nu har det gått nästan 9 år sedan jag fick väldigt goda komponentråd härifrån. Så pass goda råd att jag fortfarande kör med den datorn än idag faktiskt.

Det är alltså bland annat en Intel core I7 6700K och ett GTX 1070 8GB som snurrar i min låda fortfarande.
Men jag känner att det börjar bli dags att kolla på något nytt, så jag vänder mig till er och er expertis åter igen, såhär 9 år senare.

Vad är jag då ute efter den här gången?
Först och främst spelandet och då i minst 1440p med så höga grafikinställningar jag kan inom budget. Mitt primära spel kommer vara battlefield 6, som verkar vara ett rätt optimerat spel utifrån mitt test med betan på mina gamla komponenter.

Men jag har även börjat fundera på att dra igång lite mer singleplayer spel igen, som nya Mafia spelet och James Bond exempelvis. Men mer exakt vad, det får framtiden visa. Tanken är väl att vara redo för mer, så gott det går inom budgeten.

Så vad får det kosta?
Har tänkt mig att någon slags yttersta smärtgräns går runt 28 000kr (jäklar vad dyrt allt blivit sedan sist).

• Jag vill inte bygga själv och Inet gjorde det så bra sist så tänker vi kör där igen.

• Windows köper jag separat

• Har lagt 2st 2TB hårddiskar, tänkte en för windows/övrig lagring och en för spelen, har varit så tröttsamt att minnet tagit slut i min nuvarande burk och vill helst inte börja med att behöva installera en till disk direkt

• Extra fläktarna fick jag tips från inets chatt

Mitt förslag - Såhär ser det ut nu
Jag har kollat runt här bland trådarna, funderat fram och tillbaka och försökt läsa på lite om frames per krona osv. trots min okunskap kring ämnet och tillslut landat i detta förslag:
https://www.inet.se/datorbygge/b1702958/luftkyld-5070ti-850w

Så vad tror ni? Är jag på rätt väg i mina komponentval? Moderkortet är jag speciellt okunnig på känner jag. Andra komponenter har jag försökt läsa på om hur tysta dom är samt hur bra omdömen dom har i övrigt.

Är detta en balanserad setup eller borde jag optimera mer? Eller bör jag tänka om helt?

Jag är verkligen supertacksam på förhand för all ev. hjälp ni kan bistå med!

Permalänk
Medlem

Trots alla påhopp jag får när jag säger detta, så gör jag det ändå:
Funderat på 64GB istället för 32? Anledningen är att AM5 kan ha bekymmer med minneskretsar i alla 4 slottar om man har det, och har man bara 2 så är det ju besvärligare med uppgraderingen när den väl kommer...

Med tanke på 28 papp investering, så är kanske en tusing till inte så mye?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Trots alla påhopp jag får när jag säger detta, så gör jag det ändå:
Funderat på 64GB istället för 32? Anledningen är att AM5 kan ha bekymmer med minneskretsar i alla 4 slottar om man har det, och har man bara 2 så är det ju besvärligare med uppgraderingen när den väl kommer...

Med tanke på 28 papp investering, så är kanske en tusing till inte så mye?

Jag funderade lite på det, men ska ärligt erkänna att jag inte är så kunnig att kunna försvara mitt val där. Utan var mer "ah här kan jag kanske spara in lite pengar". Men kanske bara är dumsnålt när man ändå lägger ut så mycket totalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockrenen:

Jag funderade lite på det, men ska ärligt erkänna att jag inte är så kunnig att kunna försvara mitt val där. Utan var mer "ah här kan jag kanske spara in lite pengar". Men kanske bara är dumsnålt när man ändå lägger ut så mycket totalt?

Njae, egentligen har man väl ingen nytta av det... Tittar jag just nu, så säger fastfetch att jag använt 7,93GB av 62.45... CachyOS & Gnome, Steam & Firefox med många flikar.
Win vill ju ha samma för att ens starta...

Å andra sidan, jag slipper ens bry mig om minne de närmaste 5 åren.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Njae, egentligen har man väl ingen nytta av det... Tittar jag just nu, så säger fastfetch att jag använt 7,93GB av 62.45... CachyOS & Gnome, Steam & Firefox med många flikar.
Win vill ju ha samma för att ens starta...

Å andra sidan, jag slipper ens bry mig om minne de närmaste 5 åren.

Har nu funderat lite fram och tillbaka, såg att det blir typ 1400kr mer med liknande minnen fast 64GB ram, så tror jag fortsätter på 32GB som jag hade från början. Men jag tackar dig för din input!

Permalänk

Ser bra ut men kanske kan spara in en lite här o där. Finns ju ganska mycket billigare chassin men du kanske vill ha just det pga utseende? Finns billigare psu men såg att 1000w verisionen av det psu du valt kommer få stor prissänkning på inet på torsdag (1399kr) så om du köper datorn då blir det en mycket bra deal. Verkar vara begränsad upplaga dock. Finns ett något billigare 5070ti som jag hade kört. Du kan titta på 9070xt också och överväga om prisskillnaden är värt det för dig för det är också ett kompetent gpu. Men 5070ti är absolut ett bra val med bättre raytracing och upscaling så behöver du inte spara in så kör på det. Se om det kommer nån mer prissänkning på torsdag.

Permalänk
Skrivet av Johnnymobil:

Ser bra ut men kanske kan spara in en lite här o där. Finns ju ganska mycket billigare chassin men du kanske vill ha just det pga utseende? Finns billigare psu men såg att 1000w verisionen av det psu du valt kommer få stor prissänkning på inet på torsdag (1399kr) så om du köper datorn då blir det en mycket bra deal. Verkar vara begränsad upplaga dock. Finns ett något billigare 5070ti som jag hade kört. Du kan titta på 9070xt också och överväga om prisskillnaden är värt det för dig för det är också ett kompetent gpu. Men 5070ti är absolut ett bra val med bättre raytracing och upscaling så behöver du inte spara in så kör på det. Se om det kommer nån mer prissänkning på torsdag.

Hej och tack för ditt svar! ^^

Ja chassit har jag inte riktigt valt för att spara pengar, typ det enda av alla val jag gjort enbart pga hur den ser ut och vad jag kan tänka mig ha framme, hehe

Såg också att dom skulle köra någon drive, men tyvärr kan man inte lägga till just dropsen (som dom kallar det) i datorbyggare (så dom bygger datorn åt dig, som jag vill), då dom får unika artikel nr som är begränsade. Jag frågade till och med inets chatt om just specifikt detta idag, annars hade det varit trevligt minst sagt!

Bra input gällande 9070xt, jag har faktiskt dividerat fram och tillbaka mellan dom, landade på 5070Ti:n just pga det med bättre raytracing och upscaling, så kände att det ändå var värt det. (med min bristande kunskap, hehe!)

Men kanontips ang. billigare 5070Ti, mycket bra info, såg inte den tidigare men jag bytte till den från ASUS nu, i alla fall 400 kr billigare!

Permalänk
Medlem

@Klockrenen: Är du bekväm med att köpa GPU separat och stoppa in? Om ja så kan du köpa ett Asus 5070 Ti TUF som är ett av de allra bästa korten för 9990kr hos Webhallen och NetonNet:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14365107

Kan säkert överklockas fint upp till i nära 5080-prestanda.

Säger inte att Ventus och Prime är dåliga modeller per say men de är basmodeller i jämförelse:
https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-5070-ti-t...

Och ja, ska du lägga 28k på en dator skulle jag nog fundera på att stoppa in 2x32GB RAM direkt, då slipper du fundera på den biten framgent.

Samma sak här dock, Inet ligger rätt högt i pris vs andra:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13438177

Permalänk

5070ti blir bra. Sen fyller som sagt inet 25 år och det drar igång på torsdag så kommer säkert en hel del bra deals då så kan vara bra att ha lite koll på alternativ som finns osv.

Permalänk
Skrivet av edson:

@Klockrenen: Är du bekväm med att köpa GPU separat och stoppa in? Om ja så kan du köpa ett Asus 5070 Ti TUF som är ett av de allra bästa korten för 9990kr hos Webhallen och NetonNet:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14365107

Kan säkert överklockas fint upp till i nära 5080-prestanda.

Säger inte att Ventus och Prime är dåliga modeller per say men de är basmodeller i jämförelse:
https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-5070-ti-t...

Och ja, ska du lägga 28k på en dator skulle jag nog fundera på att stoppa in 2x32GB RAM direkt, då slipper du fundera på den biten framgent.

Samma sak här dock, Inet ligger rätt högt i pris vs andra:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13438177

Tack för att du tagit dig tid att svara, mycket uppskattat!

Jag har nog inte riktigt förstått skillnaden mellan dom grafikkorten, kollar jag inets jämför-funktion så skiljer det 91 MHz i turbofrekvens mot Asus Prime-modellen. Antar att TUF har bättre kylning också? Men är säkert mer saker som jag inte förstår, hehe ^^

Däremot förstår att jag nog hade kunnat spara mer på att köpa komponenterna från olika återförsäljare, men känner mig inte alls bekväm i att bygga själv.

Gällande RAM, ja det är tråkigt att inet ligger så högt i pris på just dom minnena i 64 GB, blir ju i så fall runt 1400kr dyrare, vilket inte känns så värt? Tror du jag kommer slå i taket på 32GB inom närtid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockrenen:

Tack för att du tagit dig tid att svara, mycket uppskattat!

Jag har nog inte riktigt förstått skillnaden mellan dom grafikkorten, kollar jag inets jämför-funktion så skiljer det 91 MHz i turbofrekvens mot Asus Prime-modellen. Antar att TUF har bättre kylning också? Men är säkert mer saker som jag inte förstår, hehe ^^

Däremot förstår att jag nog hade kunnat spara mer på att köpa komponenterna från olika återförsäljare, men känner mig inte alls bekväm i att bygga själv.

Gällande RAM, ja det är tråkigt att inet ligger så högt i pris på just dom minnena i 64 GB, blir ju i så fall runt 1400kr dyrare, vilket inte känns så värt? Tror du jag kommer slå i taket på 32GB inom närtid?

Något bättre kylning ja samt bättre material och byggkvalitet överlag. Tystare fläktar! Går sannolikt att klocka lite hårdare pga detta.
Dock bör det inte vara någon skillnad i performance i stock / lätt fabriks OC mellan olika modeller.

Helt med på om du inte vill bygga själv. Att ploppa i ett grafikkort och dra en strömkabel tror jag de flesta skulle klara av med lite tålamod och en Youtube-video nära till hands. Men alla är olika och väljer själv!

RAM, nja om du bara ska spela så är 64GB onödigt men själv valde jag det i min nya rigg då det för stunden bara kostade cirka 1000kr mer. Man vill som ovan inlägg skriver också helst hålla sig med att använda 2st DIMM och inte alla 4. Men kanske inte högsta prio att i sådant fall.

Permalänk

Såg att inet kör PNY GeForce RTX 5070 Ti 16GB OC Plus för 300kr billigare än ASUS kortet jag lagt till.

Är det någon som vet om det är stor skillnad mellan dessa två? Bör man ta det billigaste eller är ASUS kortet bättre och värt dom hundralapparna extra?

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt moderkortet mot asus b850 plus 1990kr hos netonnet. Dessutom får man 190kr cashback om man orkar administrera sitt köp hos ASUS.
Sen hade jag skippat lägga 2000kr på en låda. Finns bra för för under tusenlappen.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3