Hjälp med köp av budgetvänlig speldator

Permalänk

Hjälp med köp av budgetvänlig speldator

Hej,

Jag tror att jag har kommit ut på andra sidan av småbarnsåren och börjar få lite tid till spel igen (hurra!) Inte datorn däremot, den jag har köptes 2017 och trots några uppgraderingar så är den bortom räddning. Så jag är ute efter en ny budget/mid-range dator, men har inte alls följt med i utvecklingen de senaste säg 5-6 åren.

Föredrar bra story offline framför online-spel och är nöjd med medel till höga grafikinställningar. Spelar Witcher 3, Kingdom Come, Horizon Zero Dawn, Metro. Stalker 2 och Cyberpunk är högt på önskelistan när datorn är igång. Använder 1440p skärm. Skulle vilja hålla mig inom 12-13k-budget.

Om det går att få in komponenter i mATX eller mini-ITX så är det en bonus då utrymmet är begränsat. Bryr mig inte alls om detaljer som RGB, färg etc. Satte ihop ett exempel nedan och önskar feedback/förslag.

https://www.inet.se/datorbygge/b1707180/20250926

Tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har inga strörre synpunkter på det du lyckats plocka ihop för priset. Min enda lite jobbiga kommentar till dig är att jag hade övervägt att öka budget några tusen för att få ett bättre gpu. Känns lite tunnt för den typ av spel du gillar i din upplösning, rädd du inte blir helt nöjd. Hade rekommenderar dig minst 9070. Det klarar galant 1440p. Kan du bygga själv och spara in byggkostnaden och dessutom köpa olika delar från olika ställen där varje del är billigast kan du nog i alla fall nästan spara in mellanskillnaden? Enda problemet med 9070 är att det ofta ligger så nära 9070xt i pris att det blir oprisvärt att inte slå till på den ännu bättre xt varianten. Skiljer det kring 1000 är det väl ok men när det ligger kring 300-500 i skillnad blir det nästan dumsnålt missförstå mig rätt. Sen är kanske 650w lite för lite i alla fall för xt men priskillnaden till 750w även på inet för ditt nätagg är 10kr så det hade jag nästan kört oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymobil:

Har inga strörre synpunkter på det du lyckats plocka ihop för priset. Min enda lite jobbiga kommentar till dig är att jag hade övervägt att öka budget några tusen för att få ett bättre gpu. Känns lite tunnt för den typ av spel du gillar i din upplösning, rädd du inte blir helt nöjd. Hade rekommenderar dig minst 9070. Det klarar galant 1440p. Kan du bygga själv och spara in byggkostnaden och dessutom köpa olika delar från olika ställen där varje del är billigast kan du nog i alla fall nästan spara in mellanskillnaden? Enda problemet med 9070 är att det ofta ligger så nära 9070xt i pris att det blir oprisvärt att inte slå till på den ännu bättre xt varianten. Skiljer det kring 1000 är det väl ok men när det ligger kring 300-500 i skillnad blir det nästan dumsnålt missförstå mig rätt. Sen är kanske 650w lite för lite i alla fall för xt men priskillnaden till 750w även på inet för ditt nätagg är 10kr så det hade jag nästan kört oavsett.

Håller med om att 9070 XT är att rekommendera för 1440p. Kortet drar ju runt 300 W så 650 W är inget problem att köra till det grafikkortet om man vill spara lite. Dock hade jag väl personligen kört på en PSU med ATX 3.1 och åtminstone 850 W då de ofta har tio års garanti och kan hänga med länge.

Permalänk
Medlem

Hade gått ner 1-2k istället för "budget" och köpt ett Intel Arc B580, som dessutom ligger på ca 2,5k hos Komplett nu (Inte betalt samarbete ). Som är gjort för 1440p. Men annars om du faktiskt har råd med mer prestanda så rekommenderar jag också något utav AMD serien som du redan tagit med och som andra här rekommenderat.

Visa signatur

MvH AdrianW