Anslut och skicka VLC till projektor?

Permalänk
Medlem

Anslut och skicka VLC till projektor?

Jag har en laptop med trasig skärm som agerar HTPC. Den kör Windows 11 för närvarande och står i ett rum i andra sidan av huset. Nu vill jag kunna ansluta till den från min dator här, starta VLC och spela upp på en till den datorn lokalt ansluten(via HDMI) projektor.

Jag kan ansluta till den med RDP. men då kommer ju allt på min skärm här och inte på projektorn i det andra rummet. Kan VNC lösa problemet eller finns det bättre sätt?

Permalänk
Medlem

Varför krångla till det? Trådlöst tangentbord med trackpad till laptopen och sen dela mappen med alla videos i över nätverket.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kan inte du inte ta "extend displays" och ha projektorn som andra skärm dit du bara drar in VLC via RDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Varför krångla till det? Trådlöst tangentbord med trackpad till laptopen och sen dela mappen med alla videos i över nätverket.

Tja, jag kanske tänker helt fel men då ser jag väl inte vad laptopen visar? Jag vill vara i rum A och dra igång en fil på projektorn i rum B utan att gå dit.

Skrivet av SopAns:

Kan inte du inte ta "extend displays" och ha projektorn som andra skärm dit du bara drar in VLC via RDP.

Var det inte i alla fall tidigare så att om du ansluter med RDP till en fjärrdator så får fjärrdatorns skärm via RDP. Dvs inget visas på skärmen(projektorn) där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Tja, jag kanske tänker helt fel men då ser jag väl inte vad laptopen visar? Jag vill vara i rum A och dra igång en fil på projektorn i rum B utan att gå dit.

Okej kanske jag som missförstod det hela, ja i sånt fall borde någon form av remote desktop fungera, kör själv TeamViewer av vana som hade fungerat galant under förutsättning att laptopen aldrig stängs av (då får man nytt lösenord, osäker på om det går att kringgå på något vis)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Måste du kunna fjärstyra hela windows eller räcker det med att kunna styra vlc? För det finns appar fär att fjärstyra vlc från mobilen exempelvis "Vlc mobile remote" även kodi funkar bra att fjärstyra från mobilen

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/