Kommentar: Inget forum överlever på taskig ton

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Jag vet inte riktigt vad din poäng är, vill du ha en hårdare ton finns det ställen för det, majoriteten här vill inte ha det.

Om du läser mina andra inlägg så förstår du poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Om du läser mina andra inlägg så förstår du poängen.

Jag har förstått vad din åsikt är men trådens syfte är att göra forumet bättre.

Permalänk
Medlem

Hej hej, jag kanske aldrig varit superaktiv på SC men idag tillhör jag en av dem som helt slutat vara aktiv pga dryga eller spydiga personer här. De kanske inte är i majoritet men de finns i typ alla större trådar, och dessutom finns det gott om sekundärbullys som märks genom att dryga svar ofta får många likes. Så när detta väl kommer på tal vill jag passa på att tillfälligt bryta tystnaden och säga att jag kommer sluta vara tyst den dagen SC inför nåt slags blockeringsfunktion. Det har i alla fall reddit lyckats med. Hur det ska se ut vet jag inte men andra sidor/tjänster har löst det. Eftersom vad som upplevs som otrevligt, drygt eller spydigt är subjektiv så är det för mig sällan dryga svar/kommentarer är uppenbara regelbrott, men precis som jag IRL inte beblandar mig med folk jag tycker är osympatiska vill jag kunna utesluta dem online också. PS jag kommer inte läsa svar på detta inlägget. Nu åter till lurkandet.

Permalänk
Medlem

Jag har varit medlem i över 20 år och frekventerade SC ett antal år (inte minst galleriet) innan jag reggade mitt nuvarande konto. Jag har varit hårdvaruentusiast sedan 1990-talet. och tvekade aldrig på att samåka 50 mil tillsammans med 3 andra medlemmar (som jag aldrig träffat innan) för att delta på SweClockers jubileumsfest i Stockholm innan pandemin. Den resan gav mig verkligen hopp om forumets framtid och hur mycket vi hade gemensamt, trots våra olikheter och egenarter.

Men i samband med pandemin 2020 hände det någonting med SweClockers. Kanske var det att alla plötsligt satt hemma framför sina skärmar och mådde dåligt, jag vet inte, men tonläget försämrades markant. Det inleddes egentligen redan när Emil lämnade rodret för att gå vidare till Komplett. De nördigt mysiga fredagsklippen med Emil och Jonas visade sig snabbt vara helt oersättliga.

UndaC och övriga "nya" på redaktionen prövade nytt och rekryterade fler medarbetare, men kontinuiteten har inte funnits där på senare år. Redaktionsmedlemmar har hunnit komma och lämna innan vi gamla medlemmar fick en ärlig chans att knyta an till dem. Jag har köpt chassin baserat på Jonas recensioner och TV-apparater baserat på Laxpuddings utförliga guider. Bytte efter stor tvekan min preferens av julmust-fabrikat baserat på Kenneths passionerade åsikter i ämnet. Förtroendet och relationen mellan redaktionen och medlemmarna är A och O för att bygga långsiktighet.

Samtidigt som nyheterna har skiftat fokus (till det sämre) har den ursprungliga medlemsbasen åldrats och gått från att vara hoppfulla tonåringar som överklockar komponenter för överkomliga listpriser till att idag mestadels vara medelålders gubbar och gummor med inkomster högre än riksmedianen och en över lag ängsligare syn på framtiden. Marknaden för hårdvaruentusiaster ser helt annorlunda ut idag jämfört med tidigt 2000-tal. Pandemin tryckte upp priserna för högt och bredden på utbudet finns inte kvar längre.

Men även om redaktionen har haft sina utmaningar att ersätta gamla trotjänare så är det ärligt talat attityden på forumet som sänkt SweClockers för mig och många andra gamla trotjänare. Attityden är så in i helvete jävla bitter. Jag skriver i princip aldrig något längre, jag har inget intresse av att leta efter nya trådar att läsa och klickar mig in på siten ett par gånger i veckan mer av gammal vana.

Jag känner inget behov av att vältra mig i andras skryt eller bittra kommentarer. Hade jag velat det hade jag haft Facebook eller hängt på Familjeliv eller Flashback. Jag är inte heller intresserad av sponsrade artiklar för färdiga off shelf-produkter som ligger långt ifrån SweClockers ursprungsfokus. Jag saknar recensionerna, galleriet med häftiga byggen och klippen med de senaste nyheterna från de stora tech-mässorna. Om jag vill ha spelnyheter besöker jag FZ, där attityden förvisso också har försämrats markant, men alltjämt håller en betydligt vuxnare nivå än här.

Detta är en spontan och ärlig summering av mina åsikter. Jag tror tyvärr inte att jag är ensam om att känna så här, men hade gärna önskat att SweClockers fick en positiv vändning och framåtanda igen. Det skulle sannolikt krävas en högre budget från Geeks och mer content från redaktionens sida som engagerar den numera tystade 80-procentiga massan som alltjämt utgör en stor andel av livsnerven i vårt falnande community.

Forumet går knappt att rädda längre om ni inte aktivt börjar kasta ut de bittraste elementen, men då kommer gaphalsar, rättshaverister och konspirationsteoretiker att böra skapa nya konton enbart för att skrika om övercensur istället. Folk är för bittra överlag i dagens samhällsklimat och många verkar helt ha glömt av hur man kommunicerar med varandra på ett vuxet och sansat sätt. Påföljden blir att vi övriga till slut drar oss undan och går vidare till att göra annat än att frekventera forum och kommentarsfält.

Dagens redaktion kan börja med att kolla i backspegeln och se vad det var som fungerade när forumet mådde som allra bäst. Exempelvis sätta sig ner och och kika på Emil och Jonas gamla klipp av ofta löjeväckande låg produktionskvalitet men maximalt med hjärta och ödmjukhet och försöka analysera receptet bakom varför just den duon gick genom rutan och funkade så bra. Ni kan även kolla på gamla Fragzone Fredag från FZ med Calle och Jocke av samma anledning. Om ni kan ni hitta nya vägar att nå ut och skapa relationer till både gamla och nya användare kommer det ge er draghjälp till forumet också. Men det är inte lätt och det kommer som sagt kräva både budget och personliga uppoffringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Alltså jag vill inte påtvinga er något, som jag skrivit får ni gärna ha vilka regler ni vill och är ni glada är det bra. [...]

Jag och många andra tycker det är roligt att få vara hårdare och vi får utrymme till det på andra ställen och är nöjda. Ni verkar nöjda med att ni slipper oss. Jag tror inte vi behöver leta förlorare.

Hoppas mitt perspektiv kunde vara belysande av en annan uppfattning i alla fall. Det mår nog även bubblor bra av ibland.

Ja, det fanns absolut värde i ditt inlägg, även om jag personligen inte delar din syn.

Min poäng var att även om den ena personen tycker att det är roligt att förminska och munhuggas lite ibland så är det långt ifrån säkert att den andra parten är det.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Vad är det som tas bort?

Ett exempel är att en tråd om HarmonyOS Next, ett nytt operativsystem, gömdes istället för att enskilda inlägg som bröt mot reglerna togs bort eller blev redigerade av admins. Ibland väljer admins att redigera inlägg men behålla delar av inlägget och ibland göms trådar eller inlägg.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Tycker det fungerat helt ok på Swec alla år jag varit medlem.
Är det lika vilda västern som flashback? Nej och det är ju skönt, passar inte riktigt här heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Hej hej, jag kanske aldrig varit superaktiv på SC men idag tillhör jag en av dem som helt slutat vara aktiv pga dryga eller spydiga personer här. De kanske inte är i majoritet men de finns i typ alla större trådar, och dessutom finns det gott om sekundärbullys som märks genom att dryga svar ofta får många likes. Så när detta väl kommer på tal vill jag passa på att tillfälligt bryta tystnaden och säga att jag kommer sluta vara tyst den dagen SC inför nåt slags blockeringsfunktion. Det har i alla fall reddit lyckats med. Hur det ska se ut vet jag inte men andra sidor/tjänster har löst det. Eftersom vad som upplevs som otrevligt, drygt eller spydigt är subjektiv så är det för mig sällan dryga svar/kommentarer är uppenbara regelbrott, men precis som jag IRL inte beblandar mig med folk jag tycker är osympatiska vill jag kunna utesluta dem online också. PS jag kommer inte läsa svar på detta inlägget. Nu åter till lurkandet.

Det finns ju en relationsinställnings funktion i alla fall där du kan ignorera användare du skriver in. Även om du inte vill läsa svar så kanske någon annan missat det

"Profil - Inställningar - Relationer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Swec måste ju vara Sveriges trevligaste forum, extremt sällan det är rena personangrepp och liknande. Familjeliv har fränare ton än Sweclockers....

En annan som har hängt med sedan BBS-tiden och FidoNet — tonen har bli fränare när folk uttrycker sig på forum.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det fungerar ganska bra här, det ballar lätt ur när det är artiklar som är politiska, tex om massövervakning eller andra styrmedel.
Men det hör till på någotvis, så länge vi inte är elaka eller använder personangrepp så tycker jag det borde vara okej.

Annars har ni ett väldigt trevligt forum där majoriteten är hjälpande och snälla personer.

§ 1.7 / 11 - MOD
Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vi kan väl sätta ribban lite högre än just de två forumen?

Japp, men det är inte 100%, i alla fall inte i fyndtrådarna. Men jag håller med om att modereringen är bra i allmänhet, det är just de trådarna som jag tycker sticker ut i att det blir fel ibland.

Flashback är Flashback — där samlas allt drägg. Ibland blir det som med Facebooks lokala grupper: den som blir moderator eller admin blir lätt en liten påve. Särskilt på Facebook är det vanligt. Flashback har ett öppet system och ett ganska tydligt bestraffningssystem för den som gör fel, men ibland sker bestraffningar bara för att jävlas där. Facebooks moderering är en total j*vla katastrof.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Goedendag:

Ett exempel är att en tråd om HarmonyOS Next, ett nytt operativsystem, gömdes istället för att enskilda inlägg som bröt mot reglerna togs bort eller blev redigerade av admins. Ibland väljer admins att redigera inlägg men behålla delar av inlägget och ibland göms trådar eller inlägg.

Generellt om moderering: det går inte att som vanlig medlem bedöma hur moderatorerna hanterat ett enskilt ärende eftersom man inte har hela bilden. Det kan vara mycket som pågår bakom kulisserna som inte syns utåt.

Till exempel tidigare historik, parallella diskussioner som pågår i andra kanaler (t.ex. privata meddelanden) eller beteenden som upprepats över tid. En användare kanske verkar ha blivit "avstängd från ingenstans" men det kan vara efter flera tillsägelser, rapporter från andra medlemmar eller ett mönster av beteende som inte är direkt synligt i just den tråd man själv läser.

Moderatorer har också tillgång till loggar, redigerade inlägg, borttagna kommentarer och annan information som utomstående inte ser. Det är alltså fullt möjligt att en tråd eller inlägg som ser helt okej ut för dig i själva verket bara är toppen på ett isberg.

Exempel: En användare skriver ett småtaskigt inlägg, men inget som direkt bryter mot reglerna. Det som inte syns är att personen tidigare har fått åtskilliga tillsägelser, har skickat fula PM till andra medlemmar och dessutom skrivit värre saker på Discord. Modereringen du ser är alltså inte bara en konsekvens av det enskilda inlägget, utan på ett större sammanhang.

Därför är det ofta svårt att från utsidan förstå vad som hänt eller varför moderatorerna agerar på ett visst sätt. Det betyder inte att moderatorer aldrig gör misstag (såklart händer det) men det innebär att man behöver vara väldigt försiktig med att dra egna slutsatser.

Om du som användare ändå undrar över ett beslut är det nästan alltid bättre att ta det via PM eller kontaktformulär, istället för att starta en publik diskussion. Då kan du få svar med mer kontext, utan att riskera att hänga ut någon eller dra igång något som bara späder på konflikter. Målet är ju att forumet ska vara ett schysst och trevligt ställe för alla.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Min poäng var att även om den ena personen tycker att det är roligt att förminska och munhuggas lite ibland så är det långt ifrån säkert att den andra parten är det.

Just det här som är svårt, i alla fall för mig.
Jag gillar att munhuggas rent allmänt och IRL har jag flera bekanta som är likasinnade.
Då är det roligt. Att ge och ta lite skit, så att säga.

På ett forum är det däremot svårare då man inte egentligen känner personerna man diskuterar med, och det man skriver kan läsas av alla.
Då är det lätt för mig att bli för "elak" för de som har lite "tunnare hud" än jag själv.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Det här är något som stör mig lite ibland. Vissa trådar kräver lite mer aktiv moderering, men ofta stängs tråden istället. Det straffar alla istället för bara några få rötägg. Mycket tråkigt när det händer.

Det borde finnas möjlighet att vit- eller svartlista medlemmar ur vissa trådar. Det går att lösa med avstängningar också, men det känns lite som ett för trubbigt verktyg. Det finns en del medlemmar som säkert sköter sig utmärkt annars men som blir lite för exalterade när det gäller vissa ämnen.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av pine-orange:

Det här är något som stör mig lite ibland. Vissa trådar kräver lite mer aktiv moderering, men ofta stängs tråden istället. Det straffar alla istället för bara några få rötägg. Mycket tråkigt när det händer.

Det borde finnas möjlighet att vit- eller svartlista medlemmar ur vissa trådar. Det går att lösa med avstängningar också, men det känns lite som ett för trubbigt verktyg. Det finns en del medlemmar som säkert sköter sig utmärkt annars men som blir lite för exalterade när det gäller vissa ämnen.

Det går ju att påverka och ta ansvar även som användare. Om en tråd om HarmonyOS Next låstes för att den spårade ur i politiska diskussioner (exempel, gissar bara) kan du starta en ny och mer specifik tråd där du förtydligar syftet redan i trådstarten.

Exempel:

Ämne: Tekniska erfarenheter av HarmonyOS Next

Den här tråden är till för oss som testar HarmonyOS Next och vill diskutera de tekniska aspekterna av operativsystemet. Inte politik eller andra sidospår. Vänligen respektera det.

Jag har dessutom anmält tråden till moderatorerna så att de kan hålla lite extra koll. Hoppas det är okej!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Goedendag:

Vad gäller just raderandet av trådar sker det nästintill uteslutande (jag kan inte påminna mig ett enda undantag) när själva trådstarten (första inlägget) bryter mot våra regler på sådant sätt att redigering vore svårgjord. Då kontaktar vi också den som startat tråden och förklarar varför den raderats, samt ofta, om möjligt, hur den skulle kunna utformas för att vara okej. I just det nämnda fallet handlade tråden, inklusive trådstarten, nästan uteslutande om politik, ej om operativsystemet. För att vara exakt så avhandlade fyra av trådens femton inlägg HarmonyOS Next, resterande politik. Vi skickade också ett meddelande till trådstartaren som förklarade problemet och poängterade att det går utmärkt att starta en ny tråd förutsatt att den faktiskt fokuserar på operativsystemet.

Balansen mellan att redigera eller radera inlägg är inte alltid given, och ofta blir det en fråga om tidsåtgång och kontext. Handlar det då exempelvis om någon enstaka mening (exempelvis ett personangrepp) som är problematisk medan resten av inlägget är ok försöker vi givetvis redigera. Är det däremot mer insyltat, långa citatkedjor med regelbrytande kommentarer, offtopicdiskussion som stör ut de som vill diskutera trådämnet etc. blir det mer ofta raderingar. Ett hett tips i det sammanhanget är att rapportera istället för att citera eller kommentera regelbrytande inlägg, eftersom vi då inte har någon anledning att åtgärda andra inlägg.

Skrivet av pine-orange:

Vi försöker alltid rensa ut i trådar innan vi tar till det mer drastiska att låsa dem, och låser sällan trådar om de inte spårat ur helt. Är det flera medlemmar som visar intresse av att fortsätta konstruktiv diskussion anstränger vi oss också mer för att försöka putta tillbaka tråden på det spåret, har de senaste fyra sidorna enbart bestått av käbbel och ingen ansats till vettig diskussion gjorts blir det också mindre motiverande att börja rensa. Här uppstår tyvärr situationer där de som gärna diskuterar sakfrågan hamnar i kläm, först av de som vill dra tråden åt andra håll och sedan av oss moderatorer om vi kliver in och sätter P. Låsningar av sådana trådar har skett ganska sällan det senaste och vi har dessutom fått utökning av moderatorkåren, så jag vågar tro att utvecklingen kommer gå mot färre låsta trådar

Visa signatur