Snart skriver jag in mig på psyk självmant (flyttat till hus, asus router och anslutningar)

Permalänk
Medlem

Snart skriver jag in mig på psyk självmant (flyttat till hus, asus router och anslutningar)

Vi har flyttat till ett hus och där är fiber med en optisk kabel som går in i en egen liten router. Som man sen då ska koppla wan/ext1 med en nätverkskabel till lan1 i Asus routern som heter RT-AX92U.

Sagt och gjort. Gjorde en reset av routern och gjorde om allt från början, döpte mina wifi osv. Kan inte hitta någon spärr om totala anslutningar eller liknande.

Den här routern hade vi i lägenheten under flera år utan några problem alls och tonvis med anslutningar med allt från Apple TV, mobiler, surfplattor, NAS med mera med mera. Inga problem.

Men så kommer man hit till det här jävla huset så funkar fan ingenting. Hur i helvete kan det fungera att surfa endast på wifi och 2,4GHz och endast 2-3 olika enheter? Men inte med kabel, inte 5GHz heller. Har testat flera olika kablar men ingen funkar. Sedan funkar det inte att ansluta t ex en iPad till wifi om Apple TV och två mobiler är anslutna. Vafan är detta? Det finns ju ingen jävla spärr i routern.

Skriver detta på att tantens bärbara pc. Den vägrar allt. Varken kabel eller wifi. Startat om nätverkskortet, dator med mera utan lycka. Så nu delar jag internet från min iPhone till datorn för att ens ha internet. Samma jävla internet som mobilen är ansluten till. Jag har stängt av mobil data helt på telefonen för att se så att det verkligen är wifi den är inne på.

Jag har som sagt gjort en reset av routern, startat om den flera gånger med att dra ut sladden och allt det. Testat olika nätverkskablar. Kollat inställningar i asus routern. Den kommer jag inte in i ens heller på vanliga 192.168.1.1 och bara ibland när den känner för det när jag försöker nå en adress på tantens pc med kabel så hoppar den till router main page och jag kan logga in.

Har pratat med Telenor och allt ser korrekt ut från deras håll. Så min enda slutsats är att det är den jävla asus routern...

Någon som kan detta bättre än mig och kan ge mig tips och råd innan mitt topplock går...

Tack.

Permalänk
Medlem

Nej skriv inte in dig på psyk, du har nog bara kopplat fel.
Kabel från fiberkonverter till din Asus ska gå till WAN. Koppla om och starta om enheterna och testa på nytt.

Permalänk
Medlem

Bara för att säkerställa att du inte råkat kopplat fel så att dina enheter får publika IPv4-adresser (som du säkerligen bara har några få av som mest), kan du titta vilka adresser de har (du behöver inte skriva ut hela)? Det skulle förklara att det bara funkar på några få enheter.

Du ska koppla från LAN1 på mediakonverteraren till WAN på din router, inte tvärt om. Såg inte att du skrivit det först.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Inte varje dag man läser en sådan dramatisk rubrik på Sweclockers. 😁

Prova koppla in från medieomvandlaren (där fibern går in) till WAN porten på Asus routern. Se om det funkar...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Vi har flyttat till ett hus och där är fiber med en optisk kabel som går in i en egen liten router. Som man sen då ska koppla wan/ext1 med en nätverkskabel till lan1 i Asus routern som heter RT-AX92U.

Skruva på topplocket igen. Beskriv sedan dina "lådor" och exakt hur du kopplat. Stämmer det enligt följande?

Fiber --- Tjänstefördelare (RJ45-kontakt) --- kabel --- (wan) RT-AX95U (lan1) --- dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Sagt och gjort. Gjorde en reset av routern och gjorde om allt från början, döpte mina wifi osv. Kan inte hitta någon spärr om totala anslutningar eller liknande.

Den här routern hade vi i lägenheten under flera år utan några problem alls och tonvis med anslutningar med allt från Apple TV, mobiler, surfplattor, NAS med mera med mera. Inga problem.

Men så kommer man hit till det här jävla huset så funkar fan ingenting. Hur i helvete kan det fungera att surfa endast på wifi och 2,4GHz och endast 2-3 olika enheter? Men inte med kabel, inte 5GHz heller. Har testat flera olika kablar men ingen funkar. Sedan funkar det inte att ansluta t ex en iPad till wifi om Apple TV och två mobiler är anslutna. Vafan är detta? Det finns ju ingen jävla spärr i routern.

Skriver detta på att tantens bärbara pc. Den vägrar allt. Varken kabel eller wifi. Startat om nätverkskortet, dator med mera utan lycka. Så nu delar jag internet från min iPhone till datorn för att ens ha internet. Samma jävla internet som mobilen är ansluten till. Jag har stängt av mobil data helt på telefonen för att se så att det verkligen är wifi den är inne på.

Jag har som sagt gjort en reset av routern, startat om den flera gånger med att dra ut sladden och allt det. Testat olika nätverkskablar. Kollat inställningar i asus routern. Den kommer jag inte in i ens heller på vanliga 192.168.1.1 och bara ibland när den känner för det när jag försöker nå en adress på tantens pc med kabel så hoppar den till router main page och jag kan logga in.

Har pratat med Telenor och allt ser korrekt ut från deras håll. Så min enda slutsats är att det är den jävla asus routern...

Någon som kan detta bättre än mig och kan ge mig tips och råd innan mitt topplock går...

Tack.

Det låter som att du har kopplat rätt (men till fel port på din router), dvs från tjänstefördelaren till LAN istället för WAN på din router. Säkerställ som nämnt även att du inte har något annat kopplat till tjänstefördelaren och att allt annat är kopplat till LAN på din Asus router.

Det jag fetmarkerade i din text får mig att misstänka att du har ställt in din router fel, du har nog valt AP (Acesspoint) läge, vilket gör att din router inte delar ut ip-adresser och allt du ansluter till din router slåss om de få publika ip-adresser du får från din ISP.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

Fota gärna hur allt ser ut samt är kopplat så underlättar det felsökningen något enormt.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Det tycks bete sig rätt exakt som förväntat om du har kopplat LAN på Asusen till internet.

Ibland får du en privat IP från Asusens DHCP-server och den kan inte användas på internet utan att först NAT:as, vilket inte görs med den kopplingen. Du kan dock nå routerns inloggning.

Ibland får du en publik IP från ISP:ns DHCP-server och den funkar med internet, eventuellt tillsammans med ytterligare enheter som hade samma tur. Du blir switchad till internet över Asusens inbyggda switch.

Skillnader i 2.4 GHz och 5 GHz finns antagligen inte, det är bara ett mönster du tror dig se utifrån ordningen du gör saker.

Man kan även dra slutsatsen att mojängen med fiber troligen inte har routerfunktionalitet, trots att du benämner den så.

Permalänk
Medlem

Skriv ett inlägg om hjälp tidigare innan du nått härdsmälta nästa gång
Som övriga sagt, koppla på ASUS WAN port. Och andas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag provade detta först innan jag ringde Telenor att köra in i WAN i min router och från wan/ext1 från fiber ”routern”.

Funkar inte och han på Telenor sa att den inte skulle sitta där 😳

Den routern som stod här.

Vår Asus.

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara korrekt inkopplat.

Dock, om det tidigare varit felaktigt som många misstänkt, dvs inkopplat i en av LAN portarna på din egen Asus router, så kan det vara så att man måste vänta ut leasetiden för DHCP servern innan det fungerar igen.

Hur lång leasetid de har hos Telenor vet jag inte. Men det kan vara allt från 30min till 24h tyvärr. De bör ha information om det själva dock

Visa signatur

"Berzerker don´t die, they wuss out ;)"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eclipse:

Jag provade detta först innan jag ringde Telenor att köra in i WAN i min router och från wan/ext1 från fiber ”routern”.

Funkar inte och han på Telenor sa att den inte skulle sitta där 😳

Den routern som stod här.

<Uppladdad bildlänk>

Vår Asus.
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Vad är det för modellbeteckning på den vita burken ?

Den är inte lik den router som Telenor skickar ut så funderar på om det är nått tidigare ägare pulat in själv och kopplat bort fiberomvandlaren.
Telenor wifi-router i4882:

https://www.telenor.se/handla/bredband/wifi-router/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Eclipse prova stänga av strömmen till fiberdosan över natten, testa sedan igen på morgonen. Köp en annan router eller du kanske kan få tag i en begagnad (billig) skräprouter eller låna av någon bekant etc. Bara för att prova om den funkar. Löste det problemet är det något knas med din egen router.

Hmm, den bilden var konstig. Är du säker på det där är rätt fiberdosa, ingen granne etc du kan kolla med om dom har exakt samma typ av fiberdosa. Ser nästan ut som någon monterat en egen fiberdosa eller ?

Permalänk
Rekordmedlem

Tänkte kanske för fort och fel utifall den vita enheten bara är en ren fiberomvandlare och inte tjänstefördelare eller router, för du kallade den router men det kan ju även vara en fiberomvandlare utan tjänstefördelare men skriv vilken modell det är så man kan få fram exakt funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av de flesta hem routrar är att de fungerar bra wifi mässigt om man är nära och har stark signal styrka, sjunker den något ballar det ur helt.
Bytte till unify AP och stände av routerns wifi och det fungerar oändligt mycket bättre.

Så hemma routrar fungerar bra i lägenhet och eventuellt mindre hus men inte mer än så när det gäller wifi.

Låter som att detta inte är det problem...än. Testa annan router, vissa asus routrar led iallafall förut av överhettnings problem. Sågade själv hål i min och satte in en fläkt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Gjorde en bildsök på din fiberkonverter och det är Inteno XG6846, den ska väl ha 4st LAN portar på andra sidan? Isåfall så ska du koppla in dig där på LAN som sedan kopplas till WAN på din ASUS.

Permalänk
Medlem

Starta om mediaomvandlaren, låt den vara urkopplad ett tag.
Kan vara så enkelt att den inte förnyar IP mot ny router (din ASUS).
Hur ser det ut i din ASUS? Får den IP på WAN porten?

Edit: Låter troligt som Drally säger. Missade du den lilla detaljen att fota alla portar?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Drally:

Gjorde en bildsök på din fiberkonverter och det är Inteno XG6846, den ska väl ha 4st LAN portar på andra sidan? Isåfall så ska du koppla in dig där på LAN som sedan kopplas till WAN på din ASUS.

Den skulle det kanske kunna vara om någon plockat bort kopplingslådan som brukar sitta över "inkommandesidan" i så fall är det felkopplat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det en Inteno/Genexis XG6846 så har du kopplat in nätverkskabeln på fel sida. Man kopplar inkommande kabel där, dvs antingen RJ45 eller SFP (Fiber).

Permalänk
Medlem

Som många skriver "WANEXT1" skall gå ut mot internet, något som du inte skall använda om du har en fiber-anslutning. Vänd på boxen och se om du har fyra portar som skall användas för "insidan", d.v.s. din lägenhet. Det är där du skall koppla in din router-WAN. (Du kopplar alltså router-WAN till Inteno-LAN.)
https://nodra.zmarket.se/Content/Images/uploaded/Inteno%20XG6...
Sedan kollar du lampor och så enligt manualer. Storuman har föredömligt kryssat bort det som inte är relevant för en normal installation. Fast de har hoppat över router-installationen du vill/ska ha.
https://www.storuman.se/globalassets/inteno-xg6846.pdf

Permalänk
Medlem

@mrqaffe just därför jag reagerade. Det är från LAN på fiberdosan till WAN på din egen router som det ska kopplas. Det är nog det normala. Precis som bilderna du postade i forumet.

Sedan kan fiberdosor se lite olika ut men mer eller mindre så är de ganska snarlika i hur man kopplar etc. Däremot har man slutat använda de där 4st LAN portarna numera vad jag vet. Det var tidigare när man separerade trafiken, numera går i stort sett all IP-telefonitrafik direkt över bredbandet och kräver inte att man pluggar in enheterna i en separat port. Tror samma gäller för IPTV men vet inte då jag inte har något sådant själv. Jag antar man kör VLAN för dessa grejer numera ?

Permalänk
Medlem

Svårt att skriva in sig på psyk självmant tyvärr(det krävs en hel del pga konstant fullbeläggning) men nog fan är sånt här en av sakerna som får en att känna så!

Jag lider med dig

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

Inget ska sitta i EXT1, för du har redan en fiberkabel i WAN. Dina egna grejer som din router ska sitta i LAN.

Eftersom du kopplat fel tidigare är ip-adresser slut, du får vänta X antal timmar innan det fungerar. Är routern inte inställd (fabriksåterställd) behöver du också ställa in routern innan det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ondskan:

Det ser ut att vara korrekt inkopplat.

Dock, om det tidigare varit felaktigt som många misstänkt, dvs inkopplat i en av LAN portarna på din egen Asus router, så kan det vara så att man måste vänta ut leasetiden för DHCP servern innan det fungerar igen.

Hur lång leasetid de har hos Telenor vet jag inte. Men det kan vara allt från 30min till 24h tyvärr. De bör ha information om det själva dock

Har dragit ut allt och låter vara i några timmar och hoppas på det.

Till er andra som ville ha fler bilder. Det är inte mer än det jag postade liksom. Förutom Lan portarna i den vita boxen.

Skrivet av Petterk:

Inget ska sitta i EXT1, för du har redan en fiberkabel i WAN. Dina egna grejer som din router ska sitta i LAN.

Eftersom du kopplat fel tidigare är ip-adresser slut, du får vänta X antal timmar innan det fungerar. Är routern inte inställd (fabriksåterställd) behöver du också ställa in routern innan det fungerar.

Jag uppfattar det som att många säger olika här i tråden. Vissa säger sätt i wan vissa inte…

Men här går den optiska kabeln från vägguttaget till den vita boxen. Det finns inget nätvetksuttag eller annat i väggen. Min Asus routet har inte någon ingång till den optiska kabeln.

Min Asus router har inga andra ingångar förutom detta mer än två usb-ingångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Har dragit ut allt och låter vara i några timmar och hoppas på det.

Till er andra som ville ha fler bilder. Det är inte mer än det jag postade liksom. Förutom Lan portarna i den vita boxen.

Men här går den optiska kabeln från vägguttaget till den vita boxen. Det finns inget nätvetksuttag eller annat i väggen. Min Asus routet har inte någon ingång till den optiska kabeln.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Min Asus router har inga andra ingångar förutom detta mer än två usb-ingångar.

<Uppladdad bildlänk>

Från din ASUS WAN port ska du koppla till den vita boxen på LAN port 1, den röda porten! Gör det nu så kommer det att fungera!
Ska inte sitta något i WAN/Ext porten på den vita boxen, den kabeln flyttar du till LAN port1 (RÖD) sen är du hemma.

Permalänk
Medlem

@Eclipse: Koppla från LAN1 på mediaomvandlaren (Inteno) till WAN/internet på din router.

I bästa falla har du tagit slut på alla ip-adresser och du får nya om några timmar, i värsta fall har fibernätet stängt av dig för att deras system såg att du kopplade fel.

I första scenariot behöver du bara koppla in från LAN1 på mediaomvandlaren till WAN på routern och ställa in din router, men är inte några ip-adresser lediga än får du vänta några timmar.

Permalänk
Medlem

som andra skriver, du ska ansluta WAN på din asus till röda porten på burken med fibern i.

Böj inte fibern. Den är känslig. Den kan dock (troligen) bytas ut om den går sönder, men det är absolut ingen ethernetkabel som kan snurras runt fingret, inte utan massa problem.

När allt är kopplat som den ska ska PWR, WAN och LAN1 lysa på fiberkonvertern.

Permalänk
Medlem

@Eclipse ok, det där var konstigt att man har en extra liten box på väggen. Jag har samma typ av fiberdosa du har men där sitter den där lilla lådan fast i fiberenheten, öppnar man luckan är det fiber sling där som går direkt in via en kontakt i fiberenheten. Det finns ingen WAN/EXT1 port på min, endast kontakt för fiber. Märkligt att man valde en extra fiberkabel som ska kopplas mellan lilla dosan och fiberenheten, risken är ju påtagligt att man kan skada den kabel om man inte är försiktig, ingen bra lösning anser jag.

Det är där RJ45 kabeln som sitter i WAN/EXT1 porten som ska flyttas till andra sidan, till LAN1. Inte konstigt man kan koppla fel om man inte vet hur det ska kopplas, man bli lurigt med andra ord.

Permalänk
Medlem

@DennisOlof: TS har en patchkabel (för fiber) vilket inte alls är ovanligt – det finns även varianten du har med en fibertray (låda) som sitter ihop med mediaomvandlaren. Mediaomvandlaren i fråga kan också användas när du har inkommande "RJ45"-ethernet/koppar därav EXT1-uttaget, men i den konfigurationen kan man gott koppla förbi den (direktkoppla istället) om man inte har IPTV via multicast – men det senare är fortfarande vanligt för grundutbud för TV i flerfamiljshus.

Alla Inteno XG6846 eller Genexis XG6846B jag har sett har både SFP (uttag för fiber) och nätverkskontakt ("RJ45"), har du samma modell så är det nog bara att du inte sett uttaget. Modellen har funnits i drygt tio år (som du ser på datumet på TS) och används hos flera av de stora aktörerna.

Permalänk
Medlem

Herregud…

I min ilska så slog det mig aldrig att koppla till den vita routerns lan port…

Så wan från Asus till lan1 i den vita löste det. Skönt så blir det inte mölndals psykakut för mig denna gången.

Tack alla i tråden och jag känner mig rätt korkad som inte testade detta…