Windows 7 växer oväntat

Permalänk
Melding Plague

Windows 7 växer oväntat

Windows 10-slutet närmar sig. Då passar många användare på att byta till... Windows 7?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Man får väl hoppas att det stämmer att folk protesterar mot 11an genom att uppdatera till win 7 eller Linux.
Möjligen så gynnar det väl även Apple att ms gjort 11 så användarfientlig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inget dåligt val. Om man fixar säkerhetsbristerna och inte behöver dx12 eller något chrome baserat, så funkar det ju utmärkt. Så det är ju ett bra alternativ för enklare uppgifter. Typ styrdatorer och sånt.
Nackdelen är väl att om man inte vet vad som behöver göras med en grundinstallation för att den ska bli "säker", så finns det ju risker med att ha den uppkopplad på nätet.

Permalänk
Medlem

Dom kanske tänker att ska jag vara utan säkerhet kan jag lika gärna vara det i favorit operativet.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Ökningen verkar helt vara i Asien, där Win 7 når över 18%. Ny kinesisk statligt påtvingad Linux distro som utger sig för att vara Win 7?

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RX9070. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Snusfri

Windows 7 är totalt skräp.

Egentligen helt absurt hur mycket bandwagoning det är när det kommer till Windows 11.
Det är långt ifrån felfritt men inte alls så horribelt dåligt som vissa, speciellt "tech-tubers" och liknande säger.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
99:e percentilen

Inget att stressa upp sig för.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Egentligen helt absurt hur mycket bandwagoning det är när det kommer till Windows 11.
Det är långt ifrån felfritt men inte alls så horribelt dåligt som vissa, speciellt "tech-tubers" och liknande säger.

frågan är väl vad som var fel med win 10? inget eller nästan inget, så varför skulle man vilja ha 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

frågan är väl vad som var fel med win 10? inget eller nästan inget, så varför skulle man vilja ha 11?

Bara att leta upp trådarna när 7:an gick EOL och alla hatade över att de behövde byta till 10:an...

Permalänk
Medlem

Undrar vad som händer med Windows 7 x64 efter den 13 januari, 2026? Dvs när Windows Server 2008 R2 (aka Windows 7f) år sin sista uppdatering.

Senaste uppdateringen just nu (25-09-09):
https://catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB5065468

Permalänk
Medlem

Nog för jag avskyr Windows 11. Men jag skulle ju aldrig falla tillbaka till Windows 7
Windows 10 fungerar utmärkt och kommer antagligen göra flera år framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Bara att leta upp trådarna när 7:an gick EOL och alla hatade över att de behövde byta till 10:an...

Hatade är ett lite starkt ord, men jag tyckte det var ett steg åt fel håll sett till hur jag vill att operativsystemets användargränssnitt ska fungera. 10 - > 11 har jag större problem med... Känner mig aktivt motarbetad av det

Så enkel sak som att du bara får ha ett "inställningar" fönster :!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bästa operativsystemet och UI'n i Microsoft's historia.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vilket OS föreslår du istället att man kör netbooks, tablets, pc-sticks och annat som blev begåvat med 32-bitars UEFI? Ofta i kombination med 2GB RAM och 32GB SSD.

Hade inte velat köra Windows 7 på min huvuddator, men har kanske 4-5 enheter här som aldrig kommer kunna köra Windows 11 oavsett.

Undrar vilken typ av enheter som artikeln avser. Säljs väl fortfarande väldigt enkla datorer med 32-bitars UEFI i Asien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Inget dåligt val. Om man fixar säkerhetsbristerna och inte behöver dx12 eller något chrome baserat, så funkar det ju utmärkt. Så det är ju ett bra alternativ för enklare uppgifter. Typ styrdatorer och sånt.
Nackdelen är väl att om man inte vet vad som behöver göras med en grundinstallation för att den ska bli "säker", så finns det ju risker med att ha den uppkopplad på nätet.

Supremium funkar finfint för XP, Vista och 7, för windows 95/98/ME/2000 så finns även Chromium-TK, den senare är ful som stryk, men har nyaste Chrome engine under huven. I supremium kan du använda alla extensions från store, Chromium-TK stödjer inte grafiska extensions, men de som kör helt i bakgrunden eller som har we-config som ublock-origin funkar finfint i chromium-tk.

Båda finns på deras respektive Github sida om de inte flyttat vid det här laget pga microsoft.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Supremium funkar finfint för XP, Vista och 7, för windows 95/98/ME/2000 så finns även Chromium-TK, den senare är ful som stryk, men har nyaste Chrome engine under huven.

Själv gillar jag PaleMoon, då det smälter in helt i Windows 7 designen Att uBlock Origin finns räcker för mig!

Bra att ha länkar för oss som fortfarande kör 7:an:
https://thorium.rocks/win7

Permalänk
Snusfri
Skrivet av walkir:

Vilket OS föreslår du istället att man kör netbooks, tablets, pc-sticks och annat som blev begåvat med 32-bitars UEFI? Ofta i kombination med 2GB RAM och 32GB SSD.

Hade inte velat köra Windows 7 på min huvuddator, men har kanske 4-5 enheter här som aldrig kommer kunna köra Windows 11 oavsett.

Undrar vilken typ av enheter som artikeln avser. Säljs väl fortfarande väldigt enkla datorer med 32-bitars UEFI i Asien?

Lite nischat, men jag har själv en Lenovo IdeaStick med det problemet.
Om man inte prompt måste ha Windows på de enheterna så kan man köra in Linux, tex Ubuntu.
Dock måste man lägga in bootia32.efi manuellt på usb-minnet just för att det är 32bits BIOS.

https://github.com/rppicomidi/ideacentreStick300-T100TA-linux

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I TV4:s nyheter idag tar de upp att det blir ett säkerhetsproblem för användarna när Windows 10 slutar få (vanliga) uppdateringar. Som macOS- och Linuxanvändare vill jag påpeka att Windows i sig självt är ett pågående säkerhetsproblem, det huvudsakliga sådant. En vanlig Windows Update gjorde att P4 häromdagen sände fel radiokanal i Väst. Då är ändå P4 en lagstadgad beredskapskanal, som ska visas största omsorg. Windows 7 är med andra ord bara det mest spruckna fönstret i byggnaden.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker något gått fel i datainsamlingen när OS "Unknown" är ju uppe på 11%: https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Något är wonky med Statcounters stats. 18% i Asien. Jag kollade nästan alla individuella grafer i asien och de stora spelarna har ingen större förändring och snarare nedgång, såsom Kina, Indien, Japan, Sydkorea, Indonesien, Filipinerna, Mongoliet, Ryssland, Pakistan, Thailand, Taiwan mfl. Inget som kan förklara varför det skulle vara 18%.

Det enda som sticker ut (rejält) är att Singapore numera har runt 5% win11 och win10 och över 90% Win 7. WTF?
https://gs.statcounter.com/windows-version-market-share/deskt...

Crap data säger jag. Vi får se hur det utvecklar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag var absolut en av dem som deltog i klagosången när detta begav sig, jag var nog även en av dem som ställde sig upp och tog i lite extra i refrängen.

Det som var speciellt över detta skifte var ju att 10an kom som ett alternativ till det fullständiga praktfiaskot Windows8 och 8,1.
Jämfört med 8 och 8,1 framstod 10an som rena rama frälsaren. Många var nog lite väl förlåtande och accepterade mer än de egentligen önskade.....

Personligen är jag så här i efterhand när jag tänker tillbaka på denna period faktiskt tacksam över att MS misslyckades så kapitalt som de gjorde med designen i Windows 8. Det gjorde att jag på allvar tog tag i att börja söka mig om efter alternativ.

När de sen släppte detaljerna kring ersättaren Windows 10 så insåg jag ganska direkt att väldigt många grundläggande detaljer blev "dealbreakers" för mig, mycket kopplat till att ett operativsystem nu skulle gå under affärsmodellen SaaS och att det infördes en omfattande insamling av användarens beteende.

Eftersom jag då redan haft ett par år på mig att titta på alternativ och tanken hade fått chans att mogna i skallen på mig så stod jag redo att fatta det något drastiska beslutet att en gång för alla helt sluta använda produkter och tjänster från Microsoft när W7 nådde EOL för konsument.
Detta är nu ganska många år sen och jag kan ärligt säga att jag aldrig tittat tillbaks eller saknat något.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d
In a world without walls and fences you don´t need windows and gates.......
AMD Ryzen 5 3600X, Radeon RX5700XT, on Linux Mint.

Permalänk
Medlem

Windows 7 är så sjukt mycket bättre än W11 och även 10. Om de bara kunde släppa lite säkerhertssaker så skulle det vara ett OS för framtiden. Ett OS man faktiskt kan använda utan att konstant tycka att saker är sämre än innan.

W11 är ju i alla fall enligt nyhetsflödet någon sorts Early Access-projekt, kunde lika gärna ha legat på gamepass.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag har kört dual boot med w10 och w11 i typ en månad nu. Lite sent på bollen kanske. Men upplever inga problem med 11an, tycker det mesta är lite bättre än 10an förutom start menyn kanske. Men använder typ aldrig det ändå, öppnar nästan allt med sök funktionen och har gjort så sen typ Windows 7

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Snusfri
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag har kört dual boot med w10 och w11 i typ en månad nu. Lite sent på bollen kanske. Men upplever inga problem med 11an, tycker det mesta är lite bättre än 10an förutom start menyn kanske. Men använder typ aldrig det ändå, öppnar nästan allt med sök funktionen och har gjort så sen typ Windows 7

Om du bara använder startmenyn för sök så tycker jag du skall testa Flow Launcher som är betydligt snabbare. Använder den själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur går det med SteamOS? Tänkte hoppa på den vagnen så småningom och sen aldrig titta tillbaka privat

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magellan:

Det enda som sticker ut (rejält) är att Singapore numera har runt 5% win11 och win10 och över 90% Win 7. WTF?
https://gs.statcounter.com/windows-version-market-share/deskt...

Crap data säger jag. Vi får se hur det utvecklar sig.

Har tidigare hört att statistiken bitvis slår väldigt fel när någon större ominstallation/nyinstallation görs.

1% av befolkningen i Kina motsvarar trots allt fler än i hela Sverige.

Blir även intresssant att se hur HarmonyOS påverkar marknaden. Hur dyker detta upp i statistiken? Själv har jag spoofat User Agent i webbläsarna sedan hedenhös.

Permalänk
Medlem

På industrin där jag jobbar ska vi nu äntligen ta bort dom gamla dos maskinerna som lever på övertid. Det börjar bli problem med hitta hårdvara som är kompatibel.
Xp, win 7 och win 10 kommer vara igång i årtionden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DigitalEmu:

Ökningen verkar helt vara i Asien, där Win 7 når över 18%. Ny kinesisk statligt påtvingad Linux distro som utger sig för att vara Win 7?

Hmm,. trist att de gör så. Men då vet vi att Linux andel på desktop är gravt underrapporterad i alla fall.

Skrivet av TLOF:

På industrin där jag jobbar ska vi nu äntligen ta bort dom gamla dos maskinerna som lever på övertid. Det börjar bli problem med hitta hårdvara som är kompatibel.
Xp, win 7 och win 10 kommer vara igång i årtionden.

Tyvärr är det så, och sen kommer man beklaga sig över att produktion ligger nere i veckor på grund av ransomware.

Permalänk
Medlem

Som läget är nu så hade jag ju absolut hellre gått till Windows 7 än 11 om någon tvingade mig att byta. Men nu är det ingen som gör det, så...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.