"liten" framtids-säker mobil med bra kamera utan onödigt dyr processor?

Permalänk
Medlem

"liten" framtids-säker mobil med bra kamera utan onödigt dyr processor?

Har just nu en Samsung S8 som varit med i många år och medans den för det mesta fortfarande fungerar alldeles utmärkt för min användning så har kameran ibland haft lite konstigheter för sig så före den ger upp helt och jag tappar möjligheten att scanna QR-koden för BankID så funderar jag på att se över alternativen för nya telefoner.

Sedan påstår vissa källor online att S8 tappar stöd för bank-id i Mars 2026, oavsett om min kamera överlever tills dess eller inte. Andra påstår att det är S7 som tappar stödet medans S8 fortfarande klarar sig, så lite osäker på vad statusen där egentligen är.

Jag använder aldrig telefonen för spel eller andra tunga appar så dyr & snabb processor är fullständigt irrelevant för min del, som mest använder jag den för att surfa lite på ibland eller som GPS när jag är ute och reser. MEN jag använder kameran en del, för både foto & film, så en bra kamera vore trevligt.

Och precis som jag använt min nuvarande telefon i över 8 år så vill jag ha förutsättningarna att använda nästa i lika många så jag vill undvika modeller tappat eller snart tappar stöd och blir utan uppdateringar, vill inte riskera att den enda viktiga appen jag använder i mobilen, bank id, slutar fungerar långt innan jag egentligen är redo att pensionera telefonen.

Sedan vet jag inte hur vanligt det är med smartphones utan NFC-läser nuförtiden men eftersom jag vill kunna köra bank-id är väl det också ett krav att NFC-läsare finns.

Min nuvarande S8 har, om jag inte missförstått något, 5.8 tums skärm vilket jag tycker är precis lagom men så små skärmar verkar ovanligt. förstår inte varför alla mobiler ska vara så stora nuförtiden? Ska man behöva skaffa handväska bara för att bära mobilen i?

Just nu, eftersom jag har en Samsung och den har fungerat bra i många år lutar det lite åt standard S25:an som är den minsta av S25-modellerna även om redan den ju är märkbart större än min S8.

Sedan är det lite tråkigt att deras bästa kamera bara finns på S25 Ultra som både kommer med en gigantisk skärm och en massa i övrigt överdimensionerad hårdvara för hur jag använder telefonen.

Vanliga S25 är ju redan en kraftig uppgradering kamera-mässigt från min S8 men ska jag ändå uppgradera hade det varit trevligt om den delen jag faktiskt använder blev så bra som möjligt utan att allt annat, som jag inte använder, blir överdriver uppgraderat i prestanda, storlek & kostnad

Permalänk
Medlem

Pixel 9 alt Pixel 10 skulle jag absolut ta.
Finns mängder med reviews på dessa så kolla om det kan vara ngt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Pixel 9 alt Pixel 10 skulle jag absolut ta.
Finns mängder med reviews på dessa så kolla om det kan vara ngt.

Ja, eller a modellen om man inte vill spendera >10k

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kanske inte nödvändigtvis små, men när jag testat A54/A55 så har jag inte märkt någon skillnad sätt till s23/s24.
Skulle starkt rekommendera att alltid köpa förra årets modell på samsung, det är nästan ingen skillnad utöver hur länge mjukvarusupporten finns.

Skulle gärna rekommendera billigare också, men i det segmentet har jag inga personliga erfarenheter. Är du nöjd med S8 så tror jag dock du skulle vara nöjd med även en ganska entry-level telefon i dagsläget. Det är fascinerande hur bra de blivit.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Hittar du en Galaxy S24 så är den ju nästan lika stor som din nuvarande sett till formatet, även om den har en 0,4" större skärm, men det blir ju så med (nästan) kantlösa skärmar på dagens telefoner.

Men det betyder ju egentligen inte så mycket då en Sony Xperia 10 VII som är nyare har lite mindre skärm än Samsung S24 men är flera mm större i alla ledder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Hittar du en Galaxy S24 så är den ju nästan lika stor som din nuvarande sett till formatet, även om den har en 0,4" större skärm, men det blir ju så med (nästan) kantlösa skärmar på dagens telefoner.

Men det betyder ju egentligen inte så mycket då en Sony Xperia 10 VII som är nyare har lite mindre skärm än Samsung S24 men är flera mm större i alla ledder.

Ja just det, vet inte varför jag hakade upp mig så mycket på tum-måttet snarare än de faktiska yttre dimensionerna men som du säger är de ju väldigt lika.

Nämnts en del andra intressanta förslag i tråden men måste erkänna att när flera butiker just nu rear ut S24 för 6990:- så att jag kan åka till den lokala Elgiganten eller Netonnet och plocka upp mobilen över disk för det priset så är det definitivt ett väldigt lockande alternativ.