Permalänk
Medlem

P4, är helt förvirrad.

Hejsan

Jag ska snart köpa ny dator och det kommer att bli en P4. Men jag
känner mig helt förvirrad nu för tiden.

Finns det inte någon här som kan hjälpa mig att reda ut
begreppen lite, det vore verkligen mycket tacksamt.

När kommer egentligen Prescott, och vad är det för någonting
egentligen? Och är det värt att vänta på den?
Tycker att det har pratats om denna processor i evigheter snart
men inget tycks hända. Hörde att den skulle lanseras i Oktober,
men jag tvivlar.

Befintliga moderkort, kommer dom att klara denna Prescott, om
det nu kommer en sådan alls? (har jag missuppfattat allting tro)

Är det inte dags för en prissänkning på Pentium snart, det brukar
ju ske då och då. Någon som hört något datum?
Om inte innan, så bör det väl bli en sänkning om eller när Prescott
lanseras.

Och slutligen, vad betyder egentligen "P4 -C" . Vad står C för?

En som tappat kollen och är mycket tacksam för svar.
/Berra

Visa signatur

2xOpteron 244 | Tyan Tiger K8W | Corsair 3200 ECC REG 2x1024 | Quadro FX 1100 | WD 74 Raptor + 2xBarracuda 250 | Tagan 480W | Lian-Li PC-V1100B | Eizo 24" FlexScan24"S2431W. Byggd av Fluf.

Permalänk
Medlem

Prescott är nästa processor som Intel kommer släppa, det är ungefär en modifierad P4. Den verkar dock inte komma förrän sent detta år kanske inte ens förrän nästa år. Det enda moderkortet jag vet som är garanterat att klara av prescott är Abit IC7-MAX3. Jag personligen tycker det är dumt att vänta på prescott. Den första prescott som kommer lanseras är en slags övergångsprocessor, senare kommer den komma med ny sockel samt ett nytt chipset med stöd för DDR-2 och PCI-express. Så köp ny nu, det kommer ta för lång tid tills den "riktiga" prescotten släpps.

Någon prissänkning verkar inte vara på väg men det skulle inte vara helt otänkbart på grund av Athlon64:ans lansering.

C står för att det är en nyare P4 med 800MHz buss och HyperThreading.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem

Stort tack för det snabba svaret Hentai-san!

Så enkelt och snabbt fick jag alltså klarhet i alla mina grubblerier den senaste tiden. Kul att se
att någon dessutom besvarar på en fråga som rör Intel. Jag är mycket tacksam.

Med utgångspunkt från dessa fakta verkar det vettigaste alternativet för mig vara att satsa
på den för tillfället mest prisvärda P4 processorn med 800MHz buss och HyperThreading,
alltså en P4-C , samt ett enkelt och billigt men stabilt moderkort.

(Och ev. senare uppgradera till en Prescott om behovet finns.)

Någon som har några rekommendationer när det gäller moderkort. Jag behöver bara de
mest grundläggande funktionerna som hyggliga ljudkretsar, gärna SATA och nätverk. Men
framför allt stabilitet och ett lågt pris.

Finns det några stora skillnader mellan i875P och i865P som har någon praktisk betydelse för
mig som användare?

Jag tar med glädje emot förslag på lämpliga moderkort. (och gärna passande minneskretsar)
Och givetvis om det är något särskilt jag bör tänka på, okunnig som jag är.

Tack igen / Berra

Visa signatur

2xOpteron 244 | Tyan Tiger K8W | Corsair 3200 ECC REG 2x1024 | Quadro FX 1100 | WD 74 Raptor + 2xBarracuda 250 | Tagan 480W | Lian-Li PC-V1100B | Eizo 24" FlexScan24"S2431W. Byggd av Fluf.

Permalänk
Medlem

Fan jag måste ha glömt....eller så har jag aldrig vetat det kanske....kommer Prescott va 64-bitars?

Om inte, nån som vet när intel ska släppa sin första 64-bitars som är för hemmamarknaden.
För innan dess lär det ju aldrig bli något direkt krav för att spela spel och heller inga nya Windows-versioner som blir standard där man helst ska ha 64-bitars CPU etc.

Tack

Permalänk
Medlem

Eftersom du ska satsa på en P4C så tycker jag att du ska köpa en 2,4C. Den är klockvänlig men även väldigt kraftig utan klockning, definitivt det mest prisvärda köpet.

Moderkort är lite olika, Abits IC7/IS7 är väldigt bra men ljudkretsen är det tydligen vissa som har problem med. Personligen använder jag ett Albatron PX865PE ProII som jag är extremt nöjd med, väldigt bra inbyggt ljudkort, finfint gigabit-lan och sata. Det har även lite andra fina funktioner. Jag upplever det som väldigt stabilt, enda missen är att man behöver flasha om bios:et ganska snabbt men det är enkelt. Priset är kanske inte lika roligt, när jag köpte mitt så kostade det ca 1800kr.

Det moderkortet som förmodligen passar dig bäst är nog ändå Abit IS7, det är billigt, bra och snabbt. Detta kort vet jag inte om det klarar prescott dock... Som jag sa tidigare så är det bara IC7-MAX3 som säger sig att verkligen klara av prescott. Men vid uppgradering så kan det vara värt att även uppgradera moderkortet då.

Skillnaden mellan 865PE och 875P är att 875 har en funktion som kallas PAT, den höjer minnesprestandan lite. Det är ingen jättehöjning men vissa tillverkare har lyckats aktivera PAT på 865PE-kort, detta är dock på väg bort nu på grund av Intel som inte riktigt gillade det. Men 865PE är absolut ingen dålig krets, tvärtom, den är mycket snabb och bra samt lite billigare än 875P.

Minnen tycker jag att du ska köpa ett par Adata BH-5 från overclockers.se. Dessa minnen är snabba som tusan samt att de klarar att överklockas om du skulle vilja det.

IG: Prescott verkar ha stöd för vissa 64bits instruktioner även om det kommer vara avslaget till en början. Jag vet inte när Intel planerar en äkta 64bits processor för hemmarknaden men det kan dröja eftersom Tejas (Intels nästa processor efter Prescott, planerad till 2005) inte heller verkar stödja 64bits instruktioner fullt ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
IG: Prescott verkar ha stöd för vissa 64bits instruktioner även om det kommer vara avslaget till en början. Jag vet inte när Intel planerar en äkta 64bits processor för hemmarknaden men det kan dröja eftersom Tejas (Intels nästa processor efter Prescott, planerad till 2005) inte heller verkar stödja 64bits instruktioner fullt ut.

Perfekt, då är man inte totalt outdated om ett år bara för att man köper 32-bitars nu

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren.

Nu är jag en betydligt klokare man än tidigare, dessvärre också en avsevärt fattigare man
snart.

Tack ska du ha / Berra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lycka till Berra!

IG: Ingen fara för det, 32bit kommer stanna en bra stund till.

Visa signatur