Ljudet "dör" efter en stunds TV-tittande (Pinnacle PCTV Pro)

Permalänk
Medlem

Ljudet "dör" efter en stunds TV-tittande (Pinnacle PCTV Pro)

Jag har ett problem med mitt Pinnacle PCTV Pro TV-kort. När man startar programmet (PCTV Vision) så visas bild och ljudet hörs som det ska, men efter ca. 1 minut så försvinner ljudet men bilden fortsätter. Det händer för det mesta, men ibland fungerar det i flera timmar (dock sällan). Konstigt nog brukar det funka länge om man kollar på TV3, men inte på t.ex. SVT1&2 eller TV4. (Jag har ComHem analog kabel-TV). Jag har kollat och det är TV-kortet som slutar skapa ljud, det är alltså inte ljudkortet som slutar spela ljud. Ibland kommer ljudet tillbaka när man byter kanal, men oftast inte. Det laggar inte eller någonting när ljudet försvinner, utan det bara blir tyst (inget knäppande eller liknande heller).
Alla andra ljud som wave, Winamp (via DirectSound) osv. fungerar.

Jag kör WinXP Home med SP1 och Pinnacle PCTV Vision 5.5 build 143 och DirectX 9.0.
Övrig hårdvarukonfiguration syns i signaturen.

Visa signatur

Har Du läst hela tråden innan du postar?
"You can't cheat an honest man. Find someone that wants someting for nothing. Then give him nothing for something."
| Stoppa "storebror" | www.againsttcpa.org |www.protectprivacy.org |

Permalänk
Medlem

Jag har löst problemet! Jag hittade det här på Pinnacles forum:

Citat:

After looking at the knowledge base i have found the answer.

Norton AntiVirus 2003 has a new section introduced in the options which is called 'Instant Messenger'. If you have Norton Antivirus 2003 installed then please Disable this by unchecking 'MSN instant messenger' box (which was auto ticked when installed). It has been known to cure the fault with Audio cutting out in PCTV.
This problem generally happens with Windows XP-SP1 and any version of PCTV 5.x driver installed.

Jag följde detta råd och nu funkar ljudet perfekt! (Det har i allafall funkat i snart en timme i sträck.)

Alltså: Om du har problem med att ljudet lägger av på Pinnacle PCTV i WinXP, inaktivera viruskontroll av MSN Messenger-meddelanden i Norton Antivirus 2003. Om du inte har Norton och ändå har problemet vet jag dock inte vad man ska göra.

Visa signatur

Har Du läst hela tråden innan du postar?
"You can't cheat an honest man. Find someone that wants someting for nothing. Then give him nothing for something."
| Stoppa "storebror" | www.againsttcpa.org |www.protectprivacy.org |