Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att timingen i sig inte är kritiskt för stabilitet på AM4. För min del så har FCLK varit det som ställt till det om man försöker köra synkat mot minnena i 3600Mhz eller mer (1800Mhz FCLK) på vissa CPU:er.

Har byggt 5st AM4 och alltid kunnat kört minnena på specad CL, t.ex. 14-14-14-34 utan några som helst problem.
Så håll ned hastigheten till kring 3200 även om minnena är specade för mer, kör timingen de är specade för och undvik mer än 2 stickor RAM om möjligt.

Mer än två stickor ställer ofta till problem med instabilitet, och brukar behöva mer spänningen för att fungera korrekt (vilket de ändå inte alltid gör med fyra stickor i slutändan).

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Tips: Om du drar lite i "|" så kan du justera bredden på kolumnerna och på så sätt få fram mer text.
Kernel even ID 28 pekar bl.a. på drivrutinerna (GPU eller USB !) eller BIOS-inställningen "Core Isolation".
https://en.ittrip.xyz/windows/troubleshooting/event28-freeze-...

Om du inte kommer någon vart så använd DDU för att avlägsna den gamla drivern och försäkra dig om att du kallstartar datorn efter driver-installationen, prova en äldre drivrutin.

Intressant, jag läste igenom artikeln du länkade. Finns lite att testa. Det enklaste är ju såklart att verkligen rensa ut gpu-driver och installera på nytt . Så jag börjar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Jag skulle säga att timingen i sig inte är kritiskt för stabilitet på AM4. För min del så har FCLK varit det som ställt till det om man försöker köra synkat mot minnena i 3600Mhz eller mer (1800Mhz FCLK) på vissa CPU:er.

Har byggt 5st AM4 och alltid kunnat kört minnena på specad CL, t.ex. 14-14-14-34 utan några som helst problem.
Så håll ned hastigheten till kring 3200 även om minnena är specade för mer, kör timingen de är specade för och undvik mer än 2 stickor RAM om möjligt.

Mer än två stickor ställer ofta till problem med instabilitet, och brukar behöva mer spänningen för att fungera korrekt (vilket de ändå inte alltid gör med fyra stickor i slutändan).

Tack, nu kör jag med 2x16 gb

Permalänk
Medlem

Nu körde sonen GTA5 i 1,5h helt utan problem. Jag startade Hell Let Loose och det kraschade efter 10 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Nu körde sonen GTA5 i 1,5h helt utan problem. Jag startade Hell Let Loose och det kraschade efter 10 minuter.

Har du dragit ner RAM hastigheten till 3200 (och kanske lite slappare timings) som föreslagits i tråden?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har du dragit ner RAM hastigheten till 3200 (och kanske lite slappare timings) som föreslagits i tråden?

Nej, har inte kommit så långt, ska testa det imorgon 👍

Idag testade jag att rensa amd-drivrutiner helt och installera på nytt. Ingen skillnad.

Via länk här fick jag även tips att slå av "säkerhet för kärnisolering". men den var aldrig aktiverad på mitt windows.