Synology backar om kritiserad policy

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jag blir snurrig när jag försöker hitta något konkret om hur man ska göra ifall man vill ha en NAS och inte har tusenlappar att kasta på bara själva NASen(diskar tillkommer ju också) så varje gång jag börjar tänka på det för att kunna säkerhetskopiera mappar i mina datorer så ger jag upp snabbare än blixten.

Vilket märke kan man lita på att både ge valmöjligheter på hdd eller ssd och hur många? Eller är det något eget man ska bygga ihop då och i så fall öppnar ju det upp en sjö av frågor om det.

Finns det ens något alternativ (både färdigt och egenbyggt) för under tusenlappen? Kollat begagnatmarknaden men får ju som sagt eksem direkt när jag börjar få upp frågor i huvudet om ifall den här modellen från det här märket är något bra och just vad jag vill ha. Jag kan inte linux och jag förstår mig inte på konsollskrivande och sånt.

Varför gör de det så jäklar svårt och mjukvarumässigt instängt? Varför är det bara någon enstaka "disk" man kan montera om man inte betalar stora summor?

Synology är väl inte bättre än alla andra gissar jag, även fast jag sett deras modeller vara hyfsat billiga i jämförelse med andra.

Det finns inget märke man kan lita på för någonting. Oavsett hur de är idag så kan de ändra sig imorgon.

Vill man ha det enkelt köper man en NAS, där "någon annan" satt ihop hårdvaran och konfigurerat mjukvaran så att allt funkar - och tar betalt för att ha gjort allt det jobbet åt dig.

Vill man ha det billigt så bygger man ihop en burk själv med begagnade delar och installerar och konfigurerar mjukvaran själv. Billigt i pengar dvs, du betalar desto mer i tid för att få ihop allt.

Vill du ha det (relativt) enkelt och billigt så köper du en vanlig extern hårddisk som kopplas in via USB. Inget nätverksstöd, inget stöd för RAID, ingen automatisering, men skall du bara göra en simpel backup så duger det rätt långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag tror att poängen som försöker göras är att för de flesta "normalanvändare" av en Synology eller annan NAS kommer det inte göra någon skillnad vad det är för hastighet på NICen eftersom deras nätverk ändå bara är Gbe i övrigt.

Jag håller absolut med dig om andra saker kring synology och skulle aldrig köpa en själv, men min misstanke (eftersom jag inte har någon data på det) är att en klar majoritet av deras kundbas inte hade fått någon reell ökning av hastigheten om de satt en snabbare NIC i enheterna.

Ja... men det är lite ett problem med nya standarder i allmänhet - vem ska vara först med att hoppa på tåget? (I nätverkssammanhang kanske vi kan smalna av det till switchtillverkare, routertillverkare, brandväggstillverkare och de som tillverkar kretsarna för dessa.) Om ingen någonsin gör det händer ingenting.

Jag köper argumentet ur ett konsumentperspektiv, att inte "behöva" köpa mGig (allt över 1GbE alltså)-prylar om man ändå inte kan nyttja dem. Men ur ett tillverkarperspektiv köper jag det inte riktigt lika mycket (för att uttrycka det milt), för då kommer vi aldrig vidare. Stagnerande utveckling av ingen direkt anledning (mGig börjar krypa ner i kostnad, och om fler börjar anamma det så går volymerna upp och kostnaderna bör då rimligen sjunka ännu mer) är jag kraftigt allergisk mot, inte minst när dessa faktiskt innebär en reell flaskhals i övrigt.

Att man inte kör snabbare nätverksinfrastruktur i övrigt är i mina ögon inget hållbart försvarsargument, att hålla fast vid uråldriga standarder (1GbE är snart 30 år, genom 802.3ab) bör inte vara praxis, så länge de inte är kvar av rena kompatibilitetsskäl. Men så gott som samtliga mGig-implementeringar är ju fullt bakåtkompatibla, så nej, jag ser inga direkta försvarsargument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Allt beror ju på som man säger.

Ska du bara lagra filer så finns det många olika alternativ som gör det åt dig.

Vill du använda någon applikation för ett specifikt syfte så skulle jag vilja säga att Synology är bättre än andra på vissa områden.

Det kommer alltid till vad som är rätt för just dig.

Att jag haft Synology support och felsök ett obskyrt fel i deras Surveilence Station i 3 veckor med snabba svar på mina återkopplingar är kanske oviktigt för dig eftersom du inte ska ha kameror hemma.
Jag har 12 stycken i NASen och några utanför.

Det är därför som det kommer att finnas åsikter åt alla håll i diskussioner som "Vilken NAS ska jag köpa?".

Skrivet av Erik_T:

Det finns inget märke man kan lita på för någonting. Oavsett hur de är idag så kan de ändra sig imorgon.

Vill man ha det enkelt köper man en NAS, där "någon annan" satt ihop hårdvaran och konfigurerat mjukvaran så att allt funkar - och tar betalt för att ha gjort allt det jobbet åt dig.

Vill man ha det billigt så bygger man ihop en burk själv med begagnade delar och installerar och konfigurerar mjukvaran själv. Billigt i pengar dvs, du betalar desto mer i tid för att få ihop allt.

Vill du ha det (relativt) enkelt och billigt så köper du en vanlig extern hårddisk som kopplas in via USB. Inget nätverksstöd, inget stöd för RAID, ingen automatisering, men skall du bara göra en simpel backup så duger det rätt långt.

Tack, det gav mig lite mer klarhet. Ja kanske vore det bäst att bygga något själv, antar att det inte behövs någon kraftig hårdvara. Då är det väl mest krångligt att försöka hitta någon mjukvara som är enkel nog för mig att förstå.

Ja det är bara automatisk backups av mappar på två datorer som jag vill ha lokalt och en raid så risken minskar att backupen pajas också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ja... men det är lite ett problem med nya standarder i allmänhet - vem ska vara först med att hoppa på tåget? (I nätverkssammanhang kanske vi kan smalna av det till switchtillverkare, routertillverkare, brandväggstillverkare och de som tillverkar kretsarna för dessa.) Om ingen någonsin gör det händer ingenting.

Jag köper argumentet ur ett konsumentperspektiv, att inte "behöva" köpa mGig (allt över 1GbE alltså)-prylar om man ändå inte kan nyttja dem. Men ur ett tillverkarperspektiv köper jag det inte riktigt lika mycket (för att uttrycka det milt), för då kommer vi aldrig vidare. Stagnerande utveckling av ingen direkt anledning (mGig börjar krypa ner i kostnad, och om fler börjar anamma det så går volymerna upp och kostnaderna bör då rimligen sjunka ännu mer) är jag kraftigt allergisk mot, inte minst när dessa faktiskt innebär en reell flaskhals i övrigt.

Att man inte kör snabbare nätverksinfrastruktur i övrigt är i mina ögon inget hållbart försvarsargument, att hålla fast vid uråldriga standarder (1GbE är snart 30 år, genom 802.3ab) bör inte vara praxis, så länge de inte är kvar av rena kompatibilitetsskäl. Men så gott som samtliga mGig-implementeringar är ju fullt bakåtkompatibla, så nej, jag ser inga direkta försvarsargument.

Jag håller med dig, mitt nätverk är också GbE, även om några nics är 2.5Gb, jag hade gärna haft snabbare men tycker att det är för stor kostnad fortfarande att gå till 10GbE.
Tyvärr är det dessutom min erfarenhet att 2.5G nics har varit onaturligt instabila under en stor period (både intels och realteks)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Vad köper man istället för att välja synology då?

Jag behöver lagring för kamerorna och dokument/bilder.

Linux Mint med några diskar l BTRFS RAID 0 / 1 och openssh-server fixar biffen. Lätt att konfigurera och köra program på din skärm i stället för serverns.

Fördelen med BTRFS är att filsystemet formateras som RAID och inte behöver någon drivrutin samt har extremt bra själv reparation vid logiska fel. Du kan även köra metadata i valfri RAID oberoende.

Pajar konfigurationen kan du montera BTRFS på en live-iso genom att dubbelklicka på en diskarna som ingår utan någon installation

Linux Mint har montering av externa filsystem i deras filhanterare direkt i menyn.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Med Diskstation Manager 7.3 blir det återigen fritt fram att använda valfria hårddiskar.

Läs hela artikeln här

Skrivet av Nyhet:

Företaget skriver att det ska behålla och utöka certifikations­programmet för lagrings­tillverkare, men det är nu fritt fram för kunder med Diskstation Plus, Value eller J Series lanserade i år att byta ut eller utöka sin lagring med vilka hårddiskar som helst.

De uttrycker det ju dock själva som att det är en tillfällig förändring att man i lowend-modellerna och med version 7.3 återigen tillåts använda valfria hårddiskar; att detta är en grej de gjort i väntan på att ha certifiering av utvalda tredjepartsdiskar klar.

"Synology is collaborating with drive manufacturers to expand the range of certified storage media, delivering more reliable options. In the meantime, 2025 model-year DiskStation Plus, Value, and J Series running DSM 7.3 will support installation and storage pool creation with third-party drives¹. Together with the existing support for third-party drive migration, DSM will provide users with greater flexibility in managing their storage deployments."

-- https://www.synology.com/en-global/company/news/article/dsm73...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

De uttrycker det ju dock själva som att det är en tillfällig förändring att man i lowend-modellerna och med version 7.3 återigen tillåts använda valfria hårddiskar; att detta är en grej de gjort i väntan på att ha certifiering av utvalda tredjepartsdiskar klar.

"Synology is collaborating with drive manufacturers to expand the range of certified storage media, delivering more reliable options. In the meantime, 2025 model-year DiskStation Plus, Value, and J Series running DSM 7.3 will support installation and storage pool creation with third-party drives¹. Together with the existing support for third-party drive migration, DSM will provide users with greater flexibility in managing their storage deployments."

-- https://www.synology.com/en-global/company/news/article/dsm73...

Ett bra blottande av både Synology och Swec!

Måste nog ta en titt om detta är en sponsrad artikel... ... ...

Näe, det verkar inte så...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Linux Mint med några diskar l BTRFS RAID 0 / 1 och openssh-server fixar biffen. Lätt att konfigurera och köra program på din skärm i stället för serverns.

Fördelen med BTRFS är att filsystemet formateras som RAID och inte behöver någon drivrutin samt har extremt bra själv reparation vid logiska fel. Du kan även köra metadata i valfri RAID oberoende.

Pajar konfigurationen kan du montera BTRFS på en live-iso genom att dubbelklicka på en diskarna som ingår utan någon installation

Linux Mint har montering av externa filsystem i deras filhanterare direkt i menyn.

Tack för tipset.
Men jag har provar en linux-hoj. Hp microserver med zfs och nån nas-mjukvara vars namn jag förträngt och blabla jätteopensourcigt.

....Sen rasar raiden.... och där står man med en hobby (som i oändlig tidstjuv, inte kul efterjobbet aktivitet) istället för en fire and forget som bara tuffar på och det finns nån att ringa när den pajjar.

Jag vill inte ersätta min nuvarande hobby med att pyssla om linux miljöer hemma. Har mer pengar än tid just nu, så det kommer bli någon form av märkeslösning.

Men tipset kanske är bra för någon annan.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Tack för tipset.
Men jag har provar en linux-hoj. Hp microserver med zfs och nån nas-mjukvara vars namn jag förträngt och blabla jätteopensourcigt.

....Sen rasar raiden.... och där står man med en hobby (som i oändlig tidstjuv, inte kul efterjobbet aktivitet) istället för en fire and forget som bara tuffar på och det finns nån att ringa när den pajjar.

Jag vill inte ersätta min nuvarande hobby med att pyssla om linux miljöer hemma. Har mer pengar än tid just nu, så det kommer bli någon form av märkeslösning.

Men tipset kanske är bra för någon annan.

Du måste ändå ha en backup. Finns inga genvägar där.

Fördelen med BTRFS är att det är det formateras i RAID vilket gör att det är oberoende av konfigurationen oavsett system eller hårdvara.

Men är du rik nog kan du köpa 24/7 service inom 3 timmar på plats av Red Hat. Synology, QNAP och RAID på moderkortet etc. är leksaker som ber om problem. Inte för att det är dåliga produkter utan just för att man inte kan konfigurera eller vet hur det är konfigurerat.

Var 7 år sedan jag rörde filsystemet för underhåll.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon