Snart omöjligt aktivera Windows utan Microsoft-konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Sista stycket av artikeln säger att Windows Latest laddade ner en färsk iso, med en annat bygg-version än insider-versionen som nämndes tidigare i artikeln. Så jag antog att det innebar den offentliga ison, baserat på det. Mitt fel.

Min installation har nyare än båda de som nämns dessutom, 26200.6584.

Nu har jag absolut noll koll på hur microsoft sköter sina versioner men det är inte olika "branch" mellan 26200 och 26120?
Jag kan tänka mig att olika "branch" har olika saker i både nyare och äldre versioner så ska du verkligen testa en sak som sägs inte fungera på en viss version så är det exakt den versionen du måste testa och inte en senare eller nyare version som är långt ifrån säker att innehålla precis samma saker. Asus har t.ex 3004.388.10 och 3006.102.5 som är helt skilda versioner när det gäller deras router GT-AX6000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Många har nog redan ett "Microsoft konto" utan att veta om det / tänka på det.

Använder du;

* Microsoft 365 / Office 365
* Onedrive
* Outlook / Hotmail / Exchange
* Microsoft Teams
* Minecraft (java / bedrock)
* m.fl Microsoft ägda tjänster som kräver konto för att användas.

Så har du ett "Microsoft konto", som du kan använda till att logga in med för att sedan byta till lokalt konto.

Skype är nog "lite" besvärligt att använda numera. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Microsoft som bestämmer. Deras mjukvara. Vi får lyda.

Ingen klagar när man köper en ny mobil och det första uppstarten man får är "registrera dig"...

Det är väl ändå lite skillnad på system som varit utan krav på onlinekonto hur länge som helst och nu lägger till det som krav, och system som haft det som krav från början.

Lyda och lyda, jag klagar på Microsoft för all skit de gör. Microsoft håller på att tjäna upp till att gå på en fet smäll framöver. Vad är nästa steg, låsa Windows så det bara går att köpa program och spel via deras Microsoft Store?

Permalänk
Skrivet av Pettson88:

Åh om det vore så enkelt... har en drös kompatibilitetsproblem både på hårdvaru- (X570 SW-RAID är en JÄVLA huvudvärk att lösa med Linux, tar två sekunder med MS-operativ efter ett par sekunders setup i UEFIn) och mjukvarunivå (moddar och kör en del minnesediting i spel - nej, inte i multiplayer - och det har jag inte hittat någon i närheten av enkel lösning för att göra i Linux), annars hade jag nog gått över också.

Att lära sig ett helt nytt filsystem och sätt att hantera det är dock en av de största huvudvärkerna för mig personligen. FAT/NTFS sitter så jäkla ingrott i ryggmärgen att ex. EXT är något jäkla träskmonster för mig.

RAID i Linux (även Windows) sätter man inte upp med moderkortets inbyggda RAID (så vida du inte är exorcist typ), utan med ett professionellt instickskort. All annan form av RAID i Linux är antingen filsystemet BTRFS och katalogstrukturen i sig själv.

Linux i sig självt är också ett filsystem vilket gör att vilken fil som helst, så vida det inte är en systemenhet kan monteras mot viken disk som helst.

Linux är en parallell filosofi medan Windows är seriell. Därför det kan vara svårt att tänka ut hur det fungerar, då en parallell struktur bygger på små delar som sammarbetar och i sig är svårare att få en överblick på.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Skype är nog "lite" besvärligt att använda numera. 😅

Jo men om du hade skype förrut så har du ett "Microsoft konto" eftersom du använder det för Microsoft Teams (blää).

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Jo men om du hade skype förrut så har du ett "Microsoft konto" eftersom du använder det för Microsoft Teams (blää).

I know, trollade bara lite. ^^ no offense!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Så har du ett "Microsoft konto", som du kan använda till att logga in med för att sedan byta till lokalt konto.

Mitt problem är snarare att skilja alla mina Microsoft-konton åt. Ett privat, ett på konsultbolaget och ett på mitt nuvarande uppdrag Kanske dags att skaffa ett för alla Windows-licenser också

Permalänk
Medlem

Funkar utmärkt med Autounattend.xml också (som jag alltid använder).

Rent blaj "att det inte längre går att ta sig runt kravet på Microsoft-konto". Tyvärr är detta den vanliga nivån på så kallade tech-nyheter.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

<Uppladdad bildlänk>

Rent blaj "att det inte längre går att ta sig runt kravet på Microsoft-konto". Tyvärr är detta den vanliga nivån på så kallade tech-nyheter.

Men som vi nämnt tidigare i tråden. Kör man Pro som du gör så behöver man ju inte hålla på med sådant där. Det skulle vara ifall man vill modda något annat orelaterat till lokalt konto i så fall.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Kan man verkligen vara så naiv, anno 2025? 🤔

Dataintrång och läckor avlöser varandra på löpande band, så-kallade demokratiska stater vill införa massövervakning för att hålla koll på befolkningen, konsumentfientliga företag samlar in mer data på människor än någonsin förr och vill samtidigt styra folk bort från ägande till förmån för evigt löpande prenumerationer, m.m.

Och du frågar "vad det är som folk är rädda för"?

Om du tycker det är naivt kanske du skall läsa sista meningen igen
Nä men ärligt, att inte behöva ett konto för detta är ju inget som löser de problem du nämner och de uppgifter MS får om dig finns garanterat ute och kan skaffas på annat sätt om nu någon så gärna vill ha tag i dom.

Inte heller löser det att fler företag går mot prenumerationer eftersom det är där dom tjänar pengar och alla företag vill tjäna pengar.
Sen skulle jag inte heller vilja klassa MS som konsumentfientligt.

Massövervakning är en annan sak och inget som sker om du har ett MS konto eller inte, det handlar om helt andra saker.

Så med andra ord kommer en kontofri installation av Windows inte hjälpa mot någon av de problemen du nämner.

Skrivet av Pettson88:

Bara för nyfikenhetens skull, har ni begärt ut vilken information Microsoft har om er? Det har ni laga rätt att göra.

Då kan vi börja gå in på nästa spår - varför de begär (eller de facto kräver, genom framtida obligatorisk kontoregistrering) informationen, hur de hanterar den och i vilket syfte. Har de laga rätt att göra det? Det är också en "ganska" viktig frågeställning.

Nej jag har inte gjort det och kommer sannolikt inte göra det heller, jag är ganska säker på att den information MS har om mig går att få fram på annat sätt om man bara vill.

Att dom begär det har sannolikt att göra med att dom vill försöka knyta upp så många som möjligt för att i förlängningen tjäna mer pengar, vilket alla företag i slutändan vill.

Skulle gissa på att dom har full rätt att göra det, MS är så pass övervakat av olika myndigheter i både US och EU att dom aldrig skulle komma undan med detta om det inte var lagligt.

________________________________________________________________________________

Frågan man bör ställa sig är vilka uppgifter man lämnar ut och om dom på något sätt är skadliga om dom kommer ut, man bör även fråga sig om dessa uppgifter kan skaffas på annat sätt eller endast om man skaffar ett MS konto.

Jag kan ärligt inte komma på några uppgifter som har med mitt MS konto att göra som är skadliga för mig eller inte kan hittas på annat sätt.

Däremot anser jag att jag får funktioner som underlättar för mig genom att ha ett MS konto.

Permalänk
Medlem

Otyg

Windows blir allt mer irrelevant för varje år som går. Finns inget positivt med Windows bortsett från majoriteten av all mjukvara är skriven för windows.

Linux: Om man vill bestämma själv och snart redo för gaming iom Proton.

MacOS: Om man inte vill trixa med linux, som Windows fast man inte behöver blir övervakad och får skapa lokalt konto.

Windows är snart passé…

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jag kan ärligt inte komma på några uppgifter som har med mitt MS konto att göra som är skadliga för mig eller inte kan hittas på annat sätt.

Du lär märka det om du åker till USA i framtiden

Då kan du mappas ihop med terrorgrupper över hela världen utifrån listor över dina vänner och bekanta. Har du gillat ett inlägg från Greta Thunberg på LinkedIn, så är du troligtvis en vän av Hamas

Just hur den "anonymiserade" datan samlas in och behandlas av Microsoft skrämmer mig något. Den var inte speciellt anonym sist jag kollade med Live ID och datornamn i klartext.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fast det är ju inte mutually exclusive. Allt det där går att göra med ett lokalt konto. Sedan så är kommersiella molntjänster inte självklara för alla, då det innebär att storföretagen har tillgång till ens data

Om det var så att microsoft och apple hade tillgång till någons data så skulle inte alla myndigheter, militärer och företag använda microsofts och apples produkter online. Det finns inget säkrare företag i världen att lagra sin data hos.

Alltid suttit med kunddata värt säkert 100+ miljoner och allt privat på onedrive i många år. Är inte det minsta orolig över det heller

Använd säker inloggning bara

Permalänk
Medlem

Väldigt svinigt gjort av Microsoft, men jag blev inte förvånad. Det var väntat efter att de har gjort det svårare och svårare för oss som vill skapa ett lokalt konto i installationen.

Skrivet av Lorault:

Microsoft som bestämmer. Deras mjukvara. Vi får lyda.

Ingen klagar när man köper en ny mobil och det första uppstarten man får är "registrera dig"...

Till skillnad från Windows (åtminstone snart), så kan man skippa inloggningskravet i Android. Tydligen även i iOS, enligt min bror, men den är mycket mer dold.

Jag skaffade en ny Android-telefon nyligen och har använt den utan att logga in på ett Google-konto ända sedan jag gjorde en unboxing-video åt en vän (vilket var den 26 september, samma dag som telefonen hämtades ut).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Om det var så att microsoft och apple hade tillgång till någons data så skulle inte alla myndigheter, militärer och företag använda microsofts och apples produkter online. Det finns inget säkrare företag i världen att lagra sin data hos

Enormt tvek på den logiken.

Apple har en (valfri) lösning på detta, med "advanced data protection", där användarens innehåll krypteras innan det laddas upp.
Vissa online-funktioner i icloud osv kan inte kombineras med att ha ADP påslaget just eftersom Apple inte kan läsa datan, men det är ju precis som förväntat/önskat.

Microsoft har i Onedrive m.m. (åtminstone gentemot konsument, vet inte om något skiljer i de tekniska lösningarna för andra kundgrupper), egentligen bara policy/regler/verktyg som ska förhindra missbruk, men Microsoft har tillgång till datan.
(Datan lagras krypterad *med Microsofts nycklar*, så det skyddar om en hårddisk kommer på vift t.ex., men inte om Microsoft vill/tvingas läsa datan)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Haha, byta till lokalt senare, är det någon som litar på det?
Så fort Pyttemjuk registrerat en E-postadress till hårdvaran så kommer den vara låst och länkad.
Lokalt konto kommer bara vara en illusion.

Jag är för lat för att orka med att stångas med Windows 11, så jag tar dörren istället.

Det är vad den obligatoriska TPM:en är till för, låsa ett konto till en specifik dator.

Permalänk
Medlem

Snart kört grabbar! Friheten på nätet snart ett minne blott! AI,övervakning och TPM. Framtiden är ljus som den fjärde advent

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Då kan du mappas ihop med terrorgrupper över hela världen utifrån listor över dina vänner och bekanta. Har du gillat ett inlägg från Greta Thunberg på LinkedIn, så är du troligtvis en vän av Hamas

Just hur den "anonymiserade" datan samlas in och behandlas av Microsoft skrämmer mig något. Den var inte speciellt anonym sist jag kollade med Live ID och datornamn i klartext.

Haha, jo men visst 😜

Men den som tror man är anonym om man använder internet borde nog tänka en gång till och det är oavsett om man har MS konto eller inte

Tror många blandar ihop vad som verkligen krävs för ett MS konto och vad som är valfria och kontrollerade uppgifter.
Mig veterligen är den enda uppgift som krävs och verifieras att du har tillgång till den aktuella mail adressen du anger, alla andra uppgifter är antingen valfria eller verifieras inte att dom stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Då får du skapa ett microsoftkonto genom att ange en epostadress.

Problem uppstår inte förrän folk börjar skriva:

"För oss som aldrig haft en epostadress och alltid använt snailmail. Hur ska vi ens kunna logga in på en ny dator?"

Men jag har lite svårt att se hur det skulle kunna hända på det här forumet, då kravet för att regga sig här är att ange en epostadress.

Det intressanta är ju alla här som är villiga att länka sitt anonyma konto (väldigt få som uppger sitt fulla namn i profilen, oklart hur många som använder en personlig epostadress) till Inet för att då få tillgång till rabatter, drops, och fri frakt... Anonym, ja visst, tills att någon betalar tillräckligt mycket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det är vad den obligatoriska TPM:en är till för, låsa ett konto till en specifik dator.

Precis, inte schysst att sälja en sådan dator utan att ge köparen kontot, vilket i sin tur kommer att jävlas med.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem

Är väl att spara på ISO filerna då, eller använda Chris Titus Tech "MicroWin" för att komma runt onlinekravet. Vet att Rufus kan göra det men något med senaste ISO filerna gör att det inte är 100%-igt för programmet.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Men den som tror man är anonym om man använder internet borde nog tänka en gång till och det är oavsett om man har MS konto eller inte

Shh! *hålla för öronen*

Försöker minimera telemetri och annat, men i slutändan blir jag helt unik (sett till fingerprinting) i mina val på nätet. Var även ganska tråkigt att surfa med NoScript överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Åk inte till USA då?

Det är ju redan oklokt att åka dit med något annat än en fabriksåterställd/burner phone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Åk inte till USA då?

Det är ju redan oklokt att åka dit med något annat än en fabriksåterställd/burner phone.

Typ! Man bör nollställa mobilen innan man passerar customs för att sen återställa allt på andra sidan

Låter lite elakt med deras metoder för att dumpa all data från mobiltelefoner.

Har givetvis alltid en burner nära till hands (i form av en Samsung Galaxy S8).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Försöker minimera telemetri och annat, men i slutändan blir jag helt unik (sett till fingerprinting) i mina val på nätet. Var även ganska tråkigt att surfa med NoScript överallt

Vilka skulle du själv leta efter om ditt jobb involverade att hitta potentiella skummisar; de som till synes konsumerar samma random smörja som alla andra, eller de som vidtar massa åtgärder för att försöka vara nominellt anonyma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Men som vi nämnt tidigare i tråden. Kör man Pro som du gör så behöver man ju inte hålla på med sådant där. Det skulle vara ifall man vill modda något annat orelaterat till lokalt konto i så fall.

Det funkar lika bra i Home.

Jag använder alltid min Autounattend.xml så ur mitt perspektiv så har ingenting ändrats.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Rufus får nog ses som ett stort frågetecken utifrån vad Microsoft faktiskt sagt hittills; vad de uttryckligen pratat om verkar vara just användares trixande inne i installern.

Vad Rufus gör är väl att skapa en autounattend-fil åt dig och lägga den på usbminnet (en sån typisk enterprise-funktion som Microsoft byggt in i installationsprogrammet som tillåter dig att förprogrammera val som ska göras under installationen).
De rycker knappast bort autounattend-stödet i sin helhet, och frågan är väl hur mycket de kan/vill ändra innan viktiga kunder drabbas.

Skrivet av snorleffe:

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av snorleffe:

<Uppladdad bildlänk>

Jag använder alltid min Autounattend.xml så ur mitt perspektiv så har ingenting ändrats.

Kanon. Låter ju som att även Rufus högst sannolikt lär fungera fortsatt då.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

<Uppladdad bildlänk>

Tackar, satt precis och funderade om en autounattend installation skulle fungera som vanligt el inte.

** Om någon användare enkelt vill göra sin egen autounattend.xml fil: https://schneegans.de/windows/unattend-generator/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

<Uppladdad bildlänk>

Sweet! Skönt att se att det finns alternativ till Rufus för Home-versionen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Det mest skrämmande är de systematiskt påträngande metoderna som slutar med att fungera.

Folk stretar i början men när det blir tillräckligt bökigt att fullfölja kommer gemene man acceptera och med tiden glömma bort och normalisera det nya; hur många accepterar inte alla cookies nu för tiden utan att tänka två gånger?

Microsoft är givetvis inte unika, men företag noterar folks benägenhet att byta bort integritet mot bekvämhet och applicerar därefter samma metoder.