Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av null
blri ändå inte full duplex på det. Bilden visar inom vilket frekvens område som ADSL utnyttjar ...inte att den nyttjar olika frekvens områden för samtidiga UL/DL.

Bilden visar ju två olika frekvensområden. Ett för UPSTREAM och ett för DOWNSTREAM.

Dessutom, från länken du gav:
"I ADSL delas upp den tillgängliga bandbredden i koppartråden på två olika sätt,
nämligen FDM(Frequency Division Multiplexing) eller EC (Echo Cancellation). I
FDM tilldelas ett frekvensband för uppströmsdata och ett för nerströmsdata.
Nerströmskanalen uppdelas i sin tur i flera låg- respektive höghastighetskanaler.
Uppströms kanalen uppdelas i flera låghastigehtskanaler. I EC överlappas
uppströmskanalen och nerströmskanalen. Den bandbredd som POTS, d.v.s. vanlig
telefoni, upptar är separerad från datakanalernas frekvensområde och därmed fel i
ADSL-system påverkar inte POTS-tjänsterna(se fig. 2).
"

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte full duplex.....Den talar om bara hur datatrafiken arbetar i respektive frekvensområde !

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja

Permalänk
Medlem

Men vad är det som säger att det inte är full duplex? Förutom att mina tester bevisar att man kan köra 0,5/0,5 eller 2/0,4 eller 2,5/0,7 samt att det utryckligen står att det är separata kanaler för up/downstream?

Permalänk
Medlem

Du blandar ihop termerna...

Utan att du har preciserat hur du har gjort testerna så är det så att visst att du kan mäta den sk bandbredden vad du har i UL/DL och får fram siffror för det. <---har inget som helst att göra med full duplex. Men tekniken i sig är uppbyggd på detta viset att det inte går att sända och ta emot paket samtidigt. Man har valt att ADSL inte skall vara full duplex och asyncron just för att hålla signalen så "ren" som möjligt.

Det du gör är att du blandar ihop hur frekvensområden bär datat från punkt a till punkt b vilket kan göras samtidigt inom samma frekvensområde. Inte att de båda kanalerna gör det samtidigt som full duplex innebär.

Om man skall snacka om full duplex så kan man göra det såvida att den gör det inom frekvenskanalen men det är att luras lite.

Som sagt så finns det en annan teknik som stöder detta med ADSL gör det inte !

Visa signatur

Permalänk
Medlem

v 43 smäller det!

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk

"Tidpunkt fastslaget!
Vår underleverantör har bekräftat att de kommer att ansluta ditt bredband vecka 43. Efter denna tidpunkt kan du aktivera ditt abonnemang och börja använda bredbandsuppkopplingen.

Vi har i samband med detta även skickat startboxen till den adress du uppgett i din anmälan. "

Hur mycket kan man lite på detta`?

Permalänk
Medlem

VAD I HELA HELVETE JAG HAR JU INTE FÅTT NÅGON LEVERANSSTATUSÄNDRING, JAG SLÄNGER SNART NÅGON JÄVLA VÄN I VÄGGEN JAG BESTÄLLDE I JUNI.

FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN NU SLET JAG SÖNDER MINA HÖRLURAR. JÄVLA adfopih2348968376w46

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lokkolike
"Tidpunkt fastslaget!
Vår underleverantör har bekräftat att de kommer att ansluta ditt bredband vecka 43. Efter denna tidpunkt kan du aktivera ditt abonnemang och börja använda bredbandsuppkopplingen.

Vi har i samband med detta även skickat startboxen till den adress du uppgett i din anmälan. "

Hur mycket kan man lite på detta`?

ganska mycket skulle jag tro....

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sofam
VAD I HELA HELVETE JAG HAR JU INTE FÅTT NÅGON LEVERANSSTATUSÄNDRING, JAG SLÄNGER SNART NÅGON JÄVLA VÄN I VÄGGEN JAG BESTÄLLDE I JUNI.

FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN NU SLET JAG SÖNDER MINA HÖRLURAR. JÄVLA adfopih2348968376w46

Har inte heller fått nån ändring och jag själv bestälde också i juni=(

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Medlem

Alla klagar på att leveransen inte sker i tid.

Själv har jag blivit behandlad annorlunda. Jag sa upp mitt bostream och det har 3 månaders uppsägningstid. Mitt bostream abb skulle avslutats 31 october men i förrgår (den 8 oct) så slutade mitt ADSL fungera. Så jag ringde bostream och började dividera med dom om vad som var fel. Dom gjorde en mätning till min gateway och det visade sig att min utrustning hade blivit utbytt imot VDSL teknik. Så jag la ingen fel anmälan och ringde BBB istället. Dom hade inte fått veta att jag hade installationen klar ifrån skanova, uppenbarligen hade något gått fel, men nu fick jag kontakt med skanova (bbbs underleverantör) och dom skulle skicka ut modemet på måndag samt göra alla inställningar på gateway som behövdes. All denna hjälp fick jag när jag ringde BBB supporten.

Guld värt säger jag, wee bbb vdsl 12/9 20 dagar innan mitt bostream abb slutar De ni! Dock ska man ju inte hurra för mycket förens man faktiskt sitter på den nya koppligen.

Visa signatur

P4 2.8@3307Mhz (Hyperthreading), 1024mb Dual-Channel 400 DDR TwinMOS, Leadtek Winfast FX5900 Ultra 504/960, Audigy 2, 160 GB Seagate barracuda SATA, Asus i875p Deluxe, Lite-On 52x32x52, Lian Li PC6070 ljuddämpat, Samsung 22" 1200NF, Logitech z-680. - 7052pt 3dmark03 - BBB vDSL 12/9MBit

Permalänk
Medlem

Jag blev inkopplat en vecka efter att mitt Telia upphörde. Jag skulle ha fått det inkopplat fortare om inte Skanova "glömt" att koppla ur...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p1tCh1n
Jag fick mitt BBB VDSL 8/1 i tisdags och jag bor 3040m ifrån min telestation...aja iallafall jag har märkt att det inte är FULL duplex när jag tankar går det fin fint i 800k sen när någon börjar tanka av mig så sjunker den till runt 50 =/ hoppas BBB fixar detta, sen undrar jag vad jag ska ha för duplex på mitt nätverkskort 10FULL eller 100FULL?

du har inte vdsl, du har adsl. bor man mer än 1200 meter från stationen får man deras 8/1 adsl. och den tjänsten är inte FULL duplex, det är därför du upplever att det inte är full duplex, det är halc duplex. tror du mig inte, ring BBB och fråga så får du se. tråkigt men sant.

sen finns det folk här som säger att adsl ska vara full duplex. visst, kanske har de rätt. konstigt då att BBB skälva säger att adsl inte är full duplex utan halv. sen att ni upplever att det inte är full duplex bevisar ju nästan att det är halv duplex

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 69link
ADSL är FULL DUPLEX.

Det ni upplever har inte med mediat att göra utan beror helt och hållet på IP.

Sändardatorn (servern) får inte tillbaks ACK i tid på grund av att mottagardatorns (din dator) sändkö är full.

Det går att avhjälpa något genom att öka TCP-windowsize:
http://www.speedguide.net/analyzer.php
http://www.speedguide.net/downloads.php

men endast traficshaping gäller för att lösa problemet helt:
www.linklabs.net/network/shape/

jag har bostream xtream, tankade ner den där tcpoptimizer och ändrade den där windows till rejält mkt. funkade inge bättre för mig iaf?

EDIT: det enda som händer när man ändrat den där inställningen är att download "roffar" åt sig mkt mera speed lr hur fan man ska uttrycka det. DL påverkas inte alls på samma sätt som upload dock är det helt omöjligt att tanka i 300 och samtidigt skicka i 85 utan det blir antingen eller, eller om man vill göra båda samtidigt så blir downloaden runt 280 och uploaden kring 20. Så någe full duplex är det absolut inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av null
Du blandar ihop termerna...

Utan att du har preciserat hur du har gjort testerna så är det så att visst att du kan mäta den sk bandbredden vad du har i UL/DL och får fram siffror för det. <---har inget som helst att göra med full duplex. Men tekniken i sig är uppbyggd på detta viset att det inte går att sända och ta emot paket samtidigt. Man har valt att ADSL inte skall vara full duplex och asyncron just för att hålla signalen så "ren" som möjligt.

Det du gör är att du blandar ihop hur frekvensområden bär datat från punkt a till punkt b vilket kan göras samtidigt inom samma frekvensområde. Inte att de båda kanalerna gör det samtidigt som full duplex innebär.

Om man skall snacka om full duplex så kan man göra det såvida att den gör det inom frekvenskanalen men det är att luras lite.

Som sagt så finns det en annan teknik som stöder detta med ADSL gör det inte !

Jag förstår inte vad du vill komma med ovan.

Med ADSL får man asymetrisk bandbredd med högre downstream än upstream. Dessa två kanaler verkar separat och simultant. I praktiken betyder det att jag på mitt xstream abb. kan downloada med ca 2450kbit samtidigt som jag uploadar i ca 730+kbit. Dock måste jag aktivera traficshaping för att detta ska gå eftersom download blir lidande av uploadkön är full.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyqol
jag har bostream xtream, tankade ner den där tcpoptimizer och ändrade den där windows till rejält mkt. funkade inge bättre för mig iaf?

EDIT: det enda som händer när man ändrat den där inställningen är att download "roffar" åt sig mkt mera speed lr hur fan man ska uttrycka det. DL påverkas inte alls på samma sätt som upload dock är det helt omöjligt att tanka i 300 och samtidigt skicka i 85 utan det blir antingen eller, eller om man vill göra båda samtidigt så blir downloaden runt 280 och uploaden kring 20. Så någe full duplex är det absolut inte!

Att ändra winsize löser inga problem. Dock kan det bli bättre, men det hänger helt på hur stor winsize servern har.

Traficshaping löser dina problem, kräver linux, och du gör så här:
http://www.tldp.org/HOWTO/ADSL-Bandwidth-Management-HOWTO/ind...
http://lartc.org/wondershaper/
eller
http://www.linklabs.net/network/shape/

Permalänk
Medlem

69link: du kör möjligtvis inte quake2 längre?

Permalänk
Medlem

@R0nny,

hehe, nä. Det var ett tag sedan Jenna o vi körde Lira du Ra2 eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 69link
Jag förstår inte vad du vill komma med ovan.

Med ADSL får man asymetrisk bandbredd med högre downstream än upstream. Dessa två kanaler verkar separat och simultant. I praktiken betyder det att jag på mitt xstream abb. kan downloada med ca 2450kbit samtidigt som jag uploadar i ca 730+kbit. Dock måste jag aktivera traficshaping för att detta ska gå eftersom download blir lidande av uploadkön är full.

suck........ork int.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
du har inte vdsl, du har adsl. bor man mer än 1200 meter från stationen får man deras 8/1 adsl. och den tjänsten är inte FULL duplex, det är därför du upplever att det inte är full duplex, det är halc duplex. tror du mig inte, ring BBB och fråga så får du se. tråkigt men sant.

sen finns det folk här som säger att adsl ska vara full duplex. visst, kanske har de rätt. konstigt då att BBB skälva säger att adsl inte är full duplex utan halv. sen att ni upplever att det inte är full duplex bevisar ju nästan att det är halv duplex

Jag ringde till BBB och dom sa att det SKALL vara FULL duplex, men ni säger att dom säger på supporten att det är HALV duplex? hmm iallafall har dom lagt en felanmälan och ska kolla upp switcharna osv sa dom och ringa tillbax till mig när dom är klara..

Permalänk
Medlem

Har någon upplevt problem med sin BBB ADSL lina ?

jag blev uppkopplad förra veckan och har inte haft annat än strul, det går upp och ner som en jo-jo ibland flera gånger per timma nu ligger det nere helt sen 2 dagar får ingen kontakt med deras dhcp.
det enda som funkar är faktiskt telefoni porten på xavi modemet den delar dhcp ut ip till alla burkar som är inkopplade.

enligt kundtjänst beror detta på dom nya lucent switcharna som dom har stora stabilitets problem med och det ska tydligen vara många drabbade (har dock inte sett något gnäll här i forumet), dom jobbar tydligen dygnet runt med problemet genom att ta fram en ny firmware till switcharna som strular, enligt en tekniker så skall det tydligen vara/var problem med att få ut information från lucent om detta.

men lite lustigt är det iaf att telefoni dhcp funkar felfritt medans den mot nätet ligger nere.

har ringt och bråkat med dom varje dag sen jag fick det men nu börjar man fan bli förbannad efter att vid varje samtal ha behövt starta om både modem och dator till ingen nytta och sedan bli uppmanad att ta kontakt med dom "imorgon" om problemet är kvar imorgon.

så hur ligger det till egentligen? någon här på forumet som är drabbad?

EDIT: kanske är på sin plats att säga att med "ringa och bråka" menar jag ju inte bråka i sin ursprungliga mening utan mer som att brottas,handskas med dom.

Permalänk
Medlem

Om du kör winxp så kanske den bryggar din anslutning, om du t.ex rycker ur nätverkskabeln... då måste BBB släppa ditt ip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av affeee
Om du kör winxp så kanske den bryggar din anslutning, om du t.ex rycker ur nätverkskabeln... då måste BBB släppa ditt ip.

njiet inte bryggat och som jag skrev i mitt inlägg det funkar ju från telefoni porten på modemet oavsett hur mycket jag rycker ur kablar och stoppar i dom igen så har jag ett nytt IP inom en minut på den porten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0zE
njiet inte bryggat och som jag skrev i mitt inlägg det funkar ju från telefoni porten på modemet oavsett hur mycket jag rycker ur kablar och stoppar i dom igen så har jag ett nytt IP inom en minut på den porten.

Mooze var i botkyrka bor du?

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Medlem

hmm, låter inte som om hårdvarubytet som BBB gjorde hjälpte mycket, hoppas de får fram en stabil firmwire

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

mm bara sitter här och joppas att det inte ska strula för mycket nu när jag snart får....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ke84
Mooze var i botkyrka bor du?

Norsborg och är kopplad till station "BOT"

Permalänk

Re: BBB VDSL uppe och rockar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kneppis
Lite snabbt mätt med TP-test så kör jag tcp/ip ca 11/8 Mbps.

Vem bryr sig? Jag sitter på 56k är skitnöjd

Permalänk
Medlem

Mo0zE: du verkar vara en jobbig j*vel, ta o chilla lite har dem problem ska du fan inte ta o ringa dem varje dag om det löser sig genom attt dra ut kontakten och starta om modemet!!! Var istället glad att du fått adsl/vdsl från bbb, om inte byt till telia adsl eller nått som du gillar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0nny
Mo0zE: du verkar vara en jobbig j*vel, ta o chilla lite har dem problem ska du fan inte ta o ringa dem varje dag om det löser sig genom attt dra ut kontakten och starta om modemet!!! Var istället glad att du fått adsl/vdsl från bbb, om inte byt till telia adsl eller nått som du gillar.

hmm hehe?????

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"har ringt och bråkat med dom varje dag sen jag fick det men nu börjar man fan bli förbannad efter att vid varje samtal ha behövt starta om både modem och dator till ingen nytta och sedan bli uppmanad att ta kontakt med dom "imorgon" om problemet är kvar imorgon"

Känns som han har fått en förklaring varför det e ostabilt men endå förtsätter och whinar...