Snart skriver jag in mig på psyk självmant (flyttat till hus, asus router och anslutningar)

Permalänk
Medlem

Varför skriva in sig på psyk när man kan skriva på sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Herregud…

I min ilska så slog det mig aldrig att koppla till den vita routerns lan port…

Så wan från Asus till lan1 i den vita löste det. Skönt så blir det inte mölndals psykakut för mig denna gången.

Tack alla i tråden och jag känner mig rätt korkad som inte testade detta…

Hej och välkommen till mobila psykjouren
Lätt hänt att se rött och fastna i vinkelvolten, särskilt mitt i en flytt.
Grattis till nytt hus och grattis till fungerande internet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Herregud…

I min ilska så slog det mig aldrig att koppla till den vita routerns lan port…

Så wan från Asus till lan1 i den vita löste det. Skönt så blir det inte mölndals psykakut för mig denna gången.

Tack alla i tråden och jag känner mig rätt korkad som inte testade detta…

Härligt att det löste sig!
Mvh

Permalänk
Medlem

Normalt sett så sitter dessa Inteno CPE-switchar monterade på väggen så att de korrekta LAN-portarna vätter i riktning så att du ser dem direkt, medans inkommande antingen kommer bakifrån eller uppifrån/nerifrån beroende på om enheten är monterad mot tak eller golv. Så jag kan förstå att förvirring uppstod i det här fallet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10DRU-i+/CSE-829, 2x Xeon E5-2667 v4, 64GB DDR4, 128TB HDD i SHR
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD i SHR

Permalänk
Medlem

@Petterk aha OK, jag trodde det var ovanligt och att man hade dessa typ två lådor ihop i en enhet. Jo jag förstår att just min variant inte har den där WAN/ETX1 uttaget (eller ingång).

Vad gäller IPTV så vet jag inte hur det fungerar, jag känner bara till att man tidigare hade olika färger på utgångarna från fiberlådor (som i detta fall samt bilderna ovan visar) och så ska man plugga rätt grejer till rätt port. Jag har fått för mig att detta inte är så vanligt numera och man kör VLAN istället för dessa olika saker. Om det stämmer vet jag inte.

@Eclipse så bra att det löste sig, då kan du skicka ett återbud till psyket

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DennisOlof:

@Petterk aha OK, jag trodde det var ovanligt och att man hade dessa typ två lådor ihop i en enhet. Jo jag förstår att just min variant inte har den där WAN/ETX1 uttaget (eller ingång).

Vad gäller IPTV så vet jag inte hur det fungerar, jag känner bara till att man tidigare hade olika färger på utgångarna från fiberlådor (som i detta fall samt bilderna ovan visar) och så ska man plugga rätt grejer till rätt port. Jag har fått för mig att detta inte är så vanligt numera och man kör VLAN istället för dessa olika saker. Om det stämmer vet jag inte.

@Eclipse så bra att det löste sig, då kan du skicka ett återbud till psyket

Förut användes ofta vlan för tv och tele men åtminstone Telia har slutat med det, jag har själv deras tv box som egentligen tillhör mitt Telia abb i mitt hus men just nu använder jag den via Tele 2 och den funkar bra där så den går uppenbarligen via internet och behöver inte nått Teliainternt vlan som det tidigare gjorde.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.