Drivrutiner till intelbaserade moderkort?

Permalänk
Medlem

Drivrutiner till intelbaserade moderkort?

Tjoho. Jag håller på att felsöka varenda komponent i datorn för jag få rejält kassa poäng i 3d marks 2001se. runt 4-6000 än många ändra med likvärdiga system.

Det jag letar efter någon typ av drivrutiner till intelbaserade moderkort, finns det till processorer också? Det handlar om en hempc så allt är noname kan man säga...

Det är en P4 3,0 med HT jag har.

Permalänk
Hedersmedlem

Tittat i vårat eminenta filarkiv?

Intel Driver INF 502.1002

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Vill man, så finns 502.1003 på Intels sida

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Tittat i vårat eminenta filarkiv?

Intel Driver INF 502.1002

NU är fan alla rekord slagna... Jag laddade ned och installerade den där patchen och fick en prestandadropp på 3000 poäng.

Mitt system:
System Info Version: 2.2
Operating System: Microsoft Windows 2000
Processors: 2 x Intel Pentium® 4 @ 3 GHz
Graphics Card: RADEON 9800 PRO (det är egentligen inget pro-kort men datorn säger det ändå)
Total Physical Memory: 512 MB
Free Physical Memory: 379.59 MB
Motherboard Manufacturer: ASUSTeK Computer INC.
Motherboard Model: 'P4SD-LE' (osäker om detta stämmer, det är en hempc)

Score: 11000p

Jag får samma poäng med min XP1700@1900 och Ti4200.

Jag börjar bli less på den här jävla datorn,har någon något svar på mina problem? När datorn kom med installerat OS fick jag i alla fall 14 500p på direkten, även fast det är väldigt lågt känns det bättre än det nuvarande:( Antingen är jag dum i huvudet eller suger hp (compaq presario 8000) något enormt.

EDIT:Intels hemsida är utesluten, mitt internet går ned om jag surfar mer än 1 minut där Fan datorer suger...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Vill man, så finns 502.1003 på Intels sida

.. eller i filarkivet:

Intel Driver INF 5.02.1003

Visa signatur

WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

skaffade *1003 och installerade DX 8.1 . Nu är jag uppe i 14500 igen.

Kan någon vara så snäll och ta en titt här:
http://service.futuremark.com/compare?2k1=7025767

Det verkar VÄLDIGT lågt förhållandevis till andra system, vad kan problemet vara? Har Catalyst 3,7 (använt 3,6 innan och fick samma poäng).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasT

Det verkar VÄLDIGT lågt förhållandevis till andra system, vad kan problemet vara? Har Catalyst 3,7 (använt 3,6 innan och fick samma poäng).

Du kan tweaka ditt system en hel del för att få höga poäng i 3DMark, men det är egentligen bara för s.k. "score-bögar". En sak du kan göra är att kolla upp dina minnesinställningar. Kolla om du kan göra något med dem (exempelvis köra dem i 2.0-2-2-5 eller liknande). Annars om du vill få höga score i 3DMark så gäller följande i princip:
Installera Win2K
Ta bort alla onödiga program och windows komponenter (kräver att du går in i registret)
Överklocka din FSB och dina minnen.
Se till att sätta högsta prioriteten på 3DMark i processhanteraren.
Och voilá! Du får massa höga poäng i 3DMark, som egentligen är helt onödigt eftersom du inte kan göra något annat med datorn

Sidnot, varför inte installera DX9.0b?

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasT

Nu till det viktiga, vad får du för prestada i spel? Tex timedemo i Q3 eller hur flyter WarCraft 3 ?

3dMark2001Se är knappast ett tillförlitligt program för att jämföra prestanda tycker jag iaf.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Nu till det viktiga, vad får du för prestada i spel? Tex timedemo i Q3 eller hur flyter WarCraft 3 ?

3dMark2001Se är knappast ett tillförlitligt program för att jämföra prestanda tycker jag iaf.

Men det är ett bra test som får en att inse hur mycket bättre man kan få sin dator av lite tweaking, rensning och frächa drivrutiner. Om man sen blir desperat och höjer sina poängmål hela tiden så är det upp till personen att sluta

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Datorn är nyformaterad...

240 fps på timedemo 1.
Är det bra för min dator? Har läst om folk som kommer upp i över 300 fps med samma config som mig, känns lite surt (men vem fan behöver mer än 60 fps egentligen?)

Jag håller med att 3dMark inte är det mest tillförlitliga program men det ger en bra humm om hur det står till tycker jag.

Sedan kan jag inte ändra timings,fsb eller något sånt. Bios är enormt begränsad på min compaq.

Är lite fundersam om man bör installera DX9 igen, det drog ned mycket i många program tyckte jag. Men det kanske bara var psykiskt.

Någon som har något mirakeltips eller någon ide?

Permalänk
Medlem

Jag tycker du svarade jättebra själv på din fråga, Comcrap. Det är ju knappast så att märkesburkarna optimeras för prestanda, snarare stabilitet eller vad tror du själv?

Mitt mirakeltips om du vill ha mera marks, sälj burken och köp en annan. Annars gör som jag skulle ha gjort, slit den med hälsan och var glad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Jag tycker du svarade jättebra själv på din fråga, Comcrap. Det är ju knappast så att märkesburkarna optimeras för prestanda, snarare stabilitet eller vad tror du själv?

Mitt mirakeltips om du vill ha mera marks, sälj burken och köp en annan. Annars gör som jag skulle ha gjort, slit den med hälsan och var glad.

Burken är långt ifrån dålig, kanske smått ostabil till en början men det mesta med stabilitetsproblemet verkar ha löst sig.

Jag puttrar väl vidare i min nyinköpta (ok, hyrda) volvo och får avundas Porscheägarna.