Permalänk
Medlem

Ljud och Grafikkort på samma IRQ?

Har ett gammalt moderkort med integrerat ljudkort och grafikkort. Dessa envisas med att använda samma IRQ, vilket inte XP gillar. Inga andra PCI/ISA-kort finns på moderkortet.

Hur ändrar jag detta?

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Medlem

ändra från avencerad pc till standard pc.

Permalänk
Medlem

Exakt var gör jag detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vet inte vad ingar snackar om, men du bör kunna ändra irq på antingen ljud- eller graffekort i bios, eller möjligen med jumprar (om det är ett riktigt gammalt kort).

Eller vad snackar du om gammalt.. du har ju ett 8RDA+, det är inte gammalt.. det är bara inte state of the art

Orkar inte gräva fram min manual och kolla, men jag är rätt övertygad om att det finns inställningar för det i bios. Under "integrated peripherals" eller vad det kan tänkas heta.

Eftersom du ändå har ett annat grafikkort kan du väl likaväl disabla ditt inbyggda graffekort? Görs isf på samma ställe.

Permalänk
Medlem

http://www.sogamed.com/features.php?id=42&page=2
"To find out what component you want to give more performance to open up your control panel and open the System panel. Click the Hardware tab, then on Device Manager. Right click on the component you want to know the IRQ of by going to its properties.(I suggest starting out by branching out the System Devices and choosing the "System CMOS/real time clock" since it will do the most) When in properties, click on the resources tab and the IRQ number should be blatently obvious. (Some devices don't have IRQ numbers, sorry, your outta luck there. You just have to go on searching for one with an IRQ). Write down the IRQ and close everything. Open up your registry again and navigate to HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetControlPriorityControl.

In this folder, right click and create a new DWORD value called IRQ(insert IRQ number here without parenthesis)Priority So it should be named like IRQ08Priority. Set the data to 1. Restart your computer and the changes will take effect. The CMOS is the best tweak for sure, and is a sure fire bet, so I recommend it. Also, be sure not to do more than 3 of these!!! Any more than 3 can cause computer instability. "

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Det var visst dumt av mig att inte nämna att det rör sig om ett annat kort än det i sign. Kortet jag snackar är ett AOpen MX59 PRO II.

EDIT: Glömde att säga en sak till: Detta problemet gör det omöjligt att installera windows.

Visa signatur