Muskampen 2025: Segraren korad!

Ensam utvecklare håller liv i Radeon HD 7000

Permalänk
Melding Plague

Ensam utvecklare håller liv i Radeon HD 7000

13 år efter lanseringen får AMD:s första GCN-kort fortfarande uppdateringar – på Linux.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

The power of FOSS. Även FireWire fick lite uppdateringar i nästa version av kärnan.

"De här äldsta GCN-korten har hittills suttit fast på den äldre Linux-drivrutinen för AMD-kort, kallad Radeon, medan GCN 1.2 och alla nyare AMD-familjer använder den moderna AMDGPU-drivrutinen."

Detta är en sanning med modifikation, man har länge kunnat sätta en kernel-flagga för att tvinga fram användning av AMDGPU även på äldre GCN-kort.

Permalänk
Medlem

Not all heroes wear capes

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Not all heroes wear capes

<Uppladdad bildlänk>

Jag tror han har en mantel!

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag tror han har en mantel!

I see what you did there

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hjälten vi inte förtjänar, men som vi behöver just nu.

Permalänk
Medlem

Trist att han är ensam! Några vänner kunde han ju haft i alla fall!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Fasen alltså, min HTPC har ett GHz 7970 och kör Win10.
Kommer hoppa över till Linux nu när Microsoft försöker öka mängden elektronikskrot genom att medvetet lägga in onödigt höga HW-krav.
Kanske blir en prestandavist tack vare Timur...

Permalänk

Fantastiskt! Sånt här gillar jag!

Permalänk
Medlem

Tjejen kör fortfarande på mitt gamla 7970, och det fungerar oförskämt bra med tanke på åldern. Detta är ju av intresse då hon sneglar på att gå över till Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tjejen kör fortfarande på mitt gamla 7970, och det fungerar oförskämt bra med tanke på åldern. Detta är ju av intresse då hon sneglar på att gå över till Linux.

Sneglar hon verkligen på att gå över till Linux, eller är det du?

Permalänk
Medlem

HD7000-serien är lite nostalgisk för mig, så det är kul att se det hållas i liv. Köpte ett XDX HD 7970 Double Dissipation Edition (sjukt att såna produktnamn sitter i huvudet typ 14 år senare...) som jag sen sålde till en Stefan via marknaden här på Sweclockers. Nu är ju förstås inte estetik på min priolista när vi talar om grafikkort, men det kortet var nog bland de mer tilltalande korten att titta på iaf:

Ersatte det därefter med ett ASUS GTX680 DC2U. Det var ett misstag eftersom jag upptäckte bitcoin där nånstans i krokarna, och det gick på den tiden inte att minea med nvidia-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

7970 GHz var ett sinnessjukt kort. HD 7850 är tveklöst den bästa upplevelsen vad gäller GPU jag haft. Nostalgin är väldigt påträngande. Alltså 7970 GHz edition var högre klockat än 280X som var "generationen efter". Det var ett rebrandat lägre klockat 7970 GHz.

https://tpucdn.com/review/amd-hd-7970-ghz-edition/images/perf...

Värt att nämna är att GTX 590 samt 690 är en dubbelmacka. Varav 690 är en generation framåt. HD 4xxx serien var väldigt fin med.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Finns fortfarande en tomte som uppdaterar både windows, mac och linux-drivare för voodoo banshee, 3,4 och 5 samt spectre (hur det ens är möjligt då 3dfx spectre var typ tre kort på hela planeten afaik) Det finns även en kines från taiwan som håller Xabre serien vid liv med sina drivrutiner, Xabre 600 var likvärdigt med ett nvidia 4600/4800, men Xabre 600 var DX9 och kostade typ 400 KR nya, Xabre 800 kom bara ut i begränsad upplaga så jag vet inte om han uppdaterar drivaren för dem, men de var på pappret snabbare än 9700pro, men när de väl kom ut så var ju redan 9800XT ute och även om 256 mb vram skulle varit coolt, så känndes det som att SiS inte var värt det, då deras windowsdrivare var "utter garbage" men 2d kvallan var ju långt bättre än nvidia, men det var ju inte svårt att slå på den tiden. TSENG och Cirrus logic hade bättre 2d chip än nvidias 4000 serie som blurrade nånting fruktansvärt och dög absolut inte för illustrator ens i låga upplösningar med deras "fuzzy pixels" Hade SiS haft bättre drivrutiner, så hade XGI (deras dotterbolag) inte behövt existera, och de slog ju allt nvidia hade med sina Xabre och Volari V8 Duo. Men de låg efter helt enkelt mot ATi.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

7970 GHz var ett sinnessjukt kort. HD 7850 är tveklöst den bästa upplevelsen vad gäller GPU jag haft. Nostalgin är väldigt påträngande. Alltså 7970 GHz edition var högre klockat än 280X som var "generationen efter". Det var ett rebrandat lägre klockat 7970 GHz.

Värt att nämna är att GTX 590 samt 690 är en dubbelmacka. Varav 690 är en generation framåt. HD 4xxx serien var väldigt fin med.

Va inte 680 mycket snabbare än 7970 och med rätt mycket när dom väl kom ut, plus att 680 bara va ett mellan kort egentligen?

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag kör också ett 7850 på Linux. I NASen så grafikprestanda är inte sådär superviktigt men kul ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

Va inte 680 mycket snabbare än 7970 och med rätt mycket när dom väl kom ut, plus att 680 bara va ett mellan kort egentligen?

Den länkade bilden säger att 680 var 7% snabbare än basvarianten av 7970, men långsammare än 7970 Ghz edition. Det är ungefär så jag minns.

Värt att påpeka att 7970 kom ut 3-4 månader innan Nvidia ens papperslanserade 680, och 680 gick inte att få tag i de första månaderna. Nvidia hade tydligt specat 680 för att vinna, trots att yielden var för dålig för att kunna leverera några volymer. AMD svarade bara med Ghz edition för att ta tillbaka kronan "på pappret".

Det bästa från Nvidia den generationen var nog 660Ti, som var prisvärd i ett gap i AMDs lineup.

GK104 var ett "mellankort" i så mening att det var en 104, men det fanns ingen GK100. GK110 kom året efter med 780 och Titan, men då kom snart Radeon 290 istället.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Glöm inte 7990!
Kortet alla miners ville ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Den länkade bilden säger att 680 var 7% snabbare än basvarianten av 7970, men långsammare än 7970 Ghz edition. Det är ungefär så jag minns.

Värt att påpeka att 7970 kom ut 3-4 månader innan Nvidia ens papperslanserade 680, och 680 gick inte att få tag i de första månaderna. Nvidia hade tydligt specat 680 för att vinna, trots att yielden var för dålig för att kunna leverera några volymer. AMD svarade bara med Ghz edition för att ta tillbaka kronan "på pappret".

Det bästa från Nvidia den generationen var nog 660Ti, som var prisvärd i ett gap i AMDs lineup.

GK104 var ett "mellankort" i så mening att det var en 104, men det fanns ingen GK100. GK110 kom året efter med 780 och Titan, men då kom snart Radeon 290 istället.

Förlåt uttrycket, men nu talar du i nattmössan. 7970 är den tydligaste papperslanseringen jag någonsin varit med om. Inte ett enda kort såldes på typ två månader efter lanseringen. 680 fans däremot tillgängligt från start, även om det släpptes ett par månader efter 7970 började finnas tillgängligt regelbundet.

Sedan bör också tilläggas att 600-serien gjorde ett enormt hopp i energieffektivitet. 680 drog markant mindre ström än 7970, och GHz edition sprang iväg ännu mer.

Edit: efter att ha dubbelkollat lanseringarna så var det ganska precis en månad mellan att 7970 "lanserades" och säljstarten. Gtx 680 gick å andra sidan att köpa i butik samma dag som lanseringen.

Det bör även nämnas att även om det genomsnittliga prestandaövertaget för 680 bara var 10%, så levererade det närmare 30% bättre prestanda i BF3 som var det stora grafiktunga spelet den våren. Så det var en mycket relevant titel att prestera bra i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Sneglar hon verkligen på att gå över till Linux, eller är det du?

Hon sneglar på min skärm där jag sitter skitnöjd med CachyOS och Hyprland medan hon svär över dumheter i Windows bredvid.
Jag har faktiskt bara propagerat för att installera Linux på HTPCn.

Skrivet av hockexx:

Ja, lite kortet som definierade AMD Fine Wine. 1900:- för 12 år sedan var ett kap. Hade dock varit fint med fulla 285X med full bitbredd på bussen som tyvärr aldrig släpptes
Får inte glömma 7950 heller som gick att klocka +50% från stock.

Permalänk
Medlem

Jag körde två överklockade 7970 i crossfire. Jädrar vad nöjd jag var med den riggen. Livet lekte.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata