Jag har varit medlem i över 20 år och frekventerade SC ett antal år (inte minst galleriet) innan jag reggade mitt nuvarande konto. Jag har varit hårdvaruentusiast sedan 1990-talet. och tvekade aldrig på att samåka 50 mil tillsammans med 3 andra medlemmar (som jag aldrig träffat innan) för att delta på SweClockers jubileumsfest i Stockholm innan pandemin. Den resan gav mig verkligen hopp om forumets framtid och hur mycket vi hade gemensamt, trots våra olikheter och egenarter.
Men i samband med pandemin 2020 hände det någonting med SweClockers. Kanske var det att alla plötsligt satt hemma framför sina skärmar och mådde dåligt, jag vet inte, men tonläget försämrades markant. Det inleddes egentligen redan när Emil lämnade rodret för att gå vidare till Komplett. De nördigt mysiga fredagsklippen med Emil och Jonas visade sig snabbt vara helt oersättliga.
UndaC och övriga "nya" på redaktionen prövade nytt och rekryterade fler medarbetare, men kontinuiteten har inte funnits där på senare år. Redaktionsmedlemmar har hunnit komma och lämna innan vi gamla medlemmar fick en ärlig chans att knyta an till dem. Jag har köpt chassin baserat på Jonas recensioner och TV-apparater baserat på Laxpuddings utförliga guider. Bytte efter stor tvekan min preferens av julmust-fabrikat baserat på Kenneths passionerade åsikter i ämnet. Förtroendet och relationen mellan redaktionen och medlemmarna är A och O för att bygga långsiktighet.
Samtidigt som nyheterna har skiftat fokus (till det sämre) har den ursprungliga medlemsbasen åldrats och gått från att vara hoppfulla tonåringar som överklockar komponenter för överkomliga listpriser till att idag mestadels vara medelålders gubbar och gummor med inkomster högre än riksmedianen och en över lag ängsligare syn på framtiden. Marknaden för hårdvaruentusiaster ser helt annorlunda ut idag jämfört med tidigt 2000-tal. Pandemin tryckte upp priserna för högt och bredden på utbudet finns inte kvar längre.
Men även om redaktionen har haft sina utmaningar att ersätta gamla trotjänare så är det ärligt talat attityden på forumet som sänkt SweClockers för mig och många andra gamla trotjänare. Attityden är så in i helvete jävla bitter. Jag skriver i princip aldrig något längre, jag har inget intresse av att leta efter nya trådar att läsa och klickar mig in på siten ett par gånger i veckan mer av gammal vana.
Jag känner inget behov av att vältra mig i andras skryt eller bittra kommentarer. Hade jag velat det hade jag haft Facebook eller hängt på Familjeliv eller Flashback. Jag är inte heller intresserad av sponsrade artiklar för färdiga off shelf-produkter som ligger långt ifrån SweClockers ursprungsfokus. Jag saknar recensionerna, galleriet med häftiga byggen och klippen med de senaste nyheterna från de stora tech-mässorna. Om jag vill ha spelnyheter besöker jag FZ, där attityden förvisso också har försämrats markant, men alltjämt håller en betydligt vuxnare nivå än här.
Detta är en spontan och ärlig summering av mina åsikter. Jag tror tyvärr inte att jag är ensam om att känna så här, men hade gärna önskat att SweClockers fick en positiv vändning och framåtanda igen. Det skulle sannolikt krävas en högre budget från Geeks och mer content från redaktionens sida som engagerar den numera tystade 80-procentiga massan som alltjämt utgör en stor andel av livsnerven i vårt falnande community.
Forumet går knappt att rädda längre om ni inte aktivt börjar kasta ut de bittraste elementen, men då kommer gaphalsar, rättshaverister och konspirationsteoretiker att böra skapa nya konton enbart för att skrika om övercensur istället. Folk är för bittra överlag i dagens samhällsklimat och många verkar helt ha glömt av hur man kommunicerar med varandra på ett vuxet och sansat sätt. Påföljden blir att vi övriga till slut drar oss undan och går vidare till att göra annat än att frekventera forum och kommentarsfält.
Dagens redaktion kan börja med att kolla i backspegeln och se vad det var som fungerade när forumet mådde som allra bäst. Exempelvis sätta sig ner och och kika på Emil och Jonas gamla klipp av ofta löjeväckande låg produktionskvalitet men maximalt med hjärta och ödmjukhet och försöka analysera receptet bakom varför just den duon gick genom rutan och funkade så bra. Ni kan även kolla på gamla Fragzone Fredag från FZ med Calle och Jocke av samma anledning. Om ni kan ni hitta nya vägar att nå ut och skapa relationer till både gamla och nya användare kommer det ge er draghjälp till forumet också. Men det är inte lätt och det kommer som sagt kräva både budget och personliga uppoffringar.