Permalänk

Moderkort, minne och låda till Intel?

Jag tänkte uppgradera min Athlon 700 Mhz'are lite grand. Dock är det en slot-a och processorer med den här sockeln finns ju dessvärre inte längre så jag tänkte gå över till Intel och välja en 2.4 eller 2.6 Ghz Northwood istället.

Men sen är frågan vilket moderkort jag ska välja. Jag har läst ett par trådar här på forumet och fått lite hum om vilka som är heta för tillfället. Två stycken som ligger på en vettig prislapp är Abit IC7-G och Asus P4C800. Vilket är vettigast att välja av de 2?

Sen är jag lite nyfiken på de här nya dual channel till minnet. Är det fortfarande så att man måste ha 2 kretsar till en Intelcpu? Till amd räckte det ju med en. Vilket minne är att rekommendera?

Även en låda står in inhandlingslistan så kan denna låda med detta aggregat funka? http://www.mycom.se/produkter/422725/

För att avsluta så såg jag att datorbutiken skriver stort om att gamla agp-kort eventuellt inte funkar till de nya moderkorten pga att de använder en ny spänning. Hur vet man om ens nuvarande gfxkort går att använda? Det är ett sånt här kort jag sitter med nu http://europe.hercules.com/showpage.php?p=19&b=0&f=1.

Det vore trevligt om man kunde få några svar på de här frågorna :-). Tack för mig, Joel.

Permalänk
Medlem

2.6C, IC7 och PC3500/PC3700 minne... fint som fan

Permalänk
Medlem

Jag kör MSI Neo2 865 PE ett kort vilket alla verkar hata men jag är nöjd med det iallafall.

Det är ett bra chassi du tittat på, gott om plats och en bra PSU. Dock kan du nog få ner priset om du tittat runt lite.

Om grafikkortet stöder AGP 4x så skall det rulla på 1.5 volt . Kolla här så får du alla svar http://www.directron.com/15agpguide.html

Nej du bevöver inte två minneskretsar till Intel kort längre, det räcker med ett . Jag har alltid kört med Samsung vilket funkat bra. Beror helt på priskänslighet och vad du skall köra/göra med datorn.

Permalänk

Jag har tänkt använda datorn till spel, programmering, bildbehandling och surfning :-). Det sistnämnda kräver dock inte så mycket av datorn :-).

Vad bra, då vet jag att mitt gamla gfx-kort fungerar till IC7-G till en början.

Eftersom jag har tänkt köra dual channel till minnet så måste jag ju ha 2 kretsar men vilket av dessa val är vettigast att göra? 2.4 Ghz och 2st TwinMos org. 256 Mb (pc3700) eller 2.6 Ghz och 2st TwinMos org. 256 Mb (pc3200)? Eller är det kanske vettigare att välja något annat minne?

pusher2>> Var någonstans hittar du det där chassit billigare? Jag har inte ens hittat det någon annanstans.

Sen är jag även tvungen att införskaffa mig en ny hårddisk då min gamla snart hänger på gärsgårn. Då har jag kikat lite på WD 120 Gb med 8 Mb cache. Kan den passa bra till ovanstående grundkomponenter?

Permalänk
Medlem

Chieftec Scorpio mfl hittas på oneshop.nu, jmedata.se, dataprince.se till lite varierande priser. Bäst pris på oneshop.nu

Kör på 2.6 GHZ (helst 800 fsb) och dom långsammare minnena. Det kommer gå fort nog ändå.

Det är säker en bra disk, jag använder IBM vilket funkar bra.