Kommentar: Intel ♥ Nvidia – men var lämnar det oss?

Permalänk
Medlem

Trevligt att se, Intel behöver verkligen detta.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Sånt här borde inte vara lagligt. Kommer sluta med att det finns en jätte som kontrollerar allt och konsumenter har inget att säga till om.

På sätt och vis är vi ju redan där sedan några år tillbaka, jätten heter TSMC. Det företag som inte betalar för en slot i deras produktion har ju inte haft så mycket att komma med, eller lär i alla fall fastna i äldre noder. Apple, AMD, Broadcom, NVIDIA, Qualcom och till slut fick även Intel skriva på kontraktet om tillverkning i extern regi. För Intels del så tror jag att det sved rätt bra i självbilden de hade.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av mc68000:

På sätt och vis är vi ju redan där sedan några år tillbaka, jätten heter TSMC. Det företag som inte betalar för en slot i deras produktion har ju inte haft så mycket att komma med, eller lär i alla fall fastna i äldre noder.

Jo fast TSMC är neutrala. Tror han menar en aktör som Nvidia eller Intel med egen arkitektur (CUDA och X86).

Skrivet av mc68000:

Apple, AMD, Broadcom, NVIDIA, Qualcom och till slut fick även Intel skriva på kontraktet om tillverkning i extern regi. För Intels del så tror jag att det sved rätt bra i självbilden de hade.

Håller fullständigt med dig. Jag är helt övertygad att Intel undvek att gå till TSMC så länge de bara någonsin kunde. När de till slut gjorde det kändes säkert som att erkänna förlust, att TSMC gått om dem.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Slutet på valfriheten stavas ARM.

apple har låst och klistrat ihop sin ARM-hårdvara, även för deras datorer där det inte behövs. De enda datorer de har där man kan byta lagring på har låsta lösningar.

nvidia kommer inte bygga något öppet, när de gäller hårdvaran så kommer de kopiera apple. Vill användarna kunna använda sig av deras gpu-lösningar? Då blir det att också skaffa deras arm-cpu, etc. Gällande mjukvaran så får vi se, till och börja med så kommer valfriheten vara öppnare än apple. Men gissningsvis så kommer de, förr eller senare, ta betalt av os-utvecklare för tillgång till deras hårdvara. Men förr eller senare så kommer det utveckla egna system, lite som hur apple använde sig av annan hårdvara fram till att de utvecklat egen.

nvidia vill dominera och stänga ute konkurrenter.

Permalänk
Medlem

Det lämnar oss med Havreflarn...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Det är ju nu Commodore och Nintendo ska gå ihop och skapa Elefentmannen

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Slutet på valfriheten stavas ARM.

apple har låst och klistrat ihop sin ARM-hårdvara, även för deras datorer där det inte behövs. De enda datorer de har där man kan byta lagring på har låsta lösningar.

nvidia kommer inte bygga något öppet, när de gäller hårdvaran så kommer de kopiera apple. Vill användarna kunna använda sig av deras gpu-lösningar? Då blir det att också skaffa deras arm-cpu, etc. Gällande mjukvaran så får vi se, till och börja med så kommer valfriheten vara öppnare än apple. Men gissningsvis så kommer de, förr eller senare, ta betalt av os-utvecklare för tillgång till deras hårdvara. Men förr eller senare så kommer det utveckla egna system, lite som hur apple använde sig av annan hårdvara fram till att de utvecklat egen.

nvidia vill dominera och stänga ute konkurrenter.

Jag säger inte emot det du skriver, men skulle vilja komma med ett tillägg. Slutat på valfriheten stavas också "marknaden". För det är alla som köper som gör det möjligt. Och.. det är väl lite det som är problemet: att mindre än 1% av marknaden bryr sig om inlåsning och minskad valfrihet bara dom får sin device.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Självklar är det döden för valfriheten. Både intel och nividia för sig har ju gjord fulspel mot AMD tidigare.
Och folk är verkligen så blåögat och tror att det kommer inte förekomma? Gud.
För och inte tala om politiska läget i usa som säkert också kommer påverka detta.
Men ja, folk få väl det dem förtjänner.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Skrivet av Tauri85:

Ja dom kan väl göra mer än tvättmedel kan en annan tycka

Tar bort mer än fläckar....

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Kan de inte också handla om få skatte lättnader?

Dels få samarbete med någon som inte är direkt konkurrent till de, som kan vara intresserade av faktiskt använda deras gpu. Kunna dra av skatt och samtidigt få en ny dörr att använda i framtiden.

I Sverige så köper vissa upp företag som går sämre för få ner skatten. Finns de liknande upplägg i USA?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag hade ju hellre velat se att intel slåss med ARC mot AMD's APUER i sina CPU's, och sen att Nvidia kör med ARM64 eller RISC-V "CPU" cores i sina chip och slåss mot apple... typ.

Men aja.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Valfrihet inom PC byggande är en dålig beteckning på fenomenet att mer byggs ihop/kombineras.

Minns när jag var på verkstad/service hos Partman i Halmstad i början av 90.talet.
Det var tiden när ISA 8/16 var standard, localbuss var endast lite marknadstrevare hos dom mest vågade tillverkarna.

Allmänt rådande för kommunikation var då serieport och paralellport, fanns ingen separat port för mus som exempel.
Var inga portar på moderkorten mer än då för tagentbordet.

Som tekniker så lyfte jag då tanken om att ha portar integrerade på moderkortet, främst då Partman gjorde inköp direkt ifrån tillverkare i asien (Taiwan). Jag visste att där var en del tillverkare som hade börjat att integrera perferiportar på moderkortet.

Kommentarerna på frågan var massiva "Varför?", "Då är ju friheten att konfigurera systemet borta", "Nej, det kommer aldrig att fungera. Finns ingen som vill köpa sånt", till "Tänk om en port går sönder"... Massiva protester...

Idag har vi det mesta integrerat på moderkorten, finns en uppsjö med kombinationer för vart behov.
Fortfarande så existerar friheten att välja det som passar en, i ännu större mängd och omfattning än vad som var fallet i början av 90-talet.

Integration av fler funktioner betyder inte per automatik att att det en del vill beteckna "Valfrihet" försvinner, då historien säger att möjligheten och utbudet istället ökar.

Ser inget som skulle bli annorlunda denna gången, Intel kommer inte att ge upp diskreta CPU'er, dom säljer, inte att Nvidia ger upp det som ger lönsamhet.

Vi får däremot ännu en produkt att välja ifrån produktbuketten!
Visar den sig leverera, ja då stannar den, annars så försvinner den.

Som Intel Kaby Lake-G vilket blev en snackis om Intel's och AMD's framtida sammarbete, intressant är att jag aldrig såg någon produkt på Svenska marknaden, förutom då en Intel NUC...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Inget konstigt. Kolla på AMD's senaste APU Ryzen Max+ 395 och då kommer frågan framöver - kommer det ens vara värt att köpa en GPU i midrange? Addera DDR6 och 4 kannaler - vart är snabbare minne för GPU'er? Får vi bredare buss?

Så jag förstår samarbetet. AMD tog ett blad från apple med quad channel memory för mer bandbredd till CPU/GPU och stoppade in en stöddigare GPU. Den är ju redan idag snabbare än RTX 4060 för laptops med mindre än halva strömbudgeten(mest för att CPU ingår och inkl denna har den lägre strömbudget). Så nästa gen blir också spännande om denna säljer bra. Nackdelen är att de kan ta nästan vilka pengar som helst för att man slipper en extra gpu i sin laptop och allt drar mindre ström. Så lättare, längre batteritid, men dyrare då det finns inga bra alternativ ännu(apple) men för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EDC:

Inget konstigt. Kolla på AMD's senaste APU Ryzen Max+ 395 och då kommer frågan framöver - kommer det ens vara värt att köpa en GPU i midrange? Addera DDR6 och 4 kannaler - vart är snabbare minne för GPU'er? Får vi bredare buss?

Så jag förstår samarbetet. AMD tog ett blad från apple med quad channel memory för mer bandbredd till CPU/GPU och stoppade in en stöddigare GPU. Den är ju redan idag snabbare än RTX 4060 för laptops med mindre än halva strömbudgeten(mest för att CPU ingår och inkl denna har den lägre strömbudget). Så nästa gen blir också spännande om denna säljer bra. Nackdelen är att de kan ta nästan vilka pengar som helst för att man slipper en extra gpu i sin laptop och allt drar mindre ström. Så lättare, längre batteritid, men dyrare då det finns inga bra alternativ ännu(apple) men för spel.

395:an är galen. Jag har en lab-dator, laptop där man kan allokera 96GB ram till GPUn, sjukt kul att köra LM Studio på den.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.