Quiz: Vad kan du om Linksys?

Permalänk
Medlem

Ingen aning alls här, nästan 100% gissningar.

Permalänk
Medlem

Kunde mer än vad jag trodde!

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Blev avbruten, därav det långsamma svaret.

Permalänk
Medlem

Trodde täckningen var i kubik och inte kvadrat, jobbigt att behöva ha alla AP på ett plan

Visa signatur

AMD RYZEN 9700x | ASUS ROG STRIX B850-A GAMING WIFI | 32G@6000MHz | PowerColor Radeon RX 9060 XT 16GB Reaper |

Permalänk
Medlem

Oj vad jag inte bryr mig om linksys

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Haha ingen koll förutom den om färg. Resten gissade jag.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Mitt resultat: 5/10.

Oj vad jag inte bryr mig om linksys

Tillräckligt för att göra quizet!!

Permalänk

Har egentligen ganska dålig koll på routers i allmänhet då jag anser att det finns roligare saker i teknikväg, men 6/10 är ändå fullt godkänt

Permalänk
Medlem

Mest bara tur, har aldrig ägt någon Linksys-pryl men sett dem har man ju.

Stort plus att Linksys inte är kinesiskt iaf, till skillnad från t.ex. ToiletPaper-Link.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Jag har nog inte använt en enda linksys-produkt sedan min wrt54gl meeeen

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Tyvärr är ju de allra flesta av konsumentroutrarna (har inte testat alla) kass hårdvara.
Visst de har WiFi 7 men sen då?
Dessa har blygsamma 1GB RAM och en fyrkärnig 1,5Ghz processor, det låter lite väl klent tycker jag.
Hur många samtidigt anslutna enheter klarar dessa av, utan att slå av en massa inställningar?

Jag har provat många olika konsumentroutrar och även så kallade PRO-versioner för små till medelstora kontor, inga har pallat trycket av 6 barn med en uppsjö anslutna enheter och alla saker i hemmet som numera kan ansluta via WiFi.
Vi har förvisso bantat ner antalet enheter rejält, just nu är dock 53 stycken anslutna, routern får slut på minne varannan dag ungefär och slutar svara, en reset genom att stänga av den är det enda som hjälper.
Har just nu en router från Asus som ska klara av betydligt fler enheter på papperet men det gör den ju inte i verkligheten när alla paket ska kontrolleras, minnet är på blygsamma 2GB.

Anslutningen är 2,5Gbit.

Permalänk

Alla gissningar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tryckte in 7 rätt, känns som om hälften var kvalificerade gissningar och hälften var tur...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Tyvärr är ju de allra flesta av konsumentroutrarna (har inte testat alla) kass hårdvara.
Dessa har blygsamma 1GB RAM och en fyrkärnig 1,5Ghz processor, det låter lite väl klent tycker jag.
Hur många samtidigt anslutna enheter klarar dessa av, utan att slå av en massa inställningar?

Jag har provat många olika konsumentroutrar och även så kallade PRO-versioner för små till medelstora kontor, inga har pallat trycket av 6 barn med en uppsjö anslutna enheter och alla saker i hemmet som numera kan ansluta via WiFi.
Vi har förvisso bantat ner antalet enheter rejält, just nu är dock 53 stycken anslutna, routern får slut på minne varannan dag ungefär och slutar svara, en reset genom att stänga av den är det enda som hjälper.
Har just nu en router från Asus som ska klara av betydligt fler enheter på papperet men det gör den ju inte i verkligheten när alla paket ska kontrolleras, minnet är på blygsamma 2GB.

Anslutningen är 2,5Gbit.

Dags att börja använda flera enheter som access points, och detta med kabel mellan alla APs. Du kommer sprida lasten mellan enheter, få bättre radiomiljö och bättre prestanda för anslutna enheter.

Hålla connection states ut mot internet är en baggis, en gig ram räcker otroligt långt. Men när du ansluter sådär många klienter mot en AP kommer det bli elände på många plan, en enskild enhet långt från ap som skickar data kommer ta upp all radiotid och göra alla andra enheter slöa.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

Permalänk
Medlem

Antar att "gissa" gick hem denna gång 😂

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Kan inget om linksys förutom att jag hade en WRT54GL en gång i tiden..

Hade annan mjukvara i den också. (Kan det varit openwrt?)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Anslutningen är 2,5Gbit.

Har nog inget med routern att göra, 53 är inte jättemånga enheter. Du borde nog snarare kolla på att konfigurera och segmentera nätverket korrekt istället för att köpa nytt. Varför måste du inspektera alla paket på ett hemnätverk btw?
Ska du hålla på mer mer avancerade brandväggsgrejor bär du nog införskaffa en brandvägg istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Dags att börja använda flera enheter som access points, och detta med kabel mellan alla APs. Du kommer sprida lasten mellan enheter, få bättre radiomiljö och bättre prestanda för anslutna enheter.

Hålla connection states ut mot internet är en baggis, en gig ram räcker otroligt långt. Men när du ansluter sådär många klienter mot en AP kommer det bli elände på många plan, en enskild enhet långt från ap som skickar data kommer ta upp all radiotid och göra alla andra enheter slöa.

Det var en bra idé, men frågan är om jag inte köper nytt ändå, routern ligger just när alla fortfarande inte är vakna ännu på 87% användning utav RAM.
Och jag vill nog inte jättegärna bygga vidare på denna router, risken är att jag köper tillbehör till denna och sen ändå måste köpa nytt, det blir mycket dyrare i längden.

Sneglar på Ubiquity och en switch med PoE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det var en bra idé, men frågan är om jag inte köper nytt ändå, routern ligger just när alla fortfarande inte är vakna ännu på 87% användning utav RAM.
Och jag vill nog inte jättegärna bygga vidare på denna router, risken är att jag köper tillbehör till denna och sen ändå måste köpa nytt, det blir mycket dyrare i längden.

Sneglar på Ubiquity och en switch med PoE.

Börja med att stänga av funktioner i routern och se vad som händer med minnesåtgången. Strängt taget behöver du inte mer än brandvägg, DHCP, DNS och routing påslaget.

Du kan också kika på att separera brandväggen och wifi i olika enheter. En enhet för att vara brandvägg, sköta DNS/DHCP osv, och sedan ett flertal dumma access points för enbart WiFi (med ethernet-kabel som backbone). Med flera APs (där du placerar dem strategiskt nära vars ni är ofta och använder wifi) kommer alla enheter få mer och bättre radiotid än med en större central enhet. När du har flera APs kan du också sänka effekten de sänder ut med, så att dina enheter enklare gör en handover till nästa AP istället för att ligga kvar på en med dålig radio.

Beroende på hur mycket du vill nörda ner dig så finns det flera relevanta tillverkare och tekniker att kika vidare på. Köra APs i taket är bra, särskilt med PoE-matning (pga bekvämt) till en central switch. Då kan du passa på att sätta upp ett par stycken på olika ställen i boendet.

Ubiquity är populära då deras grejer har ett snyggt UI för att administrera, även om hårdvaran generellt är samma konsumentnivå som övriga tillverkare. Du har även TP-Links "enterprise"-grejer (EAP) som har motsvarande funktionalitet (kör själv EAP 245v3 som är uråldrig men funkat riktigt bra hos mig) eller Mikrotik om du verkligen vill ha kontroll. Eller OpenWRT men då kan du snabbt hamna ute på djupt vatten

Åh, sluta betala för 2,5 Gbps i uppkoppling, särskilt när du har en central router. Det är inte din pipa ut på internet som sätter begränsningen utan din router + fysikens lagar för radio. Antagligen klarar ni er på 250 Mbps (en 4K netflix-ström är ca 20 Mbps för kontext), och skulle någon ladda ner ett stort spel och störa övriga användare vill du ändå ha någon typ av "smart queue management" för att fördela kapaciteten mellan enheter, och SQM är tungt på routerns processor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Börja med att stänga av funktioner i routern och se vad som händer med minnesåtgången. Strängt taget behöver du inte mer än brandvägg, DHCP, DNS och routing påslaget.

Du kan också kika på att separera brandväggen och wifi i olika enheter. En enhet för att vara brandvägg, sköta DNS/DHCP osv, och sedan ett flertal dumma access points för enbart WiFi (med ethernet-kabel som backbone). Med flera APs (där du placerar dem strategiskt nära vars ni är ofta och använder wifi) kommer alla enheter få mer och bättre radiotid än med en större central enhet. När du har flera APs kan du också sänka effekten de sänder ut med, så att dina enheter enklare gör en handover till nästa AP istället för att ligga kvar på en med dålig radio.

Beroende på hur mycket du vill nörda ner dig så finns det flera relevanta tillverkare och tekniker att kika vidare på. Köra APs i taket är bra, särskilt med PoE-matning (pga bekvämt) till en central switch. Då kan du passa på att sätta upp ett par stycken på olika ställen i boendet.

Ubiquity är populära då deras grejer har ett snyggt UI för att administrera, även om hårdvaran generellt är samma konsumentnivå som övriga tillverkare. Du har även TP-Links "enterprise"-grejer (EAP) som har motsvarande funktionalitet (kör själv EAP 245v3 som är uråldrig men funkat riktigt bra hos mig) eller Mikrotik om du verkligen vill ha kontroll. Eller OpenWRT men då kan du snabbt hamna ute på djupt vatten

Åh, sluta betala för 2,5 Gbps i uppkoppling, särskilt när du har en central router. Det är inte din pipa ut på internet som sätter begränsningen utan din router + fysikens lagar för radio. Antagligen klarar ni er på 250 Mbps (en 4K netflix-ström är ca 20 Mbps för kontext), och skulle någon ladda ner ett stort spel och störa övriga användare vill du ändå ha någon typ av "smart queue management" för att fördela kapaciteten mellan enheter, och SQM är tungt på routerns processor.

Jag kör QOS på routern, kanske är det som drar en del minne och har även brandväggen igång det äter nog också en hel del minne.
Men jag ska experimentera lite tills jag bestämt mig för vilken väg jag går med nätverket, kanske slutar med en mini-PC som router, det verkar vara som du skriver ganska klena processorer i Ubiquity jämfört med desktop.

2,5Gbps kostar mig inget extra, men helt ärligt så märker jag typ ingen skillnad mot när vi hade 1Gbps, det är väl när något stort ska laddas ner som man märker det i de fall servern man laddar ner från har ledig bandbredd.
Jag och frugan laddar inte ner något särskilt ofta, kollar mest på serier och det drar ingen nämnbar trafik.

Men jag ska helt klart titta på fler punkter, har förstått att det är airtime som ställer till det mest av allt, Asus egna airtime fairness tycker jag inte är något att hänga i granen, det gör varken till eller från hemma hos mig.
Är det rimligt med 3 punkter för en lägenhet på 160m2?
Tänker en i varje ände och en nära köket.

Permalänk
Medlem

Placering beror helt på hur lägenheten ser ut, betong är bra på att dämpa signaler. Jag har placerat mina i vardagsrum, en i arbetsrum och en i garaget, men bor i hus så kommer rätt lätt undan. Kabel till allt jag kan i övrigt. Men det viktiga är att inte ha mer än en vägg till en AP om möjligt, och kabel dit det går. Ställ ner sändstyrkan på APs generellt.

Visa signatur