Asus BTF 2.5 – för dig som har något att dölja

Permalänk
Melding Plague

Asus BTF 2.5 – för dig som har något att dölja

Calle klämmer, känner och bygger med den senaste generationens BTF-komponenter från Asus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad i hela helvete är det där för styggelse till chassi!?

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av DasIch:

Calle halshögg Megatron och turligt nog var kraniet ATX-kompatibelt.

Skämt åsido, jag gillar BTF även om det rimmar illa med mitt vurmande för ITX-byggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Calle halshögg Megatron och turligt nog var kraniet ATX-kompatibelt.

Skämt åsido, jag gillar BTF även om det rimmar illa med mitt vurmande för ITX-byggen.

Jag älskar tanken med Btf men borde inte itx bli perfekt med BTF? Borde kunna ha moderkortet med korta kontakter från Psu...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen också BTF o alla andra namn med samma tänk från andra konkurrenter. Men det är något med 24pins kabeln som jag tycker är typ, en del av utseendet. Sleevade 24pin och pcie kablar är ju något jag känner att jag inte kan vara utan.. Allt annat får gärna vara där bak

Permalänk
Medlem

Om jag någonsin bygger en dator som jag vill ha på skrivbordet med allt synligt så är det BTF.
Tvekar på det händer dock, föredrar burk under skrivbordet, har inte ens power led inkopplat då det bara är störigt

Permalänk
Medlem

Den dagen tillverkarna kommer med en enklare kontakt för hdd-led och power-knapp så kanske återfår hoppet för mänskligheten.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara sätta strömsladden till grafikkortet på samma ställe, men vanliga 8/12-pin så man kan dra sladden snyggt och dolt på moderkortssidan av grafikkortet? Rimligen bästa stället borde vara strax utanför kanten på moderkortet där rimligen inget är i vägen

Att leda denna typ av ström genom moderkortet med specialkontakter ser jag ingen vinst med alls

Permalänk
Medlem

Grafikkortets strömkontakter vända mot moderkortet + strömkablar med 90-graders kontakter.

Men det är väl för enkelt, och för billigt, antar jag.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av medbor:

Varför inte bara sätta strömsladden till grafikkortet på samma ställe, men vanliga 8/12-pin så man kan dra sladden snyggt och dolt på moderkortssidan av grafikkortet? Rimligen bästa stället borde vara strax utanför kanten på moderkortet där rimligen inget är i vägen

Att leda denna typ av ström genom moderkortet med specialkontakter ser jag ingen vinst med alls

Skrivet av Sveklockarn:

Grafikkortets strömkontakter vända mot moderkortet + strömkablar med 90-graders kontakter.

Men det är väl för enkelt, och för billigt, antar jag.

Varför kabel när... inte kabel!
Däremot finns det en del halvdiskreta lösningar, jag tänker exempelvis på Sapphires Nitro+ 9070 XT

Där göms strömkontakten bakom bakstycket. Inte lika elegant som BTF, men jag slipper åtminstone byta moderkort om jag vill uppnå en diskret effekt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Asus är duktiga på mycket men chassin är inte en av dem.

Visa signatur

i9 9900K - 32GB@3000MHz - Asus Prime 5070 Ti OC - Cooler Master themed Custom built case ITX FTW (flow)
Galleriet: flow - Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Kommer bli helt underbart att få* väck synliga kablar men kan säga att jag hellre ser vanliga kablar än spyan i den där burken, hah.

Stavning
Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Varför kabel när... inte kabel!

Jag gillar idén! Var tvungen att försöka kolla upp hur det ser ut med matningen på moderkortet, och det verkar vara en relativt kort väg (typ i kanten av moderkortet i samma höjd som uttaget), så det kanske inte finns några större problem med ökad komplexitet/dålig signalintegritet eller liknande i samband med att man drar 600W igenom moderkortet.

Det är ju det där att man ändå får en kabel till grafikkortet som i princip måste gå samma väg, så det känns som att de sista centimetrarna borde går att förbättra enklare, om än inte lika visuellt elegant.

Men ja -- jag avskyr också kabelbrottningen som uppstår vid grafikkortet, särskilt om chassit är trångt!