Jag blir snurrig när jag försöker hitta något konkret om hur man ska göra ifall man vill ha en NAS och inte har tusenlappar att kasta på bara själva NASen(diskar tillkommer ju också) så varje gång jag börjar tänka på det för att kunna säkerhetskopiera mappar i mina datorer så ger jag upp snabbare än blixten.
Vilket märke kan man lita på att både ge valmöjligheter på hdd eller ssd och hur många? Eller är det något eget man ska bygga ihop då och i så fall öppnar ju det upp en sjö av frågor om det.
Finns det ens något alternativ (både färdigt och egenbyggt) för under tusenlappen? Kollat begagnatmarknaden men får ju som sagt eksem direkt när jag börjar få upp frågor i huvudet om ifall den här modellen från det här märket är något bra och just vad jag vill ha. Jag kan inte linux och jag förstår mig inte på konsollskrivande och sånt.
Varför gör de det så jäklar svårt och mjukvarumässigt instängt? Varför är det bara någon enstaka "disk" man kan montera om man inte betalar stora summor?
Synology är väl inte bättre än alla andra gissar jag, även fast jag sett deras modeller vara hyfsat billiga i jämförelse med andra.
Det finns inget märke man kan lita på för någonting. Oavsett hur de är idag så kan de ändra sig imorgon.
Vill man ha det enkelt köper man en NAS, där "någon annan" satt ihop hårdvaran och konfigurerat mjukvaran så att allt funkar - och tar betalt för att ha gjort allt det jobbet åt dig.
Vill man ha det billigt så bygger man ihop en burk själv med begagnade delar och installerar och konfigurerar mjukvaran själv. Billigt i pengar dvs, du betalar desto mer i tid för att få ihop allt.
Vill du ha det (relativt) enkelt och billigt så köper du en vanlig extern hårddisk som kopplas in via USB. Inget nätverksstöd, inget stöd för RAID, ingen automatisering, men skall du bara göra en simpel backup så duger det rätt långt.