Skärm med snabb val av input saknas på marknaden!

Permalänk

Skärm med snabb val av input saknas på marknaden!

Att koppla in 2 datorer på en skärm är ingen problem, men varför måste det vara så jobbigt att skifta mellan dessa 2 datorer, tillverkarna idag gör stegen för långa!!!
1 knapp eller 2 i fronten / sidan räcker! Men nej nej nej du skall ta fram Fjärrkontrollen klicka fram en meny, välja rätt rad, välja rätt source klicka på den! Då har hela processen tagit 1 min :/

Jag söker nu 32” minst 144Hz 4K med enkel knapp tryck byta source! Något tips?

Visa signatur

:P

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag skulle säga att det är kört. Den här enkla och självklara funktionen var vanligare förr – femton kanske tjugo år sedan – men är sedan länge ersatt av fumliga gränssnitt. Verkar som att de människor som beslutar om UX på hårdvara är helt ur synk med hur en erfaren person faktiskt använder produkterna. Det är som att de enbart lyssnar till fokusgrupper bestående av nybörjare med fobi för knappar.

Det närmaste man kommer idag är en KVM-switch men dessa är inte helt utan sina egna nackdelar de heller.

Permalänk
Hedersmedlem

Om inte bättre alternativ finns kanske det kan vara värt att kolla på något man kan styra från datorn (t ex LGs TV-apparater, som väl dock börjar på 42"). Lätt gjort att byta input (och ändra allt möjligt annat) på en sån med LGTV Companion, t ex via en shortcut.

Det verkar också finnas datorskärmar som kan ändra input via DDC, så att även där går att styra från datorn med program, som kan köras via shortcuts och liknande. Men att lista ut vilka som klarar det innan man köper kan nog vara klurigt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Det är väl inte kanske alla, men på min skärm har en knapp där man kan välja funktion och där kan man lägga in input select-menyn. Så skulle gissa att alla ASUS-modeller som har samma knapplayout kan göra det.

Visa signatur

Fractal Define 7 C ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ NVIDIA 5080 FE ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 C ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ MSI RX 6800 ~ Dell AW3425DWM

Permalänk
Medlem

Måste båda källorna vara igång samtidigt? För mig funkar det bra att använda auto-source som då växlar till den enda aktiva källan automatiskt .

Permalänk

Helt sjukt att göra den enkla funktionen svårare, och i min Samsung så har dom lagt in Tv funktionen!?! Köpte den som data skärm inte Tv! Varför krångla till det Samsung ?

Visa signatur

:P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The Cleaner Swe:

Helt sjukt att göra den enkla funktionen svårare, och i min Samsung så har dom lagt in Tv funktionen!?! Köpte den som data skärm inte Tv! Varför krångla till det Samsung ?

Har den stöd för deras "SmartThings"?
Då finns: https://github.com/SmartThingsCommunity/smartthings-cli

Snäppet mer komplext är att kolla med ControlMyMonitor och se om det går att ändra via DDC. Isåfall kan du skapa en genväg (på skrivbordet) och sätta en tangentkombination för att köra den.

Eller är du ute efter ny skärm oavsett om du kan lösa detta på den nuvarande?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av urbanist:

Måste båda källorna vara igång samtidigt? För mig funkar det bra att använda auto-source som då växlar till den enda aktiva källan automatiskt .

Måste säkert inte, men när man väl har bägge källorna igång samtidigt så är det alldeles för bökigt att byta ingång. Små knappar som är svåra att känna och obefintliga eller otydliga symboler för att se vilken som är vilken om man inte lär sig dem utantill. Har man flera ingångar på en skärm (min har fyra) så borde det också vara enklare att byta mellan dem.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Jag har en Asus PG32UCDMZ och den är ganska enkel att byta input på. Under skärmen bakom loggan har man en vänster och höger knapp med en joystick mellan dem. För att byta input trycker man på vänster knapp väljer input med joysticken och tycker in den.
Man kan anpassa vad vänster knapp samt upp, ner och höger på joysticken gör men som standard är vänster knapp input.