Permalänk
Medlem

Trasig elektronik

Tjenare alla Sweclockers!

Jag och en kompis till mig har börjat med mikrolödning. Dvs att vi löder SMD komponenter på moderkort.

Min fråga till er är ifall ni har någon äldre elektronik ni hade kunnat tänka er att skänka eller sälja till ett vettigt pris som vi sedan kan öva på och se ifall vi får igång prylen.

I princip är all elektronik av intresse men vi hade föredragit laptops, spelkonsoller med tillbehör osv.

Mvh
Maxkaxx

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Kommer ni att göra någon blogg/tråd om hur det går för er? Jag vill nämligen själv lära mig och hade varit superintresserad av att följa er resa lite

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Kommer ni att göra någon blogg/tråd om hur det går för er? Jag vill nämligen själv lära mig och hade varit superintresserad av att följa er resa lite

Hej Jonhed, vi hade tänkt att livestreama och då kan vi även spara videos som man kan se efteråt.
Jag har fixat några surfplattedatorer nyligen men har inga videos eller liknande.
Vi kan visa lite verktyg vi har och använder, inte jätte många nu i dagsläget men man kan göra det mesta.
Jag kan meddela dig i PM när vi har lagat lite grejer så kan du få se hur vi gjort osv.
Målet med detta är att vi en dag ska kunna skapa en egen firma där vi lagar elektronik åt folk.
Kul att det finns fler intresserade av detta!

Permalänk
Medlem

Har två st X79 moderkort samt två mobiler. Mobilerna måste jag testa då jag inte vet dess skick i huvudet sen är åtminstone ett av X79 moderkorten dött, det andra vet jag inte riktigt. Ska kolla lite idag eller imorgon. Kan skicka mot fraktkostnad då det inte gör någon större nytta hos mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IIcx:

Har två st X79 moderkort samt två mobiler. Mobilerna måste jag testa då jag inte vet dess skick i huvudet sen är åtminstone ett av X79 moderkorten dött, det andra vet jag inte riktigt. Ska kolla lite idag eller imorgon. Kan skicka mot fraktkostnad då det inte gör någon större nytta hos mig.

Toppen! Ta det när du har tid. Helt klart intressant. Har en processor och ram som vi kan testa moderkorten med efteråt om vi hittar något som är fel med dom!

Hör av dig i PM sen när du har kollat på det så kommer får vi lösa frakten

//Max

Permalänk

Har en 9600k som jag ej kan funktionstesta
Satt i en dator som fick ett glas vin över sig och sedan dess har den legat i några år.
Vill du ha moderkort och CPU billigt så går det bra, vill bara ha tillräckligt med pengar för att motivera mig själv att orka gå ner till förrådet och plocka isär skiten och sedan ta mig till ombudet
Notera att de i så fall säljes som defekta och jag lämnar ingen som helst garanti på att det funkar men oftast är det ju moderkortet som ger med sig - inte CPU.
Sitter även en ramsticka i som jag tror är en crucial ballistix? Inte en naked utan svart skyddplåt

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

R9 Fury Defekt

Har ett gammalt R9 Fury grafikkort liggandes. Är inte märkbart skadat och fläktarna snurrar men det ger ingen bild. Kan kanske till och med lagas med lite flit?
200kr kan ni få det för, hämta eller så betalar ni frakt, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Har en 9600k som jag ej kan funktionstesta
Satt i en dator som fick ett glas vin över sig och sedan dess har den legat i några år.
Vill du ha moderkort och CPU billigt så går det bra, vill bara ha tillräckligt med pengar för att motivera mig själv att orka gå ner till förrådet och plocka isär skiten och sedan ta mig till ombudet
Notera att de i så fall säljes som defekta och jag lämnar ingen som helst garanti på att det funkar men oftast är det ju moderkortet som ger med sig - inte CPU.
Sitter även en ramsticka i som jag tror är en crucial ballistix? Inte en naked utan svart skyddplåt

Skickat PM

Permalänk
Medlem

Jag har ett headset som plötsligt vägrade starta och laddas.

Epos H3 Hybrid

Om det är intressant så kan jag skicka mot portokostnaden.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag har ett headset som plötsligt vägrade starta och laddas.

Epos H3 Hybrid

Om det är intressant så kan jag skicka mot portokostnaden.

Hej shugge!
Det hade faktiskt varit riktigt kul att laga. Har fixat något headset innan. Ska bli intressant att se vad som gått fel med det.

Jag skickar iväg ett PM!