Windows 7 växer oväntat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

Windows 11 är nog det bästa operativsystemet jag använt.

Då kan du inte ha använt många!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

Snabbheten och att det ser nyare och fräschare ut.
Och kul med nya funktioner.

Grabben gick över till 11an häromdagen och ser en ökning på runt 20-40fps mer i spel så han vart glad.

OJOJOJOJ.. Var försiktig med för positiva rader om w11.. Du kommer bli mobbad och utstött här på sweclockers.

Permalänk
Medlem

Tycker Windows 11 fungerar helt ok. Kör med lokalt konto och efter det verkar varken klagomål om reklam eller AI kunna appliceras på min upplevelse. Använder windows som jag alltid använt det.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vilket OS föreslår du istället att man kör netbooks, tablets, pc-sticks och annat som blev begåvat med 32-bitars UEFI? Ofta i kombination med 2GB RAM och 32GB SSD.

Hade inte velat köra Windows 7 på min huvuddator, men har kanske 4-5 enheter här som aldrig kommer kunna köra Windows 11 oavsett.

Undrar vilken typ av enheter som artikeln avser. Säljs väl fortfarande väldigt enkla datorer med 32-bitars UEFI i Asien?

Kanske är dags att uppgradera om man sitter på så gammal hårdvara?
Sitter man på den typen av hårdvara så bör ju ett Linux alternativ med lightweight DE räcka gott och behålla säkerhetsuppdateringar på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

Grabben gick över till 11an häromdagen och ser en ökning på runt 20-40fps mer i spel så han vart glad.

Första OSet för både far och son!

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Ljusskygg

Helt omöjligt att den ökat över 6%, med 5,5 miljarder internetuppkopplade människor varav 42% all den trafiken är desktop (Enligt StatCounter själva), alltså ~2,3 miljarder användare, varav 138 miljoner fler då skulle ha börjat använda Windows 7?

Även om vi gissar konservativt på 1 miljard så skulle det fortfarande vara 60 miljoner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

Bästa du använt? Då har du inte någon större koll på OS.

Vilka nya funktioner utöver de som redan finns i Windows 10 tänker du på?

På vilket sätt är det snabbare? Tycker själv att det har någon slags inbyggd fördröjning när man ska klicka upp/ned något, inklusive högerklicka för att få upp en meny.

20-40 fps mer i spel? Då var något förmodligen galet med den tidigare installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man får väl hoppas att det stämmer att folk protesterar mot 11an genom att uppdatera till win 7 eller Linux.
Möjligen så gynnar det väl även Apple att ms gjort 11 så användarfientlig.

Well för 99% av användare så är detta inte något med windows som är användarfientligt, jag själv har kört det sen release preview och fungerat galant och är bättre än 10 på alla sätt å vis för min del! den extra prestandan är inte häller något jag direkt tackar nej till!

Handlar nog mer om att folk inte gillar 8an och hårdvaran har inte stöd för 11an och då är det windows 7 som finns kvar. Dock förstår jag inte riktigt varför man inte bara är kvar på 10an då det fortfarande kommer vara ljusår säkrare än 7an.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

För oss Windows Update vägrare så är det väl så man ska göra. Köra ett EoL OS så vågar man ha Win Update igång då det bara kommer viktiga grejer och inte "features/bloat".

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Hur går det med SteamOS? Tänkte hoppa på den vagnen så småningom och sen aldrig titta tillbaka privat

Fantastiskt till hanshållna enheter, men är inte relevant för en stationär eller tradtionell bärbar dator. Det du letar efter där är t.ex https://fedoraproject.org/kde/

KDE påminner mycket om Windows 7s UI design men är modernt och stabilt med massor av valmöjligheter.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag har kört Windows sen 3.0, och levt genom de alla katastrofer, som Windows ME och 8. Jag kör 11 nu och har inget (nästan, jag tycker det är störigt att den klagar på att brandväggen är avstängd ibland) att klaga på. Går snabbt, är stabilt. Sen vet jag inte om jag har någon speciell version, men jag har aldrig sett nån reklam alls så vet inte ens vart den skulle vara.

Sen gillade jag 7an såklart, höll mig borta från XP till sp3 kom, körde 2000 från 98 (prövade ME i ca 10 min innan jag gav upp). Sen 7an fram till 10 kom.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Kanske är dags att uppgradera om man sitter på så gammal hårdvara?
Sitter man på den typen av hårdvara så bör ju ett Linux alternativ med lightweight DE räcka gott och behålla säkerhetsuppdateringar på köpet.

För egen del är det mest en fråga om att jag har svårt för att kasta saker som fungerar. Har även två gamla Thinkpads (Windows 7 32-bit) i retro-syfte.

Sen ligger även utmaningen i att framförallt mina tablets (W10 32-bit) saknar drivrutiner för äldre OS. Visst kan Linux med en lightweight DE (typ LQXt) fungera, men utan Wayland så fungerar väl inte ens pinch-to-zoom i webbläsarna? Sen är redan äldre Windows 10 versioner extremt resurssnåla utan bloat.

Skulle faktiskt kunna säga att Windows 10 numera är det optimala OS:et till allt rörande lek, hobbies och spel för mig.

Kör även GNU/Linux samt macOS, men där är jag inte lika fri rörande val av hårdvara.

Permalänk
Medlem

Windows 11 är objektivt den bästa Windows-versionen hittills.

Det här fenomenet med en klick ofta oproportionerligt högljudda användare som tycker att "[näst senaste Windows-versionen] är bäst" är mest sannolikt en kombination av följande:

1) stigande ålder hos användaren, för många blir det okomfortabelt eller stressande med något som bryter ens rutiner eller vanor, och därför är det negativt med förändringar i bl.a. operativsystemet.

2) följd av punkt 1, obenägenhet att uppgradera eller byta ut hårdvaran mot moderna grejer som stöds fullt ut i samtida operativsystem, ett beteende med samma orsaker som punkt 1.

I princip all kritik av W11 som framkommer återkommande kan sammanfattas "Jag är minsann van vid [gammal funktion], alltså är det bättre!". Sen tillkommer olika konspirationsteorier på temat "Microsoft säljer din data", i syfte att försöka skapa ett argument som inte enkelt kan motbevisas med en googling, för att den senaste versionen av Windows minsann är mest förkastlig.

Oftast är det inte lönt att argumentera med dem heller, för utfallet blir ändå detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det här fenomenet med en klick ofta oproportionerligt högljudda användare som tycker att "[näst senaste Windows-versionen] är bäst" är mest sannolikt en kombination av följande:

1) stigande ålder hos användaren, för många blir det okomfortabelt eller stressande med något som bryter ens rutiner eller vanor, och därför är det negativt med förändringar i bl.a. operativsystemet.

2) följd av punkt 1, obenägenhet att uppgradera eller byta ut hårdvaran mot moderna grejer som stöds fullt ut i samtida operativsystem, ett beteende med samma orsaker som punkt 1.

I princip all kritik av W11 som framkommer återkommande kan sammanfattas "Jag är minsann van vid [gammal funktion], alltså är det bättre!". Sen tillkommer olika konspirationsteorier på temat "Microsoft säljer din data", i syfte att försöka skapa ett argument som inte enkelt kan motbevisas med en googling, för att den senaste versionen av Windows minsann är mest förkastlig.

Oftast är det inte lönt att argumentera med dem heller, för utfallet blir ändå detsamma.

Vill du veta vad det hemskaste är? Jag upplever själv att jag sakta men säkert, steg för steg, kryper mot denna kategorin. (Inte att jag klagar men att det känns lite omständigt att uppdatera datorn eller telefonen).

Undra vad det beror på...

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det jag stört mig efter senare Win än 2000 (som inte heller var perfekt, men bra för sin tid). Är att de gör bara UI tjorvigare/sämre, onödigt stora rutor, flera undersidor, flyttar de olika inställningarna. Är okonsekvent var inställningarna är. Tar bort inställningar så man måste in i registret alternativt tredjepartsprogram. De tillför massa onödiga bloatprogram.

Flesta av oss som klagar hade nog varit nöjd om det fanns en "avancerad" installation från MS håll, där man kunde välja bort allt man finner onödigt. Windows nu för tiden är som en mobiltillverkares OS.

Edit: Alltid hatat att utseende ska ändras bara för att, tillför det något så javisst. MEn inte bara för att det ska se nytt ut. Använder tex ännu gammal version av Winamp i sitt klassiska utseende. Smidigt, enkelt, kompakt.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Vill du veta vad det hemskaste är? Jag upplever själv att jag sakta men säkert, steg för steg, kryper mot denna kategorin. (Inte att jag klagar men att det känns lite omständigt att uppdatera datorn eller telefonen).

Undra vad det beror på...

Är nog en naturlig process för de flesta, det går dock att ändra på om man vill.

Jag har själv lyckats bli mer förändringsbenägen i många avseenden under de senaste 10-15 åren av mitt liv, och jag fyller snart 46. Det handlar väl egentligen ytterst om huruvida man är medveten om att man gör en massa val i livet varje dag, som påverkar hur svår eller enkel ens framtid blir.

Det är ju i det här fallet inte som att man får extra tid eller resurser för att hantera sin egen inlärningskurva, men personligen tycker jag att det går åt mer energi till att underhålla en konstant bitterhet över det [upplevt] goda förgångna, än att bara acceptera att världen förändras och att jag kan välja att förändras med den. Använd inte Windows om det orsakar sådant obehag, liksom? 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Det jag stört mig efter senare Win än 2000 (som inte heller var perfekt, men bra för sin tid). Är att de gör bara UI tjorvigare/sämre, onödigt stora rutor, flera undersidor, flyttar de olika inställningarna. Är okonsekvent var inställningarna är. Tar bort inställningar så man måste in i registret alternativt tredjepartsprogram. De tillför massa onödiga bloatprogram.

Flesta av oss som klagar hade nog varit nöjd om det fanns en "avancerad" installation från MS håll, där man kunde välja bort allt man finner onödigt. Windows nu för tiden är som en mobiltillverkares OS.

Edit: Alltid hatat att utseende ska ändras bara för att, tillför det något så javisst. MEn inte bara för att det ska se nytt ut. Använder tex ännu gammal version av Winamp i sitt klassiska utseende. Smidigt, enkelt, kompakt.

Japp this.
W11 är lika "innovativt" som när valfri telefontillverkare gör stora rubriker om det "nya" UI'et i nästa uppdatering och byter utseende på några ikoner....
Rundade hörn på alla fönster är ju ett typiskt exempel på nånting menlöst.
Och bara det faktum att W11 installationer helt plötsligt har en massa genvägar på skrivbordet borde få MS att ta sig en funderare.
Kan det vara så att deras "innovativa" meny inte har vad användarna kräver?