Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att timingen i sig inte är kritiskt för stabilitet på AM4. För min del så har FCLK varit det som ställt till det om man försöker köra synkat mot minnena i 3600Mhz eller mer (1800Mhz FCLK) på vissa CPU:er.

Har byggt 5st AM4 och alltid kunnat kört minnena på specad CL, t.ex. 14-14-14-34 utan några som helst problem.
Så håll ned hastigheten till kring 3200 även om minnena är specade för mer, kör timingen de är specade för och undvik mer än 2 stickor RAM om möjligt.

Mer än två stickor ställer ofta till problem med instabilitet, och brukar behöva mer spänningen för att fungera korrekt (vilket de ändå inte alltid gör med fyra stickor i slutändan).

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Tips: Om du drar lite i "|" så kan du justera bredden på kolumnerna och på så sätt få fram mer text.
Kernel even ID 28 pekar bl.a. på drivrutinerna (GPU eller USB !) eller BIOS-inställningen "Core Isolation".
https://en.ittrip.xyz/windows/troubleshooting/event28-freeze-...

Om du inte kommer någon vart så använd DDU för att avlägsna den gamla drivern och försäkra dig om att du kallstartar datorn efter driver-installationen, prova en äldre drivrutin.

Intressant, jag läste igenom artikeln du länkade. Finns lite att testa. Det enklaste är ju såklart att verkligen rensa ut gpu-driver och installera på nytt . Så jag börjar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Jag skulle säga att timingen i sig inte är kritiskt för stabilitet på AM4. För min del så har FCLK varit det som ställt till det om man försöker köra synkat mot minnena i 3600Mhz eller mer (1800Mhz FCLK) på vissa CPU:er.

Har byggt 5st AM4 och alltid kunnat kört minnena på specad CL, t.ex. 14-14-14-34 utan några som helst problem.
Så håll ned hastigheten till kring 3200 även om minnena är specade för mer, kör timingen de är specade för och undvik mer än 2 stickor RAM om möjligt.

Mer än två stickor ställer ofta till problem med instabilitet, och brukar behöva mer spänningen för att fungera korrekt (vilket de ändå inte alltid gör med fyra stickor i slutändan).

Tack, nu kör jag med 2x16 gb

Permalänk
Medlem

Nu körde sonen GTA5 i 1,5h helt utan problem. Jag startade Hell Let Loose och det kraschade efter 10 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Nu körde sonen GTA5 i 1,5h helt utan problem. Jag startade Hell Let Loose och det kraschade efter 10 minuter.

Har du dragit ner RAM hastigheten till 3200 (och kanske lite slappare timings) som föreslagits i tråden?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har du dragit ner RAM hastigheten till 3200 (och kanske lite slappare timings) som föreslagits i tråden?

Nej, har inte kommit så långt, ska testa det imorgon 👍

Idag testade jag att rensa amd-drivrutiner helt och installera på nytt. Ingen skillnad.

Via länk här fick jag även tips att slå av "säkerhet för kärnisolering". men den var aldrig aktiverad på mitt windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Minnena gick redan i 3200. Men jag ändrade DOCP till Auto i Bios.

Nu har jag spelat i flera timmar utan krasch. Så jag får väl anse detta löst.

Konklusion:

Det var aldrig något hårdvarufel. Att windows kraschade berodde med stor sannolikhet på att något gick rejält snett i installationen.

När jag ändrade i Bios från DOCP till Auto så har inget spel hittills kraschat.

Jag passar på att tacka alla som engagerat sig och hjälp mig med tips och råd. Vi löste det till slut ( hoppas jag 😁 )

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Konklusion:

Det var aldrig något hårdvarufel. Att windows kraschade berodde med stor sannolikhet på att något gick rejält snett i installationen.

Jag passar på att tacka alla som engagerat sig och hjälp mig med tips och råd. Vi löste det till slut ( hoppas jag 😁 )

Aha, så du hade enbart dragit upp frekvensen innan? Jag kan tänka mig DOCP inställningarna också tex ökar spänningen på minnena, vilket skulle kunna räcka för att göra maskinen stabil.
Då är väl allt frid och fröjd nu hoppas vi

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Konklusion:

"När jag ändrade i Bios från DOCP till Auto så har inget spel hittills kraschat."
Vet inte om du rörde något efter när du satte på default i BIOS, men en polare skaffade beggat AM4 + 3900x med 3600minnen, hans profiler gav 3602mhz (extra 2an) - han hade samma fel som du.
Vi ändrade allt till default/auto och allt rullar på.
Hade du testat MEMTEST(Eller valfri RAM bench i Windows) som vissa nämnt så hade du hittat rätt tidigt att något är knas med RAM eller BIOS settings relaterade till RAM.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Aha, så du hade enbart dragit upp frekvensen innan? Jag kan tänka mig DOCP inställningarna också tex ökar spänningen på minnena, vilket skulle kunna räcka för att göra maskinen stabil.
Då är väl allt frid och fröjd nu hoppas vi

Nop, valde bara docp , bios valde då själv 3200mhz.

Jag skulle aldrig våga röra hastigheten på minnena, har inte kunskapen. Att jag ändrade till docp från början var för att Windows betedde sig konstigt och kraschade, då var det en person här som tipsade om att testa docp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

"När jag ändrade i Bios från DOCP till Auto så har inget spel hittills kraschat."
Vet inte om du rörde något efter när du satte på default i BIOS, men en polare skaffade beggat AM4 + 3900x med 3600minnen, hans profiler gav 3602mhz (extra 2an) - han hade samma fel som du.
Vi ändrade allt till default/auto och allt rullar på.
Hade du testat MEMTEST(Eller valfri RAM bench i Windows) som vissa nämnt så hade du hittat rätt tidigt att något är knas med RAM eller BIOS settings relaterade till RAM.

Jag måste röra biosen. Den har på default secure boot avslagen. Då kan jag inte installera win 11.

Det är ju lätt att vara efterklok, det var inte uppenbart att det var bios/minne som ställde till det. Därför körde jag inte memtest direkt. Däremot testade jag att sätta i mina gamla minnen och fick fortfarande krasher. Det stösta problemet var nog att det inte var bara ett problem, det var en felaktig windowsinstallation kombinerat med fel inställning i bios för minnen.

Men jag hoppas att det ska fungera nu, verkar så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Jag måste röra biosen. Den har på default secure boot avslagen. Då kan jag inte installera win 11.

Det är ju lätt att vara efterklok, det var inte uppenbart att det var bios/minne som ställde till det. Därför körde jag inte memtest direkt. Däremot testade jag att sätta i mina gamla minnen och fick fortfarande krasher. Det stösta problemet var nog att det inte var bara ett problem, det var en felaktig windowsinstallation kombinerat med fel inställning i bios för minnen.

Men jag hoppas att det ska fungera nu, verkar så.

Det är inget krav på att ha Secure Boot aktiverat, bara att moderkortet ska stödja Secure Boot.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vet inte varför folk inte lyssnar och envisas med 3600 på AM4 som om det vore inget, inte direkt riktat till TS då utan i största allmänhet.
I/O dien på AMD gör så mycket mer än bara RAM och all I/O stressar den.
Stabilitet i 3600 är LÅNGT från garanterat, även 3200Mhz är problem ibland och den enklaste fixen jag funnit är att öka alla primära timings med +2.

Folk hade sparat sig så mycket felsökande om dom bara kört JEDEC 2400Mhz fösta vecka, fungerar datorn då så börja labba med XMP (DOCP är ASUS namn för XMP på AMD då XMP är intel teknik egentligen).
Blir datorn instabil med XMP så vet man varför, bar börja leka med frekvenser och timings manuellt tills man hittar vad sim fungerar.
Man kan utan problem sätta XMP (DOCP) och sedan ändra frekvens och utvalda timings och låta resten vara på Auto där XMP/DOCP sätter dom.

3200Mhz är för mycket i vissa fall med låga timings, hamnade där själv på första AM4 bygget men men högre timings lyckades jag få ut 3266Mhz helt stabilt.
Men det var inte helt uppenbart vad problemet var då grafikkorts drivrutinerna alltid krashade.
Hjälpte inte att många användare hade samma problem och AMD själva utredde det som problem med NAVI10 som jag då hade och många.
Har kvar mitt NAVI10 kort än i dag och var inget fel på det.
Grafikkortsdruvritiner är känsliga för minnesfel.

jag hade också diverse skumma problem vid post när datorn inte gillade timigsen men det skedde inte alltid.

Men gött att TS fick ordning på sitt system.