Windows 11 25H2 ute nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har den datorns CPU officiellt stöd för Windows 11?

Det är en gen 12 CPU så jag antar att den har stöd. Har en gen 8 och en gen 9 och de har lustigt nog fått 24H2.

Övrig hårdvara är ett GTX 1060 och två SSD:er. Wester Digital och Samsung. Har läst att vissa WD diskar kräver en ny firmware som måste installeras manuellt, men vad jag kan se så kör den redan på senaste versionen. I annat fall måste det vara själva moderkortet som blockerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Det är en gen 12 CPU så jag antar att den har stöd. Har en gen 8 och en gen 9 och de har lustigt nog fått 24H2.

Övrig hårdvara är ett GTX 1060 och två SSD:er. Wester Digital och Samsung. Har läst att vissa WD diskar kräver en ny firmware som måste installeras manuellt, men vad jag kan se så kör den redan på senaste versionen. I annat fall måste det vara själva moderkortet som blockerar.

Ja, den har officiellt stöd. Du kan alltid göra en manuell uppgradering genom att ladda ner ISO filen från MS hemsida och starta setup.exe filen i ISO filen även om du inte får uppdateringen via Windows Update

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Jag får ej den, eller har du aktiverat Hämta Windows-uppdateringar så snart de är tillgängliga för din enhet?
Jag kör bara vanliga windows update och då får man ej denna alltså?
Mvh

Jag kan ej uppdatera i Windows Update eftersom jag saknar TPM 2, så jag laddade ner iso:n och med Rufus skapade en USB-sticka för installation. Sedan i Windows 11 så gick jag till Utforskaren på USB-stickan. Höger musknapp på setup.exe sedan välja kör som administratör så startar uppdateringen och inställningar mm behålls. Min dator är 14 år och i3-3220 med Secure Boot men utan TPM 2.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Du behöver inte tacka, de gör det inte för att de är snälla. Du är produkten numera.

Sant det. Uppdateringarna är inte välgörenhet, de är en del av ekosystemet där vi betalar med data och engagemang. Gratis känns bra, men det finns alltid ett pris i bakgrunden tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Babovand:

Ska bli intressant att testa Microwin för första gången så man blir av med allt skit som man blir påtvingat med Windows 11, nu när de mer eller mindre tvingar en att uppgradera till 11

Installerade det i förrgår. Gick ifrån en 250gb SATA SSD som C drive och gick nu till NVME på den. Kan säga en sak fan vad snabbt det går. Plus det med Microwin. Fungerar klockrent och undan går det. Har även mycket högre FPS i spel. Ända problemet jag hade vid installation var att du kan välja att ta med drivrutiner ifrån ditt windows OS. Skippa det så slipper du extra huvudverk

Visa signatur

RTX 5070 TI Asus Rog Strix OC|12th i7 12700KF 4.70GHZ OC|32GB RAM|1 NVME SSD 2 Sata SSD.
Lian Li Fans| Corsair AIO|PSU ASUS ROG Strix 1000W Platinum.
Wooting 80he Keyboard|Steelseries Pro Superlight.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Snyggt(?) tema 👀

Har du en 50-50 split på Dark Mode/ Light Mode?

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Snyggt(?) tema 👀

Kanske är standardutseendet för verktyget i senaste versionen? Antar att applikationen kör sitt eget UI utan att ta hänsyn till Light mode/Dark mode i övrigt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av BlackRed Guy:

Snyggt(?) tema 👀

Skrivet av Joppis:

Kanske är standardutseendet för verktyget i senaste versionen? Antar att applikationen kör sitt eget UI utan att ta hänsyn till Light mode/Dark mode i övrigt.

<Uppladdad bildlänk>

Precis, är bilden ifrån hemsidan bara. Jag kör alltid dark mode på allt

Gick fint att installera, inga problem.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

En annan har fortfarande inte fått den.

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D - Asus TUF Gaming B550 - Fury Beast 32GB -
- Asus RTX 4060 Dual OC Evo - Asus TUF Gaming 850W -
- be quiet! Pure Rock 2 - NZXT H6 Flow RGB-

Permalänk
Medlem

Vilket sätt fungerar bäst på en Windows 10 förmodligen en home installation för att slippa uppgradera på en för gammal dator?

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du behöver inte tacka, de gör det inte för att de är snälla. Du är produkten numera.

Jag älskar att vara produkten om jag slipper betala pengar. Det är ett väldigt bra pris för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Jag älskar att vara produkten om jag slipper betala pengar. Det är ett väldigt bra pris för mig

Det borde väl rimligvis vara avhängigt hur de väljer att göra pengar på dig och din data?

Permalänk
Medlem

mediacreationtool funkar ju inte ens
Edit: Funkade till slut med en ISO, får Rufsa till USB-stickan med Rufus.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babovand:

Ska bli intressant att testa Microwin för första gången så man blir av med allt skit som man blir påtvingat med Windows 11, nu när de mer eller mindre tvingar en att uppgradera till 11

Installera Windows 11 IoT, då får du en officiell minimal version av Windows 11.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Windows 11 har alltid fungerat fint för mig, bättre än 10, men ack vad jag saknar Win7 och dess utseende haha... // Gammal farbror

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elosh:

Vilket sätt fungerar bäst på en Windows 10 förmodligen en home installation för att slippa uppgradera på en för gammal dator?

Jag lyckades få en nyckel till win10 iot LTSC, håller till 2032 så en sådan ska du försöka leta fram.

Jag hatar bloat och denna LTSC version är helt "ren". Gjorde även en .bat fil som rensade upp och stängde av ännu mer tjänster. Prestandan är suberb utan allt bloat som ligger och tuggar i bakgrunden.

Men home duger för då kan du alltid få åtminstone ett års uppdateringar till utan att byta dator.

Skrivet av shelter:

Installera Windows 11 IoT, då får du en officiell minimal version av Windows 11.

Jag kör 10an tills det börjar närma sig och sen är planen att gå över till winn11 LTSC senaste version som vi kan leka med att det är win11 2028, då kan jag ha den till 2038 osv...

Visste inte om dessa rejält slimmade versioner av windows och det enda jag egentligen saknar lite är foto applikationen men det finns ju en drös av andra som är minst lika bra eller bättre.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Ragnarok:

Precis, är bilden ifrån hemsidan bara. Jag kör alltid dark mode på allt

https://i.imgur.com/2xH2EwU.png

Gick fint att installera, inga problem.

Tack för förklaringen!

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Visste inte om dessa rejält slimmade versioner av windows och det enda jag egentligen saknar lite är foto applikationen men det finns ju en drös av andra som är minst lika bra eller bättre.

Gillar HoneyView/BandiView som ren bildvisare:
https://www.bandisoft.com/bandiview/

Microsoft egna appar är jag mest glad över att slippa

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Gillar HoneyView/BandiView som ren bildvisare:
https://www.bandisoft.com/bandiview/

Microsoft egna appar är jag mest glad över att slippa

testade dessa men fastnade till slut för nomacs image lounge. Lagom enkel för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag lyckades få en nyckel till win10 iot LTSC, håller till 2032 så en sådan ska du försöka leta fram.

Jag hatar bloat och denna LTSC version är helt "ren". Gjorde även en .bat fil som rensade upp och stängde av ännu mer tjänster. Prestandan är suberb utan allt bloat som ligger och tuggar i bakgrunden.

Men home duger för då kan du alltid få åtminstone ett års uppdateringar till utan att byta dator.

Jag kör 10an tills det börjar närma sig och sen är planen att gå över till winn11 LTSC senaste version som vi kan leka med att det är win11 2028, då kan jag ha den till 2038 osv...

Det går att installera fotoapplikationen om du vill ha den. Tror det finns lite olika vägar men en av dem är att installera Microsoft Store. Jag tror även UnigetUI kan göra det om du vill slippa MS butik. Var ett tag sen jag gjorde det så minns inte detaljerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

testade dessa men fastnade till slut för nomacs image lounge. Lagom enkel för mig.

Tack för tipset! Ser att det även finns till GNU/Linux, så kanske kan ersätta gThumb för mig där

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det går att installera fotoapplikationen om du vill ha den. Tror det finns lite olika vägar men en av dem är att installera Microsoft Store. Jag tror även UnigetUI kan göra det om du vill slippa MS butik. Var ett tag sen jag gjorde det så minns inte detaljerna.

Får kika på det om jag hittar något jag inte gillar med image lounge. Det jag saknar är att många bilder inte blir "thumbs" där man ser bilden utan man ser bara appens logga i detta fall image lounge loggan så man måste klicka sig in på bilden för att se den. Blir det för störande blir det nog MS foto applikation just för det problemet.

Skrivet av walkir:

Tack för tipset! Ser att det även finns till GNU/Linux, så kanske kan ersätta gThumb för mig där

Den bästa är alltid inte den man väljer, jag kan välja app efter den som känns bäst för mig även om den kanske inte är favoriten för andra.

Visa signatur

Permalänk

Jag som precis fick 24h2...

Permalänk
Medlem

Körde in 2025-09 Cumulative Update for Windows 11 Version 24H2 for x64-based Systems (KB5065426) (26100.6584) igår på min stationära. Kraschade totalt med kernel_mode_heap_corruption (0x13a) fel. Tog ett tag att återställa...

Ångrar bittert att jag lämnade Windows 10 för 11. Otroligt buggig mjukvara, än mer otroligt att den inte dragits tillbaka till fördel för Windows 12.

Visa signatur

MPG X870E CARBON WIFI | 9950X3D | 3080 Ti TUF OC | 48GB DDR5 8000MHz | 2x 990 Pro 2TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Körde in denna igår ,29 september 2025 – KB5065789 ,funkar utan problem.

Permalänk
Medlem

Windows 11 är bajs och exkrementer, försöker installera, men kan inte vare sig läsa licensavtalet eller acceptera det, för min skärm låses till Wide, så att interaktionsknapparna hamnar utanför bild. *suck*

Edit: Löste det med 4x Tab + enter, så navigera i blindo verkar vara vad som krävs

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Windows 11 är bajs och exkrementer, försöker installera, men kan inte vare sig läsa licensavtalet eller acceptera det, för min skärm låses till Wide, så att interaktionsknapparna hamnar utanför bild. *suck*<Uppladdad bildlänk>
Edit: Löste det med 4x Tab + enter, så navigera i blindo verkar vara vad som krävs

Det där sker för att Windows inte har drivrutiner för ditt grafikkort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det där sker för att Windows inte har drivrutiner för ditt grafikkort

Det borde ju ha grundläggande för ett 6600XT tycker jag.
Edit: Jag hade inte det problemet för tidigare Win 11 installation tåls att tilläggas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slacker2:

Jag kan ej uppdatera i Windows Update eftersom jag saknar TPM 2, så jag laddade ner iso:n och med Rufus skapade en USB-sticka för installation. Sedan i Windows 11 så gick jag till Utforskaren på USB-stickan. Höger musknapp på setup.exe sedan välja kör som administratör så startar uppdateringen och inställningar mm behålls. Min dator är 14 år och i3-3220 med Secure Boot men utan TPM 2.

Oj, flyter det på relativt okej ändå med w11 på den cpu?

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Medlem

Tagit bort wmic? Är WMI helt borta då? Lär bli kul på jobbet isåfall där jag vill minnas att jag sett det i ett par script

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |