Med vad, och hur, ersätter jag Sonos?

Permalänk
Medlem

Kör med Linux varianten "Noson" blir aldrig fel.

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Man köper inte ett ljudsystem som kräver konto eller app 😆 själv kör jag Emotiva TA-1 q acoustics 3030 och Svs 2000 pro sub kopplat till datorn via usb😁.
Finns väl streamer att köpa till

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem

Sonos har varit på rätt betydande reor på sistone så det är inte lika dyrt som deras rekommenderade priser. Personligen kör jag Sonos, då det är det bästa systemet jag testat som har soundbars och bra stöd för olika tjänster. Många andra multiroom system har inga bra system för surround i samma system som deras multiroom system.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dem8n:

BT och lossless går dåligt ihop.

Jag dlulle säga att produkttypen som Sonos och liknade tillverkar inte begränsas av BT utan andra saker

Skrivet av EdvinR:

Jag uppskattar verkligen att man kan justera ljudet på hembiosystemet enkelt i appen (Sonos). Bas, omslutande ljud, avstånd till sidohögtalare, musik, tv-ljud etc etc etc.

Det stora problemet med bioljud är ju annars att ljudet är så dåligt kalibrerat för hembio. Att detta relativt enkelt kan ställas in i appen är en big win för Sonos.

Att ställa in detta manuellt i ett äldre system blir ju mkt krångligare. Särskilt när inställning kan variera från film till film.

Alla moderna hembioreceivrar har nån typ av automatik för de grundläggande inställningarna och de bättre har även eq och rumskorrigering.
Sonos har dessutom knutit sitt kalibreringssystem "Trueplay" till att bli Appleexclusivt.
Man kan väl kritisera även den i samband med deras mjukvarufilosofier.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Japp men WiiM Mini är nog en bra ersättare.

https://www.referenceaudio.se/produkt/wiim-mini

enda nackdelen är att den saknar just google cast (därför jag gick för pro istället i sovrummet)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

enda nackdelen är att den saknar just google cast (därför jag gick för pro istället i sovrummet)

Skumt att den saknar det för den stödjer ju Airplay 2 bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Klen jämförelse

Mitt hus är helt alltså behövs inte snickare

Min dator fungerar alltså behövs inte garantiärenden

Jag mår finfint alltså behövs inte terapi

Det är och har alltid varit ett rätt taffligt argument att påpeka att …eftersom jag inte har några problem med X så har heller ingen annan det

Uppenbarligen så har ju Sonos rätt halvdana utvecklare så att säga att deras första (eller andra) app är felfri och helt utan buggar är bra vågat

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Om det hade varit buggar så hade mina också haft de buggarna, men de är stabila.

Har själv haft en hel del buggar senaste halvåret med Sonos, en kollega har haft liknade (samt andra) buggar medan en vän inte haft problem alls.. Det är liksom så buggar funkar.
Och när det gäller Sonos har allt för många användare haft problem sedan den "nya" appen kom.
Först nu senaste veckan det blivit bättre för mig, dock kan jag tycka att det är typ ett år för sent och jag funderar, precis som ts, att byta system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag dlulle säga att produkttypen som Sonos och liknade tillverkar inte begränsas av BT utan andra saker

Alla moderna hembioreceivrar har nån typ av automatik för de grundläggande inställningarna och de bättre har även eq och rumskorrigering.
Sonos har dessutom knutit sitt kalibreringssystem "Trueplay" till att bli Appleexclusivt.

Jag tycker inte trueplay ger bra kalibrering alls för film. Det eftersom bioljudet i ljudfilerna inte är mixat för hembio. Ofta är det för stort omfång i volym, och basen är ofta för djup för hemma-bruk.

Man måste själv pilla med inställningarna. Och inte blir det bättre av att det kan skilja mkt från film till film. Utan att justera själv kan man inte få en bra upplevelse i hembiosystemet. Det spelar ingen roll hur dyrt system man än har.

Att dessa inställningar är enkla med Sonos är en game changer. Det är helt avgörande.

MIXA LJUDFILERNA FÖR HEMMABRUK vill jag skrika till filmbolagen. Men det finns inte så mkt pengar i produkten, så de skiter i vilket och ger oss samma mix som biofilmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag måste bara fråga: Jag har flera Play 1: gen1 | och Play 3 som har kunnat uppdateras till nya sonos? Eller har jag missat något?

Jag hade som många andra problem med att de tappades ur nätverket och allt annat totala skit. Detta löstes när jag av annan anledning bytte router till en Unifi. Kanske det kan hjälpa dig med att de tappar nätverket?

Tror samma som dig. 99% av sonosstrul är pga ens wifi. Börja där TS. Även om play 1 kom för 12 år sen så borde den fortfarande fungera, kan dock vara grinig med nyare wifi protokoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Tror samma som dig. 99% av sonosstrul är pga ens wifi. Börja där TS. Även om play 1 kom för 12 år sen så borde den fortfarande fungera, kan dock vara grinig med nyare wifi protokoll.

99% av senaste årets Sonos-strul beror på den katastrofalt dåliga appen som som lanserades då.

Den var så dålig så dåvarande VD’n fick avgå efter mycket kritik.

Absolut kan TS nätverk vara ett problem men störst risk är att appen är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Bluesound.. jag och flera jag känner är grymt nöjda, bättre ljud än sonos någonsin haft också.

+1

Har en Bluesound pulse flex aktiv högtalare,samt en node nano streamer.

Mycket bra ljud, samt stabilt, har aldrig strulat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Min bil fungerar bra alltså kan vi lägga ner verkstäder

Min Volvo 850 fungerar inte längre alltså är Volvo en skitbil.

Skrivet av SuperSverker:

Det är och har alltid varit ett rätt taffligt argument att påpeka att …eftersom jag inte har några problem med X så har heller ingen annan det

Precis lika taffligt som argumentet att bara för att det inte fungerar för mig så är det en skitprodukt.

Skrivet av DaCapo_X:

Det är liksom så buggar funkar.

I princip 100% av alla "buggar" existerar ju i en kontext, men då blir det också väldigt skevt att tillskriva buggen till Sonos, bara för att det är där man ser problemet.

Felet kan precis lika gärna ligga i routern, det kan vara andra enheter som stör ut, osv. osv. osv.

Permalänk

Alla ni som klagar på sonos app, vad använder ni appen till? Har kört sonos ett par år och efter installationen har jag aldrig öppnat appen mer.

Får säga att jag är supernöjd med mitt sonossystem. Det enda jag egentligen inte gillar är att jag inte kan koppla till valfri vinylspelare utan att det blir dyrt.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

99% av senaste årets Sonos-strul beror på den katastrofalt dåliga appen som som lanserades då.

Den var så dålig så dåvarande VD’n fick avgå efter mycket kritik.

Absolut kan TS nätverk vara ett problem men störst risk är att appen är det.

Fast TS kör S1 appen som inte varit några problem med mer än att den slutade utvecklas. Så ja du får nog läsa om.

Permalänk
Medlem

Kör flera Denon Home 350 högtalare kopplade i par för stereoljud i några rum. Ger ok ljud för att vara en så pass kompakt högtalare. HEOS är ett klockrent gränssnitt. Tanken är att gå vidare med Marantz Cinema receiver + högtalare.

Visa signatur

MPG X870E CARBON WIFI | 9950X3D | 3080 Ti TUF OC | 48GB DDR5 8000MHz | 2x 990 Pro 2TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Hej.
Har sedan många år ett multiroom system med en Play5 och två Play1. Samtliga av generation 1 varför de inte stödjer S2 appen.

Detta är nu inte det största problemet utan att de börjar visa på sin ålder med att tappa nätverk så de av och till försvinner ur appen osv.
Jag är alltså i behov av ett nytt system som fungerar likartat (wifi/multiroom utan mer kablar än en nätkabel per enhet).
Men vad är det bästa alternativet idag? Sonos må vara bra, men åt helsike för dyrt!

Har kikat lite på om man kunde kombinera en streamer med några mindre aktiva bokhyllehögtalare. Men de flesta högtalare jag hittar har ju enbart BT vilket inte fyller den funktion jag är ute efter.

Så vad använder ni i era stugor? Har ni några bra förslag på hur ett alternativ skulle kunna se ut utan att behöva sälja en njure eller två?

Haft min Sonos playbar I 10 år snart. Köpte för 6000. Inte direkt dyrt….tänk långsiktigt.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Fast TS kör S1 appen som inte varit några problem med mer än att den slutade utvecklas. Så ja du får nog läsa om.

Yes det har du rätt i, läste fel. I stand corrected.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tycker inte trueplay ger bra kalibrering alls för film. Det eftersom bioljudet i ljudfilerna inte är mixat för hembio. Ofta är det för stort omfång i volym, och basen är ofta för djup för hemma-bruk.

Man måste själv pilla med inställningarna. Och inte blir det bättre av att det kan skilja mkt från film till film. Utan att justera själv kan man inte få en bra upplevelse i hembiosystemet. Det spelar ingen roll hur dyrt system man än har.

Att dessa inställningar är enkla med Sonos är en game changer. Det är helt avgörande.

MIXA LJUDFILERNA FÖR HEMMABRUK vill jag skrika till filmbolagen. Men det finns inte så mkt pengar i produkten, så de skiter i vilket och ger oss samma mix som biofilmen.

Jag tror du inte har hört på ett bra hemmaljudsystem, man behöver inte skruva på mer än volymkontrollen om fet är rätt inställt från början och håller bra kvalitet men soundbars och liknade är inte särskilt bra på att låta bra utan det låter mest ansträngt och distorderat, kombinerar man det med dålig akustik så blir det mest jobbigt att lyssna på film och även musik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag köpte Sonos prylar när vi byggde hus 2013.
Har 3st Sonos AMPs som är kopplade till 6st JBL tal högtalare i olika rum i huset.
Har 1st Sonos sub i köket som körs tillsammans med tak högtalare i kök/vardagsrum.
Sen har jag Sonos ARC + nyare Sub till TV dessa går med Sonos 2 appen, men jag använder inte den appen eftersom de används för TV ljud.

De andra gamla Sonos AMP + gamla Subben funkar fortfarande bra med S1 appen. Har inga problem med dem.
Har mesh system i huset med 4 routrar, så det finns bra med trådlöst nätverk.

Vet inte vad jag skulle köpa i TS situation.
Men som någon annan sa, kolla hur bra ditt trådlösa nätverk funkar före du byter grejer, kanske är det nätverket som strular, inte högtalarna i sig.

😊👍

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Oj!
Det var ju vänligt att någon la upp denna tråd på förstasidan, men fan att man hinner med att svara helt plötsligt...
För mycket att citera så försöker svara lite övergripande.

Mitt nätverk består av 2 x Asus Zen Wifi Ac + 3 x Asus Lyra (tillagda sedan 2 månader som en del i att just kolla så nätverkstäckning och stabilitet är tillräckligt) Observera att jag bor i en träkåk från 46 på 64m2 i två plan. Har full, och bra, nätverkstäckning överallt i hela huset när jag kollar med Wifianalyzer. Så just täckning bör inte vara problemet.

Ser att någon anger att de kan köra S2 med gen1 prylar!? Jag kan inte ens koppla mina prylar mot den appen. Får direkt ett meddelande om i kompatibilitet.

Vanligtvis körs samma musik på samtliga enheter. Visst finns gånger då man väljer enbart en enhet, men sällan.

Streamar både från Sonos appen och Spotify appen. Lite olika. Har också försökt streama via YT music, men inte heller den verkar fungera att koppla till kontot på S1 appen. Oklart varför men det funkar inte.

Min tanke med tråden var att undersöka alternativ som
1. Kanske kunde ge bättre ljud och upplevelse för lägre/samma pris som Sonos.
2. Inte blir över komplicerade och kräver massa pill med mjukvara även om Pi-alternativet låter intressant på ett teoretiskt plan.
3. Om någon använder högtalare med inbyggt wifi stöd som jag ännu inte hittat.
4. Det var något mer som jag glömt nu...

Wiim, Bluesound är produkter jag funderat över liksom Arylic. Men den största utmaningen har varit just att inte behöva en dedikerad mottagare på högtalarsidan som jag gärna ser är förberedda med egen mottagare så som t.ex Triangle AIO.
Sen är det alltid en utmaning att hitta något som är litet, med bra ljud och som är "approved by wife" utseendemässigt...

Men fantastiskt stort tack för all input. Man inser att det finns många sätt att lösa problemet där kanske "approved by wife" visar sig vara det svåraste att hantera...😁

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror du inte har hört på ett bra hemmaljudsystem, man behöver inte skruva på mer än volymkontrollen om fet är rätt inställt från början och håller bra kvalitet men soundbars och liknade är inte särskilt bra på att låta bra utan det låter mest ansträngt och distorderat, kombinerar man det med dålig akustik så blir det mest jobbigt att lyssna på film och även musik.

Nu pratar vi inte alls om ljudets kvalitet utan mixningen av ljudfilerna. När man spelar upp t ex ett album kommer det att vara samma mix oavsett vilket system man spelar upp det i.

När det gäller film så innebär det att det kort och gott att det biofilmens mix vi får. Men den mixen är inte anpassad för hemmabruk utan för en biosalong. T ex är det ett enormt spann mellan de högsta och lägsta volym i mixningen. Detta är såklart oberoende av vilket system man spelar upp filmen i. Så om du kommer på dig själv med att höja och sänka ljudet konstant när du ser filmen så vet du vad det beror på. Å ena sidan hör du inte alls viskningen för att i nästa sekund ha hög volym i en action-sekvens.

Med Sonos är det relativt enkelt att korrigera detta i appen. Det är en game changer tycker jag.

Ett korrekt inställt system är ju helt oberoende av om ljudet är bra/dåligt. Visst fattar jag att det finns andra bättre system. Men det är inte det jag talar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Nu pratar vi inte alls om ljudets kvalitet utan mixningen av ljudfilerna. När man spelar upp t ex ett album kommer det att vara samma mix oavsett vilket system man spelar upp det i.

När det gäller film så innebär det att det kort och gott att det biofilmens mix vi får. Men den mixen är inte anpassad för hemmabruk utan för en biosalong. T ex är det ett enormt spann mellan de högsta och lägsta volym i mixningen. Detta är såklart oberoende av vilket system man spelar upp filmen i. Så om du kommer på dig själv med att höja och sänka ljudet konstant när du ser filmen så vet du vad det beror på. Å ena sidan hör du inte alls viskningen för att i nästa sekund ha hög volym i en action-sekvens.

Med Sonos är det relativt enkelt att korrigera detta i appen. Det är en game changer tycker jag.

Så, du vill ha ljudnormalisering på filmer?

Höja de lägsta, sänka de högsta?

Måste väl finnas programvara på datorn som enkelt fixar det.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Så, du vill ha ljudnormalisering på filmer?

Höja de lägsta, sänka de högsta?

Måste väl finnas programvara på datorn som enkelt fixar det.

Jag vill inte ha biomixen. Tycker det ger värdelös upplevelse. Och det beror inte på vilket system man har.

Varför gå via program i datorn när det är enkelt fixat i appen? Det är ju detta som är min poäng: detta är enkelt fixat för en vanlig användare i appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag vill inte ha biomixen. Tycker det ger värdelös upplevelse. Och det beror inte på vilket system man har.

Varför gå via program i datorn när det är enkelt fixat i appen? Det är ju detta som är min poäng: detta är enkelt fixat för en vanlig användare i appen.

Fast om du bara ställer in detta en gång i datorn och sen fungerar det för all framtid så måste det väl vara smidigare än att fixa det i en app?

Men visst, kör du en blueray spelare så kanske den inte har stöd för det

Måste väl ändå tro att detta är ett löst problem på moderna förstärkare...men jag är inte särskilt insatt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Moderator
Skrivet av NcLr:

Mitt nätverk består av 2 x Asus Zen Wifi Ac + 3 x Asus Lyra (tillagda sedan 2 månader som en del i att just kolla så nätverkstäckning och stabilitet är tillräckligt) Observera att jag bor i en träkåk från 46 på 64m2 i två plan. Har full, och bra, nätverkstäckning överallt i hela huset när jag kollar med Wifianalyzer. Så just täckning bör inte vara problemet.

Som flera redan nämnt, så ligger nog tappad anslutning i den citerade texten.

5 st wifi sändare ska inte behövas i en träkåk av den storleken. Jag klarar mig på enbart en router (dock når inte 5GHz wifi överallt, men 2,4GHz når alla husets vrår) i liknande men några år nyare hus.

Jag har dålig erfarenhet av just Asus Lyra och har hört andra haft bekymmer med dem också.

Mer specifikt vilka Asus Zen wifi är det du har? Är de uppdaterade till senaste firmware? Har du gjort återställning av dem sedan senaste uppdateringen? Har du inaktiverat Asus Smart connect (som slår ihop 2,4 och 5GHz till ett gemensamt wifi)? Kör du wifi eller sladd mellan alla routers/APs?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

Ingen som kör audio pro:s grejor? Jag har bara en C5 MKII än så länge men den funkar finfint.

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att de bara har trueplay för Apple beror inte på att de knutit den till Apple.
Eftersom Android är helt fritt att använda så finns det en massa olika mikrofoner på telefonerna som kör detta, det är alldeles för fragmenterat för att Sonos ska utveckla Trueplay till varenda telefon med Android.
Tillverkarna av dessa telefoner skulle dock kunna skicka den data Sonos behöver för detta och då skulle det kunna läggas till ganska enkelt av Sonos.
Däremot tror jag tyvärr inte att intresset är jättestort bland dessa tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Som flera redan nämnt, så ligger nog tappad anslutning i den citerade texten.

5 st wifi sändare ska inte behövas i en träkåk av den storleken. Jag klarar mig på enbart en router (dock når inte 5GHz wifi överallt, men 2,4GHz når alla husets vrår) i liknande men några år nyare hus.

Jag har dålig erfarenhet av just Asus Lyra och har hört andra haft bekymmer med dem också.

Mer specifikt vilka Asus Zen wifi är det du har? Är de uppdaterade till senaste firmware? Har du gjort återställning av dem sedan senaste uppdateringen? Har du inaktiverat Asus Smart connect (som slår ihop 2,4 och 5GHz till ett gemensamt wifi)? Kör du wifi eller sladd mellan alla routers/APs?

2xZen Wifi CT8. Fiber - Zen router - cat 6 till Zen AP - Wifi till 3 x Lyra.
Kompletterade med 3 begagnade Lyra för att se om det gjorde det bättre. Problemet fanns alltså INNAN jag satte upp dem.
Senaste FW - Absolut
Återställt - Japp ( som en del i problemlösningsförsök)
Smart Connect inaktiverat.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Moderator
Skrivet av NcLr:

2xZen Wifi CT8. Fiber - Zen router - cat 6 till Zen AP - Wifi till 3 x Lyra.
Kompletterade med 3 begagnade Lyra för att se om det gjorde det bättre. Problemet fanns alltså INNAN jag satte upp dem.
Senaste FW - Absolut
Återställt - Japp ( som en del i problemlösningsförsök)
Smart Connect inaktiverat.

Ok, jag hade oavsett kopplat bort Lyra enheterna om du inte redan har gjort det.

Testat andra kanaler för wifi? Och olika kanalbredd?

Sen kan ju placering av router/AP och högtalarna också spela in såklart.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4