Permalänk
Medlem

Mina PC2700 minnen körs som PC2100

Jag upptäckte en grej häromdagen, att mina PC2700 minnen körs som PC2100... Och då fick jag givetvis för mig att jag bara måste fixa detta....

Det står så här vid boot-screen: (133x23)
Och enligt en jag pratade med på IRC så sa han att det är PC2100...
Vi kom fram till att jag skulle ändra till 166x18.5 för att köra i rätt hastighet, men jag kan inte göra det någonstans...

Jag har en P4 3.06GHz och GA-8PE667 ... Mina minnen vet jag dessvärre inte vad det är för märke, men det kanske inte spelar någon större roll?

VÄLDIGT tacksam för hjälp med detta, då jag självklart vill få ut så mycket som möjligt ur min dator... (inte för att den är slö nu, men om den ska gå fortare med grejorna som är i, så ska den ju göra det också)

Permalänk
Medlem

jag vet inte vad det är för flashiga features på det där moderkortet, men du måste ju ändra fsb frekvensen och multipliern till processorn i bios.
multipliern har en tendens till att vara låst på Intelpropparna.

Permalänk
Medlem

och det vill säga?

Permalänk

att du inte kan byt multiplier
dvs du måste ändra FSB:memory ratio tills det blir rätt på minnet.
4:5 ska memory ratio va på.det finns en sån ja lovar.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Minnesfrekvensen bestäms av dividers. Just nu kör du 1:1, dvs minnet och processorn använder samma busshastighet. Som föregående inlägg säger så vill du köra 4:5 ratio för att köra processorn i 133mhz buss och minnet i 166 (PC2700).

Permalänk

att det står 133x23 på bootscreenen innebär inte att MINNET körs som PC2100, det enda det säger är ju om processorn...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Hur kan jag kolla upp exakt i vilken hastighet mina minnen körs i då?

Permalänk
Medlem

titta med t.ex. Cpu-z

Permalänk
Medlem

DIMM#0
DIMM#1

Exakt så står det under Memory fliken i cpu-z
Eftersom det står Frequency 167.5MHz så körs dom kanske i PC2700 då eller?

Förresten, minne minnen e inget att ha va?

För jag kan inte klocka dom något...

Permalänk

helt rätt - PC2700-minne går i 166.66MHz...
bra att de går i rätt hastighet iaf

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

på min skärmdump DIMM#0 så står det att det minnet går i 168.0MHz
Varför är det så då?

Permalänk
Medlem

Klockfrekvensen är inte helt exakt 166mhz.