Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Även jag går i tankarna att ta steget från Windows till Linux som höstprojekt. Har kört Debian CLI i många år på servrar och VMs, men på desktop har det mest blivit Windows 10. Planen är att köra dualboot med Windows 11 och Linux på separata SSD:er, där Windows i princip bara kommer användas för spel (t.ex. BF6 när det släpps, eftersom det knappast lär få Linux-stöd). Linux blir det jag kör till vardags för surf och meck med servrarna.

Som många redan påpekat är det en riktig djungel av desktop-distrar. Jag lutar åt Arch + KDE Plasma, men vet samtidigt att det innebär en hel del huvudvärk. Det var evigheter sen jag körde Arch, men jag minns att det är väldigt nerslimmat by design och kräver mycket eget tweakande.

Alternativet vore en mer användarvänlig distro som PopOS, men där känns det nästan meningslöst att köra KDE Plasma eftersom PopOS redan har ett ganska schysst interface. Ändå dras jag åt KDE Plasma av någon anledning.

Finns det fler intressanta kombinationer eller lösningar att kika på? KDE är ju beprövat och stabilt, Arch likaså. PopOS är mer mainstream och noobvänligt, vilket egentligen inte är vad jag är ute efter, men samtidigt vill jag ha något som bara funkar. Ja, jag vet… jag motsäger mig själv.

Som vanligt rekommenderar jag EndeavourOS för en "så nära Arch upplevelse" som möjligt. Det är Arch fast med en användarvänlig installation i form av Calamares och du får välja på olika desktop environments under installationen.

De mest nödvändiga paketen samt Firefox, är installerade från början vilket är en väldigt bra grund att utgå ifrån.

Jag rekommenderar att du väljer grub som boot-manager och btrfs som filsystem för att kunna använda dig av snapshots om du skulle råka förstöra någonting.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Som vanligt rekommenderar jag EndeavourOS för en "så nära Arch upplevelse" som möjligt. Det är Arch fast med en användarvänlig installation i form av Calamares och du får välja på olika desktop environments under installationen.

De mest nödvändiga paketen samt Firefox, är installerade från början vilket är en väldigt bra grund att utgå ifrån.

Jag rekommenderar att du väljer grub som boot-manager och btrfs som filsystem för att kunna använda dig av snapshots om du skulle råka förstöra någonting.

Den lät intressant, har du erfarenhet av dualboot med endeavour?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Nu kör jag inte dualboot längre men jag gjorde det under flera år utan problem. Se bara till att installera Windows innan EOS så tar installationsprogrammet hand om resten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Inga problem om du har windows installerat redan och sedan installerar Linux.

Tvärtom så brukar windowsinstalleraren köra över Linux.
Skulle du, som jag ha multiboot med flera olika Linux-distar så gillar de inte automatiskt varandra.
Jag har Endeavour, Debian och Linux Mint (just nu), huvud-disten är Debian.
Debian och Mint hittar varandra men inte Endeavour. Det går dock att lösa även det (utan problem).

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Inga problem om du har windows installerat redan och sedan installerar Linux.

Tvärtom så brukar windowsinstalleraren köra över Linux.
Skulle du, som jag ha multiboot med flera olika Linux-distar så gillar de inte automatiskt varandra.
Jag har Endeavour, Debian och Linux Mint (just nu), huvud-disten är Debian.
Debian och Mint hittar varandra men inte Endeavour. Det går dock att lösa även det (utan problem).

Ytterligare en sak är att alla distros inte använder GRUB som bootloader.
Pop!_OS använder t.ex. systemd-boot.
Det är inget större problem att byta mellan GRUB och systemd-boot (eller andra boot loaders), men vet man inte om det kan det bli lite förvirrande.

Permalänk
Medlem

Så, ännu en anledning till irritation i Linux ploppade upp...
Jag har börjat köra Gnome istället för Plasma, och här kan man ju enkelt få både Onedrive och Google-Drive integrerat då stöd för detta är inbyggt i inställningsmenyerna.
Men, eftersom jag har samma e-post för både, så heter båda kontona exakt samma sak i filhanteraren, nautilus...
Tackar.
Men jag tycker det är aningen otydligt.

Gemini berättar för mig att detta styrs inte i ett GUI nånstans, utan kräver en ändring i en config-fil: ~/.config/goa-1.0/accounts.conf för de nyfikna.
Så det ska jag prova när jag kommer hem.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

men jag minns att det är väldigt nerslimmat by design och kräver mycket eget tweakande.

Jag tycker inte det stämmer längre. Dels har de ett installationsscript som gör allting typ automatiskt, och sedan är det väldigt mycket som är inställt default i arch som du inte behöver peta på. Kör du Arch om du tycker det verkar roligt. Det enda problemet med Arch är att det mesta är just bleeding edge och det finns inget vettigt sätt att inte köra allt på senaste version så det är väl där man kan råka ut för tråkigheter p.g.a. nya buggar och problem. Med Btrfs-snapshots är det ju enkelt att rulla tillbaka till förra boot och bara låta bli att uppdatera på en stund (förutsatt att inte Btrfs i sig självt får tuppjuck och förstör hela din volym, vilket hänt mig ett par gånger så personligen kör jag aldrig btrfs på någonting jag inte accepterar kan sluta funka när som helst)

Annars har du ju alltid gamla goda Gentoo, som däremot kräver mer tweakande ur kartongen än vad Arch gör men med fördelen att du väljer själv vad som ska vara bleeding edge och inte på ett väldigt enkelt sätt, plus att om du har datorn för det (eller tålamod) så kan du kompilera alla program du installerar vilket gör att allt blir optimerat perfekt för din CPU. Lite som CachyOS, men jag vet inte om de har alla paket i alla repos för t.ex. x86_64-v4 eller vad det nu blir på din processor. Det är ju annars också ett trendigt alternativ men jag har inte använt det själv så jag kan inte svara på hur det funkar eller hur mycket tweakande du måste ägna dig åt.

Hur som helst om du vill ha något som "bara fungerar" så är väl någon av de stora tråkiga det bästa alternativet, och sen bara leva med att du inte får det senaste av alla program direkt. Ska du ändå bara surfa och köra SSH mot dina servrar spelar det ju egentligen ingen som helst roll vilken distro du kör. Det är nog inget fel på Pop_OS! heller. De har sin nya skrivbordsmiljö (Cosmic) i beta om du vill testa något annat än Gnome eller KDE, men annars går det naturligtvis bra att installera exakt vilken skrivbordsmiljö som helst på exakt vilken distro som helst utan några större betänkligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det enda problemet med Arch är att det mesta är just bleeding edge och det finns inget vettigt sätt att inte köra allt på senaste version så det är väl där man kan råka ut för tråkigheter p.g.a. nya buggar och problem.

Jag håller inte riktigt med om detta. Visst man kör ganska nära senaste versionen av allt men det finns ett testing repo i Arch innan det når det officiella repot. Jag har sällan upplevt buggar med nya paketversioner, tror jag upplevt nvidia-drivarna som buggiga vid ett tillfälle men nvidia är nvidia.

Personligen gillar jag Arch eftersom jag upplever pakethanteraren som lättarbetad. Det går ganska lätt att nedgradera paket om det skulle behövas eller installera tidigare paketversioner från paketcachen. Vill man hålla tillbaka paketversioner så kan man spec:a det för pakethanteraren, vilket jag gjort för nvidia vid tidigare nämnd bugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Personligen gillar jag Arch eftersom jag upplever pakethanteraren som lättarbetad. Det går ganska lätt att nedgradera paket om det skulle behövas eller installera tidigare paketversioner från paketcachen. Vill man hålla tillbaka paketversioner så kan man spec:a det för pakethanteraren, vilket jag gjort för nvidia vid tidigare nämnd bugg.

Det kan man väl ändå göra med det flesta pakethanterarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Det kan man väl ändå göra med det flesta pakethanterarna?

Det kan man säkerligen. Jag har bara upplevt det som smidigast i Arch, det rör sig antagligen om skill issue när det kommer till andra distar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jag tycker inte det stämmer längre. Dels har de ett installationsscript som gör allting typ automatiskt, och sedan är det väldigt mycket som är inställt default i arch som du inte behöver peta på. Kör du Arch om du tycker det verkar roligt. Det enda problemet med Arch är att det mesta är just bleeding edge och det finns inget vettigt sätt att inte köra allt på senaste version så det är väl där man kan råka ut för tråkigheter p.g.a. nya buggar och problem. Med Btrfs-snapshots är det ju enkelt att rulla tillbaka till förra boot och bara låta bli att uppdatera på en stund (förutsatt att inte Btrfs i sig självt får tuppjuck och förstör hela din volym, vilket hänt mig ett par gånger så personligen kör jag aldrig btrfs på någonting jag inte accepterar kan sluta funka när som helst)

Annars har du ju alltid gamla goda Gentoo, som däremot kräver mer tweakande ur kartongen än vad Arch gör men med fördelen att du väljer själv vad som ska vara bleeding edge och inte på ett väldigt enkelt sätt, plus att om du har datorn för det (eller tålamod) så kan du kompilera alla program du installerar vilket gör att allt blir optimerat perfekt för din CPU. Lite som CachyOS, men jag vet inte om de har alla paket i alla repos för t.ex. x86_64-v4 eller vad det nu blir på din processor. Det är ju annars också ett trendigt alternativ men jag har inte använt det själv så jag kan inte svara på hur det funkar eller hur mycket tweakande du måste ägna dig åt.

Hur som helst om du vill ha något som "bara fungerar" så är väl någon av de stora tråkiga det bästa alternativet, och sen bara leva med att du inte får det senaste av alla program direkt. Ska du ändå bara surfa och köra SSH mot dina servrar spelar det ju egentligen ingen som helst roll vilken distro du kör. Det är nog inget fel på Pop_OS! heller. De har sin nya skrivbordsmiljö (Cosmic) i beta om du vill testa något annat än Gnome eller KDE, men annars går det naturligtvis bra att installera exakt vilken skrivbordsmiljö som helst på exakt vilken distro som helst utan några större betänkligheter.

Tack för det utförliga svaret!
Jag har hunnit ta en liten rundtur i Linuxvärlden på bara några dagar. Började med Pop!_OS men det kändes lite för tråkigt för en som gillar att pilla själv. Hoppade då över till EndeavourOS, gillade inte interfacet, testade CachyOS, blev inte klok på det heller… och sen, som den envisa cirkelnörd jag är, gick jag tillbaka till EndeavourOS igen och har hittat ett theme jag gillar som jag tweakat lite så det ser vettigt ut. Det var dock ett mindre helvete att få till dualboot med Secure Boot aktivt, det var nog det mest tidskrävande av allt, men det gick till slut.

Det enda som stör mig just nu är FTP-klienterna. Herregud vad de ser ut. Alla känns som nån arkeologisk utgrävning från 2003.
Jag överväger att bara mounta volymerna direkt via NFS eller SSHFS (vpn ofc) och låtsas att FTP aldrig funnits, det verkar vara det enda vettiga.
Men om någon råkar sitta på ett guldkorn i stil med FlashFXP eller FTPRush (gärna native, jag har testat båda via Wine men KDE är inte helt förtjust i det) så tipsa gärna!

Annars börjar jag faktiskt bli ganska nöjd med setupen. Inte helt i mål ännu, men det kommer. Sen kan Windows dra åt...

Permalänk
Skrivet av cosmo_k:

Jag har hunnit ta en liten rundtur i Linuxvärlden på bara några dagar. Började med Pop!_OS men det kändes lite för tråkigt för en som gillar att pilla själv. Hoppade då över till EndeavourOS, gillade inte interfacet, testade CachyOS, blev inte klok på det heller… och sen, som den envisa cirkelnörd jag är, gick jag tillbaka till EndeavourOS igen och har hittat ett theme jag gillar som jag tweakat lite så det ser vettigt ut. Det var dock ett mindre helvete att få till dualboot med Secure Boot aktivt, det var nog det mest tidskrävande av allt, men det gick till slut.

Det enda som stör mig just nu är FTP-klienterna. Herregud vad de ser ut. Alla känns som nån arkeologisk utgrävning från 2003.
Jag överväger att bara mounta volymerna direkt via NFS eller SSHFS (vpn ofc) och låtsas att FTP aldrig funnits, det verkar vara det enda vettiga.
Men om någon råkar sitta på ett guldkorn i stil med FlashFXP eller FTPRush (gärna native, jag har testat båda via Wine men KDE är inte helt förtjust i det) så tipsa gärna!

Annars börjar jag faktiskt bli ganska nöjd med setupen. Inte helt i mål ännu, men det kommer. Sen kan Windows dra åt...

Mounta ftp med Curlftpfs?
Själv hade jag nog kört SSHFS istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Det finns en FTPRush-klient för Linux

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av cosmo_k:

låtsas att FTP aldrig funnits,

Jag skulle säga att det är i den riktningen du finner ro och sann upplysning… 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Med det sagt så ser jag att det troligen är Windowsprogram som försetts med tillräckligt mycket kod för att kunna köras på Linux och Mac. De är uppackade tio ggr större än Windows-klienten. Blir troligen som att köra samma som under Wine. Jag skulle nog hellre välja nfs eller SSHFS, personligen skulle det nog ha blivit nfs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Jag håller inte riktigt med om detta. Visst man kör ganska nära senaste versionen av allt men det finns ett testing repo i Arch innan det når det officiella repot.

Jag får intrycket av att testingrepon i Arch bara kollar så att paketen bygger korrekt, inte direkt att man kollar hur stabilt det är. Jag har nog aldrig varit med om att ett paket i Arch inte installerar den senaste versionen som finns. Det är som att köra ett Gentoosystem och acceptera unstable-branchen för alla paket vilket så klart fungerar utmärkt i 99 fall av 100 men ibland skiter det sig ju. Med det sagt har jag aldrig heller haft några STORA problem med att Arch är bleeding edge, det var bara en brassklapp.

Skrivet av cosmo_k:

Kul att du hittade till nått som funkar. CachyOS har ju annars fördelen att de har binärer som är kompilerade med fler specifika optimeringar för nyare CPUer, det kan i vissa fall och vissa program ge 20% högre prestanda, men över brädet på ett helt system förmodligen inte i närheten av det. Jag vet inte vilken nivå binärerna rent allmänt ligger på i Arch/Endeavour iofs, man kanske om inte annat kan speca åtminstone x86_64-v3. Secure boot kan vara lite av ett gissel ja, speciellt om du behöver signera kerneln och modulerna själv. FTP använder jag inte så det kan jag inte svara på men det finns väl säkert någon TUI-klient som ser roligare ut än nått Freeware från 2002, annars har du ju som sagt NFS och dylikt att använda istället om du ändå tänker att du ska ha tillgång till filerna mer eller mindre permanent. För enstaka filer kan man ju alltid använda terminalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Jag använder inte FTP längre, men jag brukar ändå alltid ha FileZilla installerat för det fungerar bra med SFTP. Kanske ser lite daterat ut nu när du säger det men jag tycker ändå det fyller sin funktion.

Finns att installera från Arch's repo så går snabbt att testa själv. sudo pacman -S filezilla

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Ja, tyvärr är v3 ett riktigt nerköp ifrån V2, både i design och funktioner.
Har testat CrashFTP som nog ligger närmast FTPRush v2, men fortfarande mil ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jag får intrycket av att testingrepon i Arch bara kollar så att paketen bygger korrekt, inte direkt att man kollar hur stabilt det är. Jag har nog aldrig varit med om att ett paket i Arch inte installerar den senaste versionen som finns. Det är som att köra ett Gentoosystem och acceptera unstable-branchen för alla paket vilket så klart fungerar utmärkt i 99 fall av 100 men ibland skiter det sig ju. Med det sagt har jag aldrig heller haft några STORA problem med att Arch är bleeding edge, det var bara en brassklapp.

Kul att du hittade till nått som funkar. CachyOS har ju annars fördelen att de har binärer som är kompilerade med fler specifika optimeringar för nyare CPUer, det kan i vissa fall och vissa program ge 20% högre prestanda, men över brädet på ett helt system förmodligen inte i närheten av det. Jag vet inte vilken nivå binärerna rent allmänt ligger på i Arch/Endeavour iofs, man kanske om inte annat kan speca åtminstone x86_64-v3. Secure boot kan vara lite av ett gissel ja, speciellt om du behöver signera kerneln och modulerna själv. FTP använder jag inte så det kan jag inte svara på men det finns väl säkert någon TUI-klient som ser roligare ut än nått Freeware från 2002, annars har du ju som sagt NFS och dylikt att använda istället om du ändå tänker att du ska ha tillgång till filerna mer eller mindre permanent. För enstaka filer kan man ju alltid använda terminalen.

Exakt! Secure Boot med egna signerade kernel-cert var verkligen ingen lek.
Jag är rätt säker på att det hade varit mer eller mindre omöjligt om inte ASUS tillät att man kan ha egna custom cert i BIOS, det räddade mig förmodligen fullständigt.

Men det gick till slut, efter en hel del svordomar och kaffe.
Nu är det bara att luta sig tillbaka och vänta på dagen då nåt skiter sig och man får äran att göra om hela proceduren igen, typ när Windows bestämmer sig för att auto uppdatera sin bootloader, eller när Arch smyger in någon “bleeding edge”-patch som gör att allt går åt helvete.

Permalänk
Medlem

Då är jag i full rulle med att testa lite Linux på min huvuddator. Har kommit en bit på vägen och kommer köra Windows 11 (utan krav på TPM eller SecureBoot) på en disk och en Arch Linux på en annan disk. Hoppas på att inte allt för ofta behöva köra Windows så min tanke var skippa någon Bootloader som klarar båda och bara byta Boot-order i BIOS vid behov (jag gissar att det funkar?).

Men jag har en liten fråga: Hur viktigt är det att köra TPM och Secure Boot? Förstår att det är möjligt i Arch men kräver lite handpåläggning. Är det värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

typ när Windows bestämmer sig för att auto uppdatera sin bootloader, eller när Arch smyger in någon “bleeding edge”-patch som gör att allt går åt helvete.

Se för sjutton gubbar till att ha Arch's EFI-grunkor på en helt annan partition än den som Windows använder för att slippa det. Det är de enda gånger jag känner till att Windows pajar något. Och fixa en backup, t.ex. Btrfs-snapshots, och använd med fördel grub med grub-btrfs så att du kan boota en äldre snapshot om det är så att något verkligen pajat. Funkar dock inte så bra om du har LUKS-kryptering på din root. Fråga mig hur jag vet (kanske går att fixa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Exakt! Secure Boot med egna signerade kernel-cert var verkligen ingen lek.
Jag är rätt säker på att det hade varit mer eller mindre omöjligt om inte ASUS tillät att man kan ha egna custom cert i BIOS, det räddade mig förmodligen fullständigt.

Men det gick till slut, efter en hel del svordomar och kaffe.
Nu är det bara att luta sig tillbaka och vänta på dagen då nåt skiter sig och man får äran att göra om hela proceduren igen, typ när Windows bestämmer sig för att auto uppdatera sin bootloader, eller när Arch smyger in någon “bleeding edge”-patch som gör att allt går åt helvete.

Jag fick igång secure boot. En gång. På CachyOS med GRUB. Sen, because of reasons, så blåste jag bort den installationen och provade med Systemd-boot.
Njet.
Because of reasons, så bidde det en till installation, denna gång med Limine.
Well, gissa. Så nu kan Secure Boot dra åt h*.

Nej, men jag funderar på om alla diskar jag har inkopplade stör på nåt sätt. 3 av dem har EFI (Win, CachyOS, samt Linux disk #2. Och en USB-disk osså, min Ventoy-SDD).
Asus moderkort, och jag tycker mig ha provat inställningar åt alla håll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Nej, men jag funderar på om alla diskar jag har inkopplade stör på nåt sätt. 3 av dem har EFI (Win, CachyOS, samt Linux disk #2. Och en USB-disk osså, min Ventoy-SDD).

Det ska inte spela någon roll vad du har på dina andra diskar och dina andra OS så länge som kerneln och alla moduler är signerade med ett cert som ditt BIOS vill veta av. Du kan ju, på skoj, installera en dist som har secure boot ordnat per default. Typ Ubuntu eller Gentoo (tror jag) och se om det är skit bakom spakarna eller vad det är som inte vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det ska inte spela någon roll vad du har på dina andra diskar och dina andra OS så länge som kerneln och alla moduler är signerade med ett cert som ditt BIOS vill veta av. Du kan ju, på skoj, installera en dist som har secure boot ordnat per default. Typ Ubuntu eller Gentoo (tror jag) och se om det är skit bakom spakarna eller vad det är som inte vill.

Nej, exakt, det är därför jag inte hajjar vad som pågår.
Det enda jag inte har gjort är nog att prova med grub igen…. Samt fysiskt plugga ur diskar. Jag har t.om nollställt hela bios en gång.
Både limine och systemd-boot ska ju funka annars…

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Se för sjutton gubbar till att ha Arch's EFI-grunkor på en helt annan partition än den som Windows använder för att slippa det. Det är de enda gånger jag känner till att Windows pajar något. Och fixa en backup, t.ex. Btrfs-snapshots, och använd med fördel grub med grub-btrfs så att du kan boota en äldre snapshot om det är så att något verkligen pajat. Funkar dock inte så bra om du har LUKS-kryptering på din root. Fråga mig hur jag vet (kanske går att fixa).

Äh, vad är livet utan lite risk? Man måste ju leva on the edge, annars kunde man lika gärna stannat i Windows. 😉
När det väl smäller (för det gör det ju alltid förr eller senare) är det bara att dra fram live-USB:n, fixa grub och låtsas som att man planerade hela grejen.

Har redan ett USB redo i skrivbordslådan. Inte för om det händer, utan för när. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jag fick igång secure boot. En gång. På CachyOS med GRUB. Sen, because of reasons, så blåste jag bort den installationen och provade med Systemd-boot.
Njet.
Because of reasons, så bidde det en till installation, denna gång med Limine.
Well, gissa. Så nu kan Secure Boot dra åt h*.

Japp, känner igen den där.
Jag följde den här guiden (med några mindre justeringar):
https://www.reddit.com/r/EndeavourOS/comments/1mkdabg/secure_...

Funkade faktiskt, mot all logik.
Nu vågar jag dock knappt nudda BIOS längre. Jag vet att om jag så mycket som andas på någon inställning där inne kommer Secure Boot få spel och vägra boota igen. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Äh, vad är livet utan lite risk? Man måste ju leva on the edge, annars kunde man lika gärna stannat i Windows. 😉
När det väl smäller (för det gör det ju alltid förr eller senare) är det bara att dra fram live-USB:n, fixa grub och låtsas som att man planerade hela grejen.

Har redan ett USB redo i skrivbordslådan. Inte för om det händer, utan för när. 😅

Jag tänkte mer för när Arch brakar ihop totalt efter en uppdatering så att du kan backa tillbaka den uppdateringen och vänta en stund. Går ju för all del att bena ur ifrån en chroot via archstickan men det kan ju vara lite jobbigare än att installera om grub

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onnu:

Men jag har en liten fråga: Hur viktigt är det att köra TPM och Secure Boot? Förstår att det är möjligt i Arch men kräver lite handpåläggning. Är det värt det?

Nej! De bör dock välja krypterad installation med ett lösenord som du behöver skriva in vid boot.

Permalänk
Medlem

Hej!
Trodde jag skulle bli linux användare igår. Har funderat länge på det.
Min ena dator har inte tpm2 så då åkte Ubuntu 25.10 i.
Så långt allt väl, funkade perfekt. Nu kommer det som satte grus i maskineriet.
Använder datorn som Jellyfin server, hittade programmet i app store eller vad det heter när jag sökte.
Perfekt! Installerade, men gick inte öppna eller hitta någonstans. Varför kunna installera men inte använda?
Hmm gick till Jellyfins hemsida och såg script som skulle köras i dosfönster (Terminal).
Ok nu löser det sig men icke. Slog in lösenordet som den skrek, det startade i en sekund sen Permission denied eller
vad det stod.
Vad göra nu tänkte jag? Jag tar förstås hem filen men den gick ju inte göra nåt med.
Känns faktiskt lite stenålder att vara tvungen att använda Terminal för att få in program.
Till och med Amiga fick installations script på 90 talet när jag körde det.
Kommer inte få över windows användarna om det ska vara så här.
Missförstå mig inte nu. Jag ville köra Linux men behövde få in det igår.
De flesta vill inte eller kan inte strula med sånt.
Skulle man bara ordna krånglet skulle Microsoft tappa en hel hög användare.
Läste runt på nätet och provade ett par timmar till men tyvärr...
Det blev Rufus på windows 11. Inte vad jag ville men hade inte tid eller ork.
/Falot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falot:

Hej!
Trodde jag skulle bli linux användare igår. Har funderat länge på det.
Min ena dator har inte tpm2 så då åkte Ubuntu 25.10 i.
Så långt allt väl, funkade perfekt. Nu kommer det som satte grus i maskineriet.
Använder datorn som Jellyfin server, hittade programmet i app store eller vad det heter när jag sökte.
Perfekt! Installerade, men gick inte öppna eller hitta någonstans. Varför kunna installera men inte använda?
Hmm gick till Jellyfins hemsida och såg script som skulle köras i dosfönster (Terminal).
Ok nu löser det sig men icke. Slog in lösenordet som den skrek, det startade i en sekund sen Permission denied eller
vad det stod.
Vad göra nu tänkte jag? Jag tar förstås hem filen men den gick ju inte göra nåt med.
Känns faktiskt lite stenålder att vara tvungen att använda Terminal för att få in program.
Till och med Amiga fick installations script på 90 talet när jag körde det.
Kommer inte få över windows användarna om det ska vara så här.
Missförstå mig inte nu. Jag ville köra Linux men behövde få in det igår.
De flesta vill inte eller kan inte strula med sånt.
Skulle man bara ordna krånglet skulle Microsoft tappa en hel hög användare.
Läste runt på nätet och provade ett par timmar till men tyvärr...
Det blev Rufus på windows 11. Inte vad jag ville men hade inte tid eller ork.
/Falot

Inte för att vara sådan men på texten låter det som att du installerade Ubuntu och förväntade dig att det skulle fungera exakt identiskt som windows.

jag skulle säga att en stor majoritet av windows användare inte kör jellyfin på sina maskiner utan slösurfar och doomscrollar på insta/tiktok/bluesky etc och i grunden bara behöver en fungerande webbläsare och dem är bara att klicka på för att öppna.
och för dem av oss som spelar så är det bara att installera steam och starta och logga in och väldigt mycket spel (som inte har kernel level anti-cheat men det är ett annat problem) fungerar utan extra jobb.

Du har ett specifikt behov som kräver att man läser på om hur server tjänster fungerar på linux innan man hoppar i med båda fötterna. Det är tråkigt att höra att du inte lyckades lösa det och jag hoppas du ger det en ny chans när du har mer tid och/eller ork.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN