Hur förlänger du livslängden på datorn?

Permalänk
Medlem

Förlänger livslängden? -Skiten håller ju allderles för länge trots noll underhåll, så man får ju aldrig möjlighet att köpa nytt...

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Medlem

Kör linux och blåser ur damm någon gång om året/varannat år.
Äldsta datorn som jag använder är 16 år gammal och funkar fint.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Försiktig med prylarna, städar ur ibland. En dator kräver ju typ inget underhåll alls. Se till att den är uppdaterad och ladda inte ned konstiga grejer.

Visa signatur

12600KF 5GHz - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 1980MHz @ 0.975v - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

Har en kompis som gillar att städa verkar det som, och eftersom han håller så rent fick jag en liten shock då jag skulle hjälpa han med en 5-6 år gammal dator. Var knappt ngt damm alls i den. Killen har aldrig öppnat upp den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Har en kompis som gillar att städa verkar det som, och eftersom han håller så rent fick jag en liten shock då jag skulle hjälpa han med en 5-6 år gammal dator. Var knappt ngt damm alls i den. Killen har aldrig öppnat upp den..

Om man slarvar lite med att rensa dammfiltrerna så blir dom ju mer effektiva typ, där för man ibland stöter på en dator med knappt något damm alls i!

Permalänk
Medlem

Finns inte så mycket mer man behöver göra än att blåsa ur damm när det börjar bli dammigt. De flesta datorkomponenter håller längre än den tid de faktiskt är användbara ur prestandasynpunkt.

En del tycker man ska byta kylpasta regelbundet men jag tycker det räcker att göra om man faktiskt får problem med temperaturen. Brukar ha samma processorer och grafikkort ibland upp till 5+ år och har aldrig behövt göra det.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Köpte just ett begagnat 3060ti för 2.152:- med frakt, vilket kommer förlänga livet på min 10-11 år gamla 6700k ^^ Annars gör jag ingenting alls... inte ens blåst ut damm. Fanns inte mycket av den varan när jag bytte grafikkortet nu ens, klar fördel att ha den stående på en liten sak med hjul

Åtminstone till dess att jag får tummen ur och faktiskt uppgraderar allt till en ny burk

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Om man slarvar lite med att rensa dammfiltrerna så blir dom ju mer effektiva typ, där för man ibland stöter på en dator med knappt något damm alls i!

Alltså, det fanns typ inget. Man skäms typ över hur snuskigt man har det hemma efter att man varit förbi där en sväng.

Permalänk
Medlem

När det ramlar en damtuss om man drar fingret över dammfiltret så är det dags att rengöra filtret, det brukar ta 3-6 månader emellan för min del, men då bor jag väldigt dammigt också.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Jag måste erkänna att jag är rätt dålig på att ta hand om min dator. Det blir oftast bara att jag rycker ut damm när de börjar likna en liten hamster som flyttat in bakom gallret, men precis innan de blivit självmedvetna och gjort revolt. Annars rullar den på tills den gnäller högt nog för att jag ska motivera nästa inköp.

Vad gör ni som faktiskt är mer noga? Byter ni kylpasta regelbundet, blåser rent fläktar, städar systemet och så vidare? Eller är det mest placebo och de få graderna kallare hårdvara gör ändå ingen skillnad - man byter ut komponenterna för frekvent ändå.

Upplever att det om något snarare är att fläktar riskerar att fara illa av en dammig miljö, snarare än att en marginell temperaturskillnad faktiskt spelar roll för livslängden.
I så fall är det nog mer en prestandafråga, om det är så illa att man får throttling, än en fråga om livslängd.

Men jag gör ju inte jättemycket jag heller, försöker hålla efter när jag märker att samlats väl mycket damm. Att dammfilter blivit ganska standard i moderna chassin är ju en bra grej, det tar ju det värsta iaf.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Jag måste erkänna att jag är rätt dålig på att ta hand om min dator. Det blir oftast bara att jag rycker ut damm när de börjar likna en liten hamster som flyttat in bakom gallret, men precis innan de blivit självmedvetna och gjort revolt. Annars rullar den på tills den gnäller högt nog för att jag ska motivera nästa inköp.

Vad gör ni som faktiskt är mer noga? Byter ni kylpasta regelbundet, blåser rent fläktar, städar systemet och så vidare? Eller är det mest placebo och de få graderna kallare hårdvara gör ändå ingen skillnad - man byter ut komponenterna för frekvent ändå.

Blåser ut damm vart 10 år eller så. Nu har ju tyvärr Microsoft dödat min 15 år gamla 2500k. Men med Linux så håller jag ut ett tag till.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Blåser bort damm var 5e dag innan damsugning i lägenheten. Det gör du bäst med en micro jet blower, jag använder mig utav denna https://photo.nitecore.com/product/cw20. Vatten byte var 6e månad och undervoltar allt med överklockning så som gpu och cpu. Många missar att man kan kan sänka volten rätt rejält på moderkortet med på vissa punkter så det gör jag med.

Thats it!

Permalänk
Medlem

självklart damma ur datorn och efter ett par år byta kladd på cpu kylaren..

men min största trick är att om det inte är ett guld certat nätagg så plockar jag upp något billigt thermalright eller deepcool nätagg och byter ut efter 4-5 år, iom att PSU är ju "Hjärtat i datorn".

tex hade jag en äldre i7 7700k rig på 16gb ram, la i 8gb extra och bytte nätagg, det upplevdes som datorn hade mer "kraft" att ge så gav den till en polare :), samt att man kan känna sig trygg att den kommer hålla ett par år till nu iaf!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag slängde ut Windows när dom påstod att datorn skulle vara för gammal, inte då.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Man kan förlänga datorns livslängd genom att hålla den ren, undvika överhettning, uppdatera systemet, skydda mot virus och uppgradera delar vid behov, ta bort damm från fläktar och luftintag regelbundet. Undvika överhettning, se till att datorn står på en hård, ventilerad yta. Stänga av när den inte används, eller sätt den i viloläge för att minska slitage.

Permalänk
Medlem

Den äldsta primära dator jag har ägt sedan 1993 var min förra, köpt november 2019 och pensionerad december 2024, har alltid bytt ut hela datorn oftare annars.

Underhållet för att få datorn att hålla längre var nog bara att jag städade dammfiltren på chassit, samt försiktigt blåst ur kylflänsar med tryckluft om de sett dammiga ut. Uppgraderat till större lagringsenheter kanske kunde räknats som "öka hållbarheten", men har hittills aldrig bytt dator p.g.a. utrymmesbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Knappt nåt damm i min dator heller, och då står den ändå med hela sidan öppen. Den går svalare så, och ja, jag har testat, och ja, jag har många fläktar i den. Kombinationen av att jag bor ensam, inte har husdjur, och har datorn på skrivbordet i stället för på golvet, är nog förklaringen, för jag städar fasen inte maniskt ofta i lägenheten. Blåser bort damm med kanske 12-15 månaders mellanrum, det lilla som då är.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av shrghi:

Stänga av när den inte används, eller sätt den i viloläge för att minska slitage.

Termiska cykler sliter mycket mer än att köra datorn 24/7.

Gäller såväl mekaniska lager som lödningar. Hårddiskar lever också längst av att gå, då antalet kallstarter de designas för att hålla är mycket mindre än antalet drifttimmar de kan snurra utan problem.

Permalänk
Medlem

Håller den ren och uppdaterad.

Sedan är "livslängd" ett ambivalent begrepp, Du syftar troligen inte på det, men en sidofråga torde vara vilka komponentval man gör för att datorn skall hålla så länge som möjligt, inbgripet just att hålla den uppdaterad och ren.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Termiska cykler sliter mycket mer än att köra datorn 24/7.

Gäller såväl mekaniska lager som lödningar. Hårddiskar lever också längst av att gå, då antalet kallstarter de designas för att hålla är mycket mindre än antalet drifttimmar de kan snurra utan problem.

Bra att veta att termiska cykler sliter mer än att datorn får gå kontinuerligt, speciellt för mekaniska delar och hårddiskar. Då får man ju hitta en balans mellan energibesparing och slitage, kanske är viloläge bäst ibland.

Permalänk
Medlem

Min nuvarande Dell Inspiron 660S har varit min bästa val för en hållbar dator - 14 år har den hållit. Jag blåser den ren från damm 2 gånger per år. Vart 10:e år kylpasta till processorn. En fördel med den är diagnostikprogrammet som kan startas vid uppstarten och har 3 gånger rapporterat fel på hårddisken. Jag kör med gamla typen av hårddiskar för den är tillräckligt snabb. PSU:n är bara på 220 W. Nackdelen är att moderkort och PSU kräver nästan originaldelar, så den biten är lite negativ.Men de har hållit i 14 år. Datorn har kostat mig c:a 500 kr/år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Använder inte PC för spelande längre men när jag gjorde det så blåste jag rent den var 6:e månad, böt ut kylpastan en gång om året men det var mest för att Ghelid GC-Pro hade en tendens att torka ut.
Fläktfilter, rengöring varannan vecka.
Det fina med den var den inte ledde ström så man kunde dränka hela GPU’n med det och på så sätt få kylning runt om hela GPU och CPU (delidded) vilket fick ner tempen några grader ytterligare.
Vätskan i vartenkylningen byttes ut var 3:e månad, glömdes det bort så hände något med vätskan som gjorde att datorn kraschade titt som tätt, vet inte om den blev statisk eller vad det berodde på.
Skulle aldrig låta det samlas stora högar av damm i lådan.

Permalänk
Medlem

Handlar både om teknisk/praktisk livslängd, alltså bl a prestanda och hur länge de är användbara, men även funktionsmässig livslängd.

Båda har vissa saker gemensamt, bl a gäller det att välja komponenter av hög kvalitet och även prestandanivå.
Tänka mer på att något både ska hålla och prestera, snarare än priset. Man sparar lite i början, men får ev ångra det senare.
Det gäller de flesta komponenter.
Välj t ex hellre ett nätagg som har lite marginal än något som redan från början ligger på gränsen, detsamma med disk och minnen. Välj inte heller bara de billigaste märkena/modellerna.

Underhåll i form av uppdateringar av firmware/BIOS och blåsa rent ibland, även dammsuga runt. Någon gång byta kylpasta och smörja fläktar.

Sen i övrigt inte lämna datorn igång i onödan, ska jag inte använda mer samma dag så stängs den av.
Använder även UPS.

Permalänk
Medlem

Jag tror att många här ser på datorbyggen, ungefär som andra verkar se på kläder. Gör en scan på (för att ta tydligt exempel) 20-åriga tjejer; opti-nojar de för att teoretiskt sett kunna bära ett plagg i fem år istället för två? Nä.

Jag kör mina tishor i tio år, minst. Men det skulle aldrig falla mig in att köra min dator tio år, även om jag skulle kunna - skulle få total krupp på det. Jag tycker att jag är enormt duktig om jag har en dator mer än 3 år. Andra skulle inte förstå det, men har säkert andra områden i sina liv där de av intresse eller andra skäl vill känna att grejer händer.

Nu kanske det blir tuffare, och jag tilltalas från ett perspektiv att ta hand om det jag äger. Något som gjort stor skillnad är AMDs sköna sätt att behålla socklar länge. Stor respekt för det! Ta AM5 som exempel, vet att det kommer åtminstone en iteration till, kanske fler. Har man varit smart när man köpte nätagg, kan man behålla allt utom CPU och kanske GPU i evigheter, och bara fylla på ram och hdd efter behov. Att inte köpa skit är en bra regel; det är långsiktigt billigast att köpa kvalitet.

I övrigt tycker jag att customburkar håller väldigt bra. Även om jag skulle klocka en dator, ha den på 24/7, så skulle den stå och tuffa på. Enda baksidan skulle vara elräkningen, och att man behöver byta kylpasta lite tidigare, kanske vara framme med dammsugaren en extra gång per år, men det tar ju 30 sek att rengöra filtren. Det är idag knappast komponenternas hållbarhet som är flaskhalsen, utan att folk gillar att bygga eller prestandakrav på spel/applikationer. Andrahandsvärdet gör att man hämtar hem en del av en ny burk genom att sälja den gamla, så det är ju inga ohemula summor vi talar om. De som renoverar entusiastbilar pröjsar mer för en enda cylinder än vad folk här gör för hela byggen.

Men ja, det är klart, från en hållbarhetssynpunkt så vore kanske lite mer måttfullhet på sin plats. Många köper en stor cola på McD fastän de skulle klarat sig på en medium, för att prisskillnaden är två spänn. Tror detsamma gäller datorer. En tusing hit och dit i kassan på Inet, inte är en vansinnigt stor sak för alla de dokumenterat välhängda och välavlönade specialingenjörer på Sweclockers. Men det är jättesvårt att överblicka och konkretisera etiska och ekologiska konsekvenser av gruvdrift i Kongo, för exotiska mineraler till kretsar, till alla dessa byggen. Användaren Storklabbe Thund3rc0ck vill bencha en 9950x3D och få 9% högre IPC över sin "gamla" 7970x3D, så Kongo får vänta. På sina sätt tragiskt, men sant.

Permalänk
Medlem

Bästa man kan ha är dammfilter, utöver det så byte av kylpasta iaf med något års mellanrum, fixa drivare och systemuppdateringar sker mer ofta.
Börjar för egen del närma sig en ominstallation av Windows pga lite skumma saker som jag behöver testa mer av.

Visa signatur

i9 9900K - 32GB@3000MHz - Asus Prime 5070 Ti OC - Cooler Master themed Custom built case ITX FTW (flow)
Galleriet: flow - Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Gör inget utöver att rengöra dammfilter men det sker max någon gång om året om ens det. Komponenterna gör jag rent om de ska säljas eller om jag skulle få problem med temperaturer men det har aldrig skett. Antagligen har jag för rent hemma eller så uppgraderar jag tillräckligt ofta. Vilket även det är ett sätt att förlänga livslängden.
Jag gissar att folk är lite väl oroliga och tror sakerna inte tål damm, eller så har de helt enkelt datorer med fönster och ser skiten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Bytte CPU o slängde in dubbla mängden RAM nu sist. Bytte AIO oxå.
Nästa är väl en ny GPU.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Mitt bästa beslut var att skaffa ett NZXT H7 Flow som chassi. Senast jag städade ur datorn så behövde jag bara ta loss gallret på fronten och toppen och blåsa rent från damm - inuti själva chassit var det inget damm alls, inte ens fläktarna på grafikkortet hade nåt damm. Iofs har datorn varit avstängd rätt mycket de senaste månaderna, men jag är ändå imponerad.

Man kan se VÄLDIGT tydligt vilka fläktar som suger in luft och vilka som blåser ut det för gallret är väldigt gråvitt av damm där det sitter fläktar med insug. Tre såna på fronten. Och på toppen har jag insug på den närmast fronten och utblås på de övriga två. Plus tre fläktar med insug i botten och en med utblås bak.

I övrigt så håller jag noggrannt koll på temperaturerna och åtgärdar med kylpasta när det behövs.

Visa signatur

STATIONÄRA: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2x8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem
  • Byter ut SSD, AIO innan förväntad livslängd tar slut.

• Undervoltar delarna för att de ska gå lite svalare.

• Uppgraderar delar, har bytt RAM och ska slänga in en 5950x snart så jag klarar mig tills AM6 droppar.

...och tvättar klockbatteriet, såklart.

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 4TB TLC NVMe, 2TB MLC SATA | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Dammsuger datorn några ggr om året. Patchat BIOS med ny PEX drivrutin för att få stöd att boota från pci-e m2 disk då moderkortet är från innan de kom ut på marknaden. Uppgraderat med pci-e Wifi 6/Blåtand 5.2 då 802.11n var det snabbaste som fanns när det begav sig. Samt bytt ut Radeon 7970 till ett RTX 5060. Byggde första versionen av datorn 2011/2012 och allt fungerar fortfarande utmärkt med Windows 11.