Asus ROG Xbox Ally X - Väl presterande, väl frustrerande

Permalänk
Melding Plague

Asus ROG Xbox Ally X - Väl presterande, väl frustrerande

Ny hårdvara, ny Windows 11-upplevelse. Xbox Full Screen Experience kan dock dra dit pepparn växer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Efter vad de gjorde med Xbox game pass är chansen att jag ens tar i en produkt med "Xbox" i namnet nära noll.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Efter vad de gjorde med Xbox game pass är chansen att jag ens tar i en produkt med "Xbox" i namnet nära noll.

Gillade verkligen Xbox 360, men tycker att Microsoft lyckats köra allt i botten i och med Xbox One med Kinect samt Xbox Series S utan Blu-ray.

I Europa har Xbox varit död länge och i USA har många butiker börjat rensat ut allt Xbox-relaterat helt.

https://gamerant.com/xbox-target-walmart-pulling-console-stoc...

Det var kul så länge det varade! Har dock roligare med min Switch 2 just nu.

Permalänk
Medlem

Fortsätter med Steam Deck... som det ser ut nu så är nog enda maskinen jag skulle kunna tänka mig uppgradera till är "Steam deck 2.0"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Intressant att se vad man får för 3x Steam Decks pris.

Något annat som blir intressant att se är hur stark handheld som behövs för att lira GTA6 när det släpps, den kan ju sälja rätt mycket hårdvara framöver.

Permalänk
Medlem

Kanske nästa Xbox blir något liknande, branding på en partnertillverkares produkt?

Permalänk
Medlem

Ingen jämförelse med steamdeck?
Ingen kommentar på effektförbrukningen?
Inget test på batteritid?

Edit: effektförbrukning och batteritid fanns visst. Missade det när jag kollade på mobilen. Kanske hade kunnat vara en egen sida..

Permalänk
Medlem

En sak jag funderade på.
Varför utelämnar man trackpads, dessutom när man måste pilla i windows desktop så pass mycket endå.
SteamOS desktopläge är knappast ett måste att hoppa in i på Steam Deck men när man väl gör är trackpadsen guld värd.
Är ju även smidigt i en del spel dessutom edtersom man får fram muspekaren direkt går ju som att växla "on the fly".

Många säger säkert att trackpads suger men då har man inte använd dom som sitter på steam decken. Jag kan inte minnas nått annat jag använt med sådana gedigna förutom den gamla steam kontrollern som jag testade en gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Gillade verkligen Xbox 360, men tycker att Microsoft lyckats köra allt i botten i och med Xbox One med Kinect samt Xbox utan Blu-ray.

[ snip ]

Det var kul så länge det varade! Har dock roligare med min Switch 2 just nu.

Har också en SW2, men den tar inte alla spel som kan köras på PC de PC-baserade konsolerna (som tex. min Steam Deck och Asus Rog Ally).

Tycker de kompletterar mer varandra än ersätter.

Att inte optisk läsare är standard i budgetversionen Series S är vettigt tycker jag. Även Sony och Nintendo har versioner av sina konsoler som saknar optisk läsare.

Tittar du mycket på BR-filmer så kanske kan vara värt att köpa en dedikerad spelare, som tex. ifrån Panasonic.

Tycker detta är lite märkligt argument för dig att hata på Xbox, men det är jag det. 😊

Skrivet av Molotov:

Fortsätter med Steam Deck... som det ser ut nu så är nog enda maskinen jag skulle kunna tänka mig uppgradera till är "Steam deck 2.0"

Ja, kan du bara tänka dig endast Steam Deck så skall du naturligtvis inte se på eller överväga andra alternativ.

Skrivet av Fearnox:

Något annat som blir intressant att se är hur stark handheld som behövs för att lira GTA6 när det släpps, den kan ju sälja rätt mycket hårdvara framöver.

Det finns (från och med imorgon) även den lägre trimmade ASUS ROG Xbox Ally 512 GB för 6990.

https://www.power.se/asus-rog-xbox-ally-512-gb-handhaallen-ko...

Skrivet av DevilsDad:

Ja, jag saknar också detta.

Hade varit bättre test om tydliga jämförelser gällande både prestanda, batteritid och annat med Steam Deck fanns med. Steam Deck ju någonstans den givna referensen för handhållna spelkonsoler.

Även om den inte är lika direkt konkurrent till Switch 2 som SD, så hade ju även liknande jämförelser av prestanda och batteritid med SW2 varit intressant att se i testet.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av DevilsDad:

Hej!

På grund av tidsbrist testades inte Steamdeck. Dock ligger de i helt olika prissegment. Min magkänsla, som såklart kan ha fel, säger mig att en person som överväger att lägga 11 000 kronor på en ROG Xbox Ally X troligtvis inte är intresserad av en Steamdeck. Den hade dock gärna fått vara med, om möjlighet funits.

Hur menar du med kommentar om effektförbrukningen? Det känner jag tas upp bland testresultaten och slutsats.

Det gjordes även test på batteritid - dock inte i samtliga lägen. Det är det mest tidsödande momentet och därför prioriterade vi Turbo-läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Du har rätt många år på dig innan det ens börjar rykas om en PC version av GTA6…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

"ROG XBOX Ally X är den bästa handhållna spelmaskinen på marknaden."
Den kanske har högst prestanda, men är den verkligen bäst? Tror många skulle föredra steam deck för mjukvara, kontrollmöjligheten touchpads ger och inte minst prissättning.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Snusfri

På tok för liten.
Hade det varit en typ 10" så kanske det hade varit intressant.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Xbox Full Screen Experience är i typ beta-stadie.

"Reviewer's note: Our ROG Xbox Ally X came without a final build of the Xbox Full Screen Experience. My first hours with the device were spent setting it up through my Xbox Insider account and installing the latest drivers and BIOS updates, which customers won't have to do. Still, that means there could be a few changes in the final software, including what should be an improved device setup experience. If we learn of any major changes, I'll amend this review."

https://www.tomshardware.com/video-games/console-gaming/asus-...

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Hej!

På grund av tidsbrist testades inte Steamdeck. Dock ligger de i helt olika prissegment. Min magkänsla, som såklart kan ha fel, säger mig att en person som överväger att lägga 11 000 kronor på en ROG Xbox Ally X troligtvis inte är intresserad av en Steamdeck. Den hade dock gärna fått vara med, om möjlighet funits.

Hur menar du med kommentar om effektförbrukningen? Det känner jag tas upp bland testresultaten och slutsats.

Det gjordes även test på batteritid - dock inte i samtliga lägen. Det är det mest tidsödande momentet och därför prioriterade vi Turbo-läget.

Ah, jag missade helt den biten när jag kollade igenom artikeln på telefonen. Ber om ursäkt för det.

Att det inte finns ett överlapp i målgruppen håller jag inte med om. Steamdecken var helt klart det som gav bästa all-around upplevelse när den släpptes. Jag själv skaffade först vanliga steam deck, sedan sålde den för att upggradera till OLED. Det var inte priset som gjorde att jag undvek Ally.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker detta är lite märkligt argument för dig att hata på Xbox, men det är jag det. 😊

Hata är väl lite starkt ord och jag spelar fortfarande en del på min Xbox One X.

Tror bara att marknaden kunnat se annorlunda ut till Microsofts fördel om de hade tagit andra beslut.

Ser inte Xbox Series S som en dålig maskin i sig, men avsaknaden av Blu-ray begränsade spelutbudet i fysiska butiker. Det har i sin tur gett Sony och Nintendo mer utrymme på butikshyllorna. Så det är lite av en ond spiral i sig.

Bara svårt att promota något som inte går att sälja ute i butikerna. Hos Sony och Nintendo får jag välja själv!

Permalänk
Medlem

You had me at Armory Crate! Sa ingen någonsin

Permalänk
Medlem

Jag har testat en del handhelds de senaste åren.
Steam Deck - smidighet och elegans.
Legion Go - underbar skärm, tung och lyxig
Rog Ally - har svårt att komma på något bra här
Switch 2 - Den fastnade jag för, smidig som tusan, Nintendo spel är toppklass.

Dock har jag svårt att vänja mig med grafiken och flytet på dessa maskiner (Nintendo egna spel är undantag).
Jag spelar alltså i 4k ultra på 65" oled som standard. Att sänka sig 1080 i low till medium med som bäst strax över 60fps smärtar för mig för att inte tala om 720...

Det skulle bli samma med denna maskin, lägg sen till de nya priserna på gamepass och en prislapp på över 10k. Nej den här gången blir det enkelt för mig att låta bli och handla.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Har kört OG Ally sen releasen, och sånär som på batteritiden är jag väldigt nöjd. Tillhör dem som tvärtom tycker det är väldigt trevligt med windows. Inga emulerade lager eller annat krångel. Man kan installera vad man vill och vet att det fungerar. Vill man köra den som en vanlig desktop fungerar det utmärkt via en docknings-station, och man har en förvånansvärt kraftfull och användbar minidator.
Har även en switch2, (som dock endast körs i stationärt läge) och en ordentlig gaming-pc.

Permalänk
Medlem

Valve gör helt rätt i att vänta tills det blir ett riktigt hopp i prestanda. 11 000 kr för 49 fps i Cyberpunk som släpptes 2020

Och då kör man Steam Deck settings och turbo läge 😳

Permalänk

Den är alltså lite snabbare än en gammal GTX 1050 Ti från 2016. Tittar på Timespy resultatet. Ska det vara bra prestanda idag? Det verkar inte ha hänt någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Den är alltså lite snabbare än en gammal GTX 1050 Ti från 2016. Tittar på Timespy resultatet. Ska det vara bra prestanda idag? Det verkar inte ha hänt någonting.

Allt beror ju på vad man förväntar sig.
Det är trots allt en handheld enhet med fysisla begränsningar

Kör steam deck som har ännu lägre specs, men det betyder ju inte att det inte går att ändra inställningar och spelar.
Många tror att PC Gaming ska vara som konsol ("konsolsladade"?)och visst bemödar man sig inte att ställa in så får man förlita sig på rå prestanda helt enkelt.
Idag skalar spelen själv dock rätt bra så det är ju väldigt enkelt med enkla steg att få det så det funkar.

För att inte tala om Quest 3 som kör VR på "mobil soc". Nej allt behöver inte vara 5090 😂

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jerseph:

Vad syftar du på?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Gillar att man gör referenser till Atari Lynx i artikeln. Det var mitt första handhållna tv-spel – jag hade den första versionen.

Har en Asus ROG Ally av första generationen. Den har för liten hårddisk, och helhetsintrycket är inte det bästa. Väldigt mycket uppdateringar titt som tätt. Idén är väl bra – att ha ett bärbart tv-spel. Men samspel hårdvara och mjukvara är usel.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Dinkefing:

Siffrorna låter inte så imponerande i sig, men vi har ändå gått från instickskort till handhållet och gör betydligt mer med färre watt. Betänk också att i praktiken kommer många spel köra med FSR aktiverat. Då blir det betydligt mer drag, men det reflekteras inte i Time Spy-resultatet.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av JockeSw:

Jag har testat en del handhelds de senaste åren.
Steam Deck - smidighet och elegans.
Legion Go - underbar skärm, tung och lyxig
Rog Ally - har svårt att komma på något bra här
Switch 2 - Den fastnade jag för, smidig som tusan, Nintendo spel är toppklass.

Dock har jag svårt att vänja mig med grafiken och flytet på dessa maskiner (Nintendo egna spel är undantag).
Jag spelar alltså i 4k ultra på 65" oled som standard. Att sänka sig 1080 i low till medium med som bäst strax över 60fps smärtar för mig för att inte tala om 720...

Det skulle bli samma med denna maskin, lägg sen till de nya priserna på gamepass och en prislapp på över 10k. Nej den här gången blir det enkelt för mig att låta bli och handla.

Förstår det tänket. För min del blir det nog snarare så att jag ändrar spelmönster. Exempelvis BF6 på huvuddatorn, och lite mer indie/chill spel på den handhållna. Även om jag verkligen tycker om Thomas Was Alone så känner jag att min 9800X3D och 9070 XT inte riktigt kommer till full användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Hej!

Tycker ändå det är av relevans då det kanske är den enda andra bärbara pc-konsolen man har efarenhet av. Den kostar ju dubbla mer elller mindre, så att då veta hur stor skillnaden blir mot sin Steamdeck gör ju att man kanske mer ser hur mycket man får för den där stora säcken pengar. Pärlor till svin, eller går det att motivera?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av trickeh2k:

Tycker ändå det är av relevans då det kanske är den enda andra bärbara pc-konsolen man har efarenhet av. Den kostar ju dubbla mer elller mindre, så att då veta hur stor skillnaden blir mot sin Steamdeck gör ju att man kanske mer ser hur mycket man får för den där stora säcken pengar. Pärlor till svin, eller går det att motivera?

Ja, som sagt - min personliga känsla säger att det känns rätt irrelevant. Den påverkar dock inte om produkter skall vara med eller inte! Det rörde sig enbart om tidsbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Ja, som sagt - min personliga känsla säger att det känns rätt irrelevant. Den påverkar dock inte om produkter skall vara med eller inte! Det rörde sig enbart om tidsbrist.

Säger inte att du har fel Antar att ni fick skicka tillbaka enheten sen, om inte så hade iaf jag varit intresserad av en jämförelse

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av trickeh2k:

Säger inte att du har fel Antar att ni fick skicka tillbaka enheten sen, om inte så hade iaf jag varit intresserad av en jämförelse

Vi har planer och funderingar, så mycket kan jag säga! Dock är det bortom full rulle denna vecka. Strax avgår moderskeppet och på söndag är det community battle mot FZ