Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kojak
"2003-08-22 Ny info om pc för alla och vår dator kontra snabbast någonsin. RDS Riksdata kallar sig snabbast någonsin. Passa ER för att gå på detta. Det är helt fel. Dom har efter testen nedgraderat grafikkortet. Vilken är 3000 Poäng långsammare än testen anger. Så se upp grymt mycket. Varning. Vår dator blir därmed snabbast någonsin. Spökligt dåligt gjort av RDS och deras firma Riksdata. Så allmän varning. Skall ni ha snabbaste datorn för Era pengar köp Speedy-Gonzales helt enkelt. Det är vi som är snabbast. Otroligt dåligt av riksdata och för den delen också av PC för alla - att inte skriva ngt om detta på sin sida. Vi har uppmanat dom att säga till Riksdata, trots detta har inget hänt på 5 dagar. Vilket är mer än skandal. Det är upprörande. Övrigt nytt är att man arbetar med minnen som inte skall förlora sin information. Det är ibm/ och en annan partner som kommit längst. Man tror att dessa minnen kan komma att ersätta hårddiskarna. Dels är dom ruggigt snabba dels förlorar dom inte sin sparade information när datorn stängs av. Vilket medför att en uppstarta av datorn igen, kan göra på 1-2 sekunder. Du läste rätt sekunder. Sedan får vi ju bara se om hårddiskarna försvinner eller om det blir för dyrt att implementera. MVH SBSData."

Hittat på SBSData:s sajt, säger väl allt om Rikadata.

Och varför skulle man lita på en konkurrents ord? Speciellt när
dem t.om. rekommenderar sitt egna paket framför detta.
Dessutom, Radeon 9800 är knappast långsammare än ett Radeon 9700 Pro.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Hedersmedlem

hur jävla billigt som helst, ju!

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kojak
"2003-08-22 Ny info om pc för alla och vår dator kontra snabbast någonsin. RDS Riksdata kallar sig snabbast någonsin. Passa ER för att gå på detta. Det är helt fel. Dom har efter testen nedgraderat grafikkortet. Vilken är 3000 Poäng långsammare än testen anger. Så se upp grymt mycket. Varning. Vår dator blir därmed snabbast någonsin. Spökligt dåligt gjort av RDS och deras firma Riksdata. Så allmän varning. Skall ni ha snabbaste datorn för Era pengar köp Speedy-Gonzales helt enkelt. Det är vi som är snabbast. Otroligt dåligt av riksdata och för den delen också av PC för alla - att inte skriva ngt om detta på sin sida. Vi har uppmanat dom att säga till Riksdata, trots detta har inget hänt på 5 dagar. Vilket är mer än skandal. Det är upprörande. Övrigt nytt är att man arbetar med minnen som inte skall förlora sin information. Det är ibm/ och en annan partner som kommit längst. Man tror att dessa minnen kan komma att ersätta hårddiskarna. Dels är dom ruggigt snabba dels förlorar dom inte sin sparade information när datorn stängs av. Vilket medför att en uppstarta av datorn igen, kan göra på 1-2 sekunder. Du läste rätt sekunder. Sedan får vi ju bara se om hårddiskarna försvinner eller om det blir för dyrt att implementera. MVH SBSData."

Hittat på SBSData:s sajt, säger väl allt om Rikadata.

En datorbutik som svartmålar en datorbutik säger inte ett skit.
Minst lika oseriös intryck av SBSData när man läst texten, de låter
ju minst sagt desperata.

Angående SBS Speedy Gonzales för 12000:-
Hårddisk: Seagate, 40GB, 5400RPM 2MB Cache.

Marknadens snabbaste dator.
Tillåt mig skratta.

Permalänk
Medlem

Hahaha, det kan inte vara seriöst, inlägget från SBSData. Vilket svammel

Visa signatur

Epox 8KHA+ | XP 2400+@2340 | SLK-800 / Enermax 8cm | 512mb PC2700 | ti4200 128mb 310/560
"Man lever bara en gång - men å andra sidan dör man inte så ofta heller!"

Permalänk
Medlem

tror absolut att riksdata går med förlust på sitt paket, det vore orimligt annars. Vill ni stödja riksdata så köp inte deras paket.. hihi

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

Men hallå, nu får ni säga om ja ska beställa datorn eller inte? ;O

jag har tänkt köpa den ja har pengar åså... Det är ju så _billigt_ !

Visa signatur

[][][][]

Permalänk
Medlem

Jag har själv beställt den här datorn och den borde komma nu till veckan, får då har det gått mellan 2-3 veckor. Jag blir lite orolig när jag ser allt som står i den här tråden men förhoppningsvis är det inget skumt med det och jag får alla grejor som står där.

Edit: Jag ringde precis till dem och frågade när den skulle levereras och han jag pratade med sade att den skulle skickas på måndag eller tisdag. Men det konstiga var att han inte kollade upp nåt namn eller nåt, han frågade bara när jag beställde och sedan sade han på måndag eller tisdag. Han snackade även om brist på grafikkort och att dom inte kunde få tag i det någon stans och att det var därför det var så lång väntetid, men då undrar jag hur han kan säga att den komer att skickas på måndag om de inte får tag i grafikkort? Han sade även att de inte ville skicka ett annat grafikkort än det som skulle följa med eftersom folk då skulle bli "irriterade" och det låter ju bra att de inte byter ut kommponenter...
Jag hoppas verkligen att allt kommer att gå smärtfritt och att det här inte är någon sista försäljning före de ska lägga ner verksamheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Dreamz_
Men hallå, nu får ni säga om ja ska beställa datorn eller inte? ;O

jag har tänkt köpa den ja har pengar åså... Det är ju så _billigt_ !

Javisst är de billigt, men det är det som gör det så misstänksamt.
Om jag vore du skulle jag avvakta några veckor och spåna av
hur det går för andra som beställt. Om de fått datorn och den håller vad de lovar osv.
12000:- är trots allt en del pengar man inte vill leka med och erbjudandet gällde ju året ut så det är gott om tid.

Permalänk
Citat:

Varfor?

Efter allt jag hört om dem så litar jag inte på risk, eh, riksdata:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=16496...
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=16236...
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=12484...
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=88651
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=90702

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

@ SBSData

Det som står på Riksdatas hemsida är ju det man får. Dem kan ju inte byta ut till något annat.

Ska bli intressant att se hur det går för "canton" här.
Jag tror inte det blir några problem alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
@ SBSData

Det som står på Riksdatas hemsida är ju det man får. Dem kan ju inte byta ut till något annat.

Ska bli intressant att se hur det går för "canton" här.
Jag tror inte det blir några problem alls.

Tack för ditt stöd Falcon. Jag hoppas verkligen att det inte blir några problem. Om det inte är nåt som är fel så kommer de att få ganska mycket bra kritik för jag tror det är många som har beställt den här datorn men om det visar sig att de inte sköter sig kommer de att få höra det också. Det är fan inte säkert att företaget överlever om de inte håller det de har lovat den här gången...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Och varför skulle man lita på en konkurrents ord? Speciellt när
dem t.om. rekommenderar sitt egna paket framför detta.
Dessutom, Radeon 9800 är knappast långsammare än ett Radeon 9700 Pro.

fan tänkte precis skriva det... dom hade 9700 pro i PC för alla testet men av nån anledning så bytte dom ut den till 9800

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

RoleX:
De kan ha skrivit så för att under ca två dagar stod det på riksdatas hemsida att det var ett Radeon 9600pro som följde med paketet och om det hade varit så hade de ju degraderat paketet men nu har de ju som sagt bytt till ett 9800 som i alla fall jag tror är minst lika bra som 9700pro.

Permalänk
Avstängd

För det priset vore man ju dum om man inte köper datorn! Men personalen verkar ju inte vara speciellt bra så service får man ju räkna bort helt...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Och det finns INGEN firma som lämnar 43% rabatt i paketpris!
Marginalerna är redan väldigt låga på datorkomponenter.
Isåfall skulle de förlora 900 000:- i inkomst på bara 100st datorer.
Och så arbetar inga företag om de inte vill gå i konkurs.
Skulle vara intressant att veta hur de får det att gå ihop.....

Det är säkert OEM versioner av alla saker som ingår, dvs sämre än om man köper delarna löst.

En annan teori kan vara att delarna föll från en lastbil och de snabbt vill bli av med dem. (Ni som förstår vad jag menar förstår, ni andra fråga inte)

Permalänk
Medlem

det låter verkligen som det ligger en hund begraven i riskdatas källare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det där inlägget av SBSData är bland det löjligaste jag sett.. bara stavningen och språket på ett officiellt uttalande påvisar bara vilka amatörer det måste jobba där.. och sen var de har fått att 9800 skulle vara "3000 poäng långsammare" än 9700Pro har jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem

sbs har dock väldigt bra rykte i övrigt, det har inte riksdata. Dock så var det där uttalandet väldigt barnsligt...

Permalänk

Jag har också hört en del tråkigheter om Riksdata. En sak man kan konstatera är att de är enormt otrevliga mot kunder i butiken, det har jag förstahanserfarenhet av.

Visa signatur

P4 2800Mhz 800Mhz FSB, ASUS P4P800 i865PE, 512MB Dual-DDR PC3200, Leadtek GeForceFX 5900, 2x40gb Maxtor DM9 7200 SATA, Audio DSP24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmie.p
Det är säkert OEM versioner av alla saker som ingår, dvs sämre än om man köper delarna löst.

En annan teori kan vara att delarna föll från en lastbil och de snabbt vill bli av med dem. (Ni som förstår vad jag menar förstår, ni andra fråga inte)

Varför tror du att OEM-prylar skulle vara sämre? Bara för att du inte får en blank pappkartong? Vet du vad OEM betyder?

Permalänk
Hedersmedlem

Paketet verkar onekligen mycket prisvärt. Kan man dras med en kassa skärmen är det ett klipp.

Har dock ingen erfarenhet av dem, har bara ringt dem en gång angående ett R8500 de hade billigt nån gång på forntiden..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Riksdata säljer nog med mycket liten vinst men visst.. ni skulle se bakom där dem sitter och monterar datorerna dem jobbar nog gratis, eller så ingår dem i familjen, och visst dem har nog inte den service som ni är vana vid "svensk service eller vad ni vill kalla det". men det e klart dem gör en väldigt liten vinst det fattar ni väll, men dem kan även gå +-0 för att få uppmärksamhet vilket alla på detta forum och andra forum hjälpt dem med. Sedan kanske dem inte tjänar så mycket på varje paket men ju fler dem säljer ju störe marknads andelar får dem.
Dem tar alltså potentiala köpare från andra affärer, sedan mycom är bra men finns ju nackdellar med dem med, Sedan har väl dustin bra servie på allt men jag är inte en som vill betala för bra service och pålägg på produkten,köper heldre en billigare produkt med ingen service alls om inte den funkar kastar bort skiten om det inte var allt för dyrt hehe eller ringer några samtal ,sedan alla överklockare som pajar allt dem tar i klart att många affärer blir lite purkna på att byta ut allt möjligt skit som ni haft paj,,,
Jag köpte min dator hos riksdata för ett tag sedan när dem hade ett liknade paket, det funkar helt okey, men visst man vet ju inte vad som hade hänt heller om massa saker hade gått sönder (annars brukar jag ringa några pollare från kustjägarskolan jag gjorde lumpen med och så brukar det inte va några problem längre LOL ,sedan är väll vissa lite mistänksamma bara för att dem inte är svenskar och hittar på lite saker om riksdata och överdriver lite osv, o visst chefen kan kanske inte det mesta om datorer eller för den delen den söta tjejen i kassan men, be att få snacka med pojkarna som sätter ihop prollen dem kan nog lite ..men som sagt svenskan...
Sedan smutskastning som andra företag håller på med e ju bara löjligt för dem vet att dem inte kan hålla samma låga priser på paket erbjudanerna för derars anställda är med faket och har nog högre lön osv, sedan vet man ju inte om dem som monterar jobbar svart hos riksdata, för det kan fatkisk vara en faktor till det låga priset, dem slipper arbetsgivaravgifter som i detta land är dem skit höga, man betalar ut mer i arbetsgivaravgifter än lön.. tack vare bög sossarna..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

"Om den inte funkar kasta bort skiten'"
Ja det är ju verkligen ett bra skäl att inte välja paketet ifråga, nu får du fan ge dig!
Om du orkar lägga ett så långt inlägg se då till att vara seriös.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dflw
Riksdata säljer nog med mycket liten vinst men visst.. ni skulle se bakom där dem sitter och monterar datorerna dem jobbar nog gratis, eller så ingår dem i familjen, och visst dem har nog inte den service som ni är vana vid "svensk service eller vad ni vill kalla det". men det e klart dem gör en väldigt liten vinst det fattar ni väll, men dem kan även gå +-0 för att få uppmärksamhet vilket alla på detta forum och andra forum hjälpt dem med. Sedan kanske dem inte tjänar så mycket på varje paket men ju fler dem säljer ju störe marknads andelar får dem.
Dem tar alltså potentiala köpare från andra affärer, sedan mycom är bra men finns ju nackdellar med dem med, Sedan har väl dustin bra servie på allt men jag är inte en som vill betala för bra service och pålägg på produkten,köper heldre en billigare produkt med ingen service alls om inte den funkar kastar bort skiten om det inte var allt för dyrt hehe eller ringer några samtal ,sedan alla överklockare som pajar allt dem tar i klart att många affärer blir lite purkna på att byta ut allt möjligt skit som ni haft paj,,,
Jag köpte min dator hos riksdata för ett tag sedan när dem hade ett liknade paket, det funkar helt okey, men visst man vet ju inte vad som hade hänt heller om massa saker hade gått sönder (annars brukar jag ringa några pollare från kustjägarskolan jag gjorde lumpen med och så brukar det inte va några problem längre LOL ,sedan är väll vissa lite mistänksamma bara för att dem inte är svenskar och hittar på lite saker om riksdata och överdriver lite osv, o visst chefen kan kanske inte det mesta om datorer eller för den delen den söta tjejen i kassan men, be att få snacka med pojkarna som sätter ihop prollen dem kan nog lite ..men som sagt svenskan...
Sedan smutskastning som andra företag håller på med e ju bara löjligt för dem vet att dem inte kan hålla samma låga priser på paket erbjudanerna för derars anställda är med faket och har nog högre lön osv, sedan vet man ju inte om dem som monterar jobbar svart hos riksdata, för det kan fatkisk vara en faktor till det låga priset, dem slipper arbetsgivaravgifter som i detta land är dem skit höga, man betalar ut mer i arbetsgivaravgifter än lön.. tack vare bög sossarna..

Funderat på att läsa igenom det du skriver?

Permalänk

Ett tips till Semjonov: Skaffa en ABC-bok och läs denna noga innan du skriver nästa inlägg.

Jag är inte den som lusläser varje inlägg och letar efter fel, men vi måste ändå hålla en viss nivå på inläggen.

Visa signatur

/Monty

Permalänk
Medlem

Och jag tycker att det är trevligt med inlägg som inte är en parodi på språk. Och jag förstår inte varför jag skall köpa en ABC-bok, dock kanske jag skulle låtit bli att skriva det där inlägget. Jag upptäckte för ett tag att jag började slarva otroligt mycket och efter det försöker jag hålla lite ordning på det jag skriver, dock blir det allvarliga återfall ibland. Jag är på inget sätt perfekt då det gäller stavning och meningsbyggnad och jag skyller det mesta av det på forum där man hänger ibland och där språkbruket är uselt.

Och sen angående riksdata igen, jag förstår inte att ni ens funderarar på att köpa där trots det fina priset. Enda gången jag behövt prata med dom blev jag kopplad till chefen som var en rätt otrevlig kille. Inte det att han skrek, svor och hotade mig (Som han tydligen gjort med andra.) utan han var bara otrevlig om jag kommer ihåg rätt.

Gjorde nyss en sökning, tror jag har mest inlägg där ordet "riskdata" förekommer och jag har inte ens haft några större problem med dom. De är dock fällda en bunt gånger av Allmänna reklamationsnämnden.

Permalänk
Medlem

Köp utavbara helvete. Dom tjänar inte pengar på denna dator.

och sbs har uppdaterat sin info om Riksdata

2003-09-08 Äntligen har riksdata uppdaterat sin dator.(vi är medvetna om att dom har gjort det tidigare än angivet datum, vi har även ringt och kollat - med vår konkurrent, så nu litar vi på att deras dator är snabbast) Vi tar numera bort informationen som vi satte när tidningen och deras specifikation ej stämde. Kortet som först sattes in i deras dator - var ett 9600 Pro, därefter har ett antal varianter dykt upp. Vi på SBSData är nu nöjda. Riksdatas dator är nu snabbast. Intet ont om detta. Lycka till Riksdata. MVH SBSData, Sven, Jonny, ULF

Vad jag kunde utläsa av SBS nyhetsida, var detta infon som gällde 22-27/9. Har inte själv sett på riksdatas info förrän nu.

Citat:

donfalcon, Men åh, dom har ju lågt pris så många köper datorn därför tjänar dom jävligt mkt igentligen.. Det e nog rätt många som har köpt den redan. Skulle jag tro..

Permalänk

Snyggt jobbat av både sbs och riksdata - Dementi/ändring o ändring så att det stämmer.
Ni som köper skriv : Här vad ni anser om ihopsättningen, leveransen osv, Riksdata kanske har kommit fram till att dom måste erbjuda bättre grejor, även om dom gör en tillfällig förlust på det hela.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av reg edit
Köp utavbara helvete. Dom tjänar inte pengar på denna dator.

och sbs har uppdaterat sin info om Riksdata

2003-09-08 Äntligen har riksdata uppdaterat sin dator.(vi är medvetna om att dom har gjort det tidigare än angivet datum, vi har även ringt och kollat - med vår konkurrent, så nu litar vi på att deras dator är snabbast) Vi tar numera bort informationen som vi satte när tidningen och deras specifikation ej stämde. Kortet som först sattes in i deras dator - var ett 9600 Pro, därefter har ett antal varianter dykt upp. Vi på SBSData är nu nöjda. Riksdatas dator är nu snabbast. Intet ont om detta. Lycka till Riksdata. MVH SBSData, Sven, Jonny, ULF

Vad jag kunde utläsa av SBS nyhetsida, var detta infon som gällde 22-27/9. Har inte själv sett på riksdatas info förrän nu.

Visa signatur

AMD 3000 64 X 800PRO 256MB

Permalänk
Medlem

Bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doomguard
Snyggt jobbat av både sbs och riksdata - Dementi/ändring o ändring så att det stämmer.
Ni som köper skriv : Här vad ni anser om ihopsättningen, leveransen osv, Riksdata kanske har kommit fram till att dom måste erbjuda bättre grejor, även om dom gör en tillfällig förlust på det hela.

Permalänk
Medlem

Om man köper av Riksdata och det inte funkar vad gör man då om man inte bor i Stockholm? Med tanke på vad som sägs om deras service menar jag!?

Står i begrepp att köpa ny burk och det här är såååå lockande men jag som kan ett smack om datorer tycker det är guld värt med telefonsupport åtminstonde efter ett köp.

Hur många av er har beställt detta paket av Riksdata??

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk