Permalänk
Medlem

Hjälp med köp av dator

Hej!

Jag hjälper en vän att köpa en ny dator och skulle behöva lite experthjälp här på forumet.
Personen ifråga har inte så mycket koll på datorer eller komponenter, och vill ha något som bara funkar - utan att behöva tänka på uppgraderingar de kommande 3-4 åren.

Användningsområde är videoredigering, bild redigering, 3D-modellering/rendering.
Spela spel på datorn är i princip inte relevant.
Budget 15 000-20 000 kr

har ni tips på bra byggen / färdigpaket?

Alla tips, byggen, länkar och tankar uppskattas!

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henky838:

Hej!

Jag hjälper en vän att köpa en ny dator och skulle behöva lite experthjälp här på forumet.
Personen ifråga har inte så mycket koll på datorer eller komponenter, och vill ha något som bara funkar - utan att behöva tänka på uppgraderingar de kommande 3-4 åren.

Användningsområde är videoredigering, bild redigering, 3D-modellering/rendering.
Spela spel på datorn är i princip inte relevant.
Budget 15 000-20 000 kr

har ni tips på bra byggen / färdigpaket?

Alla tips, byggen, länkar och tankar uppskattas!

Tack på förhand

Mitt råd är att kolla vad de programmen hen använder har för rekommendationer. Många program kan idag använda grafikkort för att snabba upp arbetsflöden för modellering och editering av bild/video, men stödet för olika GPU kan variera.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Mitt råd är att kolla vad de programmen hen använder har för rekommendationer. Många program kan idag använda grafikkort för att snabba upp arbetsflöden för modellering och editering av bild/video, men stödet för olika GPU kan variera.

Han har idag en äldre kontorsdator som inte klarar av att köra videoredigerings program så det är lite oklart vilka program som kommer användas på den nya datorn, så ute efter ett grafikkort med bred kompatibilitet för att säkerställa stöd för olika program.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henky838:

Han har idag en äldre kontorsdator som inte klarar av att köra videoredigerings program så det är lite oklart vilka program som kommer användas på den nya datorn, så ute efter ett grafikkort med bred kompatibilitet för att säkerställa stöd för olika program.

Då är det bäst att satsa på Nvdia. Nvidia har bredast stöd när det kommer till olika program. AMD är på stark frammarsch och kan ge oslagbart bra bang for the buck i en del program, men vet man inte vilka program man vill köra är Nvidia det säkrare valet.

Man kan utgå ifrån Min-Maxaren i SweClockers Ramverket. https://www.sweclockers.com/artikel/40809-ramverket-uppdateri... Gaming eller inte spelar ingen roll. 3D modellering belastar datorn väldigt snarligt som ett spel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!