Känd reparatör: Köp aldrig 5090 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Står lite fel i artikeln, kortet består av 3 kretskort, inte 2. Du har huvudkortet med gpu och minne, PCIe kortet som i sin tur är kopplat till huvudkortet med en kontakt, och sen det tredje kortet med bildskärmskontakterna som är kortet som är kopplat med kabel. Jag skulle tro att det är just det här kortet med bildskärmskontakterna som kabeln gått sönder.

Ah okej, helt rätt. Finns en kabel för portarna. Kollade videon igen och det är kontakten mellan PCI-E anslutningen och kortet. Northwest repair hade ett liknande fel nyligen Northwest repair

Permalänk
Medlem

Är det den här han inte kunde bildgoogla fram? går att köpa lite överallt.

https://suddendocs.samtec.com/catalog_english/adf6.pdf

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE (x2 snart) - Seasonic Prime PX-1600 1600W - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Kan vara ett begagnat kort. I konsumenträttigheternas U-land USA följer garantin ursprungsköparen, inte produkten.

LIMITATIONS OF WARRANTY
This warranty applies only to the original purchases of the Warranted Products from a retailer, mail order operation, or on-line retail store; this warranty will not extend to any person that acquires a Warranted Product on a used basis.

Konsumenträtten där ett skämt jämfört med våran.
Å andra sidan så står det så här gällande Nvidias Svenska garantivillkor.

Citat:

GARANTINS BEGRÄNSNINGAR
Denna garanti gäller endast för den ursprungliga köparen av de Garanterade produkterna från en NVIDIA-auktoriserad tredje part eller www.nvidia.com. Denna garanti kommer inte att utsträckas till någon person som förvärvar en Garanterad produkt på en begagnad basis.

Vad är det som skiljer menar du?

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Ok jag ska inte köpa 5090 FE, annars hade jag gjort det.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Handhavande fel av kund resulterade i trasig intern kontakt.

FE remains king. Kommer aldrig köpa överprissatta tredjepartskort igen ("Prime" osv är okej).

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

fast det drabbar juh inte oss? kan återförsäljaren inte fixa kortet får dem juh lösa in det för fullpris om det e garanti

Tveksamt om garantin gäller om man får för sig att sätta ett kylblock på kortet.

Garantin gäller så länge det är orört (ej skruvat med) och original.

Felet är egentligen inte en flatkabel, det är valet av en kontakt med en uppsjö av anslutningar som "bara" verkar fungera som tänkt med FE original delar.

Sätter man ett vattenblock, öppnar kortet för att byta gammal (död) kylpasta, då riskerar man att få en trasig kontakt.

En kontakt som inte går att finna som reservdel!

Bilder ifrån videon på kontakten.

Här är den delen som fortfarande är fungerande.

Den trasiga delen av kontakten! Som inte finns att få tag på...

Är en endaste en av dom pinnarna trasiga, då har man ett dött kort...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Enligt Lawline gäller samma sak i Sverige vad gäller reklamationsrätten:
https://lawline.se/answers/galler-garanti-for-begagnade-varor

Garanti säger de beror på butiken, så det tycks inte vara lagstadgat att den överförs, även om många butiker är schyssta med det.

Fast då hänvisar du bara till konsumentköpslagen istället.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify Kylning: Arctic freezer III PSU: Corsair RM750x Moderkort: MSI PRO B760-P WIFI DDR4 CPU: Core i5 13600K RAM: Fury Beast DDR4 3600MHz 2x16GB Grafikkort: MSI GeForce RTX 4070 Super 12G VENTUS 2X OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dennis.B:

Fast då hänvisar du bara till konsumentköpslagen istället.

Det är KKL som tar upp reklamationsrätten, så det är precis den som inte gäller för andrahandsköp.
(Men även där lär väl butikerna ha möjlighet att vara schyssta och strunta i det.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Tveksamt om garantin gäller om man får för sig att sätta ett kylblock på kortet.

Felet är egentligen inte en flatkabel, det är valet av en kontakt med en uppsjö av anslutningar som "bara" verkar fungera som tänkt med FE original delar.

Sätter man ett vattenblock, öppnar kortet för att byta gammal (död) kylpasta, då riskerar man att få en trasig kontakt.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Älskar att artikeln nyanserar det som att det var svårt att hitta skadan. Det där är ju ganska uppenbart och ganska mycket kraft måste ju ha använts för att göra så pass mycket skada. Synd för han att han tryckte sönder den delen som är på själva kretskortet och inte den lilla delen som har PCI-Express kontakten. När man pysslar med datorgrejer så brukar våld och kraft aldrig vara rätta lösningen, då gör man fel. Förutom när det vara gamla molex till hårddiskar där blod, svett, tårar och trasiga fingrar var enda lösningen.

Bästa lösningen om inte Nvidia kan skramla fram reservdelar är väl att försöka få tag på ett helt dött annat 5000-series FE kort då alla har samma kontakt. Kanske dyrt, men billigare än helt nytt 5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Jag länkade till reservdelen lite högre upp, kostar 200kr, finns att få tag i lite överallt, att killen i videon inte hittade en efter att ha bildgooglat är nog hans problem.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE (x2 snart) - Seasonic Prime PX-1600 1600W - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Jag länkade till reservdelen lite högre upp, kostar 200kr, finns att få tag i lite överallt, att killen i videon inte hittade en efter att ha bildgooglat är nog hans problem.

Trodde det bara var något liknande bara, men står ju att det till och med är för PCI-Express. Storm i ett vattenglas över detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Trodde det bara var något liknande bara, men står ju att det till och med är för PCI-Express. Storm i ett vattenglas över detta...

Det är nog svårt att bekräfta att det är exakt rätt fabrikat på kontakten bara genom att kolla på den men kan tycka att en "känd" reparatör borde kunna lista ut det istället för att använda Google lens och säga att enheten är oreparerbar när han inte hittade något som såg rätt ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Borde inte detta bryta mot Right to Repair?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Det är nog svårt att bekräfta att det är exakt rätt fabrikat på kontakten bara genom att kolla på den men kan tycka att en "känd" reparatör borde kunna lista ut det istället för att använda Google lens och säga att enheten är oreparerbar när han inte hittade något som såg rätt ut.

Kollade på Tech Powerups teardown för att bättre se kontakten. Men nej, det är ju svårt att se exakt utan att mäta allt. Däremot om det inte skulle passa perfekt och man kan byta ena så kan man byta både honan och hanen, vilket kanske är lika bra med tanke på att bägge kontakterna lär ha utsatts för våldet.

Permalänk
Medlem

Känns som detta är ett ickeproblem då huvudsak av alla reparationer står tillverkaren för då kortet är under garanti/reklamation dvs 2-3 år. Enda gången jag försökt få tag på reservdelar till ett grafikkort utanför reklamationstiden så blev det ett blankt nej från tillverkaren som påstod att de inte har eller är skyldiga att ha reservdelar på varor som utgått ur deras sortiment, dvs det mesta som inte längre är under garanti.

Permalänk
Skrivet av Pettson88:

Jag ställer mig mest frågan: vad är vinsten/anledningen med att använda den här designen? Att dela upp grafikkortet i 2st separata PCB överhuvudtaget känns... tveksamt, at best. Inte minst om man nu använder jäkla flexkablar för att ha dem anslutna med varandra. På kort som 7950 GX2 hade de ju åtminstone vett nog att använda en solid kontakt.

Med tanke på att grafikkorts-PCB blivit mindre (kylarna däremot är en heeelt annan femma ^^) på senare år dessutom borde det väl inte finnas så stor anledning att dela på dem? :S

Nvidia må säga ditten och datten om kylningsförmåga och möjligheten att byta ut PCIe-kontakten..

Men i hela verket handlar det om att kunna gå ner i pris på PCBt och få upp yielden. Ryktena jag läste sa att Mainkortet är ett 16-lagerskort, antagligen med många mikrovialager, om inte any-layer, vilket gör processen mycket dyrare än processer med färre lager och genomgående (through hole) vior. Att kunna göra mainkortet så litet som möjligt och låta andra kort med enklare stackup ta hand om andra grejer som I/O och PCIe (som dessutom behöver speciell fräsning, chamfering och hard gold-plätering på kontakterna), leder till att de ändå sparar pengar jämfört med om de hade haft ett stort PCB på 16 lager. Mainkortet ser också ut att vara väldigt rektangulärt så det blir lätt att panelisera med hög yield, till skillnad från om du hade haft en utstickande PCIe-kontakt som tar upp en massa yta som hade kunnat användas till processordelen av mainkortet istället.

Nu blev det nog lite avancerat skrivit för gemene Sweclockare som inte jobbar som PCB-designer, men att beskriva varenda detalj hade blivit en enorm text. Fråga gärna om jag ska beskriva något särskillt bättre.
TLDR: Nvidia delar upp 5090 i flera PCB för att kunna använda olika avancerade tillverkningsprocesser på olika avancerade delar av kortet, vilket leder till att de sparar mer pengar än om de hade gjort hela kortet på den avancerade processen.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Aldrig har jag haft behov av att reparera ett grafikkort. Jag har väl haft tur.

Samma här. Sen ör det ju även garanti på kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

nu pratades det om RTX FE korten, så jag vet inte vart du plötsligt fick vattenblock och custom-mods ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Är det den här han inte kunde bildgoogla fram? går att köpa lite överallt.

https://suddendocs.samtec.com/catalog_english/adf6.pdf

Nej. Han menade detta pci kort som verkar vara special gjord endast för 5090 FE.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Nej. Han menade detta pci kort som verkar vara special gjord endast för 5090 FE.
<Uppladdad bildlänk>

Nej det är inte den som är trasig, han nämner den också men för att laga kortet behöver han den jag länkade till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

nu pratades det om RTX FE korten, så jag vet inte vart du plötsligt fick vattenblock och custom-mods ifrån

Kortet i artikeln är trasigt för att ägaren försökt montera vattenblock på sina 5090 och förstört dom själv, ett tips är att kolla videon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Kortet i artikeln är trasigt för att ägaren försökt montera vattenblock på sina 5090 och förstört dom själv, ett tips är att kolla videon.

men artikeln handlade om 5090 FE kort, i hela artikeln så nämns vattenblock i en kort mening, och som jag sa det drabbar inte oss OM det är garanti så när man bara ser "STAY AWAY FROM 5090 FE CARDS" i videorubriken så är det otroligt missvisande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

men artikeln handlade om 5090 FE kort, i hela artikeln så nämns vattenblock i en kort mening, och som jag sa det drabbar inte oss OM det är garanti så när man bara ser "STAY AWAY FROM 5090 FE CARDS" i videorubriken så är det otroligt missvisande

Nej det drabbar ingen som sabbar sina kort själv och bryter sönder kontakterna, jag motsätter mig inte det.

Ja artikeln var ännu mer missvisande innan den rättades, då nämndes inte vattenblock alls och det var en flexkabel som var trasig.

Jag svarade bara på det jag såg i citatet och missuppfattade det förmodligen men förstår att man pratar om vattenblock och custom mods eftersom det är orsaken till dom trasiga korten.

Egentligen så borde det stå "STAY AWAY FROM 5090 FE CARDS IF YOU ARE GOING TO MOUNT WATER BLOCK ON IT AND DON'T KNOW WHAT YOU'RE DOING AND ARE NOT CAPABLE TO FIND THE CONNECTOR YOU WILL BREAK WHILE DOING IT"

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

lönar sig för vem?

För de som förhoppningsvis ska vilja bygga dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

fast det drabbar juh inte oss? kan återförsäljaren inte fixa kortet får dem juh lösa in det för fullpris om det e garanti

Tror du har misuppfattat hur garanti funkar. Den gäller inte om du själv pajat kortet. Så i detta fall had du också vart shit out of luck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Nej det drabbar ingen som sabbar sina kort själv och bryter sönder kontakterna, jag motsätter mig inte det.

Ja artikeln var ännu mer missvisande innan den rättades, då nämndes inte vattenblock alls och det var en flexkabel som var trasig.

Jag svarade bara på det jag såg i citatet och missuppfattade det förmodligen men förstår att man pratar om vattenblock och custom mods eftersom det är orsaken till dom trasiga korten.

Egentligen så borde det stå "STAY AWAY FROM 5090 FE CARDS IF YOU ARE GOING TO MOUNT WATER BLOCK ON IT AND DON'T KNOW WHAT YOU'RE DOING AND ARE NOT CAPABLE TO FIND THE CONNECTOR YOU WILL BREAK WHILE DOING IT"

eller bara dont buy things that costs a fortune and cant be repaired because of corporate greed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

eller bara dont buy things that costs a fortune and cant be repaired because of corporate greed.

Dom går att laga precis lika mycket som andra datorkomponenter eller tror du att du kommer hitta reservdelar lättare om du bryter sönder sockeln på ett moderkort eller sliter loss lite delar på ett minne?

Sluta tro på vad click-jagare skriver på internet är nog ett vettigare råd än att köpa komponenter man behöver för att utföra sitt jobb...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Tror du har misuppfattat hur garanti funkar. Den gäller inte om du själv pajat kortet. Så i detta fall had du också vart shit out of luck.

När det där skrevs så stod det inte ett ord om att han sabbat kortet själv i artikeln utan det lät mer som att en flexkabel hade gått sönder helt utan anledning och inte gick att få tag på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

jag förstår fullt hur garanti fungerar, och som det står i min mening "kan återförsäljaren inte fixa kortet får dem juh lösa in det för fullpris om det e garanti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Från filmen som artikeln refererar till, alltså källan till hela artikeln. Där problemet uppstod då en användare monterade ett vattenblock och kortet dog.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!