Permalänk

Dator till BF6 osv

Vill uppgradera dator till BF6. Vill ej bygga ihop själv.

Är denna prisvärd?
https://www.komplett.se/product/1321690/gaming/gamingdator/ga...

Är den ”värd” 29k som det står?

Om man kolla alternativ runt 20-25k finns det bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att satsa på en AMD X3D processor istället och kanske ett AMD grafikkort för det får man mest för pengarna just nu.

Folk här på forumet kan hjälpa dig att välja delar.

Www.Inet.se bygger ihop och testar allt innan leverans.

Permalänk

Okej. Priset är inte superviktigt utan det jag är ute efter:
1. Bra pris/prestanda
2. Som kan användas om 8-10 år för att spela nya krävande spel då (om än med lägsta settings) innan det är dags att pensionera den

Däremot är jag nog inte så sugen på att pröjsa 30k+ men se det inte som en siffra jag siktar mot, utan värde per krona viktigare.

Har dålig koll på allt vad gäller upplösning och frame rates samt hur det påverkar prisbilden.
Skärm idag: 68,6 cm (27") WQHD (2560 x 1440) 144 Hz (kan tänka mig uppgradera om det finns fog)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsman1989:

1. Bra pris/prestanda
2. Som kan användas om 8-10 år för att spela nya krävande spel då (om än med lägsta settings) innan det är dags att pensionera den

Däremot är jag nog inte så sugen på att pröjsa 30k+ men se det inte som en siffra jag siktar mot, utan värde per krona viktigare.

Har dålig koll på allt vad gäller upplösning och frame rates samt hur det påverkar prisbilden.

Som sagt, AMD har generellt bästa prestandan i spel just nu.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsman1989:

Vill uppgradera dator till BF6. Vill ej bygga ihop själv.

Är denna prisvärd?
https://www.komplett.se/product/1321690/gaming/gamingdator/ga...

Är den ”värd” 29k som det står?

Om man kolla alternativ runt 20-25k finns det bättre alternativ?

Kort svar gällande Kompletts modell du länkade, nej den är inte särskilt prisvärd.

Vad har du för budget, hård gräns för vad du vill/kan spendera?

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsman1989:

1. Bra pris/prestanda

Skärm idag: 68,6 cm (27") WQHD (2560 x 1440) 144 Hz (kan tänka mig uppgradera om det finns fog)

Här är mitt förslag som fokuserar på prestanda per krona samtidigt som målsättningen är att datorn skall kunna användas i 8-10 år. Den enda komponenten som sannolikt kommer behöva bytas ut någonstans runt år 4-5 för att förlänga livslängden blir grafikkortet, även om givetvis processorn också är fördelaktig att byta så bör denna modell fungera hyfsat (relativt önskad livslängd) över hela tidsspannet. Jag tog en luftkylare av den enkla anledningen att en AIO vattenkylare kommer gå sönder eller läcka inom 8-10 år, den håller sannolikt inte hela vägen.

https://www.inet.se/lista/GjnZO/nilsman-v1

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Den är absolut inte värd 29k. Den är ok för det prissänkta priset men finns bättre även däromkring. Håller med om att en x3d är att föredra. Även gpu är sådär. 5070 är inte dåligt men sämre än både 9070 och speciellt 9070xt som inte är så mycket dyrare. Det har dessutom 12gb vram vilket är lite lite om man vill kunna använda datorn länge som du önskade speciellt om man ska köra i mer än 1080p. Din skärm är det som kallas 1440p. Ju högre upplösning desto mer krävande för grafikkortet. Vill man ha nvidia är 5070ti att föredra i så fall. Man kan säga att 5070ti och 9070xt är ungefär likvärdiga i raster men 5070ti är något bättre på raytracing och har något bättre framgen men det är oftast rätt mycket dyrare. Tveksamt om värt priskillnaden men vill man ha nvidia så visst. 5080 är ytterligare lite bättre men faktiskt rätt lite bättre och generellt inte värt prisskillnaden om du inte kan hitta en riktigt bra deal.

Permalänk
Medlem

[quote postid="21011884" userid="120871" name="Aeig"]
Här är mitt förslag som fokuserar på prestanda per krona samtidigt som målsättningen är att datorn skall kunna användas i 8-10 år. Den enda komponenten som sannolikt kommer behöva bytas ut någonstans runt år 4-5 för att förlänga livslängden blir grafikkortet, även om givetvis processorn också är fördelaktig att byta så bör denna modell fungera hyfsat (relativt önskad livslängd) över hela tidsspannet. Jag tog en luftkylare av den enkla anledningen att en AIO vattenkylare kommer gå sönder eller läcka inom 8-10 år, den håller sannolikt inte hela vägen.

https://www.inet.se/lista/GjnZO/nilsman-v1https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/lista/bild/GjnZO/nilsman-v1

Fast kanske med 9800x3d istället för 9900x3d? Det är ju faktiskt rent bättre för spelande och billigare.

Permalänk
Medlem

https://ogaming.se/p/99727/godzilla-gaming-dator

Nu kommer jag dragandes med dessa igen men titta även på denna dator. Bättre CPU och bättre gpu för spel än komplettvarianten. Du kan byta ner moderkort och minska priset dessutom. B850 är fullt tillräckligt. Tänk på att en variant inte har wifi dock så välj den som har det om du behöver det. Det som du nästan måste göra med den är att byta ut ram till 16x2 (eller ev 32gbx2 om du vill ha extra för framtiden). Men du bör i alla fall inte ha ram i ett stick 16x2 är att föredra framför 32x1 och dessutom 1kr billigare. Jag tycker inte att en 5070ti alls är värd 2800kr mer än en 9070xt men om du absolut vill ha nvidia är dealen på datorn som helhet så pass bra att den fortfarande blir väldigt prisvärd.

Har svårt att bygga ihop nått liknande på inet för samma pris måste jag säga men föredrar du att köpa av dem kan man också få en fin dator för ok pris och välja precis de delar man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymobil:

Nu tror jag kanske du tog fel CPU? 9800x3d är ju faktiskt rent bättre för spelande och billigare.

Ja, men den kommer inte hålla i 8-10 år, 9900X3D har en bättre chans med sina 12 kärnor och 24 trådar.

Om TS sänker förväntat livsspann till 4-6 år eller är beredd att byta processor år 5 hade jag valt 9800X3D.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ja, men den kommer inte hålla i 8-10 år, 9900X3D har en bättre chans med sina 12 kärnor och 24 trådar.

Om TS sänker förväntat livsspann till 4-6 år eller är beredd att byta processor år 5 hade jag valt 9800X3D.

Mvh

Ok jag hade nog ändå nöjt mig med 9800x3d varianten måste jag säga. Svårt att sia helt om framtiden men den är ju riktigt stark och faktiskt rent bättre för ändamålet i alla fall i nuläget. Håller annars med om att luftkylning är bra alternativ och att 64 ram inte är fel.

Permalänk
Medlem

Om du vill köpa av komplett just tipsar jag istället om denna.
https://www.komplett.se/product/1321641/gaming/gamingdator/ga...

Du kan byta 9070xt till ett annat 9070xt och spara 500kr. (Obs 9070 utan xt är något sämre). Sen kan du byta upp CPU till 9800x3d eller om du vill spara lite 7800x3d. Båda är klart bättre för spel än intel alternativet speciellt 9800x3d som är senaste modellen såklart. 9070xt är också ett klart bättre grafikkort än 5070. Vill du gärna ha nvidia så kan du istället byta upp gpu till 5070ti men jag tycker egentligen inte det är värt de nästan 2000 som man får betala extra. Går att modifiera lite mer också om man vill.

Permalänk
Medlem

Nej den är absolut inte prisvärd.

https://www.inet.se/lista/aB71s/bf6

Eller alternativet som @Johnnymobil länkade. Men var noga med att ändra till 2x 16GB istället för 1x 32GB, du vill köra dual-channel för att få ut mer prestanda från CPU:n. Blir även 1 krona billigare .

Edit: Ser att Johnny även nämnde detta, läste aldrig inlägget utan klickade bara på länken

Visa signatur

Ryzen 9800X3D - Noctua NH-D15S / PNY RTX 4070 Ti SUPER / TUF Gaming B850-Plus / 32GB 6000Mhz CL30 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO / Corsair iCUE 220T White

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / AOC AG276QZD2 240Hz QD-OLED / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Skrivet av barr1:

Nej den är absolut inte prisvärd.

https://www.inet.se/lista/aB71s/bf6https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/lista/bild/aB71s/bf6

Eller alternativet som @Johnnymobil länkade. Men var noga med att ändra till 2x 16GB istället för 1x 32GB, du vill köra dual-channel för att få ut mer prestanda från CPU:n. Blir även 1 krona billigare .

Edit: Ser att Johnny även nämnde detta, läste aldrig inlägget utan klickade bara på länken

Tack för alla svar. Denna kändes väl rimligare i pris men vad är det man ger upp vs det andra alternativet på 28k (det som någon länkade tidigare i tråden från inet)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsman1989:

Tack för alla svar. Denna kändes väl rimligare i pris men vad är det man ger upp vs det andra alternativet på 28k (det som någon länkade tidigare i tråden från inet)?

Det är två helt olika nivåer av komponenter (i de flesta fall) och livslängd på datorn, det dyrare alternativet har:

- Dubbelt så mycket RAM, 64GB vs 32GB.
- 12 kärnor / 24 trådar istället för 8 kärnor / 16 trådar.
- 150W mer på nätdelen.
- Nätdel av högre kvalité, viktigt för livslängd (8-10 år).
- Dubbelt så mycket lagring, 2 st 2TB diskar istället för 1 st 2TB.
- Bättre chassi med överlägsna fläktar, det ingår 3 st och dessa kostar 299 kr styck löst.
- En extra fläkt för montering som utblås, dvs 4x120mm fläktar totalt, garanterat bra luftflöde för svalare komponenter.

Sen är kylaren i det billigare bygget för tung för att Inet ska montera den, även om den är en av mina favoriter. Inet har en viktgräns på 750g och där fungerar Thermalright Peerless Assassin 120 då den väger mindre.

Den dyrare är mer "framtidssäker"

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Det är två helt olika nivåer av komponenter (i de flesta fall) och livslängd på datorn, det dyrare alternativet har:

- Dubbelt så mycket RAM, 64GB vs 32GB.
- 12 kärnor / 24 trådar istället för 8 kärnor / 16 trådar.
- 150W mer på nätdelen.
- Nätdel av högre kvalité, viktigt för livslängd (8-10 år).
- Dubbelt så mycket lagring, 2 st 2TB diskar istället för 1 st 2TB.
- Bättre chassi med överlägsna fläktar, det ingår 3 st och dessa kostar 299 kr styck löst.
- En extra fläkt för montering som utblås, dvs 4x120mm fläktar totalt, garanterat bra luftflöde för svalare komponenter.

Sen är kylaren i det billigare bygget för tung för att Inet ska montera den, även om den är en av mina favoriter. Inet har en viktgräns på 750g och där fungerar Thermalright Peerless Assassin 120 då den väger mindre.

Den dyrare är mer "framtidssäker"

Mvh

Tack, men kanske blir den tidigare dyrare då. Däremot hänger jag inte med på debatten mellan 9900X3D och 9800X3D kan nån bara säga vad jag ska ta

Permalänk
Medlem

Nu måste jag ändå säga att framtidsäkring till varje pris har tveksamt värde speciellt på spekulativ bas. 64 gb ram kan ev vara värt det om man vet med sig att man aldrig kommer uppgradera och vill ha datorn länge men just nu gör det i princip ingen skillnad alls. När mer kommer förbättra spelprestandan kan man spekulera i men även då kommer 32gb förmodligen funka rätt bra ett tag till. 4tb ssd ger ju quality of life om man vill kunna installera massa spel och aldrig behöva ta bort men förbättrar ju inte datorns prestanda alls och 2tb är ju fortfarande rätt mycket. Det är inget fel på det billigare chassit om man vill spara lite pengar det kommer funka utmärkt. Nätaggregatet i den billigare är ändå rätt bra och med 8 års garantitid. Menar inte att något av de dyrare alternativen är fel men jag menar att man inte behöver pressa sin budget allt för mycket för att få in nått av det. I så fall får du mer prestanda och sannolikt mer framtidsäkring också av att lägga in ett ännu dyrare grafikkort som 5080 istället men jag tycker egentligen inget av detta behövs. Jag tror den billiga varianten kommer vara rimligt framtidsäker också och den är absolut en väldigt bra dator. Peerless assassin är däremot en utmärkt kylare också.

Det jag tycker är rent fel är att välja en 9900x3d framför en 9800x3d till en speldator. Den är dyrare och sämre (för spel). Att betala mer för sämre för att den kanske kommer vara bättre om 5 år känns ytterst tveksamt och det är inte ens säkert att den kommer vara bättre då.

Om du tycker 20-25 är rimligt att så tycker jag den billiga är ett klart bättre alternativ än att du ska pressa sönder din ekonomi. Ha ingen ångest över att den är dålig på något sätt. Tvärtom. Bara tänk på att du måste lägga till för montering och då byta kylare. Hade jag höjt min budget över den hade jag hellre lagt på ett ännu bättre grafikkort än något annat men 9070xt ger väldigt mycket bang for buck. Jag vidhåller att Ogaming datorerna är riktigt prisvärde också om du kan tänka dig köpa av ett mindre företag. Tycker också den andra komplettdatorn jag länkade blir rätt bra om du byter delar som jag sa.

Det är min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsman1989:

Skillnaden är att det dyrare alternativet är onödigt dyrt med komponenter som inte kommer ge dig mer prestanda nu eller om 8-10 år. Du kommer ha mer prestanda om du investerar mellanskillnaden och uppgraderar då istället . Eller så kan du få ett mycket bättre grafikkort och uppgradera till ett RTX 5080 och ändå bli billigare än det alternativet.

https://www.inet.se/lista/vdbhK/bf6

Visa signatur

Ryzen 9800X3D - Noctua NH-D15S / PNY RTX 4070 Ti SUPER / TUF Gaming B850-Plus / 32GB 6000Mhz CL30 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO / Corsair iCUE 220T White

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / AOC AG276QZD2 240Hz QD-OLED / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av barr1:

Skillnaden är att det dyrare alternativet är onödigt dyrt med komponenter som inte kommer ge dig mer prestanda nu eller om 8-10 år. Du kommer ha mer prestanda om du investerar mellanskillnaden och uppgraderar då istället . Eller så kan du få ett mycket bättre grafikkort och uppgradera till ett RTX 5080 och ändå bli billigare än det alternativet.

https://www.inet.se/lista/vdbhK/bf6https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/lista/bild/vdbhK/bf6

Jag vill bara säga att jag instämmer, men det verkar inte som att TS vill bygga själv/uppgradera delar och datorn skulle hålla i 8-10 år, därav mitt förslag

Mvh

Visa signatur

Permalänk

Okej men sänk förväntad livsspann då och att jag kan byta ut delar (får väl ta reda på hur man gör).

Hade nog från början tänkt runt 15-20k (därav första länken). Men kan lägga mer om det är prisvärt, vilket det nu inte låter som någon av er tycker för den dyrare varianten.

Permalänk
Medlem

Det är i min mening lönt och prisvärt att gå upp till en x3d processor jämfört med en Intel-processor och det är definitivt lönt och prisvärt gå upp till ett 9070xt eller 5070ti jämfört med ett 5070. 32 gb 6000mhz ram är utmärkt helst cl 30 men cl 36 är ok om det skiljer påtagligt i pris. Detta kommer vara fantastiskt nu och sannolikt funka utmärkt rätt så långt in framtiden också.

Permalänk
Medlem

Ogaming bygget hamnar på 20.7 med ett 9070xt och 9800x3d. Tänk bara på att anpassa ram minnet som sagt.
Det andra komplett bygget landar på 23 med ett 9800x3d och drygt 21 med ett 7800x3d.
Du har även fått förslag på inet bygge för 22.5. Kan de inte montera med den kylaren så byt till peerless assassin för typ samma pris. Tänk bara på att det inte är Windows med i det.

Jag tycker alla dessa tre byggen är rätt bra och lönt att gå upp till jämfört med ditt första förslag om du kan sträcka dig dit. Håll där och betala inte mer med tanke på din ursprungliga budget dock. Det är mitt förslag.

Permalänk

Tack för bra sammanfattning. Då blir det inet-varianten och byta till peeeless assassin.

Däremot finns inte B850-plus i lager. Finns något bra alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsman1989:

Tack för bra sammanfattning. Då blir det inet-varianten och byta till peeeless assassin.

Däremot finns inte B850-plus i lager. Finns något bra alternativ?

https://www.inet.se/lista/zvi43/uppdaterad

Visa signatur

Permalänk

Det blev ett köp 😎 tack alla för bra inspel!