Permalänk
Medlem

Jlw: Nej, nej, det där handlar om Trinitronskärmar och de två tunna "metall-linjer" som hänger upp hela "bilden" så att säga. Ett missförstånd alltså, så den där virtuella supporten ger jag inte mycket för. Det är som det brukar, den beskriver bara de allra enklaste "felen" (som mestadels är till företagens fördel).

Tråkigt förresten med din skärm, efter att ha skummat igenom det senaste i den här tråden och uppdaterat sig så vet jag inte alls om man törs satsa på någon TFT längre. Säga vad man vill om sin Samtron 96P men den ger åtminstone jämn färg och ljusstyrka över hela skärmen, resten går väl att diskutera...

Kanske man ska skippa hela TFT-köret och satsa på en Samsung 959NF eller liknanden Diamondtron/Trinitron-skärm istället tills TFT-marknaden mognat ytterligare?

Det är trots allt på tok för mycket pengar att betala för en död pixel här och en där, ojämna färger och dåligt ljus som man säkerligen verkar råka ut för om man så bara som har en liten gnutta otur...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatsW
Jlw: Nej, nej, det där handlar om Trinitronskärmar och de två tunna "metall-linjer" som hänger upp hela "bilden" så att säga. Ett missförstånd alltså, så den där virtuella supporten ger jag inte mycket för. Det är som det brukar, den beskriver bara de allra enklaste "felen" (som mestadels är till företagens fördel).

Tråkigt förresten med din skärm, efter att ha skummat igenom det senaste i den här tråden och uppdaterat sig så vet jag inte alls om man törs satsa på någon TFT längre. Säga vad man vill om sin Samtron 96P men den ger åtminstone jämn färg och ljusstyrka över hela skärmen, resten går väl att diskutera...

Kanske man ska skippa hela TFT-köret och satsa på en Samsung 959NF eller liknanden Diamondtron/Trinitron-skärm istället tills TFT-marknaden mognat ytterligare?

Det är trots allt på tok för mycket pengar att betala för en död pixel här och en där, ojämna färger och dåligt ljus som man säkerligen verkar råka ut för om man så bara som har en liten gnutta otur...

Aja. Okej!
Skrev på ett annat forum, och de trodde det var "backlightet" som strulade.

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jlw
Aja. Okej!
Skrev på ett annat forum, och de trodde det var "backlightet" som strulade.

Jo, när jag såg ditt foto på hur bilden såg ut så är det nog den tanke jag också har, att bakgrundbelysningen (eller hur det nu fungerar med TFT?) inte alls är som den ska.

Jag kanske ändå inte ska pladdra på för mycket, för hur det här med TFT fungerar förutom att det är transistorer istället för "strålkanon" som "ritar" upp bilden så vet jag inte mycket mer...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatsW
Jo, när jag såg ditt foto på hur bilden såg ut så är det nog den tanke jag också har, att bakgrundbelysningen (eller hur det nu fungerar med TFT?) inte alls är som den ska.

Jag kanske ändå inte ska pladdra på för mycket, för hur det här med TFT fungerar förutom att det är transistorer istället för "strålkanon" som "ritar" upp bilden så vet jag inte mycket mer...

färgåtergivningen är mkt bättre ju länge ner man kommer på skärmen... *hehe*
Aja, mailat dustin nu o skickat dom ett gäng bilder. Får se vad dom skriver. Gillar verkligen den här skärmen. Snygg, slimmad och tung!!

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

har andra haft samma problem som dig jlw? funderar nämligen själv på att köpa en 171b men som det ser ut nu så blir jag fundersam...

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BountY
har andra haft samma problem som dig jlw? funderar nämligen själv på att köpa en 171b men som det ser ut nu så blir jag fundersam...

läste om en hyndai ägare som haft det problemet.

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

kan man tilta vp171(s) åt båda hållen? För pivot alltså..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorl@x
kan man tilta vp171(s) åt båda hållen? För pivot alltså..

Bara medstols. (antar jag)
Varflr skulle man vilja tilta åt annat håll?

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Sitter på en Samsung 172s
helt suverän skärm!

Visa signatur

INTEL 4 EVER

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JvD
En fågel viskade "mitten eller slutet av juli" men som sagt, det var några veckor sedan. Ser fram emot denna recension men orkade inte vänta. Det finns ju andra källor *otrogen*

En känd devis i denna branch är att "den som väntar på något gott väntar ofta för länge"

Så..... hur går det med denna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jlw
Bara medstols. (antar jag)
Varflr skulle man vilja tilta åt annat håll?

För att jag har hört att DVI kabeln är kort o min dator är till höger om skärmen..

Permalänk
Medlem

Fick hem min LG L1710B och är supernöjd! Den har en underbar färgåtergivning och en perfekt skärpa! Funkar helt utmärkt i spel (har testat Battlefield 1942 och CS). Det stämmer som många säger, att den är väldigt ljus och för det är den - men det är bara att ställa in!

Jag rekommenderar verkligen denna skärm!

Visa signatur

Intel Pentium 4 3.4GHz __ 1GB PC4200 __ Intel GMA900

Permalänk
Hedersmedlem

Är det någon som vet någon butik i Malmö som har TFT-skärmar hemma? JME och styggapojken har ganska dåligt utbud så gärna någon annan. Vill gärna se LG L1710B "live" innan jag handlar något.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Okej, för oss som inte orkar läsa hela tråden, kan någon säga mej en bra 17" för spel, helst under runt 5-6k.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesoj
Okej, för oss som inte orkar läsa hela tråden, kan någon säga mej en bra 17" för spel, helst under runt 5-6k.

Du får se till att orka. All info finns på plats, vi skall inte behöva sticka den under näsan på dig.

Visa signatur

Finis coronat opus.

Permalänk
Medlem

LG FLATRON LCD 782LE den är AS bra...jag själv har en..men nackdelen är ju då att dne inte tillverkas längre så priset är ju på 8,500:- tyvärr....

Permalänk
Medlem

Datorhandel tar hem efter order, de specar ju en av sina leverantörers lager, inte sitt eget. lo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av totten
Känns som det lilla extra den kostar på dustin är värd det + den billiga frakten. Vad datorhandel tar vet jag inte...

dustin har jag goda erfarenheter av och 150kr mer betalar jag gärna. Sen tjänas det säkert in på frakt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reg edit
Datorhandel tar hem efter order, de specar ju en av sina leverantörers lager, inte sitt eget. lo

Jag har mycket bra erfarenhet av Datorhandel. Från beställning till varans leverans har det aldrig tagit längre än 3 arbetsdagar.

Permalänk
Hedersmedlem

Ohh.

Fassan fick sin L557 idag. Mycket trevlig skärm, jag tyckte faktiskt svart vart helt svart och vitt helt vitt! Trevlig bild, tyvärr 2 döda pixlar (så man kan byta ut den om man vill, men han orkar inte, de märks ej), lite seg med att byta färg på pixlarna (ghosting) och Eizo snålade och skickade ej med en DVI-kabel (gör dock inget då hans laptop bara har D-SUB). Mycket elegant var den dock i svart med en fin liten blå lysdiod..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Så kan jag då (sedan någon vecka tillbaks) sälla mig till mängden som har en Hyundai Q17S. Helt underbar, särskilt med DVI..

Permalänk
Medlem

Fick en Q17s i fredags och sitter bara och njuter. Kör den med DVI såklart. Kan rekomendera denna. Jo ingen död pixel under helgen iaf peppar peppar.

Visa signatur

Mycket ström är det!

Permalänk
Medlem

Undrar om nån vet något om samsung syncmaster 172v, har inte lyckats hitta nått test nånstans på den, saknar visserligen dvi ingång och har kontrast förhållande på 1:350, men jag skulle vilja veta hur stor skillnaden är mot de lite dyrare skärmarna.

Permalänk
Medlem

Jag har en samsung 172s den är helt über

Visa signatur

INTEL 4 EVER

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mic
Undrar om nån vet något om samsung syncmaster 172v, har inte lyckats hitta nått test nånstans på den, saknar visserligen dvi ingång och har kontrast förhållande på 1:350, men jag skulle vilja veta hur stor skillnaden är mot de lite dyrare skärmarna.

Det är en 171N i grund och botten, så sök efter reviews på den skärmen så lär du hitta mera.

Kika på en sådan i stan, kändes verkligen trevlig förutom i spel. Tyckte faktiskt den hade bättre bild än den Q17 som stod bredvid (även om jag bara kikade snabbt).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag har länge funderat över det här med 16ms vs 20ms och jag har hittat en del som säger precis det jag trodde.

"I really need to make a point on this "16ms" issue.
I am not going to go on the report of one site here, I am going to use information I have received from a couple of monitor manufacturers.

The issue is that all 16ms panels initially display from a palette of 252k colours.
However this does not meak they are limited to 252k colours, they can still display from the full "true colour" 16.2m palette.
The LCD's use a system whereby two colours are shown at the same time, thus fully opening the palette out.
If a 16ms panel is unable to dsiplay from its initial 252k palette the response rate drops to approx. 20ms.
So the panel is no slower than say a 20ms panel, however in optimum conditions it does still have the faster response rate.

All this talk of "20ms is actually faster than 16ms" and "16ms panels become 30ms because of this issue" is rubbish - if it wasn't then the 16ms panels I've seen, used and ultimately own would not work as well as they do.

The issue with dark colours is not a fault of the response rate of the panel.
It is down to the backlight and contrast ratio of the unit.
This is shown very well in the difference between the Hitachi (400:1 Contrast Ratio) and the NEC (450:1 Contrast Ratio).
The NEC does not exhibit the same problems with really dark screens as the Hitachi.
Even if you are experiencing issues simply use PowerStrip for "on the fly" brightness/gamma correction.
A tiny key combination and the game is fixed, no need to mess around with OSD."

För övrigt har jag beställt en Viewsonic VP171B

Permalänk
Hedersmedlem

Det där verkar inte stämma helt.

Faktum är att det är olika responstid beroende på vilka färger den skall byta till. Dessutom så kan man gå efter responstid när man snackar ghostning, en panel med 16ms kan upplevas mycket mer efter än en 20ms panel, och självklart tvärtom. "To approx 20ms" - hittade han på det själv eller?

Tror dock du blir supernöjd med din VP171b.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst så verkar hans "teorier" väldigt trovärdiga, jag har iofs inte sett någon fakta på detta än. Det verkar dock mystiskt att en 16ms skärm i vissa fall skulle ha en svarstid upp emot 30ms. Isåfall tycker man att skärmen borde eftersläpa när den nu mixar färgerna.

Varför göra en skärm sämre och dyrare än tidigare modeller?
Det finns ingen logik i det hela. Det ska isåfall vara om branshen medvetet försöker lura potentiella köpare om att köpa en misslyckad produkt.

Som han säger så har han testat både 16 och 20ms skärmar och även en del andra som inte framgick ur detta citatet.

Det skulle inte förvåna mig alls om det han säger stämmer, han verkar ha insyn i hur det fungerar.

Att det som är nytt i 16ms skärmarna skulle vara 252k skalan som pressar ner svarstiden vid det vanligaste färgkombinationerna låter inte helt fel. Sen utöver har man fortfarande kvar de vanliga 16milj med samma respons som innan. Det låter inte helt fel det i heller.

Detta är givetvis spekulationer och jag kan ha fel. Jag har i heller inte sett någon fakta på att det INTE skulle vara så. Toms får man ta med en nypa salt.

Permalänk
Medlem

Hm. Femton sidor orkar jag tyvärr inte läsa, men om någon har ett givet svar på frågan "Samsung 17xx eller Hyundai Q17S?" så är jag tacksam. Eller finns det något ännu bättre köp?
(Snälla, inget gnäll på att jag inte orkar läsa tråden. Låt bli att svara isåfall.) ;P

Visa signatur

Problem med FPS:en i cs? Stackars liten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jee
Detta är givetvis spekulationer och jag kan ha fel. Jag har i heller inte sett någon fakta på att det INTE skulle vara så. Toms får man ta med en nypa salt.

Tycker personligen Toms verkar mer pålitligt än personen du quotade. I bästa fall kan jag tänka mig att en 16ms skärm tar 6 ms att tända och 10 att släcka (troligare tvärtom tror jag dock), och isf skulle det väl innebära att responstiden i absolut bästa fall för två färger skulle bli 22ms?

Jag undrar även precis som Jonasy varifrån han fick 20ms? Jag tror då inte han kan avgöra skillnaden på 16ms och 20ms med bara ögat.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Hedersmedlem

OK! teorier är inte alltid sanna, de är ett försök att förklara, tolka eller beskriva verkligheten. I detta fall så håller jag med flera talare angående det omöjliga i att vp171b skulle förvandlas till en 30ms-skärm bara för att den måste trixa ihop rätt färg. Snare runt 20ms. Det är min tolkning. Hade den förvandlats till en 30ms-skärm tycker jag att jag borde märkt det eftersom man brukar kunna se det i sk "ghosting". Vad gäller färgåtergivning har jag heller inget att anmärka på.
Har sett att några haft lite otur med sina VP171b. Av en skärm i den kalibern skall man inte förvänta sig annat än ypperlig kvalitet. Hade man köpte en skärm för runt 4000 så kanske det är befogat. VP171b är till stor del en proffsskärm i den bemärkelsen att den är otroligt välutrustad och den kan göra allt en skärm behöver kunna (höj, sänk, pivot, multianslutn. etc). Den är även förberedd för HDTV. Med prefssionell skärm avses här något du använder dagligen, dvs som på din arbetsplats. Jag använder min VP171b till grafikarbete (2D) och videoredigering har är inget annat än nöjd (har sagt det förrut men säger det igen). Att den sedan går att spela på (tom i klass med CRT) är ju inte en nackdel sedan.
DÄREMOT, vore det inte för dess professionella kraktär och vore det så att jag var en vanlig användare som spelar mestadels (och slösurfar på Swec så skulle jag rekommendera en annan skärm för du slänger ut massa extra kosing på allt det där extra som främst är avsett för professionell användning. Har sett flera skärmar, från 3999-4600kr som alla ger en riktigt bra bild och har ca 20ms responstid. Tror det räcker långt för dom flesta. Spara 1000 spänn till något annat. 20 flaskor rödtjut, 2 flaskor bra whisky, 160GB hårddisk eller en resa till London