Butiker tjuvstartar Black Friday en månad i förväg

Permalänk

Butiker tjuvstartar Black Friday en månad i förväg

Webhallens tjuvstart på Black Friday:

https://www.webhallen.com/se/campaign/11017-Black-Tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Patetiskt. En månad i förväg.. Ska de inte tjuvstarta mellandagsrean också?

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Skrivet av Derix:

Jo den bör komma om en vecka 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Nu slänger vi lite mer bensin på elden, fick just från NetOnNet att de också startar

Tjuvstart 2025

Permalänk
Medlem

Nästa års Black Friday startar nu den 1 december 2025. Ingen vill ju vara sist liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Det är ju bara vanliga erbjudanden där dom garanterar att dom inte kommer bli billigare under Black Friday. Tycker jag är skitbra, då kan jag köpa ett 2-pack eltandborstar nu istället för om en månad.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är ju bara vanliga erbjudanden där dom garanterar att dom inte kommer bli billigare under Black Friday. Tycker jag är skitbra, då kan jag köpa ett 2-pack eltandborstar nu istället för om en månad.

Blir spännande att se om W*bhallen kan uppfylla detta.... deras track record är inte vackert numera.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bottleofwhine:

Nintendo Switch 2 Mario Kart World spelkonsol

Länk: https://www.clasohlson.com/se/Nintendo-Switch-2-Mario-Kart-Wo...

Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14576269

Pris: 5191,20 med rabattkod PDT-3003-ME34-SKLS

Tack för tipset om rabattkod! Jag har redan en Switch 2 men däremot märkte jag att koden fungerade på andra produkter så jag köpte lite annat (Nintendo Switch 2 spel och controller)!

Donkey Kong Bananza, Nintendo Switch 2 (719,20 kr)
Nintendo Switch 2 Pro Controller trådlös kontroll (796 kr)
Mario Kart World, Nintendo Switch 2 (796 kr)
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, Nintendo Switch 2 (719,20 kr)
The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Nintendo Switch 2 (719,20 kr)

Permalänk
Medlem

Vet att inet sa de kommer börja den 14eish för att "alla andra" börjar tidigare och släpper man inte sina erbjudanden så köper folk från andra butiker istället.

Om alla börjar 1 månad tidigare så kommer någon annan butik börja 2 månader tidigare, kommer aldrig ta slut.

Permalänk
Medlem

Kollade in Webhallen Config Pro - R7 på Webhallen då jag tänkte se om den skulle komma ned i pris på BF....

Men de ljuger rakt av, deras lägsta pris de senaste 30 dagarna är EXAKT samma pris som nu och inte det de skriver ut, den "rean" upphörde för ett ett fåtal dagar sedan och erbjöds dessutom 1000:- billigare än så till medlemmar.

När jag kikar så gäller detta samtliga Config-modeller hos Webhallen, det är EXAKT samma "rea" (fast erbjuds inte till medlemmar för en tusing billigare än rean) som precis avslutats på dessa.

@Webhallen något ni kanske har lust att förklara?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Är det inte rean som är mellan black friday och cyber monday?

Hela BF konceptet är ju så förstört nu sedan ett par år. Men gissar de säljer mer genom ha rea på olika saker i olika veckor istället för allt på en dag. Men BF är ju annars som vilken annan rea, de riktiga klippen som en gång var är långt gångna så förstår inte varför konceptet fortfarande får sådan uppmärksamhet.

Kina tjuvstarta ju tydligen "singles day" (11/11) för att försöka få fart på ekonomin så snart har vi väl BF under hela perioden med vintertid.

Permalänk
Medlem

2027 - Black Year!

Permalänk
Medlem

Inte bara black friday min lokal matbuktik har börja sälja julmust!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

Nästa års Black Friday startar nu den 1 december 2025. Ingen vill ju vara sist liksom?

Inte direkt konstigt, även Komplett har börjat och alla tre har samma ägare så är ganska självklart..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

"Folk" går på det, därför fungerar det. Bojkotta skiten.

Permalänk
Medlem

Var är nackdelen med att de börjar rean tidigare? Lägre priser större del av året känns som en win, idealt hade det varit rea hela året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Inte direkt konstigt, även Komplett har börjat och alla tre har samma ägare så är ganska självklart..

Jo jag var bara lite ironisk. Vi har på några få år gått från Black Friday till Black Week och nu Black Month. Det står ju inte på innan vi kör Black Year. Det är knappt så att Black Friday 2025 hinner ta slut innan man kickar igång Black Friday 2026.

Men det är väl så med allt. Går man in i en butik idag så består 25% av butiken av dödskallar och zombies och 25% i andra hörnet av tomtar och snögubbar. Blir bara en stor smet av allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Var är nackdelen med att de börjar rean tidigare? Lägre priser större del av året känns som en win, idealt hade det varit rea hela året.

Snarare att rean är så pass dålig för att de drygar ut den.
1/2 dagar med massa 50-75% off eller 60 dagar med 10-25%

Black friday var jö "stora dagen" man kunde gå göra riktiga deals, men inte i närheten längre med vad det var för ca 10 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Ja vi kan ju redan nu sitta o njuta av Lussebullar och Julmust medans vi klickar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maceor:

Black friday var jö "stora dagen" man kunde gå göra riktiga deals, men inte i närheten längre med vad det var för ca 10 år sedan.

En anledning är att inköpen fördelas över en längre tid och då är det dimensionera servrarna för det än som det var för att alla ska in på en gång och servrarna krashar. Vi som har varit med ett tag kommer nog ihåg att man fick köa in till elgigantens hemsida på BF för att köpa sin TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maceor:

Jag håller med om det, men tror inte sambandet håller, jag tror helt enkelt inte man är intresserade av att sälja med förlust. När man köade i fysiska affärer var det annorlunda för man kunde hoppas på merförsäljning, och var lättare att lura på folk gammalt skräp.

Tiden med 75% rabatt är borta och kommer inte tillbaks, vilket jag tycker är sunt, ingen tjänar på den typen av osäkerhet i en varas faktiska värde

Permalänk
Medlem

Känns som att inget är tänkt att säljas till ordinarie pris längre, åtminstone inte mobiltelefoner, surfplattor, TV-apparater, ja, hushållselektronik överlag - givetvis vitvaror som alltid ska köpas när det är "rea".

Själv ska jag hålla utkick efter Pixel-mobil åt dottern på singles day 11/11, vill minnas att Elgiganten (?) hade rea på sådana härom året och vad det verkar kör butiker ofta samma upplägg som förra året.

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att idag höjs de flesta priserna på elektronik för att sedan kunna sänkas på Black friday och kringgå 30-dagarsregeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Riktigt vidrigt, en vecka före ”black november”.
Var ju för fan inte ens bra priser! Ska jag slå till nu i blindo får dom smacka på 30–50% boom!

”Det blir inte billigare”, nä hos er kanske! Spännande att ni har en spåkula in i era konkurrenters kampanjer.

Sorgligt att se hur Webhallen gick från min primära butik till ett ställe jag enbart överväger nu om dom har -betydligt- bättre priser än konkurrenter.

Permalänk
Medlem

märkt att moderna reor avlöser varandra ganska konstant från ca oktober till april. Förut var det en dag(eller mellandagarna). Sen blev det en vecka, sedan övergick det till månader och nu är det även "tjuvstart".
Blir kanske års rea snart. ett helt år är det "black friday" rea och året efter är det "cyber monday" och tredje året blir det mellandags rea osv osv.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

”Det blir inte billigare”, nä hos er kanske! Spännande att ni har en spåkula in i era konkurrenters kampanjer.

Komplett äger ju alla "konkurrenter" som råkar köra samma kampanjer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

märkt att moderna reor avlöser varandra ganska konstant från ca oktober till april. Förut var det en dag(eller mellandagarna). Sen blev det en vecka, sedan övergick det till månader och nu är det även "tjuvstart".
Blir kanske års rea snart. ett helt år är det "black friday" rea och året efter är det "cyber monday" och tredje året blir det mellandags rea osv osv.

Jag har 38 mail från Elgiganten angående ”rea” i min inkorg i år, så det är väl grovt avrundat en rea i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har 38 mail från Elgiganten angående ”rea” i min inkorg i år, så det är väl grovt avrundat en rea i veckan.

Jäklar du måste vara deras favorit kund!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Ska nu snabb kolla igenom alla dessa så kallade black friday reor och är väldigt säker på att det kommer va seriöst 99% skräp gränsfall bedrägeri i mina ögon. Att påstå att skräp de desperat vill få bort till ett pris som har varit standard året runt på t.ex amazon är ett storkap.

.....

Kollat igenom Webhallen bara skräp gamla modeller till skyhöga priser som påstås vara nedsatt många tusenlappar. T.ex förra årets samsung S24 för 8000 finns redan nu och funnits på annat håll för många tusenlappar billigare. Gaming laptops med rtx 3050-5050, 8gb ram, 1080p 500gb ssd'er osv, uppåt 10k+. Färdigbyggda som kostar 19.4 för delarna men går för 26k och påstås vara nedsatt 3000. Snabb kollat Komplett och Netonnet väldigt lika där.

Är fullt medveten om att det bara är som det är, men är deprimerande att black friday bara används till stor del som en ursäkt för att sälja gamla skräp modeller som inte går att sälja med massiv vinst marginal till folk som inte är lika insatta och inte vet bättre som tror att de får ett kap eller en OK deal för att det står att de är nedsatta X antal tusenlappar.

Dock tycker jag detta problem överlägset mest är Webhallen, Komplett och Netonnet. Inet Elgiganten och Power har faktiskt intressanta produkter som kan vara lockande.

Permalänk
Medlem

Ja, det är tråkigt. Inget får vara speciellt längre. Allt ska mjölkas och vattnas ur. Extra tråkigt är det ju att det innebär att rabatterna är riktigt usla över lag, istället för att ha några få dagar med riktigt bra deals. Som flera är inne på här så är trenden med ständigt avlösande reor med erbjudanden som lika gärna skulle kunna vara ordinarie pris en riktigt tråkig trend. Och bättre lär det ju inte bli framöver, tyvärr.