Permalänk
Medlem

Grafikkort för Blender?

Hej, jag ska byta ut mitt gamla GTX1080 till något modernare. Ska främst användas för modellering och skulpterande i Blender.
Har kollat på RTX 5070 och 5060 Ti. 5070 verkar ju bättre i spel men har bara 12 GB vram, vilket påverkar prestanda I Blender, vad jag har förstått.

Någon som har erfarenhet eller tips? Budget ligger på runt 6500:-

Datorspec:
Gigabyte B760 Gaming X
i5 12600K
32GB ram

Permalänk

Ingen koll på hur pass amd är i blender men dy får ju ett amd 9070 för ront samma pengar med 16gb vram.

Kan va värt att kolla upp.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14495853

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ingen koll på hur pass amd är i blender men dy får ju ett amd 9070 för ront samma pengar med 16gb vram.

Kan va värt att kolla upp.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14495853

5060 Ti är mycket snabbare än 9070 i Blender, och har över lag bättre stöd. Men brukar kunna räkna med att Nvidia-korten är ungefär dubbelt så snabba som motsvarande AMD-kort. 5070 är också ett stort kliv upp från 5060 Ti, men bara så länge minnet räcker förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

5060 Ti är mycket snabbare än 9070 i Blender, och har över lag bättre stöd. Men brukar kunna räkna med att Nvidia-korten är ungefär dubbelt så snabba som motsvarande AMD-kort. 5070 är också ett stort kliv upp från 5060 Ti, men bara så länge minnet räcker förstås.

Vad är värt att satsa på? 5060 Ti har 16GB vs 12GB Vram men 5070 är uppenbart snabbare på att rendera antar jag. Dom ligger i ungefär samma prisklass också.

Permalänk
Medlem

Vilken av dom du än väljer så kommer det vara ett avsevärt lyft från ett GTX 1080. Om du inte var starkt begränsad av de 8GB som det kortet kom rustat med så lär du troligtvis inte märka av att 5070 "bara" har 12GB.
Innan du byter kan du ju kolla hur mycket vram som används av blender idag och jämföra det mot vram på de tilltänkta köpen.

Hittade benchmark från självaste blender själva som kan vara värt att kika på

Edit
Benchmark 9070 vs 5070 vs 5060ti vs 1080

Tror du blir nöjd oavsett 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobot:

Vad är värt att satsa på? 5060 Ti har 16GB vs 12GB Vram men 5070 är uppenbart snabbare på att rendera antar jag. Dom ligger i ungefär samma prisklass också.

När jag stod inför samma dilemma så blev lösningen tyvärr att välja ett 5070 Ti, men då uppgraderade jag från 3070 så 5060 Ti var inte riktigt värt det.

Om du inte känner dig begränsad av minnet på ditt nuvarande kort så skulle jag välja 5070 eftersom det ändå är mycket snabbare än 5060 Ti, men både korten är ju ändå många gånger snabbare än 1080.

Permalänk
Medlem

Tack för råd! Det blev ett INNO3D RTX 5070.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tobot:

Givet att du valde 5070 kan det vara skönt att veta: historiskt fick man bara "out-of-memory" error on en scen inte fick plats i RAM. Med Nvidia Optix backend samt "tillräckligt ny" GPU-modell (har inte koll exakt på detaljerna här, men 5000-serien är i alla fall "tillräckligt ny") så går det att hantera scener större än VRAM.

Prestanda kommer inte bli alls lika bra då bandbredden över PCIe inte är alls lika hög som mot VRAM, men det fungerar i alla fall och tack vare optimeringar som tiling och liknande behöver inte prestanda påverkas allt för dramatiskt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Givet att du valde 5070 kan det vara skönt att veta: historiskt fick man bara "out-of-memory" error on en scen inte fick plats i RAM. Med Nvidia Optix backend samt "tillräckligt ny" GPU-modell (har inte koll exakt på detaljerna här, men 5000-serien är i alla fall "tillräckligt ny") så går det att hantera scener större än VRAM.

Prestanda kommer inte bli alls lika bra då bandbredden över PCIe inte är alls lika hög som mot VRAM, men det fungerar i alla fall och tack vare optimeringar som tiling och liknande behöver inte prestanda påverkas allt för dramatiskt.

Det funkar tyvärr inte jättebra i Blender. Det är fortfarande lätt att bli begränsad av VRAM. Av någon anledning verkar det dessutom vanligare med Optix än CUDA. Jag har scener som inte går att rendera med Optix men funkar bra med CUDA, just på grund av VRAM.

Jag hade för egen del hellre satsat på ett 5060Ti för Blender. Då bytte jag förvisso mitt 3080 mot ett 4080 för jag höll på att bli galen på hur begränsande 12GB VRAM var.

Permalänk
Medlem

3090, begagnade går på runt 6000 - 7000 kr.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

En fördel i detta fall för 5070, är ju att det har en 16 banors PCIe anslutning, jämfört med 8 för 5060 Ti.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Jag tror det här är bästa alternativet, om man hittar ett sånt.

Har man tur får man ett 3090ti (dock ingen större skillnad på dom).

Permalänk
Medlem

Hur ligger till ovanstående kort mot AMD 7900xtx enligt era erfarenhet?

Permalänk
Medlem
Citat:

@Tobot är ute efter ett nytt grafikkort för att få bättre flyt i renderingsprogrammet Blender. Vilket ska köpas?

Jag vill inte vara den som är den, men Blender är inget "renderingsprogram", och frågeställaren säger ju också att hen primärt ska modellera/skulptera.

Huruvida mängden minne på ett grafikkort är begränsande kan såklart bara användaren veta, men sysslar man med modellering/skulptering så skulle jag generellt säga "nej", men oavsett hur det är med den saken så är ju CPU-rendering fortfarande en grej av just den anledningen, det är ganska lätt att utrusta en dator med 64-128gb RAM.

Men är det maximal prestanda man vill ha så vet ju alla att Apples Mx är det bästa valet.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det gröna lagets kort har lite väl snålt tilltaget med just vram , så jag väntar på nästa generations Super kort. Borde komma under första halvan av nästa år, och jag har inte bråttom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Hur ligger till ovanstående kort mot AMD 7900xtx enligt era erfarenhet?

7900 XTX får ungefär lika många poäng som 5060 Ti i Blenders benchmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Bästa förslaget i denna tråd.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lustigt att SweClockers lägger upp denna tråd på framsidan, med tanke på det här inlägget:

Skrivet av Tobot:

Tack för råd! Det blev ett INNO3D RTX 5070.

Det verkar som trådskaparen redan skaffat ett nytt grafikkort och då spelar troligtvis fler råd inte så stor roll.
Om hen har beställt på nätet så brukar man ju ha 14 dagars ångerrätt. Så det skulle väl vara det då.

Annars verkar det lite konstigt att lägga upp en tråd om ett löst ämne på framsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tycker det är lustigt att SweClockers lägger upp denna tråd på framsidan, med tanke på det här inlägget:

Det verkar som trådskaparen redan skaffat ett nytt grafikkort och då spelar troligtvis fler råd inte så stor roll.
Om hen har beställt på nätet så brukar man ju ha 14 dagars ångerrätt. Så det skulle väl vara det då.

Annars verkar det lite konstigt att lägga upp en tråd om ett löst ämne på framsidan.

Jo visst, en nypa lustigt. Dock så finns det säkert fler som går i samma tankebanor, eller som jag, bara är intresserad av att läsa tråden.
Nu finns det en tråd som fått lite svar. Diskussion på forumet är ju inte helt fel.

Permalänk
Datavetare

Om sculpting är en flaskhals så är det i första hand en CPU med maximal single-thread prestanda man vill skaffa.

Frågan är om detta faktiskt är en relevant flaskhals, man kan numera göra rätt galna saker utan kring detta med helt OK prestanda. I alla fall på M-serie datorer (ska testa på min 3900X/RTX2070 dator när jag är i sommarhuset nästa gång).

Skrivet av DasIch:

Det funkar tyvärr inte jättebra i Blender. Det är fortfarande lätt att bli begränsad av VRAM. Av någon anledning verkar det dessutom vanligare med Optix än CUDA. Jag har scener som inte går att rendera med Optix men funkar bra med CUDA, just på grund av VRAM.

Jag hade för egen del hellre satsat på ett 5060Ti för Blender. Då bytte jag förvisso mitt 3080 mot ett 4080 för jag höll på att bli galen på hur begränsande 12GB VRAM var.

Optix tar mer minne för att rendera samma scen som CUDA-varianten. Det är bara accepterna här.

Sen var länge stödet för "unified memory" experimentellt + det verkar bara vara riktigt bra från Ampere och framåt samt minst Blender version 4.1 och senare.

Sist: hittade att det finn rätt fundamentala skillnader i hantering av "unified memory" mellan Windows och Linux. Givet att detta är en rätt avancerad feature som nog har stört fördel på saker som är mer datacenter orienterade gissar jag att detta är långt mer stabilt under Linux än under Windows (har har på senare tid bara kört Blender på Linux/Nvidia samt MacOS/M-serien).

Skrivet av Ratatosk:

En fördel i detta fall för 5070, är ju att det har en 16 banors PCIe anslutning, jämfört med 8 för 5060 Ti.

Finns också ett beroende här på OS. Om man hamnar i ett läge där Nvidia GPUer börjar använda CPU-RAM över PCIe så kommer Linux-baserade system se en mindre prestandaförsämring jämfört med Windows-system. Inget Nvidia kan göra något åt, orsaken ligger i skillnader som dikteras av driver-modellen.

Och version av PCIe blir också viktigt, vilket betyder att val av chipset för moderkort kan spela roll. Är inte alla aktuella moderkort som stödjer PCIe5, ett 5060Ti med x8 PCIe5 stöd är ju i praktiken lika snabbt som ett 5070 med x16 PCIe4 m.a.p på just detta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad du vill göra i blender- bara sculpta modeller behöver inte vara så krävande, men om du vill rendera/animera är det ju en annan sak. Om det handlar om att bara typ bygga modeller för 3dprinting eller något så duger ju en rätt mild modern GPU eller bara CPU- du kan ju köra helt i Workbench eller previewa med väldigt låga samples i Eevee isåfall.

Om du ska hålla på med hela scener och /eller rendera detaljerade modeller eller animationer i cycles osv skulle jag nog försöka få tag i ett begagnat 3090 för den pengen isåfall, enormt kliv uppåt i prestanda från 1080 och gott om VRAM. Sålänge du inte är tillräckligt erfaren att känna att du garanterat kan hålla dig inom vram- det går ju att se till att man håller sig inom budget om man orkar lägga mödan.

Om du köper något nyare med lite VRAM- tänk på att inte applicera modifikationer för modellerna i onödan (också bra att kunna ändra dem senare) och att undvika att baka shaders- behåll dem genererade av dina node trees osv. Storlek på modeller/shaders/textures och därigenom storlek på scenen och därigenom krav på VRAM ökar snabbt. Om du har gott om VRAM över men dålig prestanda- gör tvärtom

Om du enbart bryr dig om snabbare renderingstid och verkligen inte behöver mycket VRAM så kan det vara värt att använda ett flertal mindre GPUs, typ några 3060 eller några ARC, du är då begränsad till motsvarande ett korts VRAM men får 100% performance scaling om du låter dem rendera en frame åt gången var.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Blev ju fler efter att jag köpte kortet tyvärr 😅. Funderade också på att skaffa ett äldre kort med det finns inte att få tag på nya. Ville helst inte köpa begagnat och riskera krångel med garanti etc. Köpte i butik på Inet för att dom är bra att ha att göra med.

Får väl se om kortet håller måttet. Har inte märkt jättestor skillnad mot mitt GTX 1080 förutom i viewport med cycles och kanske lite i EEVEE. Jag kommer som sagt mest att skulptera, göra 3D-koncept på environments/karaktärer med mestadels procedurella material. Inga animationsrenderingar (möjligtvis i EEVEE).

Mitt moderkort verkar stödja PCIE4 16x förresten.