Normalt med "irriterande" ljud från moderkortet?

Permalänk
Medlem

Normalt med "irriterande" ljud från moderkortet?

Hej! Jag byggde ihop en ny dator för någon vecka sedan för första gången på många år och har haft lite bekymmer med "högfrekventa" ljud (tror det som kallas coil whine i folkmun) från datorn. Först var det nätaggregatet som lät och gav sig ifrån ett ljud som låter ungefär när det skrivs till en hårddisk, fast i en mer irriterande ton. Lät under idle men inte under belastning. Efter att ha bytt till ett nytt i samma modell så försvann ljudet därifrån. Problemet är att jag då upptäcker att moderkortet gör ifrån sig ett liknande ljud.

Öppnar man upp chassit på bägge sidor så låter det som att ljudet kommer bakom CPU-socketen, eller bakom CPU-kylaren. Tycker ljudet uppfattas som ett konstant elektroniskt surrande/"buzzande". Det är inte superhögt men med relativt öppet chassi och att jag ofta sitter utan hörlurar så är det tillräckligt för att göra mig mer eller mindre galen. Och ni vet hur det blir när man konstant sitter och tänker på det.

Ljudet hörs även om jag plockar ur grafikkortet och kör på det integrerade så den verkar inte vara boven i detta drama. Verkar inte höras lika mycket i BIOS. Kopplade ur fläktarna för CPU-kylaren med blocket kvar och hör fortfarande samma ljud. Googlar man runt så verkar det vara andra som upplever samma sak och att det är relaterat till VRM. Möjligt att det blir lite lägre när man stänger av C states i BIOS.

Vad som får mig att tveka på mig själv är att jag idag bytte till ett annat nytt moderkort (MSI B850 GAMING PLUS WIFI) och hör precis samma ljud. Så min fråga blir väl; är det normalt att det ska låta? Kanske bara jag som varit van med ljuddämpade chassin tidigare och att det är ett normalt arbetsljud. Eller har jag dragit på en riktig nitlott och hittat ett annat moderkort som också har bekymmer med coil whine?

/Daniel

Permalänk
Medlem

Säker på att det är moderkortet coil whinet kommer ifrån? Kan vara svårt att isolera, men om du gör en kon av ett papper så kan det vara lättare om du riktar den större delen mot datorn och den mindre mot örat.

Om det nu verkligen är coil whine och inte någon fläkt (eller något som ligger mot någon fläkt) så kan det kan vara annat som bidrar till det. Kanske nätagget, kanske cpu:n, kanske någon annan komponent.

Har läst/hört att en del har blivit av med det bara genom att uppdatera BIOS till en annan version, andra har fått byta ut en del eller flera. Det kan dock vara svårt att helt bli kvitt det.

Själv är jag nog inte så känslig och har dessutom väldämpat chassi som är monterat hängandes under skrivbordet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

Jag hade coil-whine på ett moderkort för några år sedan. Det försvann helt efter jag inaktiverade c-states i bios så kanske kan vara värt att testa för dig med.

Är dock inte helt hundra på vad c-states gör men något med energibesparing antar jag, det löste mitt problem och jag var nöjd med det

Edit: Läste inte hela ditt inlägg och såg nu att du redan testat det. Då har jag ingen aning tyvärr.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag skulle ändå påstå att jag är hyfsat säker att det kommer ifrån moderkortet eftersom jag hör samma ljud utan grafikkortet i, och nätaggregatet i sig är helt tyst efter det är utbytt. Plockade även bort fläktarna helt från CPU-kylarblocket i fall det är vibrationer men icke. Vågar inte testa helt utan block. C-states verkar som sagt hjälpa lite vilket också tyder på att det kanske rör sig om moderkortet. Samtidigt känns det märkligt att jag lyckats plocka hem två nya moderkort där båda har detta bekymmer. Men vad ska det annars vara.

Men bara för att förtydliga ena frågan; det är inte normalt att surrar konstant runt detta område? Dvs, om jag sätter och försöker lösa ett problem som är helt normalt beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Tack för svaren! Jag skulle ändå påstå att jag är hyfsat säker att det kommer ifrån moderkortet eftersom jag hör samma ljud utan grafikkortet i, och nätaggregatet i sig är helt tyst efter det är utbytt. Plockade även bort fläktarna helt från CPU-kylarblocket i fall det är vibrationer men icke. Vågar inte testa helt utan block. C-states verkar som sagt hjälpa lite vilket också tyder på att det kanske rör sig om moderkortet. Samtidigt känns det märkligt att jag lyckats plocka hem två nya moderkort där båda har detta bekymmer. Men vad ska det annars vara.

Men bara för att förtydliga ena frågan; det är inte normalt att surrar konstant runt detta område? Dvs, om jag sätter och försöker lösa ett problem som är helt normalt beteende.

Som sagt så kan det likväl vara nätagget som gör att det surrar i moderkortets vrm.

Och som sagt svårt att bli helt kvitt spoltjut, det är lite av ett lotteri, både mellan komponenter av identisk modell, men även kombinationerna av komponenter x och y.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4