UBIOS – nytt alternativ till UEFI

Permalänk
Medlem
Skrivet av dekagon:

Jag har aldrig upplevt att Windows förstör några EFI-partitioner.

Windows i sig är väl relativt skötsamt, men installern är det inte (och har aldrig varit).

Så om man ska blanda in Windows i ett dualboot-scenario så gör man bäst i att installera Windows först, så att det inte finns något att förstöra när installern körs.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av dekagon:

Det låter mer som att du har haft problem med vissa distro . Om du startar om för snabbt efter en uppdatering så kan det vara så att signering inte riktigt görs korrekt. Mer ett problem med Linux snarare än Windows med andra ord.

Jag har aldrig upplevt att Windows förstör några EFI-partitioner. Däremot är ju GRUB rätt uselt, speciellt om man använder och vill använda BTRFS.

Kan inte i efterhand se att jag sagt att den har sönder EFI-partitioner, men kan vara tydlig med vad jag menar generellt.

Före Windows-uppdatering har jag haft som alternativ att boota Windows boot manager, namnet på distron, och något i stil med typ UEFI disk. Har generellt då alltid satt distron som första alternativ i bios, och sedan i grub kan jag välja vid varje start om jag vill starta ena eller andra.

Efter Windows-uppdatering (större då alltså, typ cumulative eller sådana) har datorn bootat direkt in i Windows, och när jag kollat i bios har distron inte längre listats utan jag har kvar Windows boot manager och UEFI någonting vilket båda leder till windows. Jag har då behövt boota från live-usb och köra grub-install. Menar du då att det är något slags sammanträffande att distron's grub "delistar" sig själv spontant pga av att inte ha signerat innan omstart och sedan rensas bort vid nästa stora Windows-uppdatering, eller vad?

EDIT: kan notera att om man googlar "Windows updates removes grub boot option" eller dylikt så verkar jag inte vara ensam med problemet precis.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PWx2:

Hoppas på ett BIOS som fungerar lika bra med endast tangentbord som det gjorde innan UEFI 🤞

Hum, många UEFI-gränssnitt funkar väl bra med tangentbord? Asus i advanced mode gör det åtminstone. Jag använder aldrig någonsin musen där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWx2:

Hoppas på ett BIOS som fungerar lika bra med endast tangentbord som det gjorde innan UEFI 🤞

Skrivet av Thomas:

Hum, många UEFI-gränssnitt funkar väl bra med tangentbord? Asus i advanced mode gör det åtminstone. Jag använder aldrig någonsin musen där.

Det är ju inget inneboende problem som UEFI som teknik för med sig, åtminstone.

Det handlar väl mer om att tillverkarna i konsumentsegmentet lite gått ned sig i "form före funktion"-design.

De tillverkare som inte lägger tid/energi på att själva hålla på utan bara levererar något som är nära t.ex. AMIs referensdesign skeppar ju precis vad @pwx2 efterfrågar.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

UEFI har ju ingenting med tangetbord eller möss att göra

Skrivet av Thomas:

Välkomnar de tekniska framsteg som UEFI inneburit men kan verkligen saknar hur oerhört smidigt det var att navigera de flesta legacy BIOS med endast tangentbordet.

Inget större problem om man sällan är inne och pillar men om man handskas med flertalet maskiner dagligen blir det ganska påtagligt hur ofta form fått gå före funktion.

Dells UEFI är ett bra exempel på detta där logiken kring att tabba sig runt, försöka scrolla och justera vissa inställningar leder till omedelbart håravfall 😁

Kanske är man ett offer för nostalgin men nog var det något fint med legacy BIOS ✨

Permalänk
Hedersmedlem

@PWx2 Jo, ser de ut sådär förstår jag varför du stör dig. Men på Asus-bilden är det bara byta från "EZ Mode" som bilden är från (står längst upp) till advanced mode så får du något du nog gillar bättre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@PWx2 Jo, ser de ut sådär förstår jag varför du stör dig. Men på Asus-bilden är det bara byta från "EZ Mode" som bilden är från (står längst upp) till advanced mode så får du något du nog gillar bättre.

<Uppladdad bildlänk>

Jodå, Asus har gjort det helt okej. Men Dell, med flera, har en del att jobba på 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Jo men du har nog missförstått vad jag skrev med!

Menar inte att secure boot i sig är problemet, menar att sättet microsoft hanterar EFI-partition är irriterande. Två gånger senaste året har jag fått reparera/återskapa GRUB efter någon större Windows-uppdatering, och känns som något som hänt mer och mer senaste åren på olika maskiner för mig, men kanske gör något systematiskt fel när jag sätter upp dual-boot, vem vet?

Säg 10-15 år tillbaka i tiden minns jag inte några sådana issues alls egentligen, GRUB låg där för evigt, tuffade på, varken Linux eller Windows klagade såvidare man inte typ reparerade windows från installationsmedia eller något sådant.

Och att secure boot är något jag vill ha även för Linux- nu kör jag visserligen Bazzite och Debian och har inte haft några problem där, men tidigare har jag med andra distros haft en del strul med att få secure boot att lira, fanns bra guides att följa men irriterande ändå.
Vill minnas en komplicerad process för att signera Nvidia drivers som annars alltid blev flaggade vid boot, och behövde göras om varje uppdatering. Skitirriterande.

Att man "vill ha" secure boot stämmer väl till någon nivå, om man inte har en hotbild och generellt inte låter vem som helst tafsa på datorn är det ju inte superviktigt precis.

Windows har alltid "reparerat bootloadern" vid ominstallation, uppgradering eller större uppdateringar. Det var mer eller mindre samma sak med MBR och BIOS på stenåldern.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux