Mobilt bredband 5g för streaming och spela cod/bf

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband 5g för streaming och spela cod/bf

Hej,

Fått erbjudande om mobilt bredband 5g för drygt 200kr mindre i månaden än fiber. Bor ca 2-3km från telemast.

Kommer detta funka för mig?

Eller kommer finna det risk för stora störningar kvällstid som man får av koax via tele2?

Permalänk
Medlem

Det kommer absolut funka, men det kommer inte funka felfritt. Jag bor ca 100m från 5Gmasten. Upplever bufferbloat, lagg, spikes, ja vad du nu vill kalla det. Sitter själv med 5G, då jag inte har något annat alternativ. Men skulle välja fiber alla dagar i veckan.

Så mitt svar, kör 5G om du ska streama film och slösurfa, inte när du vill spela online.

Så spara in 200kr någon annanstans, för du kommer bli förbannad efteråt om du går från fiber till 5G. För att spara 200kr.

Permalänk

Finns fiber dragen till fastigheten så ska du använda fiber för online-gaming. End of story
Sitter 200meter från masten på min 5g lina och har typ gett upp allt vad fps shooters heter pga packet loss och oändliga latensproblem. (har köpt externa riktningsantenner utan någon större förändring)
Hade betalat tusentals kronor mer per månad för fiber om det fanns men nu äger jag inte fastigheten så har inte mycket att säga till om.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggart:

Det kommer absolut funka, men det kommer inte funka felfritt. Jag bor ca 100m från 5Gmasten. Upplever bufferbloat, lagg, spikes, ja vad du nu vill kalla det. Sitter själv med 5G, då jag inte har något annat alternativ. Men skulle välja fiber alla dagar i veckan.

Så mitt svar, kör 5G om du ska streama film och slösurfa, inte när du vill spela online.

Så spara in 200kr någon annanstans, för du kommer bli förbannad efteråt om du går från fiber till 5G. För att spara 200kr.

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Finns fiber dragen till fastigheten så ska du använda fiber för online-gaming. End of story
Sitter 200meter från masten på min 5g lina och har typ gett upp allt vad fps shooters heter pga packet loss och oändliga latensproblem. (har köpt externa riktningsantenner utan någon större förändring)
Hade betalat tusentals kronor mer per månad för fiber om det fanns men nu äger jag inte fastigheten så har inte mycket att säga till om.

Räcker 100/100mbit fiber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

För enbart spel räcker egentligen typ 0,5Mbit 🙂

Sen vill du ha mer bandbredd när du ska streama video, uppåt 20-30 Mbit om det är 4K (beroende på vilken tjänst du streamar från).

Så 100Mbit+ är väl mer om flera saker ska göras samtidigt och om man vill ladda ned spel och uppdateringar snabbare.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Skrivet av FlashGordon:

För spel?

Ja. De flesta spel pratar typ några hundra Kbps.

Skulle säga att du skulle troligen klara dig på 10/10 men beror lite på hur mycket annat som ska göras på linan samtidigt som äter mer bandbredd typ streama film eller liknande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

För enbart spel räcker egentligen typ 0,5Mbit 🙂

Sen vill du ha mer bandbredd när du ska streama video, uppåt 20-30 Mbit om det är 4K (beroende på vilken tjänst du streamar från).

Så 100Mbit+ är väl mer om flera saker ska göras samtidigt och om man vill ladda ned spel och uppdateringar snabbare.

Skrivet av Rouge of Darkness:

För spel?

Ja. De flesta spel pratar typ några hundra Kbps.

Skulle säga att du skulle troligen klara dig på 10/10 men beror lite på hur mycket annat som ska göras på linan samtidigt som äter mer bandbredd typ streama film eller liknande.

Tusen tack för svar då kör vi på 100/100.

Permalänk
Medlem

Oavsett om du har möjlighet till fiber eller koax som uppkoppling är det alla gånger bättre än 4G/5G och 100/100 räcker till allt fortfarande, även 100/10 duger utmärkt. Det är bara när man ska ladda ner mycket data, typ uppdateringar till spel eller köpa spel via t.ex. steam som det kommer ta tid. Så länge uppkopplingen via koax är relativt stabilt och inte strular så är det mycket är det bättre än mobilt bredband, definitivt för spela spel och om man ska streama tunga saker.

Kan man välja mellan fiberdosa och koax så skulle jag säga att priset bör styra om skillnaderna är stora, annars bör man välja fiber som är tekniskt sett bättre än koax.