Windows återställningsbugg åtgärdad med ny uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Både PDF och autocad förhandsvisningar "fungerar" men som sagt hälften visar bara ikonen och hälften visar korrekt förhandsvisning. Det är inget som har med filerna i sig att göra för startar du om mappen så är det andra filer som det fungerar på och vise versa

Det är samma problem med t.ex. excel filer så det har inget med tredje parts program att göra.

Stl, stp funkar inte. Jobbdatorn iofs, så den kanske inte har senaste uppdateringarna. Publisher funkar inte. Inte svg.
Inga Creo-filer.

Som sagt, oanvändbart, men funkar kanske tillräckligt (=ibland).
Däremot tillräckligt ofta för att vara irriterande för mig: helt plötsligt fylls en tom, vit yta med en massa jox.

Men. Pratar vi samma sak? Jag pratar om "preview pane" i utforskaren. Finns en liten knapp längst till höger, uppe under "search documents" (på min dator iaf).
Pratar du "content" i view-alternativen? Då får man andra ikoner... Och inte vad jag menade. Förövrigt osså avstängt hos mig, föredrar "details" istället.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Inget tangentbord upptäckt.
Tryck F12 för att fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Inget tangentbord upptäckt.
Tryck F12 för att fortsätta.

Klassiker! Hade tidigare alltid ett klassiskt PS/2-tangentbord nära tillhands för dessa missöden, men numera är det svårt nog att hitta ett vanligt fullstort tangentbord med USB i hemma.

Mina tangentbord i miniformat fungerar ofta dåligt i UEFI/BIOS. Än värre med trådlösa sådana.

Permalänk
Medlem

Har nyss installerat buggfixen KB5070773, men tyvärr min Xampp fungerar ej, men den fungerade ej heller innan KB5066835 iofs, så det är nog något annat fel också.

Permalänk
Medlem

Microsoft bekräftar gång på gång att man bör snooza updates typ 5 veckor. Att köra på normalt är ju deras nya "du är nu inkluderad i vår testgrupp".

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Klassiker! Hade tidigare alltid ett klassiskt PS/2-tangentbord nära tillhands för dessa missöden, men numera är det svårt nog att hitta ett vanligt fullstort tangentbord med USB i hemma.

Mina tangentbord i miniformat fungerar ofta dåligt i UEFI/BIOS. Än värre med trådlösa sådana.

Ja, PS/2 brukade ju vara universallösningen. Nu är det ju dock, bortsett från potentiell brist på PS/2-tangentbord, även sällsynt att ha någonstans att ansluta ett PS/2-tangentbord, så just det alternativet får nog lämnas därhän.

USB brukar ju dock funka bra normalt sett.
Även trådlöst så länge enheten har en för ändamålet dedikerad USB-dongel (så att datorn bara ser en vanlig USB HID-enhet).
T.ex. blåtand är väl däremot kört i de flesta sammanhang...

Skrivet av Nyhet:

Båda uppdateringarna kan även hämtas manuellt via Microsoft Update Catalog. Tjusig sida, för övrigt.

https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB5070...

Närmare 4 GB uppdatering för att laga USB i recoveryläget? De skickar med typ hela Windows av bara farten?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Närmare 4 GB uppdatering för att laga USB i recoveryläget? De skickar med typ hela Windows av bara farten?

Enbart samtliga uppdateringar sedan första builden av Windows 11 Version 24H2 släpptes.

Äldre versioner av Windows 11 har betydligt mindre filstorlek, så jag skyller allt på CoPilot och LLM tills någon bevisar motsatsen.

Permalänk
Medlem

För mig hjälpte det inte. Trådlös mus och tangentbord fungerar inte alls i Re-läget sedan 2 uppdateringar bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

De allra flesta av problemen som får enorm uppmärksamhet är ju trots allt rätt nischade sett till vad de påverkar.

Så det är väl snarast statistiskt helt normalt att du inte haft några särskilda problem, och lite överdrivet hur mycket uppmärksamhet många av problemen får.

Problemet idag har blivit att om någon sida, vilken sida som hellst skriver något om Microsoft så snappas det upp snabbt som fan, även fast folk varken gör någon research eller tester själva.

”En dator fick problem med skrivaren” MICROSOFT UPPDADERING DöDAR ALLA SKRIVARE!!!11

Så käns nivån på senaste, tyvär inte bara Microsoft nyheter som råkar ut för detta käns som det mästa är bara negativt, när läste ni något posetivt tex om Windows eller MS här på Swec? 😆

Ett exempel var ju nVme och SSD disk problemet också…

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

när läste ni något posetivt tex om Windows eller MS här på Swec? 😆

Du menar säkerligen som nyhet då.

Men i forum skriver iaf jag positiva saker. Trots att jag kör Linux mer och mer.
Som exempel: jag kör CachyOS och Gnome (med Wayland). Och av nån magisk anledning funkar PrusaSlicer uselt i den kombinationen. Så jag petar in Cinnamon, som funkar lika uselt med Wayland rörande PrusaSlicer, samt att man "slipper" svenska bokstäver... Alltså: Cinnamon plus X11 så får jag fungerande Prusaslicer OCH svenska bokstäver. Hurra. Förutom att nu släcks inte skärmarna, de dimmar ner, men släcker inte. Så, jag sätter datorn i standby, och den hoppar igång efter 30 sekunder...
Mmm.
Så jag går till Windows: Hey, allt funkar.

Säga vad man vill om Windows, men det funkar och funkar bra, med ytterst lite strul.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Problemet idag har blivit att om någon sida, vilken sida som hellst skriver något om Microsoft så snappas det upp snabbt som fan, även fast folk varken gör någon research eller tester själva.

Tyvärr lever vi i en värld där varje klick eller antal views räknas i jakten på "engagement". Just här trollbinds vi i chatten

Av ren nyfikenhet började jag kolla igenom CVE:s för Windows-versionen jag kör nu.

Nära nog inget berör mina setups, då jag härdat Windows sedan en lång tid tillbaka.

Hade önskat att SweClockers filtrerat nyheterna bättre utifrån sin målgrupp, än av försöka vara snabb på bollen och ropa "varg".

Just ang. återställningsbuggen, så hade det varit bättre att berätta vad WinRE faktiskt är samt mer specifikt vad som inte fungerar. Får även känslan av att vissa blandar ihop WinPE och WinRE.

Själv kör jag nära nog aldrig WinRE på ett system som rullar på som det ska. WinPE är dock svårt att undvika vid en nyinstallation.

Var bara snabb in i tråden för att plocka likes

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Säga vad man vill om Windows, men det funkar och funkar bra, med ytterst lite strul.

Shh!

Själv väljer jag macOS för att slippa strul, men kör även Windows utan några större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Shh!

Själv väljer jag macOS för att slippa strul, men kör även Windows utan några större problem.

När jag började experimentera med Linux på allvar, så funderade jag faktiskt på Hackintosh, men hårdvaran stoppade lite….
Nu när jag försöker virtualisera min fysiskt installerade windows (går sådär, tror att nvme är en faktor), så kanske man skulle prova att köra mac på det viset. Synd att det är omöjligt att få tag i operativet bara…….

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

När jag började experimentera med Linux på allvar, så funderade jag faktiskt på Hackintosh, men hårdvaran stoppade lite….
Nu när jag försöker virtualisera min fysiskt installerade windows (går sådär, tror att nvme är en faktor), så kanske man skulle prova att köra mac på det viset. Synd att det är omöjligt att få tag i operativet bara…….

Jo, har också varit småsugen på Hackintosh ett par ggr och har både Lenovo Thinkpads och Lenovo Thinkcentre (tänk Mac Mini) som sägs fungera perfekt. "Tyvärr" är dock macOS på x86 ganska dött numera. Så att köra med snabbaste x86-Macen är inte like hett längre.

Ville också virtualisera min fysiska Windows-installation genom QEMU/KVM i GNU/Linux, men fick aldrig pinch-to-zoom att fungera i webbläsaren. Är evigt trött på allt strul med Wayland & X11, så valde att köra på med dualboot istället.

Det smått ironiska, som jag ofta återkommer till, är att många vill köra Windows-program samtidigt som de försöker undvika Windows till varje pris

Själv bootar jag hellre över till en minimal installation av Windows som enbart innehåller det jag behöver. Windows kan vara ruggigt bra bortom all bloat, men tyvärr är det få som upplevt Windows lika barskrapt som en vanlig GNU/Linux-installation.

Vill slå hål på Windows som ett resurskrävande system. Enda felet är att en standardinstallation är gjord för att passa 99,9% av hemanvändarna, vilket det också gör på gott och ont.