Vi tittar närmare på Framework Desktop - Vad vill du se?

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Vi tittar närmare på Framework Desktop - Vad vill du se?

En Framework Desktop har precis landat i testlabbet, och nu väntar en grundlig genomgång av den modulära konstruktionen. Vi är nyfikna på vad du vill att vi fokuserar på i testet - prestanda, byggkvalitet, uppgraderingsmöjligheter eller något helt annat? Står artificiell intelligens månne på din agenda? Ni hojtar, vi lyssnar!

Permalänk
Medlem

But why?
18k+ för en fastlödd laptop prolle utan GPU? För vad?
Ca 25k om man ska den med bättre CPU/apu.
Känns som jag måste ha missat något.

Webhallen har en dator med ett 5060ti för 17k, hade varit en bra jämförelse.

Ingen pingvinstång?

Permalänk
Medlem

En modulär stationär dator... hmm... varför har någon aldrig tänkt på det tidigare... /s

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Gillar Framework och deras koncept kring laptops, har ingen aning vad de har rökt på för att uppfinna en "modulär desktop"...

Permalänk
Medlem

Man kan köpa ett chassi för att sätta i deras laptopmoderkort och köra som stationär. Men detta är väl mer för att återbruka det gamla moderkortet när man uppgraderar sin framework laptop med nytt moderkort. Men detta är något annat?

En stationär med laptophårdvara som jag tycker är intressant är Minisforum MS-A2. Den hade jag gärna sett test på.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av ramlösa:

But why?

För att det är en ny plattform. Det handlar inte om "mest speldator för pengarna", utan att testa vad en kompakt 4,5-litersburk med kraftig APU kan göra. Gamingriggen för 17k är en annan produktkategori och formfaktor. Det finns en marknad för spel-laptops också, trots att de inte är lika prisvärda som stationära.

Skrivet av GuuFi:

Gillar Framework och deras koncept kring laptops, har ingen aning vad de har rökt på för att uppfinna en "modulär desktop"...

Å andra sidan, minns att det var många som höjde på ögonbrynen när de släppte sina bärbara! Sol eller pannkaka, det får tiden utvisa. Om inte annat är det roligt att klämma och känna på Strix Halo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

But why?

Ingen pingvinstång?

Skrivet av GuuFi:

Själva poängen är väl AMD Strix Halo i ett format där det finns *viss* expansionsmöjlighet.

Och poängen med Strix Halo i sammanhanget är väl just att du får en hyggligt kapabel grafikdel tillsammans med mycket delat minne. De levererar sin Framework desktop med upp till 128 GB.

Så om du för ditt användningsområde kommer undan med detta istället för ett Nvidia-grafikkort med mycket minne (svindyrt) så är denna maskin *fantastiskt* billig i jämförelse med ett sådant grafikkort.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

https://youtu.be/R-8AJeThZj4

En Framework Desktop har precis landat i testlabbet, och nu väntar en grundlig genomgång av den modulära konstruktionen. Vi är nyfikna på vad du vill att vi fokuserar på i testet - prestanda, byggkvalitet, uppgraderingsmöjligheter eller något helt annat? Står artificiell intelligens månne på din agenda? Ni hojtar, vi lyssnar!

Dels, jag tycker att ni kör spelsviten för att få med Strix Halo som referens.

Vilken modell är det? Om det är 128GB-modellen (den mest intressanta, tycker jag... just eftersom den gör något som *inte* bara blir en mer begränsad variant av random speldator på Sweclockers ) tycker jag även något slags test med lite lokala GenAI-prylar eller andra applikationer som drar nytta av jättemycket grafikminne.
(Typ dra in LM Studio, ollama eller liknande och testa lite större lokala modeller)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett roligt koncept, men skulle nog önska att framework jobbade med något som en vanlig person kan handla. som med deras laptops. Kanske en billigt mitx / moderkort eller en NUC-liknande koncept. Eller hålla sig kvar med laptops och satsa mer på att få ner priset på de laptop de säljer.

Men skulle vilja se och jämföra siffror med en vanlig desktopdator/cpu:

• Spel-tester och jämföra med en medel-gpu.

• Kontorstester (office, m.m)

• Grafiktester med bild/videobehandling.

• Ljudnivå och värme är intressant också.

• Personligen bryr jag totalt 0 om AI, men det vill säkert andra se något test på.

Och en bra video! Fortsätt i samma stil!

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Lagers tips: Mappa om framåt-knappen på musen till Home-knappen! Du kan inte leva utan det sedan!

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se hur energieffektivt det är, och om det går att köra det helt fläktlöst genom underklockning och liknande och vilken prestanda det ändå går att krama ur.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Jag hade velat se hur den presterar som en HTPC, kanske köra Chimera OS på den och ser hur/om det lirar!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Känns som en nuc i för stor förpackning och med för högt pris, och dessutom kanske mindre modulär pga fastlött minne och cpu… nej jag fattar faktiskt inte alls, denna mot en mac mini för halva priset så blir den väl smiskad i det mesta?

Det känns som att Framework fått hybris och tror att deras varumärke ska kunna sälja en alldeles för dyr grej bara för de gör bra laptops

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Tycker det är ett roligt koncept, men skulle nog önska att framework jobbade med något som en vanlig person kan handla. som med deras laptops. Kanske en billigt mitx / moderkort eller en NUC-liknande koncept. Eller hålla sig kvar med laptops och satsa mer på att få ner priset på de laptop de säljer.

Det går att köpa moderkorten separat.
De är Mini-ITX, så de går att stoppa i annat chassi.
Men de är inte billiga.

Framework Desktop Mainboard (AMD Ryzen™ AI Max 300 Series)
AMD Ryzen™ AI Max 385 - 32GB - kr 10,959
AMD Ryzen™ AI Max+ 395 - 64GB - kr 17,809
AMD Ryzen™ AI Max+ 395 - 128GB - kr 23,359

Men köper man 128GB modellen så har jag för mig att den kan använda upp till 96GB som grafikminne.
Det är 3 gånger så mycket minne som ett RTX 5090.

Men håller man sig inom de 32GB minne som RTX 5090 har så är väl ett RTX 5090 bättre på det mesta än dessa Strix Halo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som en nuc i för stor förpackning och med för högt pris, och dessutom kanske mindre modulär pga fastlött minne och cpu… nej jag fattar faktiskt inte alls, denna mot en mac mini för halva priset så blir den väl smiskad i det mesta?

Det känns som att Framework fått hybris och tror att deras varumärke ska kunna sälja en alldeles för dyr grej bara för de gör bra laptops

Det beror väl på användningsområdet hur den står sig gentemot Mac Mini, Mac Studio, osv.

I vissa avseenden är den ju iaf mer lik Mac Studio (mycket minne, fler kärnor), och är ju i en sådan jämförelse istället ett billigare alternativ.
(Absolut, tror den får stryk av en "liknande" Mac Studio, men den är iaf ett alternativ som kan göra en del samma saker)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Häftigt med en modulär stationär dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det beror väl på användningsområdet hur den står sig gentemot Mac Mini, Mac Studio, osv.

I vissa avseenden är den ju iaf mer lik Mac Studio (mycket minne, fler kärnor), och är ju i en sådan jämförelse istället ett billigare alternativ.
(Absolut, tror den får stryk av en "liknande" Mac Studio, men den är iaf ett alternativ som kan göra en del samma saker)

Lite lustigt med Mac Studio
Den 'billiga' versionen har Apples M4 och de häftigare konfigurationerna har Apples M3.
(M4 Max vs M3 Ultra)

Men som Mac Studio med M3 Ultra har 819 GB/s minnesbandbredd.
Det är nästan lika mycket som RTX 5070 Ti (896 GB/s).
Men på Mac Studio så är det delat minne och man kan få hela 512 GB minne (om man är beredd att betala för det).

Mac Studio är nog en häftigare dator för det mesta om man inte specifikt behöver ha en x86 (x86-64) processor.
Men...
Mac Studio med M3 Ultra börjar från 57995 kr.
Mac Studio med M4 Max med 16 kärnig processor börjar från 36495 kr
Mac Studio M4 Max med 14 kärnig processor är billigare, från 28995 kr - men kan endast fås med 36GB enhetligt minne.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rosenvik:

https://youtu.be/R-8AJeThZj4

Lite om den nya arkitekturen och hårdvaran
Syftet, bandbredden på minnet, den kraftfulla inbyggda GPU:n, parallell kommunikation mellan chipen i stället för seriell.

Bygget.
Även lite bilder av hårdvaran.

Första intryck
Hur mycket låter den?
BIOS, bota upp, bild från aktivitetshanteraren CPU och GPU.
Installation av Adrenalin och Chipset.

Speltester
Absolut inte hela testsviten, men ett urval, som krydda kan du testa hur den klarar Borderlands 4.

Övriga tester.
Aida 64 minnestest är ett måste.
Vanliga CPU-tester och GPU tester, 3DMark, Cinabench,CPU och GPU.

Jag tror att det duger bra så, ni får väl återkomma.

AI-tester
Förslag från publiken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rosenvik:

För att det är en ny plattform. Det handlar inte om "mest speldator för pengarna", utan att testa vad en kompakt 4,5-litersburk med kraftig APU kan göra. Gamingriggen för 17k är en annan produktkategori och formfaktor. Det finns en marknad för spel-laptops också, trots att de inte är lika prisvärda som stationära.

Å andra sidan, minns att det var många som höjde på ögonbrynen när de släppte sina bärbara! Sol eller pannkaka, det får tiden utvisa. Om inte annat är det roligt att klämma och känna på Strix Halo!

Man skall också komma ihåg att dessa är billiga nog för att ekonomiavdelningarna kan låta cheferna köpa in dessa till sina kontor, de kommer visserligen inte användas till något speciellt men de är ganska häftiga.
GMKtec EVO-X2 AMD Ryzen™ AI Max+ 395 Mini PC, 128GB RAM, €1.979,00

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk

Det jag vill se är en allmänn genomgång, på video, om just hela Framemwork-konceptet.

• Vilka modulplatser som kan ladda till /från datorn(med vilken effekt, USB-PD etc)

• Vilka hastigheter/bandbredd vilka moduler får i respektive port(USB-C alt mode stöd kanske), Displayport, HDMI, vilka modul platser har respektive begränsnig/ vilkamöjligheter(var är "taket" för vad de kan leverera)

• Hur pass "hot-swap" är konceptet; och i så fall vilka portar/moduler?

.

Väldigt gött med ner nördning på detaljer där; och vad det beror på. Om det beror på processor, processorgeneration, GPU-val etc.

Vad är det för skärm/ skärmtyp, vad klarar skärmen av i form att uppdateringsfrekvens och bilddjup? Går det att byta till anan mindre större mer höguplöst skärm? Går det att köra utan skärm? Finns det obskyra kyllösningar för hela konceptet?

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Man skall också komma ihåg att dessa är billiga nog för att ekonomiavdelningarna kan låta cheferna köpa in dessa till sina kontor, de kommer visserligen inte användas till något speciellt men de är ganska häftiga.

Off topic men sidan du länkade visade en imponerande enhet till ett väldigt bra pris men sidans design skapade många frågor som fick mig att tvivla på produkten.

Se bild för exempel på random text om att ge barn piller samt köpknapp mitt i en bild med info.

Dold text
Permalänk
Datavetare

Rent krasst saknar Strix Halo (som är ett lysande namn, "Ryzen AI MAX+ 395" låter som en scam-produkt från Temu, hur tänkte man där...) en bra 1:1 konkurrent i nuläget. Om Nvidia någonsin får ut sin DGX Spark så blir den jämförelsen riktigt spännande då det kommer vara närmaste 1:1 vi sett så här långt.

Närmaste konkurrent hos Apple är M4 Pro. Liknande pris, snarlik RAM-bandbredd, Strix Halo har i genomsnitt den bättre GPUn, M4 Pro har i genomsnitt den bättre CPU, Strix Halo har högre RAM-gräns, M4 Pro har ~1/3 av TDPn (vilket är högst relevant i en laptop, men mindre viktigt i en min-PC där man får in vettig kylning).

M4 Max är dyrare, men den är också den bättre produkten för i princip allt den här typen av datorer är designade för.

Så en jämförelse mot MacMini M4 Pro vore väldigt kul om man skulle göra en one-on-one. Men självklart ännu bättre om man tog med allt från Strix Point, Arrow Lake, M4 baserade "NUCs" till MacStudio och desktop PC.

Detta är en nischad produkt med usel perf/$ för någon som primärt är ute efter en spel-dator eller en surf/office-dator.

Det gör det inte meningslöst att köra den vanliga test-suite:en, tvärtom måste det till en base-line för t.ex. spel-prestanda är ju relevant för de som vill veta "jag har nytta av den här plattformen, men vill också kunna köra lite spel och hur långt räcker denna då?".

Hela poängen med designen är GPGPU, där finns saker denna plattform kan göra både effektivare än PC och i vissa fall göra i lägen där en vanlig desktop PC helt går bet: hantera stora lokala LLMs, rendera 3D-scener som inte får plats i VRAM.

Finns andra fördelar, men de lär nog inte realiseras innan den här typen av system nått tillräckligt popularitet. Då CPU och GPU delar RAM så öppnar sig möjligheten att effektivt göra delar av ett större jobb på GPU och andra på CPU, NPU, xPU. Med dGPU har man rätt hög latens för att växla + att all data måste kopieras fram och tillbaka, så blir nästan aldrig effektivt där.

Testa GPGPU i LM Studio, Blender, Adobe suite:en.

Kanske finns lite mer "lätta" saker att verifiera m.a.p. GPGPU, men tyvärr är rätt mycket av de intressanta sakerna fortfarande på nivån att det finns bibliotek för att komma åt dem och för att göra nytta med det krävs att man skriver testerna själv... Det är en väldigt lovande, men i dagsläget omogen, plattform.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Eestimees:

Off topic men sidan du länkade visade en imponerande enhet till ett väldigt bra pris men sidans design skapade många frågor som fick mig att tvivla på produkten.

Se bild för exempel på random text om att ge barn piller samt köpknapp mitt i en bild med info.

<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Har sett den i diverse videor på Youtube, men kvalité och support behöver givetvis inte vara bra för den skull.
Priset är dock attraktivt, om man det är det man är ute efter, men innan man slänger ut 25 000kr, bör man nog syna den mer i sömmarna, speciellt med tanke på din kritik av hemsidan.
Priset är lågt, man kan fråga sig varför.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Den där GMKtec EVO-X2 är ganska läcker.
Speciellt om man öppnar den.

Tycker den vita fläkten med infiniti-mirror eller vad det är, är ganska snygg. Åtminstone för den datorn.
Hade jag haft den datorn så hade jag varit sugen på att kapa ett runt hål i sidan i storlek med den vita fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KattIMössa:

Det jag vill se är en allmänn genomgång, på video, om just hela Framemwork-konceptet.

• Vilka modulplatser som kan ladda till /från datorn(med vilken effekt, USB-PD etc)

• Vilka hastigheter/bandbredd vilka moduler får i respektive port(USB-C alt mode stöd kanske), Displayport, HDMI, vilka modul platser har respektive begränsnig/ vilkamöjligheter(var är "taket" för vad de kan leverera)

• Hur pass "hot-swap" är konceptet; och i så fall vilka portar/moduler?

.

Väldigt gött med ner nördning på detaljer där; och vad det beror på. Om det beror på processor, processorgeneration, GPU-val etc.

Vad är det för skärm/ skärmtyp, vad klarar skärmen av i form att uppdateringsfrekvens och bilddjup? Går det att byta till anan mindre större mer höguplöst skärm? Går det att köra utan skärm? Finns det obskyra kyllösningar för hela konceptet?

Det du tar upp är i första hand relevant för Frameworks laptops.
Det SweClockers har fått in nu är Framework Desktop (En stationär mini PC med mobil APU).

Exempelvis strömförsörjning.
Framework Desktop har ett Flex-ATX nägagg

I framkant har de ett litet rör som en slags duct/luftkanal så nätagget tar in sin luft från sidan (perforerad sidopanel)

På baksidan har den fasta portar

HDMI
USB-C (USB4) - 2x
DP - 2x
5 Gbit Ethernet
USB-A - 2x
3.5mm audio

Sen i fronten, nederkant så har den 2st modulplatser där du kan använda samma moduler som deras laptops använder.

Laptoparna finns Laptop 12, Laptop 13 och Laptop 16.
Laptop 13 har 13.5" skärm och det går att välja mellan 2 olika.
13.5" 2256 x 1504 60Hz matte display
eller
13.5" 2880x1920 120Hz matte display

Det är möjligt att ta ur moderkorten ur Frameworks laptops och använda de separat, liknande som en enkortsdator.
Såg någon göra det i en Youtube video.
Men har för mig du behövde ändra någon inställning i BIOS/EUFI för att moderkortet inte ska förvänta sig vara monterat i en laptop.